Смазване и видове смазки за механизми

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Смазване и видове смазки за механизми

Мнение от dreadx » 18 май 2013 20:50

Днес за първи път разглобих изцяло и почистих механизъм на ръчен часовник - Ракета. (ако успея сега да го сглобя ще стане часовникар от мен)

Въпросът ми е как и къде да го смажа при сглобяването. По камъните ясно, а смазват ли се зъбите на колелата и по какъв начин се дозира смазката?

За бавно въртящите се части с по-голямо усилие да сложа ли някаква грес, или пак с масло?

Направи ми впечатление, че май има някакво износване по зъбите на колелата. Това от работа при липса на смазка ли е.

И как се смазва пружината - аз не съм отварял цилиндъра, но я изплакнах и нея. И после я покапах с масло и я оставих да се цеди. Да не вземе сега като започна да я навивам да излизат капки масло от нея?

Потребителски аватар
Lyubo_sr
Специалист
Reactions:
Мнения: 833
Регистриран: 12 мар 2013 19:01

Re: Смазване

Мнение от Lyubo_sr » 18 май 2013 21:15

От "МЕХАНИЧЕСКИ ЧАСОВНИЦИ" с автори A. X. ФЕНДЯН и Е. Л. ЧИЧОВ:
Часовникарските масла у нас се внасят от чужбина. Добри масла
в последно време се произвеждат в СССР, които са сортирани в след-
ните групи: А, С, Ф, С—1, С—2, С—3.
Маслото А се употребява за смазване оста на баланса и палетите на джобни и ръчни часовници. Маслото С —за лагерите на зъбните колела на същите часовници и будилниците. Маслото Ф — за пружините и ремонтоара, и маслата С—1, С—2 и С—3 са предназначени за часовникови механизми, които ще работят при ниска температура, т. е. те са мразоустойчиви масла. У нас е по-известно сортирането на маслата според швейцарските норми (еднакво с това на германските норми). Според тях отделните видове масла са означени с номераepот 1 до 5, като има и специално масло Fett В—О—Xза намазване на ходовия механизъм. Тази сортировка е на
фирмата „Моебиус".
Не по-малка известност у нас са добили и висококачествените часовникарски масла на френската фирма „Хронакс". Тези масла са оцветени червено и са сортирани с буквени означения О, D, Н и LSi, а за смазване на ремонтоари и ремонтоарни колела се предлага специална грес GA.
Освен качествата на маслата като база на сортировка служи и
вискозитетът (гъстотата) им. Така например с най-малък вискозитет и. с най-високи качества са маслата, които се употребяват за смазване на импулсните плоскости на палетите при малки часовници — джобни и ръчни.
Смазването на палетите трябва да става внимателно, щото маслото да не изтича по повърхността на палета. Трябва да се подчертае, че неправилно смазаният палет с неподходящо масло в по-голямо количество може да причини смущение на нормалния ход на
механизма, а при по-фините (малките) часовници и спиране.
Следващият поред вискозитет са маслата, които се употребяват за смазване на лагерите на балансовата ос.
На фиг. 161 тази сортировка съответствува на № 2, на фиг. 162 — на буквата D, -а по съвет-
ската — на буквата А. Трябва да се подчертае, че и тук при неправилното смазване на лагерите на баланса последствията са неприятни.

