Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 23 апр 2013 19:12

Разпарчетосах днес един будилник Victoria (4 rubine) - не можах да намеря два от рубините, но както и да е.. В местата, където са лагерували осичките към шасито има износване и отворите са станали продълговати. Това води до отместване и заклинване на зъбното колело в съседните зъбни колела и т.н. Въпросът ми е какво се прави за корекция на такъв отвор - втулка на струг (с какъвто не разполагам), или пък може да доразпробия в планката/шасито/ износеното място и да занитя малко парче месинг, в което после да оформя отвора. И как точно се оформят отворите - с тънка бургия ли, с какво?

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6216
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от atanweb » 23 апр 2013 19:55

Аз малко неподготвен ще отговоря, но ако беше тази ситуация при мен, може би щях да разпробия отвора и да направя резба за например 3-4мм болтче което пък ще бъде разпробито в средата с необходимия отвор за оста. Болтчето ще бъде отрязано и засечено с канал чрез който ще може да се отвива и завива с отвертка в основата.
Ама съм сигурен, че Невен ще се произнесе професионално към този проблем. Ще чакам да прочета.
Поздрави!
Изображение

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 23 апр 2013 20:39

Амии, то нали не разполагам със стругче и се опитвам да ги правя с подръчни средства..

Другото, което ми хрумна е да пробия отвор някъде отстрани и с шило, център и др. да отместя малко от материала да запуши оригиналния отвор и да го оформя после пак. Но не знам до колко се поддава на пластични деформации и дали няма да вземе да се счупи.

Можеше и снимки да направя, но се сещате за какво става въпрос.

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1385
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от omegaqq » 23 апр 2013 20:50

Второто (отместване на метал) се прилага доста по-често. Не е необходимо да се пробива отвор. Трябва да си изработиш инструмент подобен на резец и с негова помощ да събереш отвора до необходимия размер. Тая работа се прави от обратната страна на плочата за да не личи намесата. Общо взето инструмента трябва да оставя следа подобна на ")" скоба.
Рубините са на баланса - по два от двете страни. Единия е с дупка (лагер), а другия е подложен (изглежда като диск). По спомени часовника е румънско производство.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 24 апр 2013 18:07

Много благодаря за съвета! Май се получи тази работа, само не успях да направя нищо с инструмента.

Ако на някой му се случи да прави подобни интервенции ще е добре да снима инструмента и начина на обработка.

Първо изпилих някакво желязо в ")" форма, после многократно се опитах да възпроизведа действието върху модел от пластелин - изравнявам, правя си крива дупка и натискам с инструмента да видя на къде ще се премести материалът.

Накрая доизпилих инструмента почти до секач и освен това разширението на отворите е с перпендикулярен профил, затова реших че трябва да се премести успоредно и го блъсках от двете страни на плочата.

След това райберовах отворите с някаква игла за шиене, захваната в бормашина. Накрая сглобих и завъртях на ръка колелата - въртяха се свободно по инерция. После добавих анкера и баланса - не виждам увеличение на амплитудата - пак върти на 90 градуса (толкова ли трябва да е)?
Но вече не затягат колелата при различни положения на механизма.

А защо вилката на анкера е лагерувана извън общата плоча - изнесена е на едни ушички - и нещо има ли да им се настройва? Направих я да има съвсем минимален аксиален луфт - едвам да се усеща на ръка. Преди това нямаше никакъв, но след всичкото блъскане по шасито не знаех дали нещо не се е разместило.

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1385
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от omegaqq » 24 апр 2013 21:17

Тия уши са за да може да се регулира дълбочината на захващане на щифтовете в анкърното колело. Желателно е да не се пипа заводската настройка, освен ако не си много наясно какво правиш и си сигурен, че проблема е там.
Амплитудата на баланса е много малка наистина.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 25 апр 2013 11:43

Бях сложил масло от моторчето на колегата - за двутактни двигатели, дето се смесва с бензина. Но май не се оказа подходящо. Почистих смазката с един спрей за почистване на контакти (медицински бензин) и сложих друга.
Сега се разцъка както си трябва.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от nevenbekriev » 27 апр 2013 20:26

