dreadx написа:Някой може ли да ми каже как се сваля спиралата от оста на баланса? Някакъв специален инструмент ли има? Ако не е специален как точно се прави? - Нагрява ли се, за да се отпусне втулката и т.н.?
Нямам предвид спиралите, които са на разцепени втулки и лесно можем да пъхнем отвертка, или пък игла за спринцовка и да ги завъртим и издърпаме.
Днес реших да се опитам да си поправя едно швейцарско часовниче с механизъм на който пише swiss seventeen и много прилича на един познат механизъм от Poljot. Спиралата е захваната към оста на баланса с една триъгълна заоблена втулка. Балансът беше здрав, а спиралата намотана до неузнаваемост (явно някой се е бил опитвал да го настройва).
Помислих си да сменя спиралата с друга и да видя какво ще стане. Опитах се да хвана втулката на старата спирала с пинцети и да я развъртя и издърпам. Втулката обаче не помръдваше, даже и не се въртеше, а и нямах идея с какъв инструмент да го направя. Взех по-големи клещи, ама втулката се държеше здраво и при опит да я завъртя най-накрая клещите се отплеснаха и се счупи върха на оста. Е щях да си изям гЪзЪ от яд (това последното се подразбира и нямаше защо да го уточнявам), обаче имах наблизо един Poljot с подобен механизъм и с полу-счупена ос на баланса.
Реших само да видя дали балансът няма да е с подобен размер, а той изглежда направо почти като за там. Нагласих спиралата някак си - което ми отне 2 часа и часовничето затиктака щастливо. Обаче видях, че върви по-бързо. И не с малко, а с доста по-бързо. Балансът от Полет-а дори да е на единия връх на оста си мисля, че се въртеше свободно. Накрая стигнах до извода, че балансът на швейцарското часовниче трябва да е на 5 Hz, а Полетът е на 6.
Свалих спиралата от баланса на Полет-а (от руските ги свалям лесно) и се опитах да му насуча една друга спирала от Полет-звънец. След всичкото това време изкарано в блещене по спирали сякаш по-лесно ми беше да я оформя. Сега пък вървеше бавно, но това е вариантът за предпочитане.
Ще видя утре дали ще успея да докарам някакви по-обнадеждаващи резултати. Но и за това от голяма полза щеше да бъде стробоскопа.
И жалко за счупената ос на оригиналния баланс, но винаги съм имал съмнения относно свалянето на триъгълните втулки и бях сигурен, че някой ден ще счупя нещо.
За вадене на спирали винаги ползвам обикновена часовникарска отвертка, но заточена остро.
Пъхам я под втулката, обикновено тя има фаска, и надигам леко втулката чрез завъртане на отвертката. Балансът го държа с другата ръка с 2 пръста за колелото. Вкарвам тогава отвертката докрая, докато опре до оста и пак завъртам. Ако излиза накриво, сменям мястото на което надигам втулката. Обикновено излизат лесно, но понякога се случват и по-проклети. Тогава е опасно да не се изкривят спиците на баланса и при отплесване на отвертката да не се изкриви спиралата откъм края, който е хванат за втулката. Последното е лесно поправимо.
При този начин на вадене може и да останат следи от отвертката по спиците в близост до оста, но те се виждат само след сваляне на спиралата.
Виждал съм разни чудеса, ама не помня да съм попадал на втулка без цепка. Нямя как да дам съвет в случая. Може да е залепена или пресована. Може да крепи таблата на баланса или да е част от нея. В днешно време е нормално да се сменя целия баланс, а не да се подбира друга спирала като едно време.
Щом работи добре с баланс от Полет (ама ти го пробвай със здрав баланс, във всички положения и виж копието спрямо защитната ролка на платото дали е добре), и си ннамерил спирала с която изостава, може да скъсиш тази спирала колкото е нужно и толкова.