Руски кварцови часовници - ремонт

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban » 21 дек 2013 12:49

Сега съм на тема профилактика на механиката на кварцета - на първо време 3056А. Чудя се, как да ги мажа. Мисля с много малка масльонка, която още не съм направил.
Друг вариант - както Иван Иванич мажеше анкерните вилки на ръчните часовници: капеше капка масло на нещо поресто (аз му бях дал хартия за хроматография, като филърна, ама по-дебела; по устава на Омега следва да се използват специално приготвени стълбчета от сърцевина на бъз, които пък се заменят със сърцевина от сухо слънчогледово стъбло :-) ) и след това оста се забива внимателно до удебелението в напоената с масло материя.
Аз пробвах такъв номер на анкър на Сейко 7009, ама той не е капризен към смазване - цъка и с гъша мас (с) бачо Ангел :-)

Май при кварцетата от типа на 3056 е по-важно да са чисти камъните и осите, отколкото да има масло.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 02:10

Досега бях виждал само 3056, 3056А и календарните 3050.
А сега ми паднаха пет различни машини с един дерт - общ мост на стъпковия двигател и ангренажа.

Първият . Рула кварц. Някой преди мен я е човъркал и колелетата не са на местата си. То стига да са здрави, наместването е въпрос на инат, ама с ротора какво да правя?
Той просто не застава в долния камък - привлича се към полюсните накрайници :'(

Другите четири са: Полети 2450, 2456 и 2460. И една Слава 2356.
Единият Полет с дата тръгна, на трите други бобинките са прекъснати.
Ама и тоя, дето тръгна, пропуска секунди отвреме-навреме. Плаче за разглобяване, миене и мазане.
И как да стане този номер, като ако му сваля моста, после ще го сглобявам до Великден?!?!

Абе 3056А си е велик! Кеф ти - сменяш бобинка, кеф ти - разглобяваш ангренажа, платките на Чайка, Слава и Ракеъа са еднакви, пък и машините се различават по секундните колелета (различни стрелки) и мостовете . различни емблеми :-)

Лошото е, като е текла батерия, а най-големия враг на народа е този неизвестен рационализатор в 2МЧЗ, дето е сменил материала на уплътнението с някаква недовулканизирана гума. Няма миене :'(

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Щях да забравя!

Мнение от varban » 28 дек 2013 02:28

Значи така.
Общо мнение е, че руските кварцове след определено време престават да работят. Особено тези в правоъгълните корпуси.
Оказа се, че поне в половината случаи това не е точно - заспали са и искат да се събудят.
Платката се захранва и се оставя без товар да стои някой и друг час, пък и ден :-)
И чудо! Кварцът се събужда :-)
Ако е за малък кварц - има откъде да взема - китайчета валяло. Ама има и платки с големи.
Преди половин година и окото нямаше да ми мигне да ги сменя, ама то ако ще е така, що да не лепна една китайска машина с двойно тиксо за цифера :-) :-) :-)

Има и друго - някои по advanced чипове се настройват програмно, че да могат да се ползват по-неточни кварцове. И тия кварцове няма да вървят добре в старите схеми с твърди делители.
То не че 3056/3056А са много точни - две секунди на ден им даваха. Ама чета из руския форум за бая избързване след смяна на кварца - с минути.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от dreadx » 28 дек 2013 21:06

За Ruhla-та намести роторчето и го придържай с нещо - клечка за зъби? С търпение и ловкост - ще се сглоби. Ruhla-та кварц всъщност ми харесва. Както и Слави-те кварц.

На руските часовници и кварцът е едно-към-гьотере, и генераторът им е някакъв особен - при мен от лятото седи една много хубава Електроника-Б6 на sheretudis, която я подкарах и си работи, но седеше в една кутийка и скоро я погледнах - изгубила е някакви часове, значи е спирала. И си мисля дали да не й направя една модификация, че да не спира никога повече и така да му я върна.

Сега ще ти разкажа и за модификацията - купих си аз една Електроника Б6-02, която е в много лошо състояние, а и дисплеят й не става за нищо, така че ще продължавам да й търся дисплей. Обаче междувременно реших да я профилактирам и кварцът работи, не работи.. правих някакви глупости, слагах други кварцове и т.н. Накрая разкарах всички елементи от генератора и в мястото за кварца сложих един кръгъл по-малък съвременен кварц + друг чип-часовник, за който е 100% сигурно, че неговият генератор ще работи от 3 до 1.2V. Ако искаме часовникът да работи точно трябва да изберем и точен кварц, каквито все по-трудно се намират.

В съвременните часовници масово се прилага софтуерна корекция на честотата. Така може да се използват всякакви кварцове, а не само най-точните. А часовникът ще работи точно, въпреки че е направен с по-евтин и неточен кварц. Ако разгледаш платката на такъв часовник ще видиш, че от чипа излизат много писти, някои от които са прекъснати, а други не. Това е и задаването на корекцията към конкретния кварц. В този смисъл ашладисването, което е направил nevenbekriev - да свърже друга цяла платка към бобинката на неговата MIYOTA-CASIO е по-правилно, отколкото да преместиш само кварца от друг часовник.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 22:11

Чел съм за такива работи - такива са последните съветски кварцета, и то дамски.
Точно тук е мястото да дам ценен линк за кварцофилите: http://german242.com/books/remont_quartz.djvu" onclick="window.open(this.href);return false;
Лошото е, че е втора част - за новите дамски машини и календарните модули на 23 и 24 милиметровите машини.
Излиза, че 23хх все пак е с отделен стъпков двигател и ротор в капсула. А 24xx е с два рубина на ротора, все едно че конструкторите на този калибър са от Гласхюте :-)

Ще мъча Рухлата, ма първо ще и звънна бобинката. При нея и календарът не бачка от стрелките, абе ще е приключение :-)

За харесване - аз си оставам фен на 3056А. Яката работа :-)
Като почна да пренавивам бобинки с дебела тел, ще направя турбо-версия. Ще яде Рената за 4 месеца и ще върви в морска мъгла на минус 5 :-) :-) :-)

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от dreadx » 28 дек 2013 22:21

Аз пък на едни руски дамски кварц не можах да намеря как точно да извадя ремонтоара. Има нещо като пластинка, стърчи през един отвор на платката - бутах я и нищо.

Имам един дамски Poljot - с корекция ли е? Много точно върви.

На Ruhla-та много смешно ми се видя всичко по календара - и 5 мин. го гледах и не можах от веднага да си обясня как работи - не си спомням точно, но чак после забелязах някакво пластмасово, дето правеше превъртането на диска. Бобинката на Ruhla-та е залепена със спиртно-разтворим лак. Ако е прекъсната по-добре капни малко спирт и опитай да я развиеш и да докопаш прекъснатия край. Но не прекалявай със спирта, че започват да се разместват навивките. Само колкото да разтвори горния слой и да освободи жицата. Моята беше прекъснала в мястото, където бобинката е залепена към платката. Може би от някакво механично въздействие - например усукване между бобинката и платката се беше прекъснала жицата под лепилото.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 23:12

Ми отвори дежавюшката - там пише коя машина с какво е. От таблет е малко зор.
Интересно е друго - братята са правили машините с точни кварцове и са оставяли възможност за корекция с по половин секунда в рамките на няколко секунди.., май шест в денонощие. И този превключвател е достъпен за часовникар, не само в завода. Тази машина има и ускорен ход.

За ваденето - аз свалям платката и гледам. Старите 3056 и 3056А се вадят лесно - с игла. Коронката е в поюожение работа (притисната) и се дърпа кулисата така че да освободи ремонтоара.
Новите 24хх и 23хх са с бутон. Дамските са описани в дежавюшката - има и с винт, като Восток 2605 и Победа :-)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 23:21

В ремонтоарния механизъм на старите съветски агрегати има засада - 3050 (с дата) спира захранването към платката. А братята му 3056 и 3056А - баш обратно. Платките са постоянно захранени, а в положение сверяване делителите се нулират и не работят. Като го пуснеш, почва да брои секундата.
За това отговаря една фигурна пружинка, по съвместителсво и спирачка на промеждутъчното колело на ангренажа. Тя контактува с един меден щифт на платката в положение сверяване. Първо тя се проверява - едната Слава затова не работеше. Беше изкривена пружинката и не разрешаваше на чипа да почне да дели.

Pavlin
Site Admin
Reactions:
Мнения: 4809
Регистриран: 03 яну 2012 18:46
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от Pavlin » 28 дек 2013 23:25

Много полезни неща Върбане!
И мен ме кефят кварцетата. Много пъти съм разглобявал и сглобявал, но само подменяйки платка или каквото друго е възможно.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 23:29

dreadx написа: Имам един дамски Poljot - с корекция ли е? Много точно върви.

На Ruhla-та много смешно ми се видя всичко по календара - и 5 мин. го гледах и не можах от веднага да си обясня как работи - не си спомням точно, но чак после забелязах някакво пластмасово, дето правеше превъртането на диска.
Ти си напред с материала - аз съветски дамски кварцета не съм пипал :'(
А за календара на рухлата - ще се охълцаш, като видиш малтийските кръстове на совиетише агрегатен. И ненадписан диск за ден на седмицата в три стрелки/дата. Щото без деня на седмицата датата не върви :-)
Последна промяна 1 на varban, променена общо 29 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 28 дек 2013 23:42

3017 написа: И мен ме кефят кварцетата.
Най-накрая от това ще излезе нещо смислено :-)
Ще си направя ежедневник - китайски корпус от неръждавейка със съветско кварце. Поне да знам, че докато мога да отвия/завия винт, ще нося един часовник :-)
И няма да съсипвам съветския месинг на механичните :-)
Росен ми направи силно впечатление с часовника си, като се видяхме. Аз бях наточил Ракета "Щемфли Експрес 24х+" 2623НА с нова кожена каишка, а той беше с кварце в стоманен корпус!!! Направи ми показно не толкова в пазарлъка, колкото в отношението си към реанимираните съботни часовници!
Пламен с неговия стоманен механичен ежедневник яде враняшка гулия :-)

Pavlin
Site Admin
Reactions:
Мнения: 4809
Регистриран: 03 яну 2012 18:46
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от Pavlin » 28 дек 2013 23:52

К'ви са тия тайни срещи бе момчета?!

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 29 дек 2013 00:27

Няма никакви тайни! Беше планирано трио, ама излезе соло с аплодисменти: viewtopic.php?f=56&t=1399&start=285#p22245" onclick="window.open(this.href);return false;
dreadx спа до кафето, а аз се оказах недостоен и за летописец :-)

Вече сериозно - много се изкефих на срещата с Росен. Като се случи да ходя в разните Софии/Варни, мисля да не пропускам повторение :-)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от varban » 29 дек 2013 01:27

Тук един читер щипе бобинки:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Hy8aK-6Jxc" onclick="window.open(this.href);return false;

Ама неговото е лай-лай кучка. Бобинката е прекъсната към площадките.
Той не е виждал, кво прави отплесната отвертка или пластинка - досега изкарах пет края на една бобинка, и всичките - без верига към контактните площадки.

Иначе ми казаха диаметъра на проводника - за големите бобинки на 3056А е 0.04 мм. За дамските - 0.03.

А за ония с четирите бобинки, за 3050 и 3056 - 0.02!!!

При това - безкорпусни!

Ама след Нова Година ще го измеря. Друг е въпросът, откъде да намеря. Ровя за рид-релета. Имаше някои с много тънък проводник

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Кварцови часовници - ремонт.

Мнение от dreadx » 29 дек 2013 02:21

varban написа:Иначе ми казаха диаметъра на проводника - за големите бобинки на 3056А е 0.04 мм. За дамските - 0.03.
...Друг е въпросът, откъде да намеря.
Ето това ми е проблемът. Не искам да го пренавивам с 0.07, понеже сечението на проводника не е двойно от 0.04, ами идва повече..
А като си извадил 7 края и нито един с връзка към другия край на бобината, опитай да ги развиеш тези и да ги махнеш, после пак потърси.. то и аз така правя.

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”