Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
/* ... сега ще излезат около 50 постинга... молим ви се от душа да не отговаряте в темата, докато не кача снимките и напиша това-онова */
Готово, можете да пишете и цитирате
ПС: В темата съм снимал само механиката, без да засягам въобще токове и жици. Но без ток и жица кварцето е само масогабаритен макет, така че трябва да се засягат и те. Много работи са общи, така че няма смисъл да се прави тема "ремонт на платка на 3056А". Но да се попремери нещо бива.
Ето как се взема напрежение от батерията. С две пластинки:
Плюсовата пластина е задължителна и не бива да се разчита на това, че + е на корпус и без нея пак ще контактува. Най-малкото защото фиксира батерията от преместване. И за преходното съпротивление трябва да се мисли.
Ако работи, всичко е ясно. Ако не, трябва да се търсят причините.
Освен контакти има и изолатори. Единият е показан на корната снимка, и представлява дебела шайба с прорез за пластинката. Вторият е на платката, и представлява шайба с втулка. През него минава винтчето:
Това е схема за бързо мерене, ако нещо не върви.
Проверява се, дали батерията не е на късо, ако не е, се проверява захранването на чепа, и ако има захранване, се проверяват импулсите на изхода. Е, не с осцилоскоп. Става и стрелкови мултицет. Стрелката му ще подскача по малко един път в секунда ту вляво от нулата, ту в дясно.
Не всички винтове трябва да се мерят
Важните са два. Този около ремонтоара храни платката. Ако няма контакт, няма да работи, нищо, че на батерията има напрежение.
А вторият е в изолатора. Ако дава накъсо, първата причина е точно той. На дългата пластинка е минуса, на пистата също, ама на него е плюс. И ако се завие без изолатор, или ако изолаторът няма втулка, а е само шайба, то батерията ще е на късо.
Готово, можете да пишете и цитирате
ПС: В темата съм снимал само механиката, без да засягам въобще токове и жици. Но без ток и жица кварцето е само масогабаритен макет, така че трябва да се засягат и те. Много работи са общи, така че няма смисъл да се прави тема "ремонт на платка на 3056А". Но да се попремери нещо бива.
Ето как се взема напрежение от батерията. С две пластинки:
Плюсовата пластина е задължителна и не бива да се разчита на това, че + е на корпус и без нея пак ще контактува. Най-малкото защото фиксира батерията от преместване. И за преходното съпротивление трябва да се мисли.
Ако работи, всичко е ясно. Ако не, трябва да се търсят причините.
Освен контакти има и изолатори. Единият е показан на корната снимка, и представлява дебела шайба с прорез за пластинката. Вторият е на платката, и представлява шайба с втулка. През него минава винтчето:
Това е схема за бързо мерене, ако нещо не върви.
Проверява се, дали батерията не е на късо, ако не е, се проверява захранването на чепа, и ако има захранване, се проверяват импулсите на изхода. Е, не с осцилоскоп. Става и стрелкови мултицет. Стрелката му ще подскача по малко един път в секунда ту вляво от нулата, ту в дясно.
Не всички винтове трябва да се мерят
Важните са два. Този около ремонтоара храни платката. Ако няма контакт, няма да работи, нищо, че на батерията има напрежение.
А вторият е в изолатора. Ако дава накъсо, първата причина е точно той. На дългата пластинка е минуса, на пистата също, ама на него е плюс. И ако се завие без изолатор, или ако изолаторът няма втулка, а е само шайба, то батерията ще е на късо.
Последна промяна 4 на varban, променена общо 5 пъти
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Имаме Слава 3056А със счупен ремонтоар и другото здраво, ма оплескано с продукт от разложило се уплътнение. И с оплескани камъни от чернилка. Все едно си му лепнал колелетата с хелметекс. Има си хас да върви!
Те всички кварцови слави са такива. Имате ли такова нещо, първата работа е да махнете уплътненията, даже видимо да са цели. Нямам им вяра. И да не забравите О-пръстена на ремонтоара! И той се скапва.
