Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хронограф

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хронограф

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 10:52

Здравейте ,приготвил съм едно /прелюдие /към ремонтирането на стопорния механизъм на пружинният барабан в самолетен хронограф.Същият тоя механизъм го има и в някой от по старите джобни часовници.Спомага да стопира пренавиването на пружината -което разбира се може да доведа до много лоши и нежелателни последствия .
Изображение
Тук се вижда как трябва да изглежда здрав .За съжаление и двете фтулки бяха много грозно изкривени и самите контри не вършеха работата си по предназначение а заклиняха в преместващото рамо. При много лесно бутане се откъртиха -болчетата им също не стават за втора употреба .Резбата на балтчето е М1 х 0.25-метрична .Радвам се че успях да си набавя Плашка и метчик М1 х0.25 наскоро.
Изображение
Пробвах се да направя втулка, която да запоя на плоска равнина с отвор в нея и да нарежа в нея резба -и разбира се да направя и болче.
Изображение

Изображение
Мисля че ще мога да го постигна добър краен резултат който ще покажа в снимков материал.
Последна промяна 2 на ivan_p_uzunov, променена общо 11 пъти

percusst
Напреднал
Reactions:
Мнения: 213
Регистриран: 29 окт 2013 11:36
Местоположение: София

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от percusst » 07 фев 2017 13:02

Успех!

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на малтийски кръст на пруж. барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 13:45

Парче месинг намерих от един стар щепсъл.-много лесно го обработвам.
Изображение
Правя центрова фаска с един нож и пробивам със свредло диаметър - 0.6мм -това ще ми е водещия отвор за по нататък .
Изображение
Обстъргвам до диаметъра който ми трябва -правя и контролни прегледи по простата причина че детайла е много малък.
Изображение След достигане на желания размер започвам и прерязването на фтулката - това съвсем не е лесно, защото ако не се внимава детайла изхвърча и почва голямото търсене .

Изображение
Следва превъртане и зачистване на отрязаната част
Изображение Крайната цел е постигната -следва запояването.
Последна промяна 1 на ivan_p_uzunov, променена общо 10 пъти

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 14:35

Направих една малка дървена подложка която стегнах в менгеме .В нея направих два отвора за двете заготовки .Самата спойка направих като предварително почистих и калайдисах и двете повърхнини на двата детайла -после чрез допиране,притискане и нагряване с малка горелка направих и самата спойка
Изображение
Почистих и отвора за бъдещата резба ,защото бе избил калай -което е добре в случая -свидетелства за добро разливане на самата спойка.
Изображение
Изображение
На пробите се вижда крайния резултат -контрата действа.Остава на направя резба и болче .

Потребителски аватар
Liani
Специалист
Reactions:
Мнения: 627
Регистриран: 01 мар 2015 23:39

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от Liani » 07 фев 2017 16:04

Браво!
С интерес следя.

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6195
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от atanweb » 07 фев 2017 16:52

Темата повдига настроението. Страхотни снимки. Разглеждам с интерес, абе кеффф, кеффф....!
Поздравления!
Изображение

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от nevenbekriev » 07 фев 2017 19:15

Гледай сега,
Има правилен начин да се свърши работата и той е по-различен.
Тази спойка ше се откъсне много лесно когато стигнеш до края на навиването и понапънеш млко.
За да стане толкова здраво, колкото е било, просто трябва да се стругова ново легло на ново място в капака на барабана, примерно на 180 гр. от старото. Много по-бързо и лесно. Ако се чудиш как да закрепиш капака на шпиндела на струга, първо трябва да пробиеш отвора (на същото разстояние от центъра) и да нарежеш в него резба, после трябва да захванеш в цанга месингова пръчка, да струговаш на върха и цилиндър като за винт с този размер, да нарежеш резба и да завиеш на нея капака. Може и да залепиш със шеллак капака за челото на някой цилиндричен детайл.

ПП Този механизъм се нарича малтийски кръст.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 21:26

Чесно -мислех си нещо подобно но обратно малко на твойто .Да взема да си направя една малка фтулка- и от нея да направя фреза .Според мен и от по меко желязо щеше да фрезова тоя месинг .Ама ми се стори много сложно и страшно .Първо щях да центровам нов отвор за резбата и по него да наместя фрезера .самата шайба пък умувах да я закрепя на кръстатия супорт и така да подавам постъпателното движение -фрезера щеше да е в цангата .-А сега да покажа и докъде стигнах-
Изображение
Първо бе изборът на дебелина на материал
Изображение
После чрез степенки оразмерих кое ще е глава и кое резба.
Изображение
Най -добре се стругова ако имаш поне няколко ножа за да правиш отделните операции

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 21:42

След достигане на желания размер почнах направата на резбата
Изображение
Бях си направил дорник за тия малки плашки -Видях го на една снимка -много е удобен за работа ,тия малки резби нямат никакво съпротивление.
Изображение
След направа на резба -започнах прерязването на готовата продукция ./болта/-Не ми се разваляше плашката ,би трябвало леко да се претрие за да изкарва резба до край.-така че много леко за да не отслабя резбата изтъних краят и които е до главата .
Изображение
Тук вече е прерязан и сега се слага в цанга за да се почисти и главата на болчето
Изображение После поради липса на друг инструмент с малко трионче направих прореза за отверка.

Изображение

Изображение
Тук прокарвам и резба М 1 х0.25 във фтулката предварително прокарах и свредло 0.75мм.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 07 фев 2017 21:59

Изображение
Това е крайният резултат
Изображение
Проблем, направил съм главата на болчето май малко по висока от необходимото -ще се наложи леко да я сваля по височина .--- Когато отворих барабаните самите фтулки на тия малтийски кръстове се бяха изкривили до неузнаваемост .Едната от версиите ми е че някой много зверски го е навивал .Кривините даже си личат и по усукването на материала по вътрешната страна около отвора на резбата . Това е за сега от мен .Невене ,ценя твоето мнение но в тоя случай ми е доста сложно за направа -не казвам невъзможно -но поне за сега... . Съжалявам че успях да си намеря само един цял барабан от Беларус.За това се хванах да възстановя и другия -не съм много сигурен дали и двата ще заклинят по едно и също време ,ще се опитам така да ги постава че новия да заклинва първи .И -тая вечер ще спа много горд от постигнатото -В интерес на истината много се кефих докато ги правя .Цялата процедура-фтулка и болт- ми е отнела не повече от три часа проблем ми бе да си трия ръцете при снимането.

percusst
Напреднал
Reactions:
Мнения: 213
Регистриран: 29 окт 2013 11:36
Местоположение: София

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от percusst » 08 фев 2017 11:13

Е супер! Голямо поздравление!

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 08 фев 2017 20:11

Изображение
Направих един бронзов дорник и ще пробвам по начина по който Невен обясни че трябва да се направи .Явно тия пръстени вдлъбнатите служат за по добро сцепление на шеллака -поне така ги виждам аз .Ще трябва първо да потренирам да лепя със шеллак.Четох някаде че такива неща стават да се правят с помоща на план -шайба -ама като няма такава.Като съм готов, ще кача и снимки .

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 08 фев 2017 20:41

Абе що работи изчетох за тоя малтийски кръст -ама май никой неще да си каже истината.доколкото разбирам от всичките писания, той се е слагал в по добрите часовници -действал е като предпазвал пружината от пренавиване и от преотпускане -което може да доведе до некоректно вървене на механизма .Като пристигне и новия барабан ,ще опиша дали пружината е леко натегната още в начало.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от nevenbekriev » 09 фев 2017 08:14

Правилно си изработил детайла, на който да залепиш капака.
Залепването е проста работа - трябва да нагряваш детайла (не директно челото, а отстрани, на цилиндричната част), докато с една люспа шеллак допираш по челото. Детайлът може да се върти бавно на струга. Когато шеллакът се размаже по повърхността и стане като течен мед, може да спреш да въртиш, да притиснеш капака и да го държиш така притиснат с дървена пръчица или нещо друго подходящо. Спираш да нагряваш и чакаш докато се втвърди.
Имай пред вид, че лесно може да се отчупи по време на работа. Затова е добре диаметърът на челото да е максимално голям. Понеже закрепването е ексцентрично, не бива да въртиш с големи обороти, защото капакът може да излети само от центробежните сили. Трябва да подаваш много внимателно и да работиш с много добре заточен и правилно закрепен на височина нож.

За малтийския кръст по принцип - не предпазва пружината, а не позволява на механизма да работи при навита до край и развита до край пружина. В съвременните часовници не се използва, защото е заменен с много по-прост и същевременно достатъчно добър вариант - контрата (кученцето) на надбарабанното колело позволява малък ход на колелото назад, колкото пружината никога да не е навита до край след като отпуснеш коронката. Така се избягва работа с "галопиране" на баланса - удар на импулсния камък в обратната страна на анкера при максимална амплитуда. А работата при развита до край пружина не е опасна и ползата от кръста в този случай е много спорна - просто без кръст часовникът ще върви много повече докато спре.
За да монтираш правилно малтийския кръст (след като барабанът с пружината и капака вече е сглобен), трябва да навиеш до край пружината, да позволиш на вала на барабана да се върне назад примерно 30-40 градуса, и тогава вече така да монтираш кръста, че да не позволява да се навива пружината повече.

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1157
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног

Мнение от ivan_p_uzunov » 09 фев 2017 10:51

Много благодаря за уточнението .
ИзображениеПри щателно разглеждане на барабана ,установих че палеца който е закрепен за четириграм ще ми позволи общо четири опита -достигайки максимум от нула грешки -имайки в предвид едната вече направената дупка за малтийския кръст още от завода .

ИзображениеТук се вижда как вземам растоянието и го налагам в четирите посоки от центъра



Изображение

Изображениепосле с център правя центри и за останалите опити

Изображение

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”