Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)

Видове, профилактика, устройство, разглобяване и сглобяване
Отговори
Потребителски аватар
miroman
Специалист
Reactions:
Мнения: 1032
Регистриран: 21 юни 2012 18:24

Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)

Мнение от miroman » 09 ное 2015 01:50

Добър вечер на всички. Днес ми се падна да оправям един Восток 24-ти калибър с коронка на 2 ч. и малка секундна стрелка на 9 ч. Реших да се опитам да направя снимки на цеия процес, но това се оказа много трудно. Явно при такива дейности се прави друга установка :). Аз карах по най-трудния начин - с дясната ръка държа, с лявата снимам. Затова и част от снимките са тъмни, други са малко разфокусирани, но като цяло - разбира се за какво става дума.

Мисля, че такива описания имаше във форума, но всеки си е намерил някакви методи и последователности. Като цяло, аз не правя пълна профилактика на всички часовници, които обявявам за продажба. Много често двигателната и навиващата част са в прилично състояние и има нужда само да се оправи ходовата част - зъбни колела, анкер и баланс. Само че трябва да се оправят както трябва - колкото и силна да е пружината, ако камъните на баланса са зацапани, никога няма да се получи добър ход и амплитуда. То е все едно да караш кола на ръчна - ако ти е мощен двигателят, ще върви, но с голям зор :).
Естествено, ако видя, че има и други проблеми, опитвам се да оправя и тях. Но на горе-долу 70% от часовниците промивка на ходовата част им стига.

Преди да започна с описанието, бих искал да припомня едно много важно правило - пинсетите НЕ СА ЗА СТИСКАНЕ на части! Вероятността да хванете нещо съ-ъ-ъ-всем лекичко накриво, и при стискане то да отскочи някъде, е много голяма :lol:

И така - начало! Имах тези часовници:

Изображение Изображение

и един нов циферблат, та реших да събера най-добрия възможен.

За целта ми трябват следните инструменти:

Изображение

и естествено:

Изображение

За развиване на задния капак използвам по-здравите пинсети, после махаме уплътнението:

Изображение Изображение

Освобождавам ремонтуара, след което махам стрелките. За часовата и минутната използвам уредче, а за секундната - отново малките пинсети.

Изображение Изображение Изображение Изображение

Монтирам обратно ремонтуара, за да не изпаднат в последствие чарковете, за по-удобно хващане, и най-важното - за да мога да освободя основната пружина. Първо махам разширителния ринг. После фиксирам контрата, за да се развърти пружината.

Изображение Изображение Изображение

Сега махам баланса. Има процеп между моста на баланса и основната пластина, в който пъхам пинсетите. После поставям баланса с моста надолу. Тук се сблъсквам с великото руско изобретение, което наричам "пластина". Велико е, защото без него половината руски часовници нямаше да работят lol2 . Отделям го настрана.

Изображение Изображение Изображение

Махам анкерната плоча и анкера:

Изображение Изображение

След това и плочата на колелата:

Изображение Изображение

В случай, че не мога да хвана нещо с пинсетата (например болтчетата не излизат достатъчