Смени големината на шрифта



Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 3   [ 31 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 31 Дек 2015 00:07 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Тая тема ще се окаже най-дълго писаната, щото е писана цели две години lol2 .
Единствения начин да я завършим е да я отпочнем. И така започваме.
Восток 2809 е един от най-емблематичните механизми правен от руснаците. Известността му идва от факта, че е произвеждан във вариант "прецизен". От тук идват и особеностите при ремонт на такъв часовник. Целите при такъв часовник могат да бъдат две:
- часовникът да заработи що годе нормално
- часовникът да бъде доведен до хронометрова точност
Естествено постигането на втората цел неминуемо минава през първата.
Пациентът:
Часовникът е с две стрелки във вечните хронометрични полета и само факта, че е тристрелочник го спасява от тази му съдба. Огледът показва - счупено стъкло, липсващ ремонтоар и коронка и протрит циферблат, но прегледа с виброграф показва, че си заслужава да бъде възстановен.
Изображение
На дисплея ясно се вижда окаяното състояние на механизма, но факта че линиите са сравнително прави показва, че механизма има потенциал да достигне добра точност. Тук идва и първия съвет. Когато се търси механизъм, който да си заслужи името "прецизен" е добре предварително да бъде тестван. Тава са механизми видели доста тормоз и профилактики през живота си и никога не е ясно когато се сдобиете с 2809, какво точно държите в ръцете си. Практиката показва, че е бая трудно в домашни условия един механизъм да се доведе до хронометрова точност, ако преди това не е бил такъв, тъй че първата стъпка е много важна.
Та въпросния има всички данни да не се изложи на финалния тест.
Част от необходимите инструменти се виждат на снимката по-долу. Запалваме една нападателна цигара и можем да отпочваме профилактиката.
Изображение
Естествено първата стъпка е механизма да бъде разглобен на съставните си части
Изображение
Ремонтът започва с почистване на основната платка и със смазване на подложните камъни на баланса. На снимката не се вижда много добре капката масло върху него но е там, вервайте ми. Смазването го правя по следния начин. С пинсети захващам камъка странично върху гладка повърхност с лявата ръка, а с дясната поставям гореспоменатата капка върху камъка. Причината да се държи камъка с пинсети, е че ако не се държи залепва върху инструмента за смазване и се налага ново миене и повторно смазване. Така смазания камък захлупвам с радиалния и сме готови да монтираме възела на противоударното.
Изображение
Следващата стъпка е да монтираме баланса върху платката, да проверим дали е центриран и да преброим броя колебания, както и "играта" на спиралата между щифтовете. Аз обаче мога да броя до три и поради това засичам време - ако се клати повече от 30s във всяко положение значи ша го бъде.
Изображение
Сега сме готови да започнем сглобяването. Започваме с механизма за навиване и сверяване. Тук е момента да споменем, че при тия механизми е много важно да се провери лагеруването на ремонтоара в основната платка, както и как стоят ремонтоарните колела върху самия ремонтоар. При този механизъм се случва местата на лагеруване на ремонтоара да бъдат износени, както и хлабината на ремонтоарните колела и ремонтоара да са по-големи от необходимото. За щастие тук нещата са добре и с това приключваме с този възел. Ако на гореспоменатите места има луфт по-добре търсете части без такъв.
Изображение
Следващата стъпка е да монтираме пружината в барабана и да я смажем. Много спорове са се вихрили с какво масло трябва да се смаже пружината. Аз практикувам следния стар аборигенски трик. Маслото трябва да е с такъв вискозитет, че да проникне между витките на пружината. За повечето руски машини "лаврентиуса" върши работа. Ако маслото не прониква във витките аз слагам "по-тънко"
