Смени големината на шрифта



Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 18 мнения ]
Автор Съобщение
 Заглавие: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Ное 2015 16:18 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Изборът на механизъм за първо запознанство с часовник е труден и често случаен. В книгите често се споменава будилник или джобен часовник.
Има логика в такъв избор, ама не всеки ще носи джобен часовник, а лошо направен или настроен будилник може да доведе до събуждане в случаен час ;)
Богдан “Bob” Ясинецкий смята, че може да се започне с Победа: http://iasb.narod.ru/watch-2.htm
И е прав – има заразени с ЧБ в остра форма след прочитане на неговата статия ;)
Така че не е лошо този, който ще тръгва по този път, да прочете тази статия. По-добре в оригинал, ама може и на български.
Не е зле да се прочете и някоя книжка. Примерно Пинкин. На български има само една книга: Механически часовници на Фендян и Чичов. Търси се и се намира. На английски също има.
Книгата ще е полезна преди да се почне чопленето, та барем да се научат имената на частите. Щото иначе ще стане като с мен – правя някак си часовници, пък не знам, как се казва това, което чопля.

След това трябва материално осигуряване – инструмент, масла, бензин, ква да е оптика.
Пак ще дам линк към статия на Богдан: http://iasb.narod.ru/How_to_start.htm
Само че местата ще са други.
Минимално необходими са няколко отвертки и поне две пинсети. Едната трябва да е мощна, за обща работа. Другата – тънка. Да може да вдигне косъм от стъкло.
Подставка. Просто трябва, не се коментира. Аз повече от година карах с една гумена тапа и една пробита пластмасова капачка от парфюм. Аз ползвах подставки главно заради снимането. Ако не бях успял да хвана Ракетата в малката подставка, щях да взема две трупчета, като старите часовникари.

Не е зле някакви клещички да има, може и кохер, ама аз минах без тях.

Гориво-смазочни материали: бензин, ама не от бензиностанция, а от аптека! Масло: поне два вида! Едното – тънко. Може за фина механика, от железарията. Може и Мьобиус. Аз ползвах Лаврентиус :)
Другото – по-гъсто. Най-добро е D5, ама то е часовникарско. Аз обикновено ползвам масло за скоростни кутии 80W90, но сега не го намерих и карах с по-гъстото от Лаврентиуса Мьобиус 8000.
Третата смазка е твърда. Грес. Има специална ремонтоарна, ама може тънка грес. Може и ГОИ. Може технически вазелин, може и медицински, ама без лекарство в него!
Хлебна гума – идеята е на Миро. Замества часовникарски пластилин Родико :)
Само не пипайте цифери с нея, щото ще плачете!!!

Клечки за зъби – на корем. И за чистене, и за инструмент. Използват се многократно, затова към тях върви остро ножче. Макетно, джобно - без разлика. За да има поне нещо швейцарско от инструмента, аз взех швейцарско джобно ножче :)

Маслодозировка! Аз ползвах отвертка 0.6 за голяма и заточена на лопатка игла – за малка. Може и както Богдан препоръчва.

Игла с дръжка. Пинкин и казва путгольц :) Трябват две: едната с остър връх, другата – с притъпен на радиус. С притъпената се натиска бутона на фиксатора на ремонтоара :)

Оптика. Много е индивидуално. Аз ползвам лупи с обръч. Повечето професионални часовникари и много любители ползват часовникарски лупи. Трябват поне две. Едната – за обща работа, с увеличение 2...3х. И другата – за инспектиране на камъни, зъби и разни спирали с пружинки. Тя трябва да е от 5х и нагоре.
Втората част от оптиката се казва фотоапарат:
Цитат:
В разглобяването няма нищо особено. Малката уловка е, че чарковете са бая и после трябва да се върнат по местата си. Преди време, когато не е имало толкова достъпна снимачна техника и интернет, а литература по въпроса още по-малко, часовникарите са действали по следния начин. Разглобява се до момента в който усещаш, че няма да запомниш следващия ход и започваш сглобяване. Така след няколко дневна тренировка вече са запомнени местата на всички чаркове и може да се извърши самата профилактика.


// viewtopic.php?f=106&t=5190

Към този цитат още ще се връщам, щото така се учи занаят!

Осветление: достатъчно силна настолна лампа с приятна светлина. Аз ползвам 20W луминесцентна.

Техника на безопасност: когато има отворен бензин, никакъв открит огън и пушене. И – почивки при работа с оптика. Колкото по-силна е лупата, толкова по-чести са почивките. Часовници ще се научите да оправяте, ама очи – едва ли. Поне не ги разваляйте.

И минавам към същността на нещата.

МЕХАНИЗМИ!

Моят избор е Полет 2609Н. Трябват няколко. По определение в математическата енциклопедия няколко е число, по-голямо от три и по-малко от десет ;)
Нови съветски механизми отделно никога не са се продавали на простосмъртните, ама има битаци, има аукциони. Е, има и часовникари, ама аз от часовникар още не съм могъл да купя нищо. Те или подаряват, или не дават.

И за душата – барем един часовник. Може да не работи – ще го поправите ;)
Ама трябва да има приличен циферблат и стрелки. И коронка, и корпус, и джам.
Щото няма да е гот да се мъчите няколко (3...9) часа няколко (3...9) пъти и накрая да получите идеално работеща машина, която не може да носите и да се хвалите наляво и надясно, че вие сами сте я поправили :D
И подходяща каишка!

Часовниците и механизмите в тях може да са счупени или работещи, може да са само с три стрелки (2609) или с разни календари (2614, 2628), само по възможност трябва да са без липси. И задължително – да не са ръждиви!!!

И силно пожелание: механизмът, който ще се прави, някак си да върви. Ако бърза/изостава с 2...3...5 минути на ден, има сериозен шанс да тръгне като свят, в заводски допуск (+40...-20 секунди на денонощие). Иначе ще изпаднете в подробности и зад дърветата (разни спирали и амплитуди) няма да видите гората (часовник, направен лично от вас).

Защо избрах 2609?

Ами защото най-лесно се прави „по устав”. Така, както ще ви я направи часовникар за 20...50 лева. Истински часовникар, не каишкаджия, който сменя и батерии.

Ама не в кинтите е работата.

Този часовник ще ви е първи. ПЪРВИ!

И трябва да се прави, както се полага. Без икономисване на нищо.

Та защо 2609?

Защото няма календар – това едното. А с който и да е календар има да се разправяте толкова време, колкото и с това под платината.
Защото няма автоматично навиване – това е другото.
Защото е с противоударно устройство на баланса – това е май най-важното.
За да заработи часовник, както трябва, опорите на баланса се отварят, чистят, мият, лъскат, мажат и се сглобяват обратно.
Убеден съм, че за начинаещ е по-лесно да се научи да отваря и затваря инкаблок, отколкото да се разправя с малките винтчета на накладния камък на ЗиМ 2603 (опростена и грозна К-26 Победа). А спиралата няма нужда да се сваля, ако часовникът преди профилактиката върви с 2...3 минути отклонение.
Освен това 2609 са с подвижна колонка и равновесното положение на баланса лесно се настройва.

Ангренажът на 2609 е максимално прост. Няма нито фрикциони в ангренажа, нито изнесени централни колелета, нито секундни пиньони с малко зъби. Под моста на ангренажа има само три оси за затваряне и е лесно да се улучат в камъните.

Масовите съветски 2609 са Полет 2609Н и Ракета 2609НА. И двете машини са с лирички на противоударните устройства, които са най-лесни за обслужване.
Ракетата е много здрава и е мой любим механизъм. Но трябва да призная, че Полет 2609Н е по-добър за начало. Заради двата допълнителни камъни на анкерното колело в Ракетата, които се крепят с микрозегерки. Поради липса на микрозегерклещи аз чупя една от три. Опитах да махна една за снимка, и я счупих. И се отказах!