Нещо съм пропуснал темата.
Когато лагерите са малко износени може да се свият както казва омега, с дъгообразен инструмент или със затъпен център, като се правят няколко точки на дъга. Важно е да свиваме в нужната посока, за да се върнем към първоначалното положение на лагера и към правилното зацепване на зъбите. След свиването отворът става по-тесен и трябва да се разшири с райбер, освен това така отново става кръгъл. Звучи лесно, но трябва известна практика за да се постигне добър резултат. Затова пробвайте на някоя мека ламарина преди работата по часовника.
При по-голямо износване не става със свиване. Има разни варианти.
Начертават се 2 линии на кръст за да не се загуби центъра. Отворът се разпробива, например до 2мм и му се правят фаски с по-голямо свредло от двете страни. После в него се занитва малко парче месингова тел 2мм. Пластичната деформация прави месинга твърд и добър за лагера. Възстановяват се линиите и в центъра се пробива отвор, райберова се до размер и с по-голямо свредло се прави масльонка.
Често обаче освен отвора се износва и оста като става по-тясна там където лагерува. Тук си трябва струг, за да се изравни и полира.
Арадорите или Виктория наистина са с по 4 камъка. във всеки от винтовете има по 2 камъка - един радиален и един аксиален.
Регулирането на дълбочината на хода е за отделна тема и за него ще напиша при нужда.
При тези часовници обикновено без проблем се постига амплитуда над 180 гр. Не мисля че проблемът е бил неподходяща смазка а по-скоро се е разработил след известно време работа или се е почистила старата клеясала смазка.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 28 апр 2013 01:23

Не можах да възпроизведа желания ефект със заоблен инструмент, затова си направих нещо като тъп център, с връх на черта от 2 мм. и ударих няколко пъти от различни посоки около отвора. Все пак ако някой има такива инструменти ще е добре да ги снима или да обясни по-подробно, понеже заоблен ")" инструмент може да е заточен по няколко различни начина - например полегат наклон отвътре и прав отвън (а може би трябва да е точно обратното - да е полегат отвън, за да може при вертикален удар материалът да се събира навътре.)

След съветите на колегата omegaqq и след като изчетох една твоя тема за настройките на хода, на другия ден го измих и смазах с "нормално" масло и прегледах дали всичко изглежда наред според това, което бях прочел. Не си спомням дали го направих първия път - да смажа и всички триещи се части по анкера. Може и да съм бил смазал само лагерите. Понеже след като смених смазката пак не тръгна добре, и после чак когато намазах всички зъби и щифтове на анкера и баланса се получи ходът от 270 гр.

А колко трябва да изкарва този часовник Victoria(4) с едно навиване? Моят спря след 36 часа, но мисля, че пружината не се беше развила докрай. Може пак да го разглобя и да го гледам, но сега му се кефя още.

plamenhar
Специалист
Reactions:
Мнения: 2740
Регистриран: 17 апр 2012 14:49

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от plamenhar » 28 апр 2013 05:21

"Все пак ако някой има такива инструменти ще е добре да ги снима или да обясни по-подробно, понеже заоблен ")" инструмент може да е заточен по няколко различни начина - например полегат наклон отвътре и прав отвън (а може би трябва да е точно обратното - да е полегат отвън, за да може при вертикален удар материалът да се събира навътре."

Някога съм виждал такъв инструмет-Представлява нещо като зъмба за отвори,
само че отвора отвътре е като конус,който се стеснява навътре.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от nevenbekriev » 28 апр 2013 17:12

Дъгообразният инструмент за свиване на лагери обикновено е с еднакъв наклон на вътрешната и външната страна. Не бива да се остър. Аз лично използвам затъпен център като набивам на няколко места около отвора в дъга. Само че така се загрозява механизма и напоследък предпочитам да разпробивам и да правя втулки.
Регулирането на щифтовия ход си има особености и е доста различно от това при анкерния.
Първата особеност е това, че за ограничаване на хода на анкера служат самите щифтове, които се опират в анкерното колело при основата на зъбите му. Така при плитък ход опашката на анкера може да извърши по-голям ход отколкото при дълбок ход. Критерий за правилна дълбочина на хода освен доброто захващане е опашката на анкера да застава спрямо оста на баланса така, че да не се опира и трие в нея. При болшинството будилници от двете страни на пазвата в която влиза импулсния щифт има две дъгообразни вдлъбнатини. Ако си представим центъра на окръжността от която са част тези дъги, в крайните положения на хода на анкера този център трябва да съвпадне точно с центъра на оста на баланса. Това може да се види най-лесно ако се извади баланса и единия центрови винт (лагер на баланса), например откъм циферблата. Гледа се през отвора в който се завива винта. През отвора се вижда центърът на другия винт и опашката на анкера. Механизмът се държи така, че, центърът на другия винт да се вижда в центъра на отвора. Симетрията на двете положения на опашката се постига с кривене на опашката в основата и откъм оста на анкера (или при старите будилници със завъртане на котвата спрямо опашката), а размахът или амплитудата на движението - с приближаване или отдалечаване на анкера спрямо анкерното колело.
При кривене на опашката на анкера не трябва да се използват за опора щифтовете на анкера, защото лесно се кривят или чупят. Анкерът се хваща с клещи за противотежестта или на друго подходящо място.
Преди да се захванем за регулирането трябва да се обърне внимание на състоянието на щифтовете. Ако от продължителната работа са се образували канали на мястото на допира със зъбите на анкерното колело, трябва да се завъртят по оста си на 180 гр. или да се обърнат наопъки или анкерът да се премести спрямо оста си нагоре или надолу или да се направят нови щифтове от стоманена тел, например от струна за китара, тел от телена четка, стоманено въже и т.н. Това вероятно ще възстанови първоначалното нормално положение на хода. Допустимо е щифтовете да се запоят за котвата с калай ако се клатят, но е добре това да стане дискретно.
Ако има луфтове от износване в лагерите на анкера и анкерното колело, това прави много трудно постигането на нормално регулиране на хода, затова преди всичко те трябва да се отстранят.
От дълга работа се променя формата на зъбите на анкерното колело. Могат да се заточат и възстановят, но трябва опит и сигурна ръка.

Skyler
Напреднал
Reactions:
Мнения: 249
Регистриран: 28 мар 2012 12:51
Местоположение: София, кв. "Хаджи Димитър"

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от Skyler » 28 апр 2013 19:23

nevenbekriev написа:напоследък предпочитам да разпробивам и да правя втулки.
Чудесно обяснено, разбираемо дори за мен! Ако някога имате възможност покажете как изглежда една Ваша втулка, монтирана и осигурена против изпадане.
Виждал съм запоени с калай втулки, даже и на джобен, но стоят грозно и по тая причина бият на очи. Малко финес не би бил излишен.
Другият вариант да се нареже резба, да се навие месингов винт, предварително пробит на стругче, да се отнеме от главата /изпили на място/ и окончателно да се райберова до размер също ми се струва разумен, но по-труден.
Изпипаната работа говори добре за "майстора", и обратното - като видя одран капак на ръчен обикновено вътре липсва и някое винтче. И майсторлъка като майстора!
Поздрави!
Последна промяна 1 на Skyler, променена общо 29 пъти

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от dreadx » 28 апр 2013 23:18

То дори запояването може да бъде естетично, или пък грозно. Аз например не държа на външния вид, колкото на технически издържаните решения. За колегата съм сигурен, че ги прави като оригинални.

Но снимков материал към обясненията никога не е излишен - човек като види нещо направено по различни начини, сам може да прецени кой е най-подходящият начин. Или като види нещо, направено добре, после ще има идея колко добре иска да го направи и той.

@nevenbekriev, благодаря за напътствията и следващия път когато ми попадне такава машина ще им обърна внимание. Това с кривенето на опашката предполагам се прави само когато двете дъги(ограничители) се виждат еднакво отместени от центъра?

Сега имам едни будилници "Слава" върху които да се уча. Счупени са им балансите, но ще се намерят, а междувременно мисля да им извадя всички претрити втулки и да ги завъртя на 180 гр. Колелата явно натискат в една посока и просто да сменя мястото, където се трият във втулката - това достатъчно ли ще е?

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1385
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от omegaqq » 29 апр 2013 17:02

Славата е с друг тип ходов механизъм(демек не е като румънеца), но е идеален за обучение! Тоя номер с обръщането на лагерите върши работа, но е временно решение. Обяснението е просто - тоя лагер вече не държи масло както ако беше с нормален отвор и съответно часовника много бързо след профилактика започва да работи на "сухо". Все пак е решение. За да ти е по-лесно удари една черта от отвора на лагера навън тъй, че да хване и от моста и после само завърташ лагера така, че чертата да се окаже от противоположната страна. Естествено това го правиш от страната на зъбните колела за да не загрозяваш моста.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на дупка /за будилници става въпрос/

Мнение от nevenbekriev » 31 мар 2014 09:00

Skyler написа:
nevenbekriev написа:напоследък предпочитам да разпробивам и да правя втулки.
Ако някога имате възможност покажете как изглежда една Ваша втулка, монтирана и осигурена против изпадане.
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Тук съм слагал няколко втулки преди около месец. Фотоапаратът не е хубавият който ползвам обикновено, но така се случи, с този по-трудно стават на фокус. Втулките влизат стегнато и се набиват в отвора както на будилниците Слава. Използвам твърда месингова тел 2мм която е май електрод за заваряване на месинг, намира се лесно в магазините за материали. Свредлото с което разпробивам е 2 мм, но в предната част леко съм го стеснил и отворът става по-тесен Разпробиването го правя с маска, която се центрира спрямо отвора (където искаме да се получи), стяга се и не позволява да се премести центърът. Накрая отворите на втулките се райбероват по осите на колелата (те трябва да се обработят ако са износени -pivot burnishing) и се прави със свредло като фаска "масльонка". Накрая може да се полират с клечка и полираща паста, после трябва добре да се измият за да няма и следи от пастата!

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”