Отстраняване на ръжда от деликатни части

Отговори
blight
Напреднал
Reactions:
Мнения: 240
Регистриран: 17 окт 2013 17:48

Отстраняване на ръжда от деликатни части

Мнение от blight » 19 яну 2015 21:34

Казано накратко, имам няколко баланса с ръжда по оста, която е плъзнала и по спиралата. В момента последвах съвета на някой да ги потопя за 24 часа в газ за горене (минерален терпентин), но след 3-4 часа не виждам резултат. Утре ще кажа какво се е случило и дали метода е подходящ, междувременно, можете ли да споделите вашите прийоми? Гледал съм множество ръждиви молнии и прочее часовници на пазара, някои от тях марки (омега, сима и т.н.), гниещи в ръжда. Има ли надежда за тях?
Майсторът се е провалил повече пъти, отколкото начинаещия е опитал.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Отстраняване на ръжда от деликатни части

Мнение от nevenbekriev » 20 яну 2015 12:11

Гледай сега, има 2 вида ръжда - повърхностна и дълбока.
Повърхностната се получава, когато веднага след намокрянето механизмът е бил добре изсушен, не е имало много време за взаимодействие на желязото с водата. Също може ръждива вода да е засъхнала върху някоя част, която някак се е защитила от водата - примерно е била мазна или добре полирана.
Дълбоката се получава при голям престой на водата върху стоманата. Стоманата е съставена от дребни разнородни кристалчета, които сами за себеси са еднородни (викат им домени). При процеса на ръждясване (или поръждавяване в западните краища), който е електрохимичен, се образуват микрогалванични елементи, като някои от домените са аноди, а другите - катоди. В резултат едни от домените се разтварят напълно, а други си остават непокътнати. Накрая в детайла се получават дълбоки грозни язви и дори ръждата да се почисти, няма как да се върне към живот.
Има места, на които язвите отръждата няма да пречат и тогва след почистването могат да се покрият тънко с грес за защита. Ако става въпрос за баланс и няма ръжда по върховете на оста или там тя е само повърхностна, може да се почисти и леко да се полират върховете. При съвременните молнии спиралите са неръждаеми и може направо да се топнат (ама само спиралата!) примерно в разредена фосфорна киселина, венага ще светнат. Това се отнася също за мостовете, основната плоча и другите месингови части. Дълбоката ръжда по зъбите на пиньоните е гадно нещо и може да се каже, че няма оправия. Ако е повърхностна, може да се помогне с четкане с твърда четка и полираща паста, разредена с масло. Може да се ползва малка дискова четка за дремел. По-лесно става ако таблата се свали от пиньона, но после пък трябва да се слага...

blight
Напреднал
Reactions:
Мнения: 240
Регистриран: 17 окт 2013 17:48

Re: Отстраняване на ръжда от деликатни части

Мнение от blight » 20 яну 2015 23:33

Благодаря за отзива!
По това описание съдя че ръждата е повърхностна, явява се на оста точно покрай пръстенчено на спиралата и плъзва по нея. Засега от терпентина няма резултат. Чакаме.
Майсторът се е провалил повече пъти, отколкото начинаещия е опитал.

ivanovod
Reactions:
Мнения: 90
Регистриран: 21 ное 2014 22:45

Re: Отстраняване на ръжда от деликатни части

Мнение от ivanovod » 21 яну 2015 06:51

Добро утро. С терпентин няма да стане. Мога да ти препоръчам някои "химии" но ще се въздържа защото всички които съм използвал създават някакъв фосфатен слой по повърхностите, което не знам колко е удачно. Можеш да байцваш с разредена солна киселина , но е рисковано да не направиш по-голяма беля. Пробвай по механичен начин.

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”