Черното се мие със спирт. Обикновен етанол, 95%. Ама понеже другото е вода, а и 5% са много, след спирта чаркът трябва веднага, без да се суши, да влезе в бензин. И после - още две бензинови вани.
Те всички кварцови слави са такива. Имате ли такова нещо, първата работа е да махнете уплътненията, даже видимо да са цели. Нямам им вяра. И да не забравите О-пръстена на ремонтоара! И той се скапва.
Черното се мие със спирт. Обикновен етанол, 95%. Ама понеже другото е вода, а и 5% са много, след спирта чаркът трябва веднага, без да се суши, да влезе в бензин. И после - още две бензинови вани.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Ето я машината
Откъм ангренажа:
И отдолу:
Целта на първата част на занятието е да се отвинти всичко, което може да се отвинтва и чарковете да се разделят на три части:
1. Оплескани с черно: Спирт, пак спирт, четки, памуци, клечки, чист спирт и веднага - в бензин.
2. Неоплескани с черно: бензин, като в нормален часовник.
3. Винтчета, централно колело, стъпков двигател и платка - НЕ СЕ МИЯТ!
Иначе ще влезете в приключенски филм!
И отдолу:
Целта на първата част на занятието е да се отвинти всичко, което може да се отвинтва и чарковете да се разделят на три части:
1. Оплескани с черно: Спирт, пак спирт, четки, памуци, клечки, чист спирт и веднага - в бензин.
2. Неоплескани с черно: бензин, като в нормален часовник.
3. Винтчета, централно колело, стъпков двигател и платка - НЕ СЕ МИЯТ!
Иначе ще влезете в приключенски филм!
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Обърнах машината, ред е на ангренажа:
Отвих болтчетата на моста:
и свалих моста:
Класика!
Стъпковия двигател върти предавателно колело, то върти секундното, от секундното взема движение промеждутъчното и то върти централното, което е със сложно устройство - има фрикцион. Така че в тоя часовник има два фрикциона - обикновен карамфил под цифера и фрикцион в централното колело. Кварцова му работа!
Отвих болтчетата на моста:
и свалих моста:
Класика!
Стъпковия двигател върти предавателно колело, то върти секундното, от секундното взема движение промеждутъчното и то върти централното, което е със сложно устройство - има фрикцион. Така че в тоя часовник има два фрикциона - обикновен карамфил под цифера и фрикцион в централното колело. Кварцова му работа!
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Махнах предавателното колело:
секундното:
промеждутъчното
и централното:
Мостът - в спирт, колелетата - в бензин, а централното го проверих, дали се върти нормално венецът между двата диска... ми върти се, и реших нищо дда не го правя. Може да е смазан с нещо в завода, може да има повърхностна обработка... абе не трогай технику, не подведет ;)
секундното:
промеждутъчното
и централното:
Мостът - в спирт, колелетата - в бензин, а централното го проверих, дали се върти нормално венецът между двата диска... ми върти се, и реших нищо дда не го правя. Може да е смазан с нещо в завода, може да има повърхностна обработка... абе не трогай технику, не подведет ;)
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Ред е на ремонтоара. Отместих кулисата с шило, избутах счупения ремонтоар с игла:
и извадих счупения ремонтоар:
Важно - ремотоарния механизъм на кварцетата не се маже като на механичните часовници. Малко масълце на квадрата, малко грес на пружинката, където се трие в кулисата, и това е.
Свалям спирачката на промеждутъчното колело, по съвместителство - ключ за блокиране на броенето. Тя контактува с един пин на платката и когато ремонтоарът е в положение сверяване, на двигателя не се подават импулси. И не дава на секундата да се въртии като вятърна мелница. А двата фрикциона.... мислете, защо са два до сглобяването
Ред е на буренцето, пружинката и кулисата:
и извадих счупения ремонтоар:
Важно - ремотоарния механизъм на кварцетата не се маже като на механичните часовници. Малко масълце на квадрата, малко грес на пружинката, където се трие в кулисата, и това е.
