Самолетен хронограф

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Самолетен хронограф

Мнение от rosen_er » 15 авг 2016 09:41

Мисля ,че Невен беше показал (май в руския форум) как да може да се изработи цанга с размер по желание.Но нещо не намирам поста ,а имаше много снимки в него.

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Самолетен хронограф

Мнение от rosen_er » 15 авг 2016 10:36

Открих темата.Ето поста:
http://forum.watch.ru/showpost.php?p=30 ... stcount=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Дано Невен няма нищо против.Жалко,че вече не показва подобни хитринки и в този форум.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 30 сеп 2016 14:32

Днес ми остана малко време за опити . Та май най добър материал-за направа на балансова ос- мисля че е спицата от колело .Преди да се започне струговането обаче спицата трябва да се откали . За целта я загрявам до червено на газовия котлон и после бавно я отдръпвам от него вертикално на горе .
Изображение

Потребителски аватар
Liani
Специалист
Reactions:
Мнения: 627
Регистриран: 01 мар 2015 23:39

Re: Самолетен хронограф

Мнение от Liani » 30 сеп 2016 15:01

Следва да опишеш как ще я закалиш след направата? :)
Иначе, браво за захващането с подобно нещо!

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 30 сеп 2016 17:54

Тука някой по напреднал от мен трябва да се изкаже! Половината от старите майстори казват че самото закаляване на цапфите ставало когато ги полираш със шлайф - пилата -такава каквато продавам .Когато започваш да полираш -ти същевременно ги изковаваш .Пробвах на показаната снимка, направената цапфа, ми -не се чупи.Ще пробвам да занитя оста за колелото и тогава да ги закаля -цапфите .След закалка, ще пусна баланса за проверка върху рубинена везна и ще кажа дали има изкривяване от закалката.за сега това е от мен ,дано да съм бил полезен с тази информация.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 01 окт 2016 06:51

Да поясня само че полирането на цапфите става с така наречения -Пивот-подобие на малко стругче.А това за наковаването ми го каза човек който е работил това и то не тук а зад граница.Не съм стигал до там да го пробвам но и това ще стане .
Изображение

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Самолетен хронограф

Мнение от trk2 » 05 окт 2016 14:53

Не трябвали закалката да предшества сглобяването (занитването) ?!

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 05 окт 2016 19:30

По принцип този пивот работи като предварително занитиш оста за балансовото колело,после самото втриване на желязо в желязо от полиращата пила- правила закаляването и то само по себе си било достатъчно . Според мен ,ако се тръгне да се нагрява оста или само цапфите -би трябвало при охлаждане да се загуби съсосноста на оста. тоест да се изкриви.Но гарантирано като остана по свободен ще пробвам полирането на цапфите - и ще пиша .А друго което чух че ако не са полирани цапфите -тоест и закалени ,ще започне и изпиляване на самата цапфа от рубина.

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6201
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Самолетен хронограф

Мнение от atanweb » 05 окт 2016 20:49

Чета темата с интерес. Продължавайте и споделяйте!
Изображение

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Самолетен хронограф

Мнение от nevenbekriev » 06 окт 2016 06:25

Уж следя форума, ама гледам дали има нещо в раздела за ремонт, пък то гледай къде било...
Мили деца...
Към автора на темата - на драго сърце ще ти направя ос. Няма нищо лошо в това да се научиш, но много важно е да се учиш по правилен начин. Иначе отнема страшно много време и не винаги се получава каквото би трябвало да се получи. На мен лично например ми отне около 25 години!
Много скоро писах нещо по темата в другия форум, ще използвам копи-пейст и после ще допълвам...
" По много причини в часовникарския занаят е по-удобно материалът или заготовкака първо да се закали и отвърне до нужната твърдост за готовия детайл, и чак след това да се стругова и обработва. Може някой опитен стругар тук да се изсмее, но ако не е часовникар, ще му простим...После струговането става с истински ножове - твърдосплавни или HSS, ама истински HSS. Ако някой е пробвал да стругова червена мед и знае колко е трудно в сравнение с твърд месинг, да знае, че по същия начин мека стомана без никаква закалка се стругова много по-трудно в сравнение със закалена. При закалената много по-лесно се получават тънки и дълги детайли без да се огъват и освен това повърхността става по-гладка и чиста, просто трябват истински ножове.

Спиците от велосипед обикновено не са от стомана, която може да се закали до голяма твърдост , за това не мисля, че е нужно да се отпускат. Изобщо бих препоръчал за заготовки да се ползват готови детайли, които са от хубава стомана и закалени, и преди работа да се отпуснат до подходяща твърдост. Например ролки от ролкови лагери, истински игли за шиене... Ролките са много подходящи за оси за баланси, трябва да се отпуснат до син цвят. Повърхността преди отпускане трябва да е с метален блясък, най- добре полирана, обесмаслена. Поставям ролката на дебела пластина от мед или мсеинг и загрявам отдолу пластината с горелка. Така загряването става бавно и може да се следи промяната на цвета. ... "

Значи, всеки нормален човек, който се е занимавал с металообработване, ще ви каже, че първо детайлът се стругова, после се закалява, накрая се шлайфа и полира... И също ше ви каже, че закаленият детайл не може по никакъв начин да се стругова, обработва с пила и т.н.
Да, ама във всички книги-учебници по часовникарство пише, че при направа на ос за баланс, материалът ПЪРВО СЕ ЗАКАЛЯВА И ОТПУСКА ДО СИНЬО и СЛЕД ТОВА СЕ СТРУГОВА!!!, и ТОВА Е ЦЯЛАТА ТЕРМООБРАБОТКА!
Е, къде е истината? Истината е много проста, нищо че на мен ми отне 25 години да я търся. Понятията закалена/незакалена стомана са като понятията черно/бяло. Нищо не е напълно черно или напълно бяло, истината е някъде по средата.
Нито един стоманен детайл в часовника не е закален на максимална твърдост, особено оста на баланса. Иначе щеше да се чупи прекалено лесно. Оста на баланса се прави от инструментална нелегирана стомана ( У10 или аналог), т. нар. silver steel или сталь-серебрянка, закалена във вода (със сол) и отпусната до синьо. Има и сравнително точен критерий за проверка на това дали стоманата е закалена правилно - цапфа, стругована пробно, трябва преди да се счупи, да може да се огъне на 20-30 градуса. Такава стомана не е нито мека, нито твърда, точното определение е "жилава". Е, такава стомана се стругова добре. Даже много по-добре, отколкото мека стомана...
Разпространеното схващане, че заводските оси за баланси са много твърдо закалени, и с нищо не могат да се обработват, е глупост. Та нали се занитват на баланса... Струговат се и се пробиват перфектно без нужда да се отпускат. Истината е, че и в завода ги правят така - първо се закаляват и после се струговат и полират!
ivan_p_uzunov написа:Тука някой по напреднал от мен трябва да се изкаже! Половината от старите майстори казват че самото закаляване на цапфите ставало когато ги полираш със шлайф - пилата -такава каквато продавам .Когато започваш да полираш -ти същевременно ги изковаваш .Пробвах на показаната снимка, направената цапфа, ми -не се чупи.Ще пробвам да занитя оста за колелото и тогава да ги закаля -цапфите .След закалка, ще пусна баланса за проверка върху рубинена везна и ще кажа дали има изкривяване от закалката.за сега това е от мен ,дано да съм бил полезен с тази информация.
ivan_p_uzunov написа:Да поясня само че полирането на цапфите става с така наречения -Пивот-подобие на малко стругче.А това за наковаването ми го каза човек който е работил това и то не тук а зад граница.Не съм стигал до там да го пробвам но и това ще стане .
Изображение
ivan_p_uzunov написа:По принцип този пивот работи като предварително занитиш оста за балансовото колело,после самото втриване на желязо в желязо от полиращата пила- правила закаляването и то само по себе си било достатъчно . Според мен ,ако се тръгне да се нагрява оста или само цапфите -би трябвало при охлаждане да се загуби съсосноста на оста. тоест да се изкриви.Но гарантирано като остана по свободен ще пробвам полирането на цапфите - и ще пиша .А друго което чух че ако не са полирани цапфите -тоест и закалени ,ще започне и изпиляване на самата цапфа от рубина.
И по тези цитати има много да се каже...
Инструментът на снимките се нарича JAKOT TOOL на английски (инструмент на Жако), или цапфенстанок на руски. Как му казват българските часовникари не знам, но пивот на английски е същото като цапфа на руски.
Сега, за същността на обработката на цапфите с този инструмент. Името на операцията на английски е burnishing, на руски - воронение. На български няма точен превод и по заместване се ползва думата полиране. Но не е точно, или поне не само полиране. При тази операция освен че се получава супер гладка повърхност, протича повърхностна пластична деформация, размазване на неравностите и преместване на материал на самата повърхност на цапфата. Когато стоманата е закалена и отпусната до синьо, това води до рязко увеличаване на повърхностната твърдост. Това няма нищо общо със закаляването, но ефектът е много подобен. Това обаче не води до промяна на твърдостта в дълбочина и цапфата ще се счупи по същия начин, по който би се счупила и преди тази операция. Ако стоманата е мека (незакалена), няма никакъв ефект от обработката.

Нямам представа защо, но всички ръчно правени от майстори в България оси, на които съм попадал досега, са били меки като гвоздей. Чудя се защо така, може да е от незнание например.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 06 окт 2016 06:56

Благодаря на Невен че се включи в разясненията .Абе горе-долу и аз съм на същото мнение .та за това тръгнах да си търся и кръстат супорт за да мога да обработвам и по закалени стомани .Давам пример-с ножовете които се държат с ръка и подаването е с ръката /показани са на снимката/
Изображение -направо се топят от спицата .Та затова тръгнах да търся и кръстато супортче за да мога да обработвам и с по добри ножове .

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1158
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Самолетен хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 06 окт 2016 07:00

Невене ,не би трябвало да е от незнание -правенето на меки оси а от лекотата на изработването им .

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Самолетен хронограф

Мнение от rosen_er » 06 окт 2016 07:35

Невене,тези заготовки закалени и отпуснати ли би трябвало да са с този син цвят?Готови за работа без повече термична обработка или ..... ? Извинявам се на автора,че използвам темата ,но така и така стана дума.
Изображение

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Самолетен хронограф

Мнение от nevenbekriev » 06 окт 2016 08:21

rosen_er написа:Невене,тези заготовки закалени и отпуснати ли би трябвало да са с този син цвят?Готови за работа без повече термична обработка или ..... ? Извинявам се на автора,че използвам темата ,но така и така стана дума.
Изображение
Правилно се включваш, би трябвало да са точно закалени, отпуснати и готови за работа. Наричат се Blued steel. Продават се и не е проблем човек да си купи, но в днешно време са индийски или китайски и изобщо не вършат работа (дори и ако си поръчаш ор Bergeon). Твоите май са стари и сигурно са истински.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Самолетен хронограф

Мнение от nevenbekriev » 06 окт 2016 08:40

ivan_p_uzunov написа:Благодаря на Невен че се включи в разясненията .Абе горе-долу и аз съм на същото мнение .та за това тръгнах да си търся и кръстат супорт за да мога да обработвам и по закалени стомани .Давам пример-с ножовете които се държат с ръка и подаването е с ръката /показани са на снимката/
Изображение -направо се топят от спицата .Та затова тръгнах да търся и кръстато супортче за да мога да обработвам и с по добри ножове .
Няма никакво значение дали стругът е със супорт или не, просто трябва хубав нож и това е. Ето, виж какви ножове използвам при работа без супорт (то и със супорт пак използвам същите)

http://guide.alibaba.com/shop/10x-carbi ... 33955.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Това са твърдосплавни свредла за гравиране. Заточвам ги на фин зъболекарски диамантен диск, вършат идеална работа.

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”