Изображение

Особено при по-голямата дозировка маслото изтича по шийката и оста и често достига до спиралната пружина, като нарушава равно-мерното й свиване и разпущане, и часовникът започва да избързва с часове. За ръчни часовници се препоръчва с тези масла да се смазват
и лагерите от предавателния механизъм..
Маслата за смазване на лагерите от предавателния механизъм (централно, посредно, секундно и ходово) са от вискозитет, който съответствува на № 3 от фиг. 161 и на буквата Н от фиг. 162, по съветска сортировка — на буквата С. При смазване на лагерите от предавателния
механизъм трябва да се знае, че количеството на маслото, поставено в чашката на лагера (камъка), трябва да е достатъчно, но в никакъв случай да не излиза извън нея и да не се разлива по моста или основната плоча. Както малкото количество масло, така и голямото еднакво вредят за вървежа на часовника. Особено големи неприятност създава
голямото количество масло, поставено в лагера на централното колело. Оттам много лесно то изпада върху спиралната пружина. Наглед добре почистен часовник, но неправилно смазан, нарушава нормалния ход.
При големи часовници: стенни, салонни, будилници и др., се препоръчва масло с по-голям вискозитет, което се задържа за по-дълго време в лагерите. Палетите при будилници и стенни часовници също се смазват с тези масла. На фиг. 161 тази сортировка съответствува на
.Nо 4. а по съветски — на буквата Ф.
За смазване лагерите на двигателя, навиващия механизъм й пружината се препоръчва масло с най-голям вискозитет, защото:
а) маслототрябва да се задържа за по-дълго време и да намали триенето между навивките на пружината;
б) за разлика от другаде тук маслото е в по-голямо количество и не бива да изтича навън по основната плоча.
На фиг. 161 това масло съответствува на сортировка JMe 5, на фиг.162 — на буквите LS (Lubrifiant stabilise), а по съветска сортировка на буквата Ф.
Съществуват и масла със специално предназначение, например на фиг. 161 сортировка Fett В^-0—X за зъбите на ходовите колела. На фиг. 162 с буквите <}А (Graisse active) е отбелязана специална грес, която се слага на навивателните и ремонтоарни колела и на ремонтоара. При
поставяне на масло в навиващия механизъм маслото обикновено изтича по основната плоча и часовникът се замърсява по-бързо. Затова се препоръчва да се поставя грес вместо масло.Както видяхме, подборът на маслото и начинът на смазването на часовника са най-важните и решаващи условия за качествен ремонт и нормална работа на механизма. Отлично ремонтиран часовник, но неправилно смазан, може да изложи и най-добрия майстор. Затова смазването на часовника трябва да става най-внимателно, като се наблюдава с лупа за количеството на сложеното масло. На всяка цена трябва да се държи на сортировката, която съответствува за дадения часовник.Трябва да се запомни, че при неправилен подбор на смазката или при смазване със застаряло масло (повече от 3—4 години) се губи само
скъпо време и от ремонта на часовника няма да има резултат. В никакъв Случай не бива да се пристъпва към смазване на недобре почистен часовник, защото остатъците от нечистотии бързо разлагат маслото и го окисляват. Триенето в механизма значително се увеличава и износването става чувствително, а това довежда до намаляване
Напоследък ме преследват умни мисли, но аз съм по-бръз. :)

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Смазване

Мнение от nevenbekriev » 18 май 2013 22:45

За маслата и чистенето сме писали тук:
viewtopic.php?f=57&t=1100" onclick="window.open(this.href);return false;
Зъбните колела не се смазват
Маслото се слага само в масльонките на камъните/лагерите и на импулсната плоскост на палетите на анкера.
Пружината за да се почисти трябва да се извади от барабана. После за да се постави отново вътре се поставя външния и край така, че да влезе ухото в процепа на барабана и се навива отвън навътре докато влезе цялата в барабана. Слага се върху нея 1-2 капки гъсто масло, може моторно. Такова масло слагам и на ремонтуара и навиващите колела.
В никакъв случай не бива масло да се разтича по механизма.
Ако се оправяш с руски език, мога да ти пратя например на пощата учебници в електронен вид, защото винаги е по-добре да се черпи знание от извора.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Смазване

Мнение от dreadx » 19 май 2013 11:01

Ще ми е интересно да прочета както руските книги, така и тази от която е извадката по-горе.

А на зъбните колела на часовника -- те нали се състоят от една месингова шайба със зъби, в която е занитен цилиндър с други зъби (извинявам се за тъпото обяснение, но не съм на ясно с терминологията.)
Точно тези вторите имат изтъняване в определени места някъде около средата на цилиндъра - така ли са произведени, или пък са се износили? Затова преди да пристъпя към сглобяване на механизма исках изрично да попитам дали се смазват с нещо.

За ремонтуарните колела и барабана на пружината да използвам ли лека силиконова грес, с каквато се смазват например плъзгащите механизми в принтерите?

Като гледам не е проста работа и може би няма да му е последното разглобяване на този часовник.. ;)

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1387
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Смазване

Мнение от omegaqq » 19 май 2013 11:46

Тоя цилиндар се нарича пиньон. Според описанието зъбите му са износени. Най-вероятно там където е износването контактува другот зъбно колело. Хубаво е при такова износване цялото колело да се смени със здраво такова. Ако нямаш здраво се прави следната хитрост - мести се пиньона или колелото, което контактува с него така, че контакта да става на здрв участък. Ако не си правил друг път такова нещо, не се захващай. Това последното беше приятелски съвет. Тия колела НЕ се смазват в точките на зъбните зацепления, а само там където лагеруват! Демек смазват се само шийките на осите.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Смазване

Мнение от nevenbekriev » 19 май 2013 15:29

Износване на пиньоните се получава след много много години работа, тази Ракета дали е толкова стара? (какъв калибър е?)
Най- напред се износват зъбите на барабана на пружината, след това пиньона на средното колело. В редки случаи се получават осезаеми следи от износване по пиньона на посредното и на секундното колела. Износването се вижда като вдлъбнатини по зъбите на пиньона там където се зацепва с таблата (месинговата шайба със зъбите) на предното колело. Едва ли са толкова износени, че това да пречи на нормалната работа. По-скоро местата на контакт са се полирали от работата и са по-лъскави в сравнение с останалата част. Това което казва omegaqq е така да се изкривят спиците на таблата на предното колело, че тя да се премести надолу или нагоре спрямо пиньона за да работи на ново място. Така тази табла вече няма да е плоскост, а част от конус. Това трябва да се направи така, че тя да не се опира в другите колела и части на механизма и да няма биене нагоре-надолу при въртене. При подобни манипулации има риск частта да се счупи, но ако не опиташ, никога няма да се научиш.
Дай ми email за да ти пратя учебници.

lyudmil
Reactions:
Мнения: 19
Регистриран: 15 дек 2014 00:30

Re: Смазване

Мнение от lyudmil » 21 дек 2014 23:10

Здравейте, имам една джобна молния за лично ползване дали мога да я смажа със спрей смазка Вюрт hhs2000

Seikosha
Специалист
Reactions:
Мнения: 3686
Регистриран: 11 фев 2013 21:37
Местоположение: Варна

Re: Смазване

Мнение от Seikosha » 21 дек 2014 23:30

Знаете ли как се смазва часовник? Или просто смятате да го напръскате като мушкато. :D
"Човекът откри времето,Сейко го усъвършенства" " 浪人 "

lyudmil
Reactions:
Мнения: 19
Регистриран: 15 дек 2014 00:30

Re: Смазване

Мнение от lyudmil » 21 дек 2014 23:39

За пръв път ще ми е. Ще ми служи за тренировка. Разглабяне, почистване и след това смазване и после събиране :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Смазване

Мнение от varban » 22 дек 2014 01:49

Ето в тази тема съм писал, с какво мажа: viewtopic.php?f=57&t=3544&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Маслото на Лаврентий е швейцарско, ама не е часовникарско, а за текстилни машини :-)
Отскочи до железарията и вземи масло за шевни машини :-)

lyudmil
Reactions:
Мнения: 19
Регистриран: 15 дек 2014 00:30

Re: Смазване

Мнение от lyudmil » 22 дек 2014 13:15

Дам това е варианта, но ми се щеше да ползвам това, като чета ми се вижда добро.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Смазване

Мнение от varban » 22 дек 2014 16:17

Не, не е.
Ако може да се вярва на каталога, то вискозитетът му е 1500 m^2/s, което прави 0.15 St, или 15 cSt (сантистокс).
Вискозитетът на часовникарските масла е няколко пъти по-голям. Даже най-редките масла, за кварцета, имат вискозитет около 50 сантистокса.
Ето вискозитетите на серията 8000 на Мьобиус:
8000 - 95
8030 - 115
8031 - 110
8040 - 145
Серия 9000
9000 - 100
9010 - 150
9014 - 98
9015 - 150
9020 - 266
9030 - 60

Последното масло съм го пробвал. Е, върнах флакончето. Просто е невъзможно да се работи с него без епиламиране (обработка на повърхностите със специален разтвор за изключване на разтичането на маслото).

А при теб вискозитетът е още три пъти по-нисък от най-нисковискозното часовникарско масло.
Нито ще маже такова масло, нито пък ще се държи.

То това е щуротия от типа на VD-40, само че мааалко по-гъста :) Но не е часовникарско масло!

Така че по-добре масло за шевни машини :)

А ако си от Пловдив, земи едно шише дето не се търкаля, иди го изпий с Лаврентий Павлович, и той ще ти отсипе Лаврентиус :) Мога и аз да ти пратя един-два милилитра >:)

Но Молнията с всякакво масло трябва да тръгне, стига да не е кал от локвата (с) Омега Q&Q :)
И да не е VD-40 :)

Потребителски аватар
Liani
Специалист
Reactions:
Мнения: 627
Регистриран: 01 мар 2015 23:39

Re: Смазване

Мнение от Liani » 08 мар 2015 23:44

Ето една таблица за маслата. По-точно, къде с какво масло се смазва.
Извинявам се ако някъде е пусната.

[img=http://s16.postimg.org/qgns47eph/image.png]
image search

Уплътненията се смазват с Moebius 8513

Georg91
Reactions:
Мнения: 20
Регистриран: 22 окт 2021 19:36

Смазване и видове смазка за механизми

Мнение от Georg91 » 15 ное 2021 17:55

Здравейте колеги,
Понеже съм нов във занаятът и всеки съвет неби ми бил излишен,
Със какви смазки работите и кой части със различни масла използвате

Georg91
Reactions:
Мнения: 20
Регистриран: 22 окт 2021 19:36

Re: Смазване и видове смазка за механизми

Мнение от Georg91 » 15 ное 2021 17:59

Изображение

Изображение
Използвам в момента тези масла
Грешни ли са и какви ми трябват по точно ?
Благодаря

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”