Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Видове, профилактика, устройство, разглобяване и сглобяване
Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 22:51

Този път няма часовник, а само механизъм със стрелки и циферблат.
Попилян възел на баланса:


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Балансът, спиралата и моста отидоха в гробницата на баланси :) Някой ден ще се пробвам да оправя спиралата, ама все едно, няма да стане добра. Пък и механизмът е епек - най-малкия съветски три стрелки, мястото между баланса и моста хич не е много, и трудно ще стане.

Машинката е 3-херцова, за разлика от повечето Зорки, които са 2.5. Кинематиката и е различна, и конструкцията също. Вижда се, как са икономисвали милиметри от площта на механизма.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 22:55

Следва разглобяването, ама понеже досега не съм пипал такъв механизъм, ще е поетапно:

Свалям стрелките, цифера, изпускам пружината и махам анкерната вилка. Тя е по-различна от обинковено - като на Звездите и на Слава 24хх. Така е, защото балансът и анкерното колело не са на една линия. Милиметри икономисват, това е то :)

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 23:07

Следва разглобяване на ангренажа. Веднага ми направи впечатление, че едното колело е под моста на барабана. Затова - полеко :)
Махнат мост на ангренажа:

Изображение

Махнато барабанно колело:

Изображение

и навивно колело:

Изображение

Сега ангренажът се вижда добре:

Изображение

Извадено секундно колело:

Изображение

Извадено централно колело. То си е централно, нищо, че не е в центъра. Щом движи минутерията и секундното колело, значи е централно, пък където ще да са го завряли... ми как... милиметри са икономисвали, не е майтап това.
Бих го нарекъл изместено централно колело... ама не знам, дали е правилно :)

Изображение

Извадено анкерно колело:

Изображение

Извадено посредно колело:


Изображение

Еле ги теле сичките точила:

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 23:27

Сега Зорката се обръща по гръб и се продължава с развинтването:


Изображение

И тук конструкцията не е особено конвенционална. Наслагали са повече мостове, отколкото на часовник с календар :)

Ей ги два моста - на векселното колело и на централното колело. Отбелязвам, че мостът на централното колело е закрепен с по-големите винтове:


Изображение

За отбелязване е и карамфила - прилича на Слава 24хх. Не се разглобява, само се кисне, раздвижва и чисти. Ако се прецака, се сменя.

Свалена тиражна плочка:


Изображение

Тук всичко е почти като на другите Зорки. Оста-бутон има канавка, в канавката влиза пружината, която притиска тиража на място. Лостчето си има ексцентрик за настройка.
Ей ги частите:

Изображение

С това разглобяването приключи. Следва миене, което не е фотогенично, щото фотоапаратът стои в калъфа :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 23:43

Сглобяването се почва с баланс на гола плочка:




Изображение

Противоударните устройства се свалят, мият се, лъскат се и се мажат по устав :)

След това се проверява радиалния и аксиалния луфт. При мен стана с една дебела подложка под моста на баланса. Без нея хич не се въртеше, с една тънка правеше много малко колебания, и почти нямаше аксиален луфт. С дебелата колебанията си дойдоха на място - стотина в хоризонтално положение и над 70 във вертикалните. Само че този номер стана не от първия път. Наложи се да си поиграя и да мия камъните в бушоните. И цапфите на баланса чистих - набождах ги в мека хартия, докато светнат под лупа 20х. Бяха матово сивкаво-кафеникави, станаха лъскави.

Понеже балансът е сменен, се налага проверка на взаимодействието с анкерната вилка. Иначе може да има изненади на финиша :-/
За целта балансът се сваля и на голата плочка се слага анкерната вилка:


Изображение

Проверих за свободно движение... ми свободно е. От леко докосване отскача от упор до упор.

След това сложих баланса на място:

Изображение

Взаимодействието на двата най-капризни чарка е добро. Балансът клати вилката правилно, във всеко едно положение (от шестте - такава им е камасутрата на тия двамата :)) Е то сега му е паднало, после нямя да е баш така :)

Иска се да се огледат луфтовете между импулсния камък и копието. Не бива копието да се допира до камъка. Не се наложи да поправям положението на копието - всичко си беше правилно.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 30 дек 2014 23:59

Свалих моста с баланса и го сложих на страна. Анкерната вилка с моста пък ги удавих да се киснат, докато им дойде времето. Таман няма да се напрашат в хептана.

Почнах с пружината, ама забравих да снимам, та се наложи да доснимам дубъл на друга.

Начално положение:


Изображение

Барабанът, валчето, капакът и пружината са чисти и сухи.

За съжаление слагам пружината ръкопашно - нямам виндер :(

С лявата ръка хващам барабана, с дясната - пружината. Гледам Т-то да е срещу прореза, и почвам да навивам отвън навътре, СРЕЩУ часовниковата стрелка.

Изображение

Продължавам:

Изображение

Слагам оста във вече навитата пружина, с квадрата НАДОЛУ:

Изображение

Вкарвам чопчето в прореза на пружината със завъртане обратно на навиването:

Изображение

След това оправям Т-то да влезе в прореза на барабана и щракам капака, като първо поставям прореза точно на Т-то.
И готово :)
Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 00:26

Сглобяване на ремонтоарния механизъм.

Смазвам с мъничко грес храповите зъби на муфата:


Изображение

и залепвам върху колелото буренцето - така е по-лесно :)

Изображение

След това слагам двойката в прореза на платината:
Изображение

и вкарвам предварително смазания ремонтоар. Маже се цапфата, квадрата и канавката. С фина грес. И с малко, само колкото да не е без хич :)

От другата страна съм вкарал бутона-ос. И слагам тиража на място:


Изображение

След това - пружинката в канавката на оста:


Изображение

Снимал съм ремонтоарът изтеглен зад крайно положение на сверяване. След слагане на лостчето той няма да може да се вади толкова, понеже ходът на тиража ще е ограничен.

Следващата порция части:


Изображение

Лостчето на място:



Изображение

Пружинката, почва се от късата страна:

Изображение

с широка отвертка се пази да не изхвърчи и с пинсета се слага на място дългата страна:

Изображение

и се капва капка масло за скоростни кутии между пружинката и лостчето.

После се слага тиражната плочка:


Изображение

Малко грес (на снимката е смазано!) на пружинния фиксатор на тиража, и ремонтоарният механизъм е сглобен.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 00:34

Ред е на минутерията. Почва се от карамфила - капка масло за скоростни кутии между втулката и платното:

Изображение

Карамфилът, векселното и паразитното колело са на местата си, паразитното - с фаската надолу.

Изображение

По една капка масло на осите, и идва ред на двата моста:

Изображение

И машината се обръща :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 00:41

Изображение

Слага се на място посредното колело... то е с дебели цапфи, така че няма страшно от повреди:


Изображение

Капка гъсто масло на отвора за оста на барабана и след това се слага самият той:

Изображение

И тази двойка се затваря с моста:

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 00:46

Анкерното колело се слага на място:


Изображение


след това - централното:

Изображение
и накрая - секундното:

Изображение

Забравих да отбележа, че централната тръбичка, през която минава секундното колело, има два рубина от двата края. И те трябва да се смажат, преди да се наниже на място секундното колело.

Тия трите колелета се затварят с моста на ангренажа и с това ангренажът е сглобен:


Изображение
Последна промяна 1 на varban, променена общо 31 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 01:00

Да, ама на мен не ми хареса така. Доста зор видях с наместването на централното колело - няма как лесно да го барне човек.

Затова реших да сваля моста на барабана и да опитам да извадя барабана и посредното колело. Voila:

Изображение

Значи е разумно да се започне със сглобяване на колелетата под моста на ангренажа - тогава централното колело е достъпно и лесно може да се намести. Следващия път така ще направя :)

При сглобен мост на ангренажа посредното колело влиза на място:


Изображение

И барабанът:


Изображение


Изображение

Проверка на движението (ремонтоарът в положение сверяване):


Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 01:15

Поредна порция части:

Изображение

Слага се на място навивното колело:

Изображение

капка масло на степенката и на оста, след това се затяга с по-големия от двата винта с лява резба:

Изображение

Пружинката на храповика на място:

Изображение

и самият храповик - не може да се обърне:

Изображение

Преди затягането на винта - капка масло. И на оста на барабана.


Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 01:27

Следва смазване на рубините. Отдолу са три, отгоре - четири. Ето ги вече смазани:


Изображение

Чудех се, дали да мажа палетите... реших да ги намажа, ама малко :) Намазах ги извън машината, с почти суха игла :)

Анкерната вилка на място:


Изображение

Затворена с моста:

Изображение

Следва проверка на отскока и притеглянето по всичките 15 зъба.

След това - пластинката на място, иначе може да се счупи цапфа - това го установих, като подбирах разстоянието в началото. Ако няма пластинка, мостът клини в щифтовете и става бая остросюжетно - без малко да прецакам баланса.

Изображение

И баланса. Тръгна, де ще ходи :) Ама мята - мостът не е легнал още на място:

Изображение

Внимателно, малко по малко се затяга винта. Балансът трябва да върви. Ако спре, значи оста е затисната и има опасност от счупване.
На мен ми се размина:

Изображение

Бачка кут змей :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 01:36

Играчката с анкерната вилка и балансът на голо си казаха думата. Равновесието беше настроено баш добре:


Изображение

само малко бутнах хода:


Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ремонт на механизъм Заря 1509.B1

Мнение от varban » 31 дек 2014 01:38

Ама понеже таблет в ролята на виброграф е лай-лай кучка, заложих на сигурното:


Изображение

Отговори

Върни се в “Механизми”