ПЪРВАТА МАШИНА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ ПО УСТАВ!

После ще се учим на разни тънкажи и ще сравняваме арменската профилактика ;)

А втората причина е, че Полетът е по-точен от Ракетата. Заради по-прецизния баланс.
И заради по-високата честота.

Тук 1 Московски Часовников Завод не напразно е първи.

Е, има и трета причина ;) В Полетите има типови дефекти, които се срещат и в японски, и в швейцарски, и в китайски машини. А в Ракетата тия дефекти просто ги няма, тя е като танк, работи и на сухо, и след като пусне стружка, стига да и е здрав баланса и да не я е ровчил някой амсалак.

В следващата част ще видите, защо е така.

И последно, преди да пратя материала: всички часовници с централна секунда си приличат, ако не са се мъчили да ги правят плоски. Така че редът за разглобяване и сглобяване е приложим за всички машини три стрелки по „двуетажната” схема. От съветските такива са Заря 2009. Много си мислех за нея, ама пусти трилъчеви противоударни... пък и милиметрите са си милиметри – Зорката е чувствително по-малка и само затова е вече по-трудна. Не много де ;)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Последна промяна varban на 18 Дек 2015 14:16, променена общо 1 път

Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Ное 2015 22:04 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4102
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
2609 Полет - новата ти любов.
Какъв плам в обясненията само. И да не си го правил, ще почнеш. Като да четеш за Килиманджаро от Хемингуей. Почти си сигурен, че си там. И без да се отказва, човек като в "Старецът и морето"
Ще си преместя мнението после, че да не прекъсвам филма на най-готиното.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 OnlineПрофил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Ное 2015 22:51 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Ами, що да го местиш. Това са чернови записки. Конкурсния постинг още го няма. И дали ще го има, е въпрос на време и бира :) Достатъчно много свободно време и достатъчно малко изпита бира :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 14:36 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Този постинг го правя по кинематографични технологии. Това трябваше да е първата част, ама двата часовника закъсняха. Затова разглобих резервния Полет 2609Н и снимах подробно профилактиката. След това получих двата 2609 за сравнение. Аз не че не знам за зегерките на Ракетите, ама нали и тия, които зарибяваме, трябва да се убедят, че наистина е така.
Снимах ги. После качих снимките и почнах да пиша. Ама не остана време, та сега продължавам.

Баш като филм става - снимат се отделни сцени в произволна последователност, после се озвучават (тук се пълнят с текст) и най-накрая се монтират. Е, до монтажа е още далече.

Ето я поредната сцена :)

varban написа:
Масовите съветски 2609 са Полет 2609Н и Ракета 2609НА. И двете машини са с лирички на противоударните устройства, които са най-лесни за обслужване.
Ракетата е много здрава и е мой любим механизъм. Но трябва да призная, че Полет 2609Н е по-добър за начало. Заради двата допълнителни камъни на анкерното колело в Ракетата, които се крепят с микрозегерки. Поради липса на микрозегерклещи аз чупя една от три. Опитах да махна една за снимка, и я счупих. И се отказах!

ПЪРВАТА МАШИНА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ ПО УСТАВ!

После ще се учим на разни тънкажи и ще сравняваме арменската профилактика ;)

А втората причина е, че Полетът е по-точен от Ракетата. Заради по-прецизния баланс.
И заради по-високата честота.

Тук 1 Московски Часовников Завод не напразно е първи.

Е, има и трета причина ;) В Полетите има типови дефекти, които се срещат и в японски, и в швейцарски, и в китайски машини. А в Ракетата тия дефекти просто ги няма, тя е като танк, работи и на сухо, и след като пусне стружка, стига да и е здрав баланса и да не я е ровчил някой амсалак.

В следващата част ще видите, защо е така.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 14:37 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Изображение

Причината да се разглобява един часовник е да се възстанови нормалната му работа. А причините да се разглобяват два са описани в учебниците по психични заболявания.

Почва се с отваряне на капака. Те са различни, и някой път отварянето е по-сложно от ремонта. В случая са най-простите – щракащи капаци. Отварят се с две ръце, затова не съм снимал, как.
Пък и не съм пример за подражание - отворих ги с тъпа и мека китайска отвертка.

Предупреждение - не правете така, ако корпусът е минтак. Използвайте подходящ инструмент - ножче или ключ за винтовите капаци.

Ето ги отворени:

Изображение

Следва изпускане на пружината. Как? ПЛАВНО! Иначе може да се скъса или да повреди ангренажа. Писано е много, как се изпуска пружина, който не знае, да търси.

Ракетата е в стандартна каса от средата на 80-те. При нея отварянето е по-сложно и съм се постарал да го снимам:


Изображение

Вкарвам острието на отварачката за консерви в засечката срещу коронката и натискам плавно, като не давам на острието да се отплесне и да надере хрома. И безелът се отделя. Остава рамката с циферблата и машината, без джам и капак.
След това се вади ремонтоара на Ракетата. В положение сверяване, с натискане на бутона и едновременно издърпване. На този Полет няма нужда да се вади ремонтоара, щото е в каса тип винтилка (вентилируем корпус), като на златен часовник. Интересно е да се отбележи, че такава каса е по-добра откъм вода, отколкото на Ракетата. Вода влиза лесно, ама и излиза лесно. А Ракетата е давена. Вижда се по циферблата - има петна от капки:

Изображение Изображение

После се видя и в машината - тук-там имаше ръждичка.

Следва най-гадното нещо - работа със стрелки и циферблат. Цифер не се пипа и не се чисти. Каквото се е паднало от тотото - това. Почистването на цифер рядко води до добри резултати :) За тия двата часовника дадох 35 кинта, а Ракети и Полети имам около четвърт кило, от които одма ще излязат не по една, а по пет работещи машини.
Външното оформление на един часовник е най-ценно! Това трябва да се запомни и да се запише. Читав заводски джам е по-ценен от здрав баланс, а добър цифер и корпус - повече от работеща машина! И с коронките е така. Че и със стрелките.

Затова - максимално предпазливо и щадящо.

Как да извадим най-лесно стрелките?
Във всеки случай не със стрелковади. Защото начинаещ няма свестен стрелковад и не знае, какво да си купи. Аз имам два - от Павлин и от Сейкоша-сан, ама и да ги бях намерил, пак нямаше да ги ползвам точно за такива машини. По-добре с отвертки!

Правя го така:
Изображение Изображение

Стрелките се завъртат така, че да сочат в една посока (при спряла машина!) и циферът се покрива с лист с прорез. Върху листа се слагат две парченца от клечка за опора. Сцепена е, за да не се търкаля. Ако имах под ръка кибрит, щеше да е кибритена.

Изображение Изображение

И с Ракетата така. След това с две отвертки от двете страни стрелките се вадят една по една.

Алтернативата е хубав стрелковад, който хваща втулката, а не платното на стрелката.
Или закривени щангички. Тогава не трябват клечки.
Щангичките се правят от китайски отвертки, и аз даже имам някъде. Ама къде са, само Перун знае.

А лошия начин е с ножка, с отвертка, и/или само от една страна, и най-вече - с циферблат на голо. Свършва с търсене на стрелки, циферблат и секундно колело.

Следва сваляне на циферблата. На Полета няма никакъв проблем, а за Ракетата има - иска отвертка 0.6 милиметра:

Изображение

Това е единственото място, където трябва толкова малка отвертка в тия двата механизма. Останалото се прави с 1.0 и 1.5 mm.


Аз ги забучих в парче фибран:


Изображение

щото в къщи настана ремонт и фибран бол, ама часовникарски инструмент - кът. Ще го намеря някой ден :)

След това циферблатите и стрелките се прибират на сигурно и чисто и работата става по-безотговорна :) Най-много да счупим или загубим нещо. Ама това не е дерт - нали има резервни механизми и има от какво да се вади :)

По-натам ще е за железни стомани, масла, части и разни груби технически работи, към които се отнасям просто и утилитарно, и хич няма да им цепя басма.

А това по-горе е изкуство! Ценете го, щото е по-скъпо от желязото :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 14:42 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Ето ги двете машини:


Изображение

Вляво ще бъде Полет 2609Н, вдясно - Ракета 2609.НА.

Свалени баланси:

Изображение Изображение

Почти еднакви са, на Ракетата е с някоя и друга десета по-голям по диаметър. Ама Полета е на 3 херца, а Ракетата - на 2.5.

Тук разлика за ремонт няма. Противоударните устройства са еднакви (но не до взаимозаменяемост!) и се правят еднакво: viewtopic.php?f=104&t=5220
Маслото за по-бързия механизъм трябва да е по-рядко, ама аз и двата ги мазах с Лаврентиус, и нищо им няма :)

Анкерните вилки също са еднакви. Различни са мостовете на анкерните вилки, но не съм забелязал разлика в трудност за затваряне.

Двата механизма в държачите за по-нататъшно разглобяване:

Изображение

Свалени мостове на барабаните:

Изображение

Едър план:

Изображение Изображение

Има две разлики. Едната се вижда веднага - Ракетата има по-малко части. Ама това е важно не за ремонта, а за завода-производител. Въпреки, че прави добро впечатление :)
А другата се вижда при вглеждане: в моста на барабана на Ракета 2609.НА и производните от него механизми има стоманена втулка. Ето такава:


Изображение
// http://petrodvorets.com/turning-work/ , там има и още малко чертежи.
Сериозна работа, от старото материал, У10А, калена, с точни размери, полирана, абе няма износване! В нито една Ракета барабанът не се клати и ангренажът не клини.

Ето и местата за барабаните в платината.
Полет:

Изображение

Ракета:

Изображение

Готови за сваляне на мостовете:


Изображение

Разликата е само в компоновката.

Мост на ангренажа на Полет и Ракета:

Изображение Изображение

Четвъртият винт в двете снимки е от моста на баланса - закрепват се с еднакви винтове.

Ангренаж, вляво Полет, вдясно Ракета:

Изображение

По-едър план:


Изображение Изображение

По-нататъшно сравнение:

Изображение Изображение Изображение

Свалени мостове на централните колелета:

Изображение

Карамфилите се вадят еднакво:


Изображение Изображение

Централните колелета са подобни:


Изображение Изображение
Това на Ракета е с по-едри зъби и с камък, в който лагерува оста на секундното колело. А на Полета няма такъв. Така че точно на този Полет 2609Н камъните не са 17, а 16. Както и на другия! За първи път се сещам да ги броя, и не ги изкарах. Така че вярвайте на очите си, а не на надписи по цифери и мостове.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 15:46 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Минутерия:

Изображение

Мостът на Ракета е прост, че чак прозд. Такова опростяване не ми харесва, ама какво да правиш, като е правено не за хора, а за автоматично сглобяване.

И колелетата са с едно по-малко при Ракетата. Но въртенето на коронката напред връща стрелките на обратно:

Изображение

Ремонтоарен механизъм на Полет:


Изображение Изображение Изображение

и на Ракета:


Изображение Изображение Изображение

Сравнение:

Изображение

Петродворец отнася Първи Московски като дизел цинкова кофа :)

Освен че в ремонтоарния механизъм на Ракетата има по-малко части и е по-лесен за правене, е много по-добър за вадене и слагане на ремонтоара. На Полет често ми се е случвало да се размести буренцето, на Ракета - никога. Показателно е, че при 3050 и 3055 формата на моста на ремонтоарния механизъм е заимствана. От НИИЧаспром :) Това трябва да се цени ;)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 15:50 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Противоударните устройства са много подобни:

Изображение

но не еднакви! Различни са бушоните, различни са пружинките... не знам, дали накладните камъни не са различни. Вляво са Полетовските, вдясно - на Ракета.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 15:54 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Миене:


Изображение

Замянка на ултразвукова вана:

Изображение Изображение Изображение

И се мие по-добре :)
Вътре е водно-пропанолов разтвор с ПАВ (абе няколко капки от това, с което мием чинии ;)).
След това - само пропанол, после - бензин.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 16:02 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Още една разлика в механизмите:

Изображение

Вляво е пружината на Полет 2609Н, вдясно - на Ракета 2609.НА.

