Механизъм Заря 36504
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Механизъм Заря 36504
Това е механизъм на малък будилник. По-голям е от тези с механизъм на дамски и мъжки ръчни часовници, ама пак е с една пружина за звънеца и хода.
Механизмът е правен на базата на противоударната Молния 3603, но му е добавен и будилник.
Всъщност 504 означава точно това - будилник с малка секундна стрелка, противоударен баланс и една пружина.
Не знам, как са другите, ама моя екземпляр върви много добре. Беше ми паднал без врътка, с други стрелки и с циферблат с надпис "Сделано в СССР" на мястото на най-интересните деления - около 6 часа, в зоната на най-честото използване на звънеца. После получих подарък един поразкулачен и поочукан будилник със счупен баланс и без заден капак, ама с врътка та го стегнах... почти. Остава само да си направя дебела шайба за подложка под врътката.
Докато го стягах, снимах от дъжд на вятър, та снимките са непълни. Ако някой реши, че му трябват по-подробни, ще трябва пак да го разглобявам, още повече, че не съм полирал винтчетата
Механизмът е правен на базата на противоударната Молния 3603, но му е добавен и будилник.
Всъщност 504 означава точно това - будилник с малка секундна стрелка, противоударен баланс и една пружина.
Не знам, как са другите, ама моя екземпляр върви много добре. Беше ми паднал без врътка, с други стрелки и с циферблат с надпис "Сделано в СССР" на мястото на най-интересните деления - около 6 часа, в зоната на най-честото използване на звънеца. После получих подарък един поразкулачен и поочукан будилник със счупен баланс и без заден капак, ама с врътка та го стегнах... почти. Остава само да си направя дебела шайба за подложка под врътката.
Докато го стягах, снимах от дъжд на вятър, та снимките са непълни. Ако някой реши, че му трябват по-подробни, ще трябва пак да го разглобявам, още повече, че не съм полирал винтчетата
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
Ето снимки от разглобяването:
Вижда се минутния пиньон (като на Молния, ама бая по-дълъг), оста на секундното колело, върху която се набива секундната стрелка и механизмът за сверяване и преместване на стрелката за сигнала. Има отделен мост, който затваря векселното и паразитното колело. Малкото зъбно колело, което се показва от основната плоча, е на оста на врътката за сверяване и в двете крайни положения може да се зацепва с двете паразитни колелета съответно на основните стрелки и на стрелката на сигнала.
От другата страна също нищичко не прилича на Молнията-прародител:
Няма отделен мост на барабана, ама добре поне, че на звънеца са предвидили, иначе сглобяването щеше да бъде мисия невъзможна
По-близкото е бутон за блокиране на звънеца, а по-далечното - врътката за сверяване. При натиск навътре и въртене се мести стрелката на сигнала, а при издъпване навън - стрелките на часовниковия механизъм. Ако се остави свободна, заема промеждутъчно положение.
Вижда се минутния пиньон (като на Молния, ама бая по-дълъг), оста на секундното колело, върху която се набива секундната стрелка и механизмът за сверяване и преместване на стрелката за сигнала. Има отделен мост, който затваря векселното и паразитното колело. Малкото зъбно колело, което се показва от основната плоча, е на оста на врътката за сверяване и в двете крайни положения може да се зацепва с двете паразитни колелета съответно на основните стрелки и на стрелката на сигнала.
От другата страна също нищичко не прилича на Молнията-прародител:
Няма отделен мост на барабана, ама добре поне, че на звънеца са предвидили, иначе сглобяването щеше да бъде мисия невъзможна
По-близкото е бутон за блокиране на звънеца, а по-далечното - врътката за сверяване. При натиск навътре и въртене се мести стрелката на сигнала, а при издъпване навън - стрелките на часовниковия механизъм. Ако се остави свободна, заема промеждутъчно положение.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
Предаване на движението от барабанното колело на звънеца:
Най-далече е зъбния сектор с палец, ограничаващ на по-малко от един оборот звъненето.
После е промеждутчното колело, което е загубил Пламен (и което аз някъде имам - за него е )
Това колело не е навивно. Машината се навива направо за оста на барабана, а храповикът е на същата ос - вижда се добре.
Най-далече е зъбния сектор с палец, ограничаващ на по-малко от един оборот звъненето.
После е промеждутчното колело, което е загубил Пламен (и което аз някъде имам - за него е )
Това колело не е навивно. Машината се навива направо за оста на барабана, а храповикът е на същата ос - вижда се добре.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
Разглобени зъбен сектор и барабанно колело, под него има пружина, която осигурява работата на храповия механизъм:
Ето го и ангренажа - махната е горната плоча (това не е мост, а плоча - на руски на тези механизми им казват двуплатинни):
И накрая - извадено централно колело. До него е карамфилът. Над централното колело е пружината на врътката за сверяване:
Вече могат да се преброят камъните.
Баланс - 5 камъка, анкерна вилка - 4 камъка, анкерно, секундно, посредно и централно колело - по 2 камъка = 17 камъка, като на уважаващ себе си механизъм, дето на английски му викат fully jeweled. Ама има още 6, на сигнала. На предавателното, ходовото и на чукчето по два рубина!
Така че камъните са 23. Аз поне не съм виждал будилник с повече камъни
Разсъждавахме защо така. Според мен това е заради особеностите на производителя. Нали помните основното производство на Пензенския завод - дамски часовници. На тях им е било по-лесно да сложат рубини, отколкото да разпробият такива отвори в месинга
Ето го и ангренажа - махната е горната плоча (това не е мост, а плоча - на руски на тези механизми им казват двуплатинни):
И накрая - извадено централно колело. До него е карамфилът. Над централното колело е пружината на врътката за сверяване:
Вече могат да се преброят камъните.
Баланс - 5 камъка, анкерна вилка - 4 камъка, анкерно, секундно, посредно и централно колело - по 2 камъка = 17 камъка, като на уважаващ себе си механизъм, дето на английски му викат fully jeweled. Ама има още 6, на сигнала. На предавателното, ходовото и на чукчето по два рубина!
Така че камъните са 23. Аз поне не съм виждал будилник с повече камъни
Разсъждавахме защо така. Според мен това е заради особеностите на производителя. Нали помните основното производство на Пензенския завод - дамски часовници. На тях им е било по-лесно да сложат рубини, отколкото да разпробият такива отвори в месинга
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
Следва разглобяване и мазане на инкаблоците:
затварянето на пружинките (за първи път ми падат такива):
и проверка на Q-фактора на колебателната система:
Вече писах няколко пъти, ама не пречи да се изфукам още веднъж - не можах да преброя, колко колебания прави баланса. Преброих до 300 и ми писна
Разсъждения, защо са избрали противоударен механизъм за будилника - едва ли е заради хвърлянето на куфарите по летищата Мисля си, че е заради по-лесната настройка на механизма при сглобяването му.
затварянето на пружинките (за първи път ми падат такива):
и проверка на Q-фактора на колебателната система:
Вече писах няколко пъти, ама не пречи да се изфукам още веднъж - не можах да преброя, колко колебания прави баланса. Преброих до 300 и ми писна
Разсъждения, защо са избрали противоударен механизъм за будилника - едва ли е заради хвърлянето на куфарите по летищата Мисля си, че е заради по-лесната настройка на механизма при сглобяването му.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
И малко снимки от сглобяването. Почва се с централното колело и карамфила:
след това се нареждат колелетата на ангренажа - анкерно, секундно и посредно. Слага се на място барабанът.
Задължително трябва да се сложи и предавателното колело на сигнала, иначе ще се наложи разглобяване:
И после цялото това великолепие се затваря с горната плоча. Само 4 колелета са, радвайте се, че не са всичките 7:
след това се нареждат колелетата на ангренажа - анкерно, секундно и посредно. Слага се на място барабанът.
Задължително трябва да се сложи и предавателното колело на сигнала, иначе ще се наложи разглобяване:
И после цялото това великолепие се затваря с горната плоча. Само 4 колелета са, радвайте се, че не са всичките 7:
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Механизъм Заря 36504
Re: Механизъм Заря 36504
Много полезно! Благодаря Върбане!