Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Отговори
Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6222
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Мнение от atanweb » 20 фев 2022 15:32

Привет, попаднах на няколко теми из нета, че се прибагва до подобна процедура ако аксиалният луфт е прекалено голям.
Накратко. С преса за камъни се вземат предварително точните позиций на камъните т.е. по височина.
Записват се.
След това се допресоват камъните т.е. доближават се срещуполижните камъни.
Правят се съвсем минимални стъпки. Разбира се правят се проверки на амплитудата.

За по опитните може да не се вземат размери, а да се следи наоко аксиалният луфт.

Какво е вашето мнение за подобни процедури?
Изображение

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1162
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Мнение от ivan_p_uzunov » 20 фев 2022 16:18

Това ,според мен може да се направи единствено на осите на баланса ,котвата и анкерното колело . При останалите влакови колела -например -ако не задират -няма смисал да си играе човек !

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1260
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Мнение от nevenbekriev » 21 фев 2022 09:09

По принцип Иван е прав, но нямам никаква представа как се регулират луфтовете на влаковите колела, тази тема предполагам е за някакъв ЖП форум.

Мога да кажа следното: няма такова нещо - аксиалните луфтове на колелата, лагеруващи в камъни, да нарастват с времето - поради износване или каквато и да е друга причина. Ако луфтовете са нагласени правилно при производството на механизма, такива ще си останат, освен ако някой не направи нещо - примерно да замени камък, колело, мост и т.н.
Вярно е, че дължината на оста на баланса може да намалее поради износване на едната глава на върха при много продължителна работа в хоризонтално положение - примерно, когато джобен часовник е работил 30 години все на нощното шкафче или нещо от сорта. Тогава е възможно главата да се обработи до правилна форма и при нужда износеният камък да се замени, но в тези часовници камъните не са пресовани, а завалцовани - тоест не може да се местят с онези специални преси с микрометричен винт, които обикновено ги наричат 'хории'.

В някои от първите теми на Калоян Стоянов, като примерно тази,
https://strelki.info/viewtopic.php?f=53 ... 60#p296160
Ще видите, че има снимки, показващи как регулира луфтовете и по този начин постига префектни резултати, които по никакъв друг начин иначе не биха могли да бъдат постигнати. Ще видите и че в последствие престана да показва такива снимнки...

Истината е, че хориите нямат място при рутинни манипулации с часовникови механизми. Също, аксиалните луфтове на колелата и дори на частите на спусъка нямат абсолютно никакво значение за правилната работа, стига частите да не излизат от нормално зацепление една с друга. Ако върховете не излизат от отворите де... Още, ако луфтът е много голям, натоварването, което се опитва да счупи цапфата, нараства, защото рамото на силата става по-голямо. Луфтът не трябва да е и много малък - тоест - трябва да съществува, за да гарантира свободно движение. Понеже зависи от температурата и може да се промени примерно при затягането на винтовете, които крепят механизма в касата, луфтът трябва да има и някаква минимално допустима стойност...

Хориите в темите за рутинна профилактика са за демонстрация на имане на инструменти и апарати, което вероятно би трябвало да предизвика по-голям респект у клиента. Еле пък, ако ти показват как регулират камъните в инкаблоците на баланса... Иначе, спокойно може да се доверим на това, че производителят е регулирал механизма правилно, още повече, ако вече е работил не една година както се е очаквало от него

Всеки, който се занимава с ремонт, би трябвало да придобие представа за това дали даден луфт е правилен или се нуждае от корекция. За себе си мога да кажа, че нямам 'хория' и не ми е хрумвало да си взимам. Винаги съм успявал да си регулирам луфтовете и без такова приспособление и не виждам как ще ми стане по-лесно, ако го използвам...

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6222
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Мнение от atanweb » 21 фев 2022 19:56

Благодаря за мнението на Иван и Невен.
Предполагам, че подобни процедури биха направили хора чиито интереси са чисто експериментално-научи и ще им покаже как влияе промяната на луфта при работа на механизма. и може би за да се оттренират умения.
Изображение

ivan_p_uzunov
Специалист
Reactions:
Мнения: 1162
Регистриран: 07 яну 2015 21:50

Re: Намаляване на аксиален луфт при износени части - оси

Мнение от ivan_p_uzunov » 21 фев 2022 21:37

Да , Невен е прав ! -От къде ми се е запазил този израз -влакови колела ? - Ставаше въпрос за барабанното колело -в което се монтира пружината -и за следващите: средното ,посредното и секундното колело .-Ставаше дума за ходовото колело -на което викам още и анкерно .-При мен например идват само развалени часовници или часовници върху които някой с малко повече знания от отбикновен човек ,се е тренирал да сглобява или ремонтира дадения механизъм .- Може би поради такива причини и Сашо питаше какво и как се постига с повече разбиране по темата за механизми и тяхното регулиране и смазване .-За в момента зная -поне за себе си - че една малка промяна в равниното положение на палет, може да довете до някакви колебания в точноста на хода в часовника .Дори и гледайки анкъра с палетите -да изглежда наред. -Съгласен съм ,че в израза :правилен ремонт е да намериш и замениш повредени и износени части с такива, които са в списака на производителя на дадения механизъм . -Случвало ми се е при ремонт- виждайки увеличен аксиален луфт- аз съзнателно да реша че трябва да го намаля .Всеки чавек има своите виждания по дадена тема или задача по решаване .Лично аз,не мисля че ще се справя с подръчни срества да преместа качествено даден лагер в леглото му .Много съм доволен от пресата си за лагери .Нямам от тези микрометри ,така наречените -хории. А и темата си стана супер -щом поне трима човека се вълнуват от нея или така поне изглежда . :b А , щях да забравя -аз не съм професионален часовникар !Това си е мое хоби !-И затова казвам и потчертавам: че това горенаписаното ,си е мое мнение ! И занапред се надявам Невен да се включва в такива разяснения ! Винаги съм ценял това което казва ! :)

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”