Боен устав, част I: Три стрелки.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Боен устав, част I: Три стрелки.

Мнение от varban » 19 ное 2015 14:43

Казва се устав, ама е само малка част от устава. Това е раздела за бойците. От тук се почва. После ще дойдат разни компликации на базовите механизми (демек ниво отделение/танк), разни сложни механизми (вече работата отива на взвод)

Митко с хронографите пише следващия том – батальон/полк. Дано един ден да му падне генералска работа!

Ама както всеки истински генерал е почнал от редник, така и часовникарите почват от най-простото.

Това – вместо въведение.

Снимките са от профилактиката на един Полет 2609Н, който го имам още от начало. Все още стои без име заради коронката - не е оригинална, но пък е удобна.
Много се колебаех, какъв механизъм да избера - Ракета или Полет. Сравнението на двата механизма от гледна точка на начинаещ е в отделна тема: Избор на цел.

Подготовката е разглобяване на външното оформление.

Чисто за конкретика, да не забравим зад дърветата гората:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение

Изпускаме пружината, та да не се мърда секундната стрелка.

Изображение Изображение Изображение


Машината спряла, събираме стрелките в една посока


Изображение

Подготовка на клечки. Може и кибритени, ама нямах.


Изображение ИзображениеИзображение Изображение

Идеята е да се повдигнат стрелките едновременно от двете страни. И плавно, да не станат хвърковати. Най-добре става с подкривени щангички. Има такива снимани из форума.

Изображение Изображение

Отвити винтчета, машината е извадена от рамката. А часовата стрелка остава на часовото колело - нямя за какво да я мислим и нея :)


Изображение Изображение Изображение

Сваляне на циферблата. Отвиват се двете винтчета, които показвам на лявата и средната снимка и машината е свободна от оковите си :)
Последна промяна 5 на varban, променена общо 19 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Разглобяване 1

Мнение от varban » 19 ное 2015 14:45

Сега същинската част.

Изходно положение – изваден механизъм.

Оглед и тестове. Ако работи, трябва да разберем, как работи.
Гледаме амплитуда и равновесно положение на баланса. По метода на пеперудката: viewtopic.php?f=57&t=1770" onclick="window.open(this.href);return false;
Даже да имате виброграф, оценката на око в тази фаза е по-бърза и по-ценна. Кога ще го качвам на вибрографа, кога ще го гледам, като спирането на баланса и наблюдаването на засилването е за по-малко от минута.
Изпускаме пружината, проверяваме самопуска на механизма. Ако не тръгва сам, му помагаме.
Навиваме по малко и следим амплитудата. Ако при тази машина още на първия оборот на барабанното колело отлепи над 180 градуса, ще яде Асан баница. А ако при трети-четвърти оборот мине 210, значи машината е сравнително чиста.
Тук се гледа и спиралата, и разните други работи, ама ще отиде на книга, затова правя такава уговорка – щом часовникът върви правилно, с разлика от 2...3 минути на ден, сигурно спиралата е права, никъде не опира и не лепне.
А ако не работи... ми трябва да заработи. Ама не от първия път!
Има достатъчно трудности, за да смесваме първа профилактика с ремонт!

Затова ако не работи, вземаме следващия от няколкото механизма.
Последна промяна 1 на varban, променена общо 20 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Разглобяване на ходовата част.

Мнение от varban » 19 ное 2015 14:47

Разглобяване на ходовата част.

Сваляне на баланса. Щом работи, мястото му е в една съдинка с бензин. Нека се кисне. Важна забележка: баланса да лежи на моста, а не моста на баланса. Щото цапфите са тънки и калени до стъкло.



Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение

Сваляне на моста на анкерната вилка и изваждане на самата вилка.
Ама преди да хванем отвертката - проверка за изпусната пружина!
Мислите, че сте я изпуснали? Айде да проверим още един път. Как? По отскока на вилката! Ако вилката не отскача нито вляво, нито вдясно, значи на анкерното колело няма момент. И анкерната вилка може да се свали безопасно.

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение

И тя отива при баланса, в „чистата” съдинка, да се кисне.
Последна промяна 3 на varban, променена общо 20 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Проверка на ангренажа и разглобяване на моста на барабана.

Мнение от varban » 19 ное 2015 14:56

Проверка на ангренажа и разглобяване на моста на барабана.

Анкерната вилка я няма, и палетите не пречат на анкерното колело да се върти свободно.

Изображение Изображение

Леко навиваме пружината и гледаме, как колелетата се въртят. Ако се въртят плавно и равномерно, се радваме. Ако правят вжжж-вжжж-вжжж, се надяване да е от боклук на лесно място. Ако не се вътртят, въпреки че пружината е навита, я изпускаме от контрата.

Изображение Изображение

Изображение ИзображениеИзображение

Разглобяваме на моста на барабана и всичко над него. Лесно е. Три шлица на винт означава, че той е с лява резба. Средния е за отвертката, крайните са за красота и маркировка :)

Проверка на радиални и аксиални луфтове!
Това трябва да стане навик. Хваща се с пинсетата колелото за таблата и се разклаща внимателно нагоре-надолу. Това е аксиален (осов) луфт. Трябва да го има, категорично. Той е няколко стотни, ама се усеща. Ако го няма, колелото ще стяга. Ако е много голям, пак не е добре.
Радиалния луфт трябва да е по-малък от аксиалния. Ако е по-голям и платното и колелото се клати, значи е счупена цапфата. Тогава и ангренажа няма да се вътри, или ще се върти на тласъци.

Изображение

Описаното по-горе не може да се снима, затова снимката е чисто символична - за паметка.

Проверка за износване на барабана и моста.
Това беше една от причините да избера този механизъм. Щото всичкото му е лесно, ама си го има този кусур. Като много други механизми. И съветски, и японски, и швейцарски.
Малко са такива със стоманена втулка в моста, а от съветските - само един. Ама ако няма интрига, работата ще е скучна.

Та така - това става с разглобяване и сглобяване, а не с прибори :)

Изображение Изображение

Барабанът се затваря без пружина - тя ще пречи.

Изображение Изображение

Барабанът отива в машината, затваря се с моста и се проверява свободното въртене на ангренажа.
Как? Ами с коронката, ремонтоар - в положение сверяване.
Та връткането на коронката напред-назад трябва да води до леко, плавно и бързо засилване на колелетата. И да има инерция.

Изображение Изображение

А тук съм се отклонил от устава - писал съм, че съм свалил всичко от моста, пък виж ти, останало фотодоказателство :)
Не е страшно, уставът не е догма. Може да се прави така, може и онака ;)

ИзображениеИзображение

Ето за какво беше всичко: проверка на луфтовете на охлюва в платината и в моста. Ако луфтът е голям, то барабанът и/или оста му (вал е, ама му викат охлюв) ще се криви и може да заклини.
Вляво - само на охлюва, а вдясно - и с монтирано барабанно колело.

Изображение Изображение Изображение

И разклащане. А след това следва ново разглобяване и търсене на дерюги, следи от триене и паднало покритие от моста на барабана и от платината. И - следи от свиване на отвора: начукване с център или със замба.

Ето такива работи:


Изображение

Снимката е на Liani, от viewtopic.php?f=106&t=4598#p43346" onclick="window.open(this.href);return false;

С червено са заградени начукванията на моста, а със синьо - следите от износване. Ако има нещо подобно, вниманието се утроява!

Следи от свиване на отвора:

Изображение

Оттук: http://forum.watch.ru/showthread.php?p= ... ost2377279" onclick="window.open(this.href);return false;

Не е казано, че машина с ремонтиран така мост ще работи по-зле от такава без следи от ремонт, ама с износени отвори, затова още един път призовавам за бдителност :)
Всички следи от триене и задири трябва да се идентифицират и да се реши, трябва ли да се довършва сглобяването с точно този набор от части. По метода на пробите и грешките: ако ангренажът се върти с откат, ако амплитудата в края на сглобяването е добра, ако не спира безсистемно, то всичко е наред. С развитие на часовниковата болест ще се появи дар на предвиждане - по луфтовете при разклащането на барабана и охлюва с пинсетата ще може да съдите, дали да сменяте барабан и мост.
Последна промяна 9 на varban, променена общо 30 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Разглобяване. Ангренаж. Проверка за износване

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:02

Обикновено ангеренажът се разглобява при свален мост и барабан, ама точно на този 2609Н има още едно място, в което може да заклини.

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Изображение Изображение

Сваляне на моста на ангренажа (този механизъм има прякор балалайка - заради формата на моста) и колелетата. Не плашойте се, не може да ги объркате.

Изображение


Ето тук клини, ако е износен. И затова при разглобяването ще се гледа за дерюги.

Изображение Изображение

Тук на карамфила му е време да се раздели с централното колело. С мощна работна пинсета или с малки клещички карамфилът се дърпа по оста. Това е едно от малкото места в часовниковия механизъм, където се иска прилагане на малко сила.
Фатки и каваци за вадене на карамфил има доста във форума. Има и правилен иструмент. И аз имам, от Лиани, цанга. Ама нарочно не я ползвах.


Изображение ИзображениеИзображение

ИзображениеИзображение Изображение

Оглед на всички възможни места на триене и закачване. Точно този екземпляр няма проблеми. Отворите са кръгли, луфтовете са малки, и следи от заклинване и триене няма.
Последна промяна 5 на varban, променена общо 30 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Разглобяване. Ремонтоар.

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:06

Остана последното:

Изображение Изображение Изображение

Минутерията

Изображение Изображение Изображение

И ремонтоарния механизъм

Изображение

Нищо страшно, и даже пружинката не хвърчи. Е, почти не хвърчи. При сваляне трябва да се пази :) Аз обикновено ползвам широка отвертка. Тя не дава на пружинката да отскочи, ако случайно се освободи внезапно. Но в повечето случаи при хващане с пинсетата пружинката никъде не ходи. За това е необходим малко опит и правилно заточени пинсети.

