Здравейте, мислих мислих...

Отговори
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран: 25 май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Здравейте, мислих мислих...

Мнение от fade » 09 фев 2016 00:24

Здравейте, мислих мислих... да откривам ли нова тема или да се присламча някъде.
Накрая реших че ще е много претенциозно да занимавам всички с моите цели та реших да пиша в тази тема, за моята малка цел.
Значи някога като като тинейджър явно съм забърсал от някъде един Полет 2609... ама Н или 2Н незнам и никъде не пише. Наскоро рових по шкафовете за обекти на новото ми хоби (което според мен си има и латинско наименование) :lol: та намерих този Полет и викам чек да видя какво има вътре. Разбира се липсваше му единият инкаблок, и спиралата на пружината, сглобен тотално неправилно ангренаж, счупена осичка за секундната стрела, стрелката я няма. Явно още тогава съм имал някакви симптоми, но не е било рецидив.
Ся дали аз съм го "ремонтирал" или така съм го намерил или разменил за нещо не помня.
Викам си ... ето я целта. Мотивацията е хубавата позлатена каса и сравнително добре запазеният циферблат машината по лаишката ми преценка не е работила много и е чиста. Ама... трябва мост с баланс и спирала. Къде къде... ами има от къде даже и нов да взема, но не.. ще е от Аукциона, че там нещата хем са като лотария хем пък цял механизъм за донорски части за същите пари.
Речено-сторено, купувам един механизъм (гол) с надпис работи и на снимките изглежда чист без ръжди. Купувам още нещо от същият продавач за един друг проект пак с цел донорство и тръпна какво аджеба съм изтеглил от черната кутия пък и от сърбеж в ръчичките, да сглобя първият си механизъм.
И така днес нещата пристигат почвам да разглобявам донора вадя му сърцето и го присаждам в приемника и О ЧУДО! ТРЪГНА! Върви някак си.
Засега нищо не съм засичал, то е ясно, че ще се прави "По Устав" и все още чакам да ми дойде екстракционният бензин, но пък действа страшно мотивиращо когато го видиш да върви!
Голямо Благодарско на Върбан за темите, и за илюстрациите рядкост са вече хора като него. icon_clap
Моите искрени Почитания, и Респект за труда и отдадеността!
:muslim: :muslim: :muslim:
Начи имам един въпрос като за начало преди да започна, да разглобявам всичко:
Този баланс става ли:
Изображение
Това което ме смущава е ексцентрицитета на спиралата. Според мен трябва да е коаксиална с оста на балансовото колело.
Снимката е лоша, но мисля, че се вижда достатъчно ясно. Шийката на оста е в отвора на лагера и съм се стремил да я хоризонтирам върху моста. Спиралата се вижда ексцентрична и на място при поставен баланс в механизма.
Оправя ли се това и как?
Аз си мисля, че може би от "коляното" което определя сектора в който се настройва честотата на осцилацията. Виждал съм да ги огъват различно, но разбира се това са моите си лаишки разсъждения. Моля поправете ме ако греша!
Иначе имам и клипче как цъка, но ся мноо сложно, да го качвам в тубата.
Снимах щото след "профилактиката" вече може и да не цъка. lol2
Направи ми впечатление, че като наклоня механизма в определено положение и започва да се затруднява и дори спира ако е навит само няколко завъртания на ремонтоара. Може да е от спиралата просто да започва да опират витките една в друга. Струва ми се че има и голям аксиален луфт, но това вече нямам достатъчно опит да го преценя. Кажете горе долу колко трябва да е аксиалният луфт, по мое мнение, в момента е около 0,6-0,8мм а може и повече. В първият момент си помислих, че съм счупил някоя шийка на оста, но после видях, че не се клати много и като свалих пак баланса видях че шийките са си там.
Брей... май много дълго стана явно е под въздействие на еуфорията в следствие на допамин-а ама ще се опитам за в бъдеще да се сдържам и да пиша по кратки постове.

Ето и видеото: First steps in horology!

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 09 фев 2016 07:46

Спиралата се оправя с пинсети и игли.

Тук работата е в крайната витка. При това като че ли сектора, по който се плъзга градусника, е добре. Ама трябва да се провери тази работа. Най- добре е да се свали спиралата от моста, и тя сама ще си покаже, кое не е и в ред. Може да е крива в участъка, в който се крепи към колонката. Тогава вариантите на действие са много, зависят от това, как е кривото. Усукано ли е, зачупено ли е, огънато ли е или е комбинация от всичките варианти.

Абе седнал съм да обяснявам най-тънката операция... не става. И видео през микроскоп да снима някой, пак не става :( Трябват тренировки. Нищо друго.
Това е особена операция, защото не изисква кой знае какъв инструмент - пинсети и игли - а е сложна.

Трябва да свалиш баланса от моста и да го снимаш в няколко ракурса.

И да си търсиш още механизми :D

Тренировките може да ги правиш на счупени баланси. А по-добре на нещо по-голямо. Примерно на спирали от будилник.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 09 фев 2016 07:48

Аксиалният луфт, ако е няколко десети, е много голям. Има ли пластинка между моста и платината? Ако има, пробвай да я извадиш и с това да намалиш луфта.

dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран: 20 апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Избор на цел

Мнение от dreadx » 09 фев 2016 19:16

Мисля, че външната витка на спиралата (долу на снимката) е сгъната навътре, трябва малко да я разтвориш. Ама май ми се е случвало и омазнена спирала да си се залепва така от самосебе си. Не мога да преценя добре от снимката - все пак май е първото.

С много полезна работа си се захванал, (разбира се ако има някой счупен пробвай първо върху него).

Направи си някое трупче с един конусно заострен пирон, който да стърчи нагоре - лесно можеш да вдигнеш моста с баланса и да го забучиш на пирона. Така ти се освобождават ръцете - например за да развиеш малкото винтче и да откачиш спиралата от моста.
(Така и не си направих това приспособление - ама все се сещам, че ми трябва, когато разглобя нещо).

После отвиваш малкото винтче и държиш баланса да не падне. Натискаш с игла колонката на спиралата и трябва лесно да излезе. След това оглеждаш какво е изкривяването, ако не е много сложно може и на място, ама най-добре е да свалиш спиралата и от баланса.

Спиралата се държи към оста на баланса с една прорязана втулка. Може да пъхнеш в прореза една игла за спринцовка (успоредно на оста) и да я развъртиш насам-натам, докато я издърпваш нагоре (пак с иглата - докато въртиш някак си я издърпваш).

После слагаш спиралата на един лист хартия (ако е омазана с някакво масло ще я изплакнеш, за да не лепне - това го споменах и по-горе) -- и гледаш всички навивки да са на равно разстояние една от друга.

На края монтираш само спиралата на моста, и гледаш оста да идва в центъра, а регулаторът да се движи по външната витка, без да избутва спиралата в някоя посока.

Много приятна и занимателна работа, която изисква повишена концентрация - откъсваш се от всички глупости, които се случват около теб. А и е по-така от висшата хорология. Един часовникар ми каза, че никога не му се е получавало да изправи спирала, все нещо било после не-наред. Ама пък в това само да се менкат части и да се развиват винтчета няма нищо интересно. Затова падне ли ти случай дори с някоя доста по-насмотана, то изобщо не се отказвай. (- може да ти отнеме 4 дена по 3 часа - ама ще се изкефиш, като я направиш - а и ще си посвикнал вече и такива дребни дефекти, като тази на снимката ще ги оправяш много лесно. :)

А на място по-не може да се изправя спирала. Аз винаги първо пробвам на място, после като я сваля чак тогава ми се получава. Затова и имах предвид да намериш някой счупен баланс - първо да изтренираш свалянето на спиралата - после направо с този.


По принцип не е толкова рисковано да започнеш и със здравия, просто трябва малко повече да внимаваш и сигурно ще ти е притеснено, ако не си го правил.

За аксиалния луфт не мога да повярвам, че е 0.8 мм., ама за сега не се занимавай с него.

Потребителски аватар
Liani
Специалист
Reactions:
Мнения: 627
Регистриран: 01 мар 2015 23:39

Re: Избор на цел

Мнение от Liani » 09 фев 2016 20:17

dreadx , на мен ми се струва, че си е добре, просто оста не е в лагера и затова е събрана така. Може и да е както казваш. Предполагам, че става въпрос за последната снимка?
Иначе, без да се свали наистина е трудна работа.

Ето как става:
https://www.youtube.com/watch?v=ziPkViNWRJk" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 09 фев 2016 20:28

Митко май писа, че е в лагера. Иначе и аз си мисля като теб де.

Dreadx правилно разправя за свалянето, ама пропусна да добави, че първо трябва да се отвори ключа на градусника със завъртане на 90 градуса. И това завъртане да е внимателно и контролирано с лупа, щото ми се е случвало да прецакам спирала с ключа.

fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран: 25 май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Избор на цел

Мнение от fade » 09 фев 2016 20:30

Здравейте, отговарям първо на Върбан, няма пластина, и на мен това ми хрумна първо но... за съжаление няма. То аз мога и точно да го измеря луфта колко е имам лупа Mitutoyo която има измервателна скала, мога и с микроскопа да го измеря, ама трябва да го нося на работата пък там малко неудобно трябва в обедната почивка да занимавам колегите от измервателна лаборатория, началника им е много крив абе дълга и широка :)
Значи аз преди да се захвана с тази работа гледах много пъти в тубата разни клипове.
Свалянето на спиралата го правят като завъртат блокчето което придържа спиралата към щифтчето на градусника. Аз на старият градусник се опитах да го завъртя това блокче и резултата беше, че се скъса в основата и то много лесно. На един друг баланс пробвах в обратната посока щото на един друг клип го завъртяха така... пак не се получи но този път не напъвах много явно не е на резба. Гледах го отдолу, прилича на зачеканено, пък отгоре блокчето си има шлиц за да го завъртиш. Изобщо канех се да питам как освобождавате спиралата от градусника на руските часовници? Щото явно на другите се освобождава по този начин, щом го видях в повече от 2 клипа.
За свалянето на спиралата от оста на колелото ехеее.... не ми се мисли още.
Там трябва между другото да се отбележи къде е процепа щото, не е много ясно след като се сложи спиралата на оста след това, къде ще отиде палчето което задвижва анкъра. Изобщо теоретично съм си ги изяснил нещата, но, практически нещо не ми се получи, но пък въпреки респекта който изпитвам, към тази операция, мисля да се пробвам, имам тука два донора върху които да се упражнявам. Само да успея да освободя спиралата от градусника ще видят те тия спирали... :D

fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран: 25 май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Избор на цел

Мнение от fade » 09 фев 2016 21:54

Еми... сърце юнашко не трае... :fool:
Как беше:
Изображение

Как стана:
Изображение

Изображение

Изображение

Съжалявам за лошите снимки ама снимачната ми техника е ... под всякаква критика, снимам с телефон, пък той не е от най-модерните. Мисля обаче, че добре илюстрира какво се е получило.
Определено е по-добре, но ми се струва, че дъгата за регулатора е прекалено отдалечена от последната витка на спиралката, това също ще доведе до опъването и от ргулатора. Ще го монтирам и ще видим, но мисля да не насилвам повече за тази вечер късмета си на начинаещ.
Въпреки всичко очаквам вашите критики и съвети.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 09 фев 2016 23:49

Блокчето, на което аз му казвам ключ... кой го знае, как е :( наистина е занитено. Не е на резба. За завъртането му мостът трябва да легне на нещо твърдо и да се притисне, та да не мърда. Аз карам с пръсти :( Ама не е правилно.
И твърдото нещо ми е капачка от парфюм :( Все се каня да си правя нитбанка (пластина с различни дупки), ама засега само с каненетол си остава.

Я снимай пинсетите си.

Иначе спиралата е доста по-добре. Внимавай като стягаш колонката, да не скъсаш винтчето! Мъничко се стяга. Диаметърът на резбата е малък и момента за затягане е мизерен. И до скъсване е много лесно да се стигне. Аз на една Чайка така прецаках моста на баланса, и после сума време си играх да разтварям остатъка от винта. И после пък следващия заклини и резбата се развали. И се наложи да лепя колонката в моста с шеллак.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 10 фев 2016 00:01

fade написа: Там трябва между другото да се отбележи къде е процепа щото, не е много ясно след като се сложи спиралата на оста след това, къде ще отиде палчето което задвижва анкъра.
Точно така е!
На Полета и другите машини с подвижна колонка не е чак толкова капризно да го уцелиш точно, ама на разни Победи, Молник и Звезди така се настройва равновесното положение на баланса, щото колонката е закрепена в моста и е неподвижна. И ако не се уцели положението на втулката спрямо баланса, машината ще куца или въобще няма да върви. Затова машините, подобни на Полет, са по-лесни за правене, заради по-лесната настройка.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Избор на цел

Мнение от nevenbekriev » 10 фев 2016 07:32

fade написа:Еми... сърце юнашко не трае... :fool:
Как беше:
Изображение

Как стана:
Изображение


Определено е по-добре, но ми се струва, че дъгата за регулатора е прекалено отдалечена от последната витка на спиралката, това също ще доведе до опъването и от ргулатора. Ще го монтирам и ще видим, но мисля да не насилвам повече за тази вечер късмета си на начинаещ.
Въпреки всичко очаквам вашите критики и съвети.
Правилно си разбрал, мъничко трябва да върнеш.
Специално за такова финално донагласяване не е нужно да се сваля нито баланса от моста, нито спиралата от баланса. Поне на мен не ми е нужно. Може както балансът е легнал върху моста (както на пъвата снимка в първия постинг) да се нагласи спиралата без никакъв проблем. За луфта - ако балансът има голям ход по оста, но не се клати, значи е по-малък от 2 десети. Но не е добре да е така, трябва ходът да е минимален, но да го има. При разклащане на механизма по оста трябва да се чува почукването на оста в накладните камъни. Първо опитай да комплектоваш оригиналния мост с шатон и пружинка от другия механизъм - под циферблата. Пробвай с този мост какъв ще е луфта. Ако пак е голям, монтирай моста без баланса в механизма, затегни винта и притисни моста надолу докато леко поддаде... Ако луфтът стане недостатъчен, пак така - без баланс, с монтиран мост, надигаш моста с отвертка докато малко поддаде.

fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран: 25 май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Избор на цел

Мнение от fade » 10 фев 2016 19:57

Здравейте, ето ги пинцетите, не са нищо особено или скъпо:
Изображение
Не съм си играл да ги заточвам, така са си - сток, но може би трябва да полирам малко защото ми се стори, че има драскотини по спиралката.
Снощи си поиграх и сложих пак спиралата на моста, наистина е голямо разстоянието между сектора и последната витка. Когато сложа края на спиралката в леглото и спиралата зад щифтчето на градусника, спиралата отново не е концентрична и стои напрегната. Ще трябва да прибера секторчето за регулиране още към спиралката.
Относно моста, малко ще мие трудно да ползвам оригиналният мост защото счупих ключето на грдусника. Просто се чудя как стана тази глупост, снощи на "новият" мост се завъртя съвсем лесно и безпроблемно. Държача на края на спиралата и градусника, на старият мост успях да ги откопчея от моста, но нещо като че ли не ми се ще да го пробвам на "новия". А иначе видимо двата моста се различават по дебелина. Явно има разлика през годините в размерите. Някак си се страхувам да натискам моста и да се пробвам да го деформирам защото нямам необходимият опит и усет с каква сила да натискам, до колко е пластичен или крехък...
Как смятате, дали ще мога лесно да откопчея държача на спиралата и градусника от "новият" мост но пък дали ще се закопчеят за стария. Ако и там има разлика в размера... май се увеличиха въпросителните icon_crazy
Ще се опитам тази вечер още малко да оправя спиралката и ако имам някакъв прогрес ще снимам какво се е получило.
Днес ми е пристигнал бензина, и утре ще го взема така, че ще мога да се концентрирам върху кварцовият Лъч от съседната тема и да проверя дали проблема е в клеясало моторче.

fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран: 25 май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Здравейте, мислих мислих...

Мнение от fade » 10 фев 2016 21:23

Такааа... ето и резултата:
В единият край на сектора за регулиране:
Изображение

И в другият край на сектора за регулиране.
Изображение

Успях и да преместя държача и градусника на старият мост. Били на разцепени фланчета и щракват около леглото на шатона
Когато ги свалих от "новият" мост видях че моста като че ли е окривен нагоре. Може и това е причината за големият луфт а не толкова разликата в дебелините или може би и двете :)
Както и да е, остана да преместя шатона от "новият" на условният стар мост.
Но ще го правя това може би при миенето.
За тази вечер стига толкова както казах и снощи да не си играем с късмета на начинаещия :D

П.П.
И Върбане само не се смей, аз пък работя върху капачка от кутийка крем NIVEA. lol2
Стори ми се удобна бяла а и не падат от нея детайлите, защото има борд отстрани.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Здравейте, мислих мислих...

Мнение от varban » 10 фев 2016 22:33

Абе кво да се смея, радвам се :)
И честита тема!

Мога да кажа, че напредваш добре! За преместването на колонка и градусник от мост на мост - МНОГО ДАЖЕ ДОБРЕ!

За моста - хич не се и съмнявай - някой амсалак го е кривил нагоре. За къв чембер, не знам. Разбирам да е надолу, ама нагоре може винаги да се подложи или заводска пластинка, или самоделна такава :(

Мостовете на Полет и май на всички, които са ми падали, са месингови. Под бялото покритие са жълти. И са по-скоро пластични, отколкото крехки. Така че се кривят, не се чупят.

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”