Много интересна тема.
Обслужването на барабана и пружината е много важно за работата на механизма.
Не всички, но повечето смазвания на пружината стават след вкарването на суха пружина в барабана и поставянето на 3-4 капки масло върху нея.
Това не фатално, но не е и чак толкова правилно. В повечето случаи това смазване вкарва повече масло от нужното в барабана.
Правилното смазване става с хартия (хартията също има значение каква е), като се постави масло върху нея и се прегъне на две. Прекарва се по цялата дължина на пружината и след това се инсталира в барабана.
Няма перфектно масло за пружини. Различните марки използват различни масла, но е ясно, че няма как ние да поддържаме 20 вида масла при положение, че сме любители. Часовникарите да му мислят
Ако може да се приеме, че има универсално масло за смазване на пружина, то е Moebius 8200.
Както спомена Иван, темата е дълга, но има и компромиси които са достатъчни за правилното обслужване на барабана.
По-принцип при обслужване на стар часовник би трябвало да се смени пружината с нова, но това не е чак толкова евтино, особено за някой стар часовник. Новите пружини идват смазани, въпреки, че не изгледат така. Въпреки всичко съм срещал смазване на нова пружина, което е прави процедурата "манджа с грозде".
От това което съм виждал по клипове и снимки, много любители пренебрегват мазането на стените на барабана, а то е изключително важно за резерва на часовника, особено при стари часовници.
Има различни марки греси за стените на барабана. Тук ще напиша за най-масовите на Moebius, може би и "най евтините"
Едната грес е Moebius 8212 - за алуминиеви барабани, другата грес е Moebius 8213 - за месингови барабани. Moebius 8213 има силно задържане на приплъзване, докато Moebius 8212 не е чак толко спираща грес, но тя си е изчислена за алуминия.
Много е важно да се прекара цялата дължина по стената на барабана, а не само няколко капки на определени места. Маслото трябва да бъде много тъкно нанесено по стените и в никакъв случай на пода на барабана, защото смесването с другото масло от пружината няма да доведе до добри последици.
Налагало ми се е да прекарам една шкурка по стените на захабени барабани за по-добро сцепление и мога да заявя, че има полза. Определено държи повече пружината от приплъзване.
Много важно е да се почисти изключително добре пружината и барабана преди да се започне нанасянето на маслата.
Мисля, че това е достатъчно за хората които сега навлизат в нашето хоби. Другите си ги знаете тези неща.