Свалям спирачката на промеждутъчното колело, по съвместителство - ключ за блокиране на броенето. Тя контактува с един пин на платката и когато ремонтоарът е в положение сверяване, на двигателя не се подават импулси. И не дава на секундата да се въртии като вятърна мелница. А двата фрикциона.... мислете, защо са два до сглобяването
Ред е на буренцето, пружинката и кулисата:
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
И почна мръсната работа. Фотоапаратът - в калъф, цигарите и запалката - аут, обличам престилка и - четки, клечки, абе като с всеки един мръсен саат.
Жената и дъщерята ме гледаха на кръв, котката избяга от кухнята, ама след некое време се получи ето това:
Моторчето, бобинката и платката са проверени и работещи. Не е добре да се смесва електроника и часовникарство
Отанчало просто подкарах колкото можах бобинки, платки и двигателчета, и после - профилактиката.
Може и да не се прави профилактика, ако машината не е мръсна, ама тази беше. Не се въртеше от стъпков двигател, стелката и само се сецкаше и стоеше на място.
Жената и дъщерята ме гледаха на кръв, котката избяга от кухнята, ама след некое време се получи ето това:
Моторчето, бобинката и платката са проверени и работещи. Не е добре да се смесва електроника и часовникарство
Отанчало просто подкарах колкото можах бобинки, платки и двигателчета, и после - профилактиката.
Може и да не се прави профилактика, ако машината не е мръсна, ама тази беше. Не се въртеше от стъпков двигател, стелката и само се сецкаше и стоеше на място.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Сглобяване
Първо сложих малките винтчета за крачетата на цифера и основата на ремонтоара:
След това се помъчих с пружината:
Нещо не можа да уйдише и я махнах, после сложих буренцето и ремонтоара:
и заврях пружината:
После сложих кулисата:
и я завъртях до зацепване с канала на ремонтоара, така, че опашката да влезе в засечката на пружината. Преди това мацнах пружината в района на засечката с ремонтоарна грес:
Сложих спирачката:
И забравих да и завия болтчето
След това се помъчих с пружината:
Нещо не можа да уйдише и я махнах, после сложих буренцето и ремонтоара:
и заврях пружината:
После сложих кулисата:
и я завъртях до зацепване с канала на ремонтоара, така, че опашката да влезе в засечката на пружината. Преди това мацнах пружината в района на засечката с ремонтоарна грес:
Сложих спирачката:
И забравих да и завия болтчето
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Ред е на ангренажа. Почва се с централното колело.
Тук е въпросът, защо този механизъм има два фрикциона
Работата е в много големите луфтове на зъбните колелета. При кварцетата навсякъде колелетата лопат. Те са статични през по-голямата част от времето, само за няколко стотни от секундата ги превърта стъпковия двигател. И ангренажът е много нежен за зверския руски карамфил a la Победа Затова има още едно освобождение - в централното колело. Иначе минутерията ще изпочупи нежните колелета. И спирачката трябва да е не пластинка, а челюстна
Както и да е... централното колело го мацнах с хидравлично масло в мястото, в което лагерува в платината. И го насосах в дупката:
Щракнах карамфила:
сложих промеждутъчното колело:
смазах удебелението на секундното колело с най-рядкото масло, което имам, 8000, и го сложих и него:
и последно - предавателното:
Тук е въпросът, защо този механизъм има два фрикциона
Работата е в много големите луфтове на зъбните колелета. При кварцетата навсякъде колелетата лопат. Те са статични през по-голямата част от времето, само за няколко стотни от секундата ги превърта стъпковия двигател. И ангренажът е много нежен за зверския руски карамфил a la Победа Затова има още едно освобождение - в централното колело. Иначе минутерията ще изпочупи нежните колелета. И спирачката трябва да е не пластинка, а челюстна
Както и да е... централното колело го мацнах с хидравлично масло в мястото, в което лагерува в платината. И го насосах в дупката:
Щракнах карамфила:
сложих промеждутъчното колело:
смазах удебелението на секундното колело с най-рядкото масло, което имам, 8000, и го сложих и него:
и последно - предавателното:
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Мостът е лек, не може да се клати, като на джобен часовник... или аз не умея ;)
Затова - едно по една
Секундното колело няма къде да шава - то е в канала на централното и е точно срещу камъка си.
Значи почваме с промеждутъчното - така е редно, трябва да влизат едно след друго.
По принцип, когато не клатим моста, а наместваме колелетата, се почва от едната страна, а към по-далечната колелетата повдигат моста на клин.
Наместих с клечката промеждутъчното, и мостът слезе с шляпане.
Държах механизма с лявата ръка, с палеца и показалеца, а с дясната ръгах с клечката
След това дойде ред на промеждутъчното. Поразклатих го, и мостът мазно каза шляп
После веднага затегнах едното болтче, АМА НЕЖНО! НЕЖНО! че тия цапфи са 8 микрона!
и сложих машината на капачката от парфюм с пробита дупка (това ми е подставката, имам още една, за дамски машини - гумена тапа с дупка )
Затова - едно по една
Секундното колело няма къде да шава - то е в канала на централното и е точно срещу камъка си.
Значи почваме с промеждутъчното - така е редно, трябва да влизат едно след друго.
По принцип, когато не клатим моста, а наместваме колелетата, се почва от едната страна, а към по-далечната колелетата повдигат моста на клин.
Наместих с клечката промеждутъчното, и мостът слезе с шляпане.
Държах механизма с лявата ръка, с палеца и показалеца, а с дясната ръгах с клечката
След това дойде ред на промеждутъчното. Поразклатих го, и мостът мазно каза шляп
После веднага затегнах едното болтче, АМА НЕЖНО! НЕЖНО! че тия цапфи са 8 микрона!
и сложих машината на капачката от парфюм с пробита дупка (това ми е подставката, имам още една, за дамски машини - гумена тапа с дупка )
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на кварцов механизъм 3056А
Следва проверка на луфтовете - всички колелета трябва да се местят нагоре-надолу по някоя и друга стотна. Ако няма луфт, няма защо да продължавам - все едно няма да тръгне.
След това - проверка на трена.
Круша - едно на ръка.
Взех една изострена клечка и побутнах промнеждутъчното колело. Ангренажът каза въйййй
И се въртя една-две секунди по инерция
Това е добре, ама що реве... гладен е щото
Няколко пъти го врътках, докато се науча да изкарвам горе-долу еднакво време на въртене.
После смазах петте камъка. С мноооооого малко масло. Ако имах истинска маслодозировка, щях да взема номер 0. Мойта е от игла на противогрипна ваксина - така я източих, че на плосък накладен камък на дамски часовник прави капка към 1/4 от диаметъра на камъка.
Да, ама полза имаше
Виенето при завъртане изчезна, а колелетата от същото побутване почнаха да се въртят два-три пъти по-дълго.
Ето го смазан от страната на ангренажа:
и откъм цифера:
И остана хамалската работа
След това - проверка на трена.
Круша - едно на ръка.
Взех една изострена клечка и побутнах промнеждутъчното колело. Ангренажът каза въйййй
И се въртя една-две секунди по инерция
Това е добре, ама що реве... гладен е щото
Няколко пъти го врътках, докато се науча да изкарвам горе-долу еднакво време на въртене.
После смазах петте камъка. С мноооооого малко масло. Ако имах истинска маслодозировка, щях да взема номер 0. Мойта е от игла на противогрипна ваксина - така я източих, че на плосък накладен камък на дамски часовник прави капка към 1/4 от диаметъра на камъка.
Да, ама полза имаше
Виенето при завъртане изчезна, а колелетата от същото побутване почнаха да се въртят два-три пъти по-дълго.
Ето го смазан от страната на ангренажа:
и откъм цифера:
И остана хамалската работа