Изображение
Започваме монтажа на ангренажа. Той е повече от лесен щото има само две колелца. Тук е момента да отбележим, че при колелото с двете табли, горепосочените трябва да се движат свободно една спрямо друга.
Изображение
Захлупваме колелата и сме готови с ангренажа. Камъните на ангренажа се смазват като камъните на баланса, но са достатъчно тежки и няма нужда да се придържат с пинсета.
Изображение
Монтираме и анкърното колело. То е по-лесно и от ангренажа щото е само едно :D
Изображение
Поставяме централното колело, пружината и секундния пиньон. Тук е момента преди поставяне на пиньона да се подравнят спиците на колелото с двете табли. Не че ако не са подравнени часовникът няма да работи, но от естетическа гледна точка аз слагам спиците една върху друга, за да изглежда колелото като направено с една табла.
Изображение
Слагаме моста и сме готови и с този възел. Тук е момента да се провери дережето на барабанното колело. Има случаи на такива колела с отчупени зъби. За това колело и като цяло за модула за сверяване и навиване ще стане дума и по-късно в темата.
Изображение
Монтираме анкъра и сме на финалната права. Палетите на последния ги смазвам докато още не е монтиран. Осите му аз лично не ги смазвам. Леко навиваме пружината и проверяваме правилната работа на анкъра.
Изображение
Слагаме баланса и сме почти готови.
Изображение
Обръщаме механизма и монтираме и частите на минутерията.
Изображение
От циферблата беше останал само спомена и няколко петна, последните изчистваме най-безцеремонно и монтираме остатъците. Цифера не е в най-добрата си форма, но и така върши работа. Слагаме стрелките и с това завършваме профилактиката на механизма.
Изображение
Монтираме механизма в измитата кутията, която се е сдобила със стъкло, което поне не е счупено lol2 щото ново нема.
Изображение
С това последно действие сагата по този часовник завършва. Остава да разберем как сме се справили с поставените в началото задачи. Дали часовникът ще бъде хронометър или не знае само господ и вибрографа. Номера на господ и аз не го знам (иначе щях да си поискам едно ферари), но вибрографа няма право на избор и се налага да помогне.
Изображение
А резултатите са добри, демек ша иде Асан баница.
Изображение
Остава само часовникът да бъде сложен на ръката и да бъде подносен. Е тук късмета ми изневери и още на следващия ден синковеца ми го приватизира, та трябваше наново да си диря дъртото сейко.
Изображение
Заключение. Часовниците с тоя механизъм макар и дърти, могат да бъдат накарани да работят бая точно. Естествено това не е случайно, а им е заложено генетично. Също така генетично им е заложено и слабото представяне на механизма за навиване и сверяване. Тук ще навляза малко в теория на конспирацията. Няма начин според мен толкова добре проектиран от към точност часовник да чупи барабанно колело и да износва ремонтоарните. Това ме навежда на следната мисъл. Или часовникът е проектиран от два различни екипа и единия е бил съставен от отличници, а другия от посредствени конструктори или нарочно е проектиран така, че след време да излезе от строя. В последното има логика. Май никой няма сметка да прави часовници, които работят невероятно дълго и точно, като могат да работят по-малко и притежателят им овреме да иде и да си купи нов. Ама това последното са само мои разсъждения и не ангажирам никой с тях.
Дано написаното да Ви е харесало поне толкова, колкото на мен работата по това неостаряващо бижу на съветската часовникарска индустрия.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 31 Дек 2015 10:30 

Регистриран на: 07 Яну 2015 21:50
Мнения: 763
Да страхотен механизъм , наскоро и аз -накрая се сдобих с позлатен.Но както е във вица за Мошето и Гарабет за сребарната лъжица - Остана ми съмнението дали ако механизма е позлатен то значи той е и прецизен ?Лично моя няма дата на производство ама за седмица не е мръднал и с половин минута от кварцов будилник за сравнение.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 31 Дек 2015 11:05 
Напреднал

Регистриран на: 22 Яну 2013 14:04
Мнения: 1264
Местоположение: Бургас
Във форума има писано за тези машини ама и аз се съмнявам, че много от тях са попаднали в България имайки в предвид, че ние обирахме това което е останало от софрата по онези времена viewtopic.php?f=94&t=934

_________________
Всю пшеницу за границу а Вам Дорогие колхозники приятное КИНО За въпроси на Л.С. или тел.0885334219


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2016 23:01 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Голем зор беше ама най-накрая завърших и тоя пост. Очаквам въпросите Ви към представената профилактика.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2016 23:52 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Добра тема, добра машина :)

Само амплитудата ме съмнява - това 330 градуса е баяджа врътка :) Има опасност от двойно чукане.

Ако смениш лифт ангъла от 52 на 42, трябва да покаже къде 280 градуса, което си е добре и реално.

Аз карам на очо и не ме бъркат разни ъглища :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2016 09:13 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Ами за съжаление не знам колко е ъгъла на повдигане на 2809 и поради тази причина съм ползвал тоя на зенит 135 (намерих го в някаква екселовска таблица в нета). Колко е верен е трудно да се каже.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2016 10:15 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
42 градуса е. Някъде имаше таблица.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2016 12:27 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Абе и аз я имам тая таблица ама тя не помага особено. Трябва да се установи експериментално ъгъла ама не ми се занимава.

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2016 19:55 
Moderator

Регистриран на: 12 Яну 2012 13:36
Мнения: 826
Прекрасно и като техника, и като обяснения! Отдавна чаках нещо такова за 2809. Браво!
Би ли могъл обаче да обясниш по-подробно какво точно не ти харесва в частта за навиване и сверяване? Ясно, че всеки механизъм си има слаби места, но какво точно в конструкцията те кара да търсиш зъл умисъл?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2016 23:01 
Аватар

Регистриран на: 01 Мар 2015 23:39
Мнения: 515
varban написа:
42 градуса е. Някъде имаше таблица.


Не е ли 44°?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Яну 2016 00:09 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
storyteller написа:
...
Би ли могъл обаче да обясниш по-подробно какво точно не ти харесва в частта за навиване и сверяване? Ясно, че всеки механизъм си има слаби места, но какво точно в конструкцията те кара да търсиш зъл умисъл?

Всеизвестен е факта, че при проектирането на този механизъм, руснаците са ползвали като жокер швейцарския zenith 135. За съжаление няма как да сравня ремонтоарните механизми на двата часовника (зенита е бая скъп :o :D ), но е факт, че при руския механизъм след известно време се наблюдава износване на леглото на ремонтоара. При положение, че руснаците вече са имали на разположение 2602, чийто механизъм не проявява тия дефекти е странно как при 2809 тук има проблеми. Впрочем единствения друг руски механизъм, при който съм забелязал подобни проблеми е полет 2209. Тук не включвам 3017 щото той не е руска разработка. Следващото, което не ми харесва, е контрата на барабанното колело. Факт е, че поради големия ход, води до чупене на зъбите на барабанното колело. Е това го нЕма ни при оригинала ни при друг руски механизъм.
Не искам да бъда разбран погрешно. Не търся нарочно кусури на механизма, но не мога и да премълча факта, че е могло да бъде измислен и по-добре. Следващия механизъм на восток - 2209 ги няма тия проблеми. Човек би си помислил, че руснаците са се поучили от грешките си. Да ама 2209 не е прецизен. Значи ли това че и производството на прецизния е било грешка?
Истината е някъде там, но едва ли някога ще разберем каква е тя.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Яну 2016 00:15 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Liani написа:
varban написа:
42 градуса е. Някъде имаше таблица.


Не е ли 44°?

Момчета, май много задълбахме в тоя ъгъл (тъмен и мрачен, но обвит в мистерия lol2 ). Вибрографа го използва единствено за да сметне амплитудата на баланса. Не че няма значение колко точно е тя ама не са и чак толкова важни няколко градуса повече или по-малко.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Яну 2016 20:27 
Аватар

Регистриран на: 01 Мар 2015 23:39
Мнения: 515
При такъв виброграф, трябва да се използват възможностите му. Нали и това е част от удоволствието. :)
Темата е много добра, всичко е описано перфектно. Снимките също са супер. Човек и от нулата да започне, би се справил, благодарение на подобни теми. Те са адски полезни за такива като мен, които обичат да ровичкат, но нямат опит.
Поздравления!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Яну 2016 23:56 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1243
Реших да дообогатя темата с разяснение точно как 2809 чупи зъби на барабанното колело и защо оригинала не го прави. На снимките по-долу съм показал със стрелки силите който действат на гореспоменатото колело при двата механизма:

Изображение

Изображение

Вижда се, че при 2809 силата действа перпендикулярно на един от зъбите, докато при 135 силата действа към центъра на колелото и се разпределя между два зъба. Допълнителна роля играе и големия ход на контрата при 2809. За късмет тоя недостатък на 2809 може лесно да бъде неутрализиран. Единственото, което трябва да се прави е при навиване да не се пуска рязко коронката, а да се връща бавно.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Яну 2016 09:42 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Liani написа:
При такъв виброграф, трябва да се използват възможностите му. Нали и това е част от удоволствието. :)


За теб - винаги :)

Ето виж как се установява експериментално lift angle:

http://forum.watch.ru/showthread.php?t=1856 (накрая на темата).

Само че ватрушката нещо се е счупила... свещен месец Вдрабадан, сигур и сървърът си е лизнал :)

Ето линк към видеото, ама пак на сляпо: http://www.nofollow.ru/video.php?c=3hp-6fqTjKw

Но поне правилата мога да изкопирам и да изкоментирам:

Цитат:
правила такие: ========== "Часы полностью не заведены: Определите место на балансе, который будет виден, когда амплитуда составляет 180 градусов и отметьте это место с фломастером. Часы заводим на один щелчок собачки очень медленно и всё время просматриваем колесо баланса. Вы увидите две точки (точка, что вы отметили на балансе, останавливается на каждом конце своей экскурсии). Когда амплитуда подходит к 180 градусам, точки будут близки и в конечном итоге сливаются в одну точку. Очевидно, что надо остановить заводит пружину, когда точки слились в одну. Теперь установите угол подъема на измерительный прибор, пока дисплей не покажет 180 градусов амплитуды. Установка угла подъема, который производится амплитуда от 180 градусов, будет отображать фактический угол подъема этих часов."


Това е цитат от Душан Владимирович. Аз ще пробвам да говоря с гласа на Невен :) и няма да ни потрябва маркер :)

Значи така :)

Първо четем viewtopic.php?f=104&t=1770 , Може няколко пъти.
И после в хода на разглобяването настройваме както можем машината, уточняваме, каквото има за уточняване (най-вече равновесното положение на баланса - тук то се уточнява гадно).

И след това ни остава да решим обратната задача. Трябва да подберем такова навиване на пружината, че амплитудата устойчиво да е 180 градуса. Щом като машината цъка равномерно и амплитудата е постоянна, то и вибрографът ще показва постоянни цифри.
И после остава лесното - да подберем такъв lift angle, че на дисплея устойчиво да излезе амплитуда 180 градуса. След това може да проверим на 270. На 90 градуса не си струва - ще е много голяма грешката.

Антон на видеото е намерил чрез подбор стойността 41 градуса, ама Душан Владимирович го уточни на 42. Някъде се среща и 44 градуса.
Мисля си, че реалната стойност е 42 градуса, и ето защо: 2809 не е дран 1:1 от Зенит 135. Братята са го ползвали за образец. Но анкерната вилка е препроектирана. Напълно съзнателно е изменен ъгълът до 42 градуса, като на К-26 Победа и вариациите на тема.
Не само хода са пипали, пипан е целият механизъм. За по-лошо (виж драмата с храповика) или по-добро: централна секундна стрелка.

Восток 2809 е добър пример за часовниковите механизми на братята. Копие, ама не 1:1. Не заради патентни съображения, тогава хич не им е пукало за такива буржуазни предрасъдъци :) Гледали са да го направят такъв, че да им пасне на производството. И се е получавало някога по-добре от оригинала (примерно Ракета 2609 без букви), а друг път - по-зле.

Liani написа:
Човек и от нулата да започне, би се справил, благодарение на подобни теми. Те са адски полезни за такива като мен, които обичат да ровичкат, но нямат опит.
Поздравления!


Ако се почва от нула, бих препоръчал тренировки на 2209 от първите, с брегетирана спирала. Подобен е, ама не е толкова ценен :) Но ти не почваш от нула, и ако ти падне 2809, ще се оправиш и направо с него :)
Победа си човъркал, имаш опит с брегетирана спирала и закрепване на колонката в моста, а другото не е сложно.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 3   [ 31 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало