Всичко за ръждата

Отговори
Потребителски аватар
Тихомир
Reactions:
Мнения: 2
Регистриран: 27 мар 2017 14:31

Всичко за ръждата

Мнение от Тихомир » 11 апр 2017 09:02

Казвам - здравейте на всички. Поогледах форума отгоре - отгоре и видях, че на няколко пъти е засегната темата за ръждата. Реших да събера всичката информация в една тема, за да може да се изясни проблема, да е по - пълно описанието му както и ремонтите (и превенциите) от появата на ръждата по механизми, части и инструменти.

Първо ще започна с това какво е ръждата, защото както знаем - дефиниране на проблема е над 50 % от неговото решение. Най - точното определение в учебниците по химия е:

"Ръждата е корозионен продукт, който се образува при оксидацията на желязо или стомана с кислород в присъствието на вода или атмосферна влага. Ръждата се състои от хидратиран железен(III) оксид (Fe2O3·nH2O), който ѝ придава характерния червеникав цвят, и железен(III) оксид-хидроксид (FeO(OH), Fe(OH)3), който пък е отговорен за жълтия ѝ оттенък. Ръждата има пореста структура, която за разлика от оксидирания слой на други метали като хром, алуминий или цинк, не предпазва желязото от по-нататъшно разрушаване"

Така, от горе изложеното, ще се спра на железния три-оксид - хидроксид (FeO(OH), Fe(OH)3). Това е т.н. повърхностна ръжда. Това е нещото, с което може да се преборим без да нараним метала. Хидратирания железен три-оксид (Fe2O3·nH2O) навлиза по - дълбоко в метала и там ще се налага да се отнема от материала.

За да се преборим с повърхностна ръжда, трябва да се обърне внимание, че железния триоксид - хидроксид е с хидроксидна (хидроксилна :)) група. Тоест - основа. Знаем, че основните съединения са киселини, основи и соли (е, и сплави, но е друга тема). Тоест, тук най-важно е да се използва процесът, известен от училище - неутрализация. Това е процес, при който взаимодействат киселини и основи и се отделя сол и вода.

Основния характер (хидроксидната група ОН) на повърхностната ръжда може да се премахне по няколко начина. Първо с фина шкурка. Аз използвам 2000. Малко повече шкурка отива, но драскането в частите е минимално. По - добре така. Този метод го използвам, например при части в които има площ, не са толкова фини и такива, при които няма опасност от това да се задръстят (пили и т.н.)

Това, което правя е: ако ръждата е обхванала голяма площ, първо минавам с .....мокри кърпички :). Може би смешно, може би не, но от практиката знам, че те махат всичко! Така пада доста голям процент от основната ръжда, хидроксидите и тн. Даже, понякога материал който изглежда целия ръждясал, като го мина с мокрите кърпи след това е даже добре :). След мокрите кърпички, които са само подготовка, минавам към същинската част. При не толкова засегнати детайли използвам минерален терпентин или бензин. Лека - полека с четката докато не се уверя, че не може да пада повече. След това подсушаване, може с духалка - аз предпочитам хартия. След като се подсуши, се минава финално с шкурка 2000, малко по малко и металът заблестява. След това може да се правят и доста други манипулации за възвръщане на металния блясък, но темата е за премахване на ръжда все пак. Дано някой да се включи и да засегне и тази тема.

Горното важи за детайли, които са с повече повърхнини, по лесни за четката и най - вече, такива които няма да се задръстят като някои инструменти - например пили. При часовникарските пили проблема е решим по коренно различен начин. Те не могат да се шкурят (поне не в работната си част), трудно се четкат и най вече - много лесно се задръстват.

Там единствения вариант е да се натопят в разтвор. Тук важна роля е какъв точно разтвор. Това, което при мен помага и наистина работи е Кока Кола. Това, което ни трябва там е фосфорната киселина. Както казахме, ръждата има основен характер, трябва ни киселина за да я неутрализираме. Разтвора зависи отново до колко е засегнат детайла. Това, което използвам аз, тъй като е най безвредно за метала е Кока Кола. Натопявам детайла в кола и го държа няколко дни, два - три. Бавно е, но ефекта е поразителен особено за часовникарските пили. След това се финишира дръжката на пилата с шкурка 2000 и всичко е ок.

Има един много добър разтвор за тази цел. Не съм го опитвал, но доста го хвалят. Проблем при използването на разредители за ръжда и тн е, че засягат метала. Посивява и понякога даже седи като дупчици там където е била ръждата. Разтвора е солна киселина (отново да неутрализира ръждата), вода и утропин. Последното е вещество, пречещо на разтвора да реагира с метала. Той прави така, че солната киселина да реагира само с хидроксидната група, без да реагира с метала. Не съм го пробвал, но доста хора казват, че работи - химици :).

В общи линии, това е. Ако се сетя нещо, ще добавям. Дано и Вие споделите малко опит!

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6201
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Всичко за ръждата

Мнение от atanweb » 11 апр 2017 16:15

Благодаря за споделените съвети. Такава тема до колкото си спомням наистина няма. Може би тук таме е разхвърляна информация. Аз да си призная рядко се сблъсквам с подобни проблеми, но все пак ги има. Например някой ръждясал ремонтур и по скоро резбата му, маховици на автоматични механизми, фиксаторни пръстени на механизма към касата и т.н. Отговорните детайли в механизма като зъбни колела и т.н. ако ги пипне ръждата в повечето случай са си заминали. Може би с действия изложени по горе ще бъдат спасени някой механизми. При будилниците и като цяло по големите механизми е често срещан проблемът с ръжда и там ККола-та ще помогне много.
Продължавай да споделяш!
Поздрави!
Изображение

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”