Факт е обаче, че пружинки са хвърчали, хвърчат и ще хвърчат :( От това има един лек - ограждане на работното място със стъкла. Ама това нещо е утопия за мен. Затова имам винаги на сгода магнити. Ако пружинката скочи, се мъча да разбера, къде е тупнала (чува се, ако не слушаш музика :)) И почвам да търся от там. Отначало не ги намирах, сега бързо ги намирам. Понякога по две-три icon_crazy lol2 icon_crazy
Нищо ново: за да има какво да жънеш, първо трябва да засееш :D :) :D
Последна промяна 4 на varban, променена общо 30 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Проверки и чистене

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:23

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение

Тук ще се самосе... цитирам:
Голата платина с махнато всичко от нея се мие в няколко (или поне в две) вани бензин, докато се изчисти до блясък. Всички шлици, дупки, глухи отвори и цепки се прочистват с подострени клечки, като критерия е като в казармата - клечката трябва да излезе бяла, а не черна или кафява. Използваните клечки не се хвърлят, а подострят с остър нож. Иначе ще се разорите - по 50 пъти остря клечки, и изразходвам само 7-8 за една платина :)
Последно се прочистват рубините. Слага се голямата лупа и се почва. Това да стане навик.
Раз - излъскване на вътрешната страна, на два пъти, с новоподострени (нови за по-късо) клечки.
Два - излъскване на масльонката, на три- четири пъти, с нови клечки.
Три - поглед под силна лупа на светлина - оценка за износване или пукнатина. Ако е пукнат рубин, или пък е износен, става интересно - часовникът върви както и когато си иска.
Същото е и с колелетата - лъскат се и се оглеждат под силна лупа. Не плашойте се! Не са много. По-добре да загубите половин час, отколкото да пцувате и разглобявате наново, щото клини.
Ето какво се случва, ако се икономиса време от огледа:
борех един Полет 2609, без буква.
Ужас и безумие! Толкова повреди в един механизъм не съм срещал още.
Баланс - здрав, ама се наложи да оправям спиралата.
След това - подозрителна анкерна вилка. Нямаше шеллак, палетите закрепени с каноконлит :( :( :(
Криви щифтове-ограничители.
Изместен камък на секундното колело. И за капак - пружината е зверски слагана в барабана. Имаше прясна смазка, ама часовникът не вървеше.

Смених вилката. Оправих камъка, ама не ми хареса трена - нямаше откат. Не винаги, а отвреме-навреме. Сглобих часовника, и почнаха безсистемни клинове. Докато се чудех, какво да правя, рамката му се киснеше в хептан. И в мърсотията видях червеничко петънце. Да, палет! Ама парче от палет :(
Часовникът е правен, обаче не е разглобяван и мит напълно. И падналия палет на анкерната вилка е минал отначало през двойката барабан-паразитно колело. После парчетата са почнали да се разхождат в ангренажа и са разказали игрите на всички зъби. И часовникът безсистемно спира.
На всичко отгоре и пружината се скъса в барабана.
Ще трябва да сменя целия ангренаж, а съмнителния ще го изхвърля.

Като резултат, само баланса е в час. И три часа - утрепани.

Стана така, защото не огледах зъбните колелета под голямо увеличение. Иначе щях да хвана побитостите по зъбите още при миенето. И нямаше да почна да сглобявам.

Още едно потвърждение, че уставът си е устав. Пропуснеш ли нещо, пише ти се на гърба :)
// viewtopic.php?f=58&t=1794&start=680#p45648" onclick="window.open(this.href);return false;

По-надолу се каня на мастора, дето не е измил машината. Ма аз да не съм по-добър, гяволии ще прилагам. Стар часовник гяволии не търпи. Пък и нов :)

Мнението си за арменската профилактика съм го писал на друго място:
Аз не че не съм топил цяла машина в бензин, или със свален анкер и баланс, ама то е било преди разглобяване, по време на дефектовката и евентуалния ремонт. Често така правя - ако машината не работи, трябва да разбера, защо.
И почвам. Счупеното се намира лесно, ама ако всичко е цяло, а пак не ще?
Тогава свалям баланса и анкера и цоп - в бензина. И пробвам, дали колелетата ще тръгнат. Ако се развъртят, може да е от мръсно или от износване. Затова - проверка на луфтовете още преди да съм разглобил ангренажа. Най-добре - при изваден барабан, ако може де... Иначе му свалям поне барабаннното колело.

Както и да е, в резултат обикновено получавам поумита машина, която цъка. Понамазвам я отгоре-отгоре, че да не жули на сухо, навивам до край, и ако амплитудата е над 180 градуса я слагам до един точно работещ часовник на същата честота и пускам балансите еднакво да се клатят, докато изпуша една цигара с чаша кафе или бира. Ако се клатят горе-долу синфазно, значи ще яде Асан баница.

Та така обработен механизъм може и да работи известно време горе-долу. Ама аз не съм пробвал, щото това е само първия етап. После следва отвинтване на всичко, което мога, миене и сглобяване с мазане по устав :)

Че как няма да го разглобя, след като съм го накарал да работи?!?!?!

Това е все едно да прикоткам някое маце и на най-интересното място да стана и да си ида :D :D :D
// http://www.strelki.info/viewtopic.php?f ... 40#p200200" onclick="window.open(this.href);return false;


Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Тук излезе дерт - реално:

Изображение

Ограденото с червеното кръгче.

Помислих си, че има пукнат камък на анкерното колело и го сложих на място, и го въртях в бензин и на въздух. Оказа се мръсотийка, която падна.
Ама след сума въртене.

Проверка на свободното въртене става с докосване с клечка или с духане. Ама с круша, не с уста. Анкерното колело трябва да се върти много свободно. От всички колелета в ангренажа неговите обороти са най-големи и изискванията към чистота и добро мазане на оста му са най-високи.

ПС: За десети път: разглобяването е не само за отвинтване на всичко, което се полага да се свали, а миенето е не само за чистота.
При разглобяването се запознаваме с конкретния механизъм, а когато той е първи, и с особеностите на дадения калибър. Без снимки работата ще е сложна. Снимките много помагат при сглобяването. А оценката на състоянието на камъни, цапфи и зъби е толкова задължителна, че според мен е основна разлика между опитния и начинаещия любител.
Часовникарите понякога работят по друг начин - при най-малко съмнение сменят част или възел. Примерно, при всяка профилактика на ЕТА 28 сменят реверсивните колелета. Че и пружините. Така е предписано от производителя, и сигурно това е правилно. Но ние сме любители ;)
Последна промяна 5 на varban, променена общо 3 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Противоударни устройства

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:24

Изображение

Тях вече ги има: ето темата: viewtopic.php?f=104&t=5220" onclick="window.open(this.href);return false;

Не е тук, понеже темата е обща за всички съветски противоударни устройства с лирички.
Последна промяна 2 на varban, променена общо 29 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Барабан с пружина

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:25

Изображение

По същите причини барабанът с пружината е тема на отделна тема: viewtopic.php?f=104&t=5222" onclick="window.open(this.href);return false;
Последна промяна 2 на varban, променена общо 29 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Проверка на баланса. Настройка на равновесно положение.

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:30

На този номер ме научи Невен. Пише го в някои книги, но той ме убеди, че проверката на качествения фактор на колебателната система баланс-спирала е критично важен за работата на механизма. Напълно е възможно такъв тест да се прескочи, но тогава добрия резултат става лотария - може да стане, а много вероятно да не се получи добър ход.
Та така - слагаме само баланса на място - на голо е лесно :)

Изображение Изображение Изображение

Отклоняме го с клечка на 180° и броим колебанията до спиране. В различни положения - нагоре и надолу с цифера (двете хоризонтални) и поне в две вертикални. Добре е да направи 100+ колебания в хоризонталните 70+ във вертикалните положения. Този направи с 30 повече: 130+ и 100+.
Преди две години се радвах на 70 за такава машина, сега и на дамски се получават повече. Не съм сменял маслото, нито разтворителите. Просто почнах да надобрявам. След поне стотина механизма е нормално :) Рязко подобрение се получи, когато почнах да правя малки машини - идеята е на Омегата. След 1509 този Полет си е направо будилник :)

Отплеснах се. Тук е време да се проверят луфтовете. Пак с броя на колебанията.

Изображение Изображение Изображение

След като сме се убедили, че балансът се колебае дълго и затихва плавно.
Търсим положението на импулсния камък. Той трябва да е на линията, свързваща камъните на анкерната вилка и анкерното колело и минаваща през оста на баланса.
Лошото е, че линията е въображаема. Поне ако си с лупа :)

Изображение Изображение Изображение

Проверка на взаимодействието на баланса с анкерната вилка.

Колебанията не са 100, ама затихването да е плавно.

ПС: Това вероятно ще е тема на отделна тема :)
За настоящето изложение тук трябва само да се каже, че балансът и евентуално монтираната анкерна вилка след проверката се свалят от платината. Мостът на анкерната вилка заедно с вилката отива в чист бензин, а балансът - някъде на сухо и чисто.

И чак оттук започва сглобяването
Последна промяна 4 на varban, променена общо 7 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Сглобяване. Ремонтоарен механизъм.

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:41

Ето първата порция части, които окончателно ще отидат на местата си:

Изображение

Отляво надясно:
Коронка с ремонтоар, пружинка, още една плоска пружинка-мост, винт, лост за превключване, колело с наклонени зъби, тираж, тиражна плочка, зъбна муфа (буренце).
Частите са чисти и сухи.
По време на сглобяването те се смазват.
Аз ползвам два вида смазка: масло за скоростни кутии и фина грес, черна на цвят.
Цветът нарочно е черен, та да се вижда. И ако се прекали с количеството, да бие на очи.
След смазването гледам черно да няма :)

Ето я греста с маслодозировката. Това е отвертка 0.5 mm, с която в този механизъм няма какво да отвивам :)

Изображение


Сглобяването почва с нанасяне на микрокупчинки грес на наклонените зъби на колелото. Тук греста хем е смазка, хем лепило:

Изображение ИзображениеИзображение

Вижте, как се държи и не пада :)

Идва ред на ремонтоара.
Изображение

Смазват се с грес: квадрата на ремонтоара, цапфата му (пишльока накрая), канавката в ремонтоара, по която се плъзга тиража. На снимката е смазано. С черна грес :)

След това аз поставям платината на нещо равно и повдигнато, без да я затягам. И слагам двете залепени колелета на място:

Изображение

И намушквам в платината ремонтоара. През колелетата :)

Изображение

Идва ред на пружинката. Това е една от причините за избора на 2609.Н за начинаещи. Тази пружинка по-малко хвърчи. Както стои на хартията:

Изображение

така трябва да легне на мястото си в механизма. Готово:

Изображение

Още една възможна грешка е слагането на лостчето за превключване на буренцето обратно.
Ето тази страна, с извивката, ляга в канала на буренцето.


Изображение

Извивката в профил:

Изображение

И лостчето е на мястото си.

Изображение

Само дето извивката не е в канавката на буренцето и лостчето лежи върху пружината. И за да не се лази под масата с магнит половин час, има стратегия и тактика. Тактиката е да се осигуряват пружинката и лостчето от изхвръкване:
ИзображениеИзображение

А стратегията е да имаш резервна пружинка. В резервни механизми :)
Защо начинаещите сглобяват повече време от болните от ЧБ в остра форма?
Не само за това, че стискат пинсетите и частите хвърчат! При всеки могат да хвръкнат, и при майстор с 30 години стаж!
Ама ако нещо от този механизъм беше хвръкнало, щях да го търся не повече от пет минути. Ако се намери, добре. Ако не - вадя друго от кутията с надпис Полет 26хх.Н, 2Н.

Капка масло на оста и на мястото, където трие пружинката в лостчето:

Изображение Изображение

И слагам на място тиража. Него няма как да го объркам:

Изображение

И затварям всичко това с плоската пружина-мост:

Изображение

Остава да се намести чопчето на тиража в тиражната плочка:

Изображение

И първия окончателно сглобен възел може да се пробва. Издърпването и прибирането на коронката трябва да води до преместване на буренцето по квадрата на ремонтоара с отчетливо фиксиране в крайните положения. Освен това въртенето на коронката обратно на часовниковата стрелка в положение навиване трябва да води до прещракване на буренцето, ако се задържи колелото с наклонените зъби.
Остава да се досмаже този възел. Мястото, в което прещраква тиража в тиражната плочка, се маже с малко грес. И малко смазка - в канавката на буренцето. И като сме хванали маслодозировката, е редно да смажем и централния камък:

Изображение

Идва ред на следващата порция части:

Изображение

Платината се обръща и централното колело се слага на място:

Изображение

Смазва се камъка в моста на централното колело:

Изображение
и мостът се затваря:
Изображение
Лесно е, да бяха всички такива, с по една цапфа :)

Следва последна проверка на чистотата на карамфила. Той е киснат, плакнат и мит, ама проверката си е проверка. Като в казармата:
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Клечката трябва да излезе чиста. Умишлено не коментирам "щипането" на карамфила. За първи механизъм сме взели такъв, който още преди разглобяване върви някак си и се сверява. Значи карамфилът му не е клеясал и не е хлабав.

Преди поставянето на карамфила се смазва оста на централното колело в района, в който трие карамфила. Ако не се смаже, ще хвърчат стружки и или ще заклини, или ще се разхлаби. И часовникът ще спре:


Изображение

Следва запресоването на карамфила. Тук има много варианти на действие. По правилата е въобще без мост на централното колело. Но на този механизъм камъкът е наравно с външната плоскост на моста и вероятността да се избута с колелото не е голяма. Поне на мен не ми се е случвало. Затова мостът на централното колело се опира в твърдо, на оста се нанизва карамфила, с по-ячката от двете пинсети карамфилът се натиска по периферията:

ИзображениеИзображение

и той си щраква на мястото. Нарочно се слага преди векселното колело, щото ако то е на мястото си, може да изкривим или счупим някой зъб. Карамфилът е от закалена стомана, а векселното колело - от месинг, и стават инфекции.

След щракнатия карамфил остана детска работа. Следващата порция части:


Изображение

Колелетата се нареждат лесно и еднозначно. Едното от малките е по-високо, ама ако се разменят, мостът няма да може да се затвори ;) Смазват се осите на колелетата и една капка масло се капва на пръстенчето под векселното колело.

ИзображениеИзображение

И накрая се пробва, какво е станало. С клечка се блокира централното колело и коронката в положение сверяване се върти напред-назад. Не трябва нито да е хлабаво, нито стегнато, нито да има тласъци и заклинвания. Ако има такива работи, разглобяване и оглед, докато е време.


Изображение

Лично на мен ремонтоарния механизъм ми е най-гаден за сглобяване. Другите възли ги оправям по-лесно :)

Разбира се, има съблазън този механизъм въобще да не се разглобява, ама вие кажете Vade retro, Satana!


Изображение
Последна промяна 16 на varban, променена общо 7 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Сглобяване. Ангренаж.

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:45

Идва ред на колелетата. На зъбните колелета. На френски така се казват - angrenage. Означава зъбна предавка и се чете ангрьонаж... по-точно [ɑ̃ɡʁəˈnaʒ], ама на български се казва ангренаж. И на руски :) На английски е иначе - wheel train, или само train.
Помним, че централното колело е на мястото си.
Останалите се казват както следва:

Изображение

Най-вляво е анкерното колело, най-отзад (с дългата ос) е секундното, а най-вдясно - посредното.
Това са те, четирите колелета на часовниковия механизъм, по направление на предаване на момента: централно, посредно, секундно и анкерно.

Изходно положение за сглобяване: чисти и здрави колелета: зъбите на таблите и пиньоните нямат побитости, изкривявания и износвания. Шийките (цапфите), които влизат в рубините са цели и прави. Цапфата на секундното колело, на която се набива секундната стрелка, също.
Ако това не е така, трябва да се сменят. Първи път ни е!
За камъните се отнася същото. Да са чисти, цели и на местата си!
Това се проверява със силна лупа, на ярко осветление. Зъб по зъб! Иначе ще се чудим, откъде ни е дошъл клин в колелетата. Даже прашинка ще ги заклини. Косъмче и власинка - също. Луфтът в зъбните предавки го има (иначе те няма да могат да работят), но той е малък.

Абе стига агитации! Ако не вярвате, пробвайте да сглобите мръсен ангренаж, и ще видите, какво става.

Следващата операция е нареждане на колелетата. За удобство платината се затяга в държач. Ако нямате държач - твърда дъсчица с отвор, през която да премине карамфила.

Изображение

Анкерното колело с долната цапфа е в камъка си. Поставя се с пинсета, намества се нежно. Когато цапфата влезе в рубина, се усеща.

Посредното колело на този механизъм е от другата страна на анкерното. Въпрос на компоновка. Ракета 2609 (Россия, Балтика) е със същата кинематична схема, но посредното колело е близо до анкерното. Няма особена разлика и в сглобяването, и във вървежа. Щом всички колелета са повишаващи, фрикционът не е наврян в ангренажа и липсват цифкави секундни пиньони, машината е добра и лесна. Е, не е плоска, защото колелетата са на две нива. С цял милиметър е по-висока от плоските :) Това да и е кусура!

Та така, и посредното колело е на мястото си:

Изображение

Остана секундното. Ама преди поставяне оста му трябва да се смаже. На мястото на удебеленията:

Изображение

и да се постави на място:

Изображение

Колелетата са наредени на местата им, с цапфите в долните камъни.
И се почва по-трудното за начинаещи - затваряне на моста.
Има много начини, и много различни клипове. За тази машина аз избрах методиката на Невен.

Мостът се слага на място. Целта е да не се гътне настрани някое колело. Това, че цапфите ще бъдат извън рубините, да не ви притеснява.
За да не падне, мостът се закрепва с два винта. Ама винтовете не се затягат! Завиват се само една-две витки на резбата, за да не се разбутат колелетата на вече затворения мост при неловко поставяне на винта на мястото.

Ето го изходното положение:


Изображение

След това механизма заедно с държача се хваща. Не с пинсета, а с дебели пръсти. Нежно! НЕЖНО!!! Помнете, че цапфите са по една десета и се чупят с погед накриво!
И косматата лапа с механизма в нея се накланя така, че да се видят добре криво стоящите колелета. Тук добре се вижда, как анкерното колело е кривнато наляво:

Изображение

С клечка му се помага да си влезе в камъка. И на посредното също. Секундното няма къде да бяга и в този механизъм нацелва камъка самО, защото оста му е дълга и се намира в кухата ос на централното колело.

И по някое време пръстите-кебапчета усещат един приятен "чпок". И мостът забележимо слиза и застава на мястото си. И трите колелета са в камъните:

Изображение

Това беше :) Остава внимателно да се завият и затегнат винтовете:
Изображение

И да се пробва движението на ангренажа. Отдолу е всичко: ремонтоарен механизъм, сверяващи колелета, векселно колело и карамфил. И ако коронката се постави в положение сверяване, завъртането и ще предаде движение на централното колело, което пък ще завърти целия ангренаж:

Изображение

Това е една от причините подциферблатните шукарии да се сглобяват преди ангренажа, та да помагат за контрола на лекотата на въртене. И за нагласянето на цапфите в камъните може да се помага с коронката. Ама точно на този няма нужда, и така стана. Откровено казано, на този полет мостът му хлопна при първо слагане, та се наложи за показното да го махна, да му разместя малко колелетата и да покажа, как би трябвало да се затваря мост.

Традиционно свободата на ангренажа се проверява и с крушата:

Изображение

Подухването с круша на анкерното колело трябва да завърти цялата машинария.

После остана малко - последна проверка на луфтовете.
Аксиален луфт - нагоре-надолу с пинсетката. И радиален - напред-назад. Трябва да ги има и двата луфта. Ние ги проверихме още при разглобяването, ама трябва пак - за запомняне на усещанията!

Ако няма луфтове, колелетата ще заклинват. Ако луфтовете са големи - пак. Няма с какво да ги измерите тия стотни, трябва да ги усещате.

А ако нещо не е наред, то... то е тема на друга тема. Или при сглобяването сме счупили цапфа, или крив зъб, или мръсотийка, или стегнати камъни.

Ако колелетата не се въртят свободно, се проверяваме. С клечка или игла ги побутваме, проверяваме, дали заклинването е постоянно или на оборот на някое колело, пцуваме, че не сме си свършили работата на разглобяването и... се връщаме на viewtopic.php?f=104&t=5227&p=47716#p47707" onclick="window.open(this.href);return false;
Ако не е мръсотия, а дефект, вземаме друг механизъм. И пак отначало.
Последна промяна 5 на varban, променена общо 8 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Сглобяване. Мост на барабана.

Мнение от varban » 19 ное 2015 15:49

Мостът на барабана се сглобява лесно. Ако не беше една проверка и смазването, щях да го обединя с предния раздел.

Първо слагаме на място барабана с пружината, който вече е чист, смазан и затворен:

Изображение

Лесно се слага, лесно се и сменя без отваряне на моста на ангренажа. Барабанът с пружината може да бъде сменен даже без да се вади машината от касата.

След това монтираме моста на барабана и го затягаме с двете винтчета.
Изображение

За последен път проверяваме луфта (за запомняне на усещанията), като размърдваме оста на барабана с пинсетата. След това - капка масло на отвора, през който излиза оста на барабана (охлюва). Маслото е D5, заменител - масло за скоростни кутии.

Следва сглобяване на храповика. Още - контра, собачка.
Първо поставяме пружинката на мястото си. Правилното положение е със стърчишката нагоре :)
Другия край влиза в освобождението на моста. Той ще е неподвижен:

Изображение

Следващия детайл е самия храповик (контра, собачка). Има два начина за слагане. Правилният е този:
Изображение

Капка масло:

Изображение

и завиваме винтчето:

Изображение
Храповикът е сглобен.

Следва навивното колело:
Изображение
На периферията - капка масло. На снимката - триъглното петънце.

След това - фигурната шайба:
Изображение
И тя се маже, само една капка.

След това се завива винта с трите шлица. Той е с лява резба.
Изображение

Изображение

И може да се пробва, как работи храповика. В положение навиване на едната страна прещраква храповика и навивното колело се върти, а на другата - колелото с наклонените зъби на ремонтоара прещраква в буренцето. В положение сверяване нищо не се върти.

И остана последното: барабанното колело. Слага се някак си върху квадрата и с ремонтоара в положение сверяване барабанът през ангренажа се завърта до съвпадането на квадратите в колелото и на охлюва:

Изображение

И колелото се закрепва с болтчето.
Изображение

Следва проверка на лекотата на въртене на ангренажа. Навиваме на няколко зъба пружината. Ангренажът се засилва, развива се до спиране и малко се връща по инерция. На това аз му викам "с откат", а братята - скат. В България съм чувал от часовникари - проверка на трена. Ама кое е трен - свойството или ангренажа - кой да ти каже :)

Изображение

Ако няма откат, значи нещо не е наред.
Или някъде неправилен луфт... това ще се хване с проба в различни положения.
Или заклинвания. Заклинванията ще доведат до въртене на тласъци: вжжж-вжжж-вжжж-вжжж... по периода на тия звуци може да се опитаме да определим, кое колело клини.
Тук е мястото да се каже, че не всички механизми се въртят с откат. Примерно 2409 се върти с откат без секунден пиньон, с него не ще. Щото има повече загуби. Но на този 2609.Н сме длъжни да постигнем откат. Иначе няма амплитуда, няма хронометър!

Следва смазката. Мажат се шест точки. Мястото, в което лагерува барабана, се маже с капка гъстичко масло. И петте камъка: отдолу анкерното и посредното колело, а отгоре - анкерно, посредно и секундно. Да не смажете камъка на анкерната вилка! В ръчните часовници той не се маже.

И пак проверка на въртенето. Пак трябва да е с откат. Ама ако на сухо е със звук вжжж-жжж-жж-ж, с постепенно и плавно затихване, то смазан трябва да е сссссс. И откатът трябва да е по-голям - за какво мазахме :)


За смазването трябва да има отделна тема. Тя ще е обща за всички механизми.
Последна промяна 3 на varban, променена общо 8 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Сглобяване. Ход.

Мнение от varban » 19 ное 2015 16:01

Остана последния и решителен възел - хода. Тук ще се види, каква сме я свършили.

Изходно положение: сглобен и смазан ангренаж, двигател и подциферблатни колелета.
Балансът ни чака на сухо с обслужени противоударни устройства и грубо настроено равновесие. Анкерната вилка с моста си се кисне в чист бензин.

Вадим анкерната вилка и я изсушаваме. С круша. И я оглеждаме със силна лупа. Трябва да няма нищо мръсно по палетите, импулсните плоскости трябва да блестят. Ако не - чистим ги. С много фина четка, с подострена и навлажнена в бензин клечка, и след това - пак в бензина.

И хващаме анкерната вилка с пинсетата, и почваме да търсим отражение на лампата в импулсната плоскост на едната палета. Целта е да видим отблясък. Върхът на палетата да светне в бяло. И на това бяло капваме капка масло с най-малката маслодозировка (при мен игла < 0.5 милиметра).

Изображение

Смазваме по същия начин и другия палет:
Изображение
Това е най-сериозния компромис от правилния начин на мазане в темата. Използването на масло за шевни машини и за скоростни кутии вместо Мьобиус е по-малък компромис!
Правилно се маже, когато вилката е на мястото си, през специално пробитите отвори в платината. Ама... ама за първи път е трудно! Аз така съм изкъртвал палет. А ако оклепем вилката и анкерното колело с масло, следва разглобяване, миене и нов опит за смазване.


Изображение

В часовникарството се смята, че и малко масло, и много масло е зле. Трябва да е колкото трябва. Но по-добре по-малко :) Затова препоръчвам такъв начин на смазване.
И да ви кажа, с течение на времето при мен той стана основен. Даже съм пробвал един и същ механизъм с несмазани палети, със смазани извън механизма и с правилно смазани. Е, с несмазани няма амплитуда, ама в другите два случая е еднаква. А в края на крайщата - практиката е критерий на истината.
Много се чудех, дали въобще да препоръчам смазване на анкерната вилка, ама накрая реших да е смазана. Може да не е по най-добрия начин, но да е смазана. Щото това ни е пръв механизъм, и както почнем, така ще караме натам :)

След смазване анкерната вилка се слага на място. Така, както слагахме колелетата - с цапфата в долния камък. Само че цапфата на анкерната вилка е по-тънка... добре, че е сама в моста ;) Ето го правилното положение преди затваряне:

Изображение

Опашката на вилката е повдигната, а палетите са в плоскостта на анкерното колело.

Следва затваряне на моста. Никакви пръсти тук, само с докосване на пинсета или с клечка. Мърда се малко моста, малко опашката на вилката и като се убедим, че вилката се движи свободно от упор до упор (при това анкерното колело малко се завърта напред-назад), леееекичко натискаме с пинсета до затваряне на моста, докато той легне на монтажните щифтове. Добре, че ги има, на някои мостове щифтовете са обединени с отворите за винтчетата. Още една причина този механизъм да е лесен: анкерния мост се затваря лесно.

Изображение

Мостът е на място. Време е да се поставят и затегнат винтчетата. Затягането става на етапи, и постоянно се пробва, дали анкерната вилка се движи свободно:

Изображение

Правилото е: затягане само на свободно движещ се детайл (колело, вилка, баланс). Иначе се стига до търсене на донор.

След като мостът се затегне до край, се проверява отскокът и притеглянето на вилката. По всички 15 зъба на анкерното колело. Това става, като се навие пружината на един оборот и малко (на ъгъл, по-малък от ъгъла на покоя) се помръдне анкерната вилка. Като се пусне, тя трябва да се върне обратно. Това е притегляне. А ако се отклони повече, да отскочи с ряз на отсрещния упор. Това е отскока. Отскокът дава импулс на баланса. Балансът с импулсния камък отключва анкерната вилка, а тя после го настига и го удря. Два пъти за период, напред и назад.

ИзображениеИзображение

Идва моментът на истината. Всичко е чисто и смазано, правилно сглобено, лекия ход на ангренажа и правилната работа на анкерния механизъм е проверен:

Изображение

и остана последната операция. Тя трябва да се прави с кеф и чувство за идващи една-две бири :b :b :b

Така:

Изображение

Възелът на баланса се хваща с пинсета и се провесва над мястото, в което ще легне.
Вилката е вдясно от равновесното положение, значи и импулсния камък трябва да е завъртян по-вдясно.

Горе-долу е на мястото си:

Изображение

ама оста не е в камъка на платината. Помагаме с клатене. Като усетим, че е влязла, остава да завъртим с другата ръка (с която снимам!) държача с механизма на обратно:

Изображение

и да положим моста на мястото му. След това следва наместване на горния камък. При мен влезе сам, ама някой път иска помощ.

Ако щифтът е стегнат, доста потене пада преди затваряне на моста.

Изображение

Ако всичко е направено правилно, машината тръгва. Ако не, помагаме и с побутване на баланса:

Изображение

Да не забравим за "допуска" :) Тази пластинка трябва да се вмъкне между моста и платината, преди да се затегне винтчето. Нейното наличие, отсъствие и дебелина вече сме определили на пробата на баланса за 100 колебания, тук трябва само да не я забравим и да не я объркаме с по-дебела/по-тънка.

Вмъкнахме я в процепа между моста и платината:

Изображение Изображение

Балансът се клати! Щом машината работи, всичко правим правилно!

И затягянето на последния винт е на етапи. Щом цъка, значи не чупим и не кривим нищо:

Изображение Изображение Изображение

Урраааа! Направихме я! Сами! Без да я носим на часовникар! Цъка! Работи!
icon_clap icon_clap icon_clap icon_clap :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :banana :banana :banana :banana

Време е да вземем писалката и да засечем, как върви:


Изображение

Тук съм записал амплитудата в процеса на навиване на пружината. Настройката на механизма е тема на друга тема.

А сега е време за бира: :b :b :b :b :b :b
Последна промяна 4 на varban, променена общо 8 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

И защо беше всичко това?

Мнение от varban » 19 ное 2015 16:06

Щом като механизма цъка и работи на добра амплитуда, няма какво да прави извън касата. По-нататъшната настройка може да стане и само с отворен капак. Така че як гълток бира, и се заемаме с малкото останало, да не се загуби някоя стрелка, че тя е по-ценна от здрав баланс!

Тук няма нужда от особени пояснения, само едно предупреждение: счупен баланс се намира по-лесно от нов цифер!

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

ПС: Проба за редактиране.
ППС: Май съм готов. С 10 дни след строка :(
Последна промяна 2 на varban, променена общо 8 пъти

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”