Ми кво да приказваме, като конските им сили са различни :) Може на мен така да ми се е падало, но при всички Полети пружините са като питанка, а тия на Ракета - S-образни, както го пише в дебелите и правилни книги. И пружината на Ракета е малко по-дълга. И като има по-малко триене в ангренажа, и този ангренаж е с по-малко предавателно число, е ясно, защо тази машина върви и суха, и мръсна.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Сглобяване
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 16:14 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Абе добра си е Ракетата, ама не е за първа машина. Заради ей тези зегерки:


Изображение

Тук не съм ги отварял. Щото вероятността да ги сваля и сложа, без да ги загубя или счупя, е по-малка от 50%.
А първи часовник трябва да се прави по устав! Иначе се свиква на лошо и като нищо ще ни избие на разни арменски технологии.

Проба на балансите. Противоударните устройства са обслужени, както се полага: viewtopic.php?f=104&t=5220

Платините са в държачите:



Изображение

и балансите, за финална фотосесия:

Изображение

Броим колебания в различни положения:

Изображение Изображение

Интересно, че колебанията им са почти еднакви на брой. Малко повече от 100 в хоризонтално и над 80 във вертикалните положения. Подложните пластинки бяха уточнени по дебелина. На Ракетата остана същата (пробвах само с една тънка и с една тънка + една дебела, по-зле е), на Полета не се наложи да слагам.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 16:22 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
След пробата балансите се свалят от платините и сглобяването започва от ремонтоарния механизъм:

Полет:

Изображение Изображение

Ракета:



Изображение Изображение Изображение
Пружинките имат навика да скачат, затова се подсигуряват с широка отвертка.

Ето сглобени ремонтоарните механизми:

Изображение

Следва централното колело с карамфила. Нищо, че се налага да се обръща машината. По-добре така, отколкото при щракането на карамфила да изкривим зъб на векселното колело:



Изображение Изображение Изображение

Няма никаква разлика в слагането на карамфилите:

Изображение Изображение

Готово:

Изображение

Следва минутерията:

Изображение

Полет:


Изображение Изображение

и Ракета:


Изображение Изображение

На Ракета има по-малко части, ама на Полет е по-интуитивно :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 18 Дек 2015 16:30 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Следващият възел е ангренажа:

Изображение Изображение Изображение

Колелетата се нареждат на местата си и мостовете се поставят отгоре. Закрепват се с по два винта от широката им страна. Цапфите още не са на местата си:

Изображение

Затваряне на мостовете, вляво двете снимки - на Полет, вдясно - на Ракета:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Няма особена разлика. На Ракетата посредното колело е малко по-достъпно за наместване с клечка, ама не е основание за предпочитане на единия механизъм пред другия за първо разглобяване. Все ще е трудно, и все ще има шанс да се счупи някоя цапфа. Затова са резервните механизми :) Така че ако никога не сте затваряли мост на ангренажа, пробвайте първо на някой механизъм със счупен баланс.

Ето пациентите със затворени мостове на ангренажа:

Изображение

Следва проверка на свободата на движението на анкерното колело - духане с круша трябва да го върти като вентилатор :) После - смазка, ама в тази тема не я коментирам. По-подробно съм я засегнал в устава, а за тези механизми ще се наложи да направя карта за смазване. Само че първо ще потърся подходящи картинки. И особено - за смазка на накладни камъни. Това е основната причина да предпочета Полет пред Ракета - Полетът няма такива.
И понеже уставът не е догма, тук съм смазал механизмите, след като съм сложил барабаните:

Изображение

Така че горната снимка е правена само на единия механизъм, след като съм сложил пружината :)

Сглобяване на моста на барабана:


Изображение Изображение Изображение Изображение

Нищо особено, освен единия винт на Ракета в по-малко. Защото винтът, който крепи храповикът (контрата, собачката) е по-дълъг и крепи едновременно и мостът на барабана.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Дек 2015 15:35 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Останаха по две колелета, барабанно и коронно. Разлика за сглобяване - никаква. Вярно, на Полет храповика е на коронното колело, а на Ракетата - по-традиционно, на барабанното, ама за нас е все тая:

Изображение Изображение Изображение

Анкерните вилки с мостовете са на местата си. Според мен се поставят еднакво лесно:


Изображение

И с балансите няма особена разлика. Техниката за поставяне е еднаква. Важното е машината да почне да работи още преди да е затегнат моста и при затягането да се следи да не престава да цъка. Ако престане, значи правим нещо не така и има опасност да счупим цапфа:


Изображение Изображение

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Дек 2015 15:44 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
За десерт остана сглобяване на външното оформление:


Изображение Изображение Изображение

И слагане на кви да е каишки:



Изображение Изображение

щото след настройка часовниците трябва да се поносят, поне из къщи. Иначе ще се разсърдят и няма да вървят точно, ако щете вярвайте :)
Колкото пъти съм правил часовник, без да го понося след настройка, все нещо е излизало - я стрелка не съм закрепил здраво, я машината лопа в корпуса.

Часовник се прави, за да се носи, не за красота. И трябва да работи точно, а не да цъка.

Но настройката ще е тема на друга тема :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 19 Дек 2015 16:02 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Причини за избор:
- Полет 2609Н няма накладни камъни на анкерното колело. Свалянето и слагането на пружинките, които фиксират камъните на Ракета определено не е за начинаещ - или ще ги загуби, или ще ги счупи. А първите крачки трябва да се правят в правилната посока, не към арменската профилактика.
- Полет 2609Н е по-чувствителен към замърсяванията от Ракета 2609.НА. И профилактиката му е от полза. В половината случаи Ракетата върви еднакво добре преди и след профилактика. Ми оти ручахме жабето?!
- Полет 2609Н има един недостатък, типичен за много часовници - разбиване на моста на барабана. Това добавя интрига, иначе е скучно ;)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 22 Дек 2015 16:33 
Аватар

Регистриран на: 21 Юни 2012 18:24
Мнения: 831
Не знам доколко е уместно да се намесвам в чужда тема, но да споделя един проблем с Полет 2609/14. Покрай занимавката с форумния часовник на Стрелките (той е с такъв механизъм) стигнах до следната препоръка:
Ремонтуарът да се вади САМО в поожение "сверяване" !!! Ако го извадите в положение "навиване", вероятността тиражният лост да прескочи е над 50% !!! И пак следва разглобяване. Аз лично се научих да свалям барабанния мост, да вадя навивните колела и да намествам лоста нестандартно "отзад". Но и това си иска свикване. Затова за да ви е мирна главата - вадете само в положение "сверяване"

Поздрави, Миро.

_________________
Вечният календар е небходим, за да може един път на 4 години да поглеждаме как датата се сменя от 28-ми на 29-ти. Репетирът - за да може изобщо да не поглеждаме часовника. А турбийонът - за да го гледаме непрекъснато.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: Избор на цел
МнениеПубликувано на: 22 Дек 2015 18:05 
Напреднал

Регистриран на: 22 Яну 2013 14:04
Мнения: 1262
Местоположение: Бургас
Връбчо време е да напишеш 2-рата книга на български за ремонт на часовници. Поздравления за труда иии...и... :b :b :b от мен.

_________________
Всю пшеницу за границу а Вам Дорогие колхозники приятное КИНО За въпроси на Л.С. или тел.0885334219


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 18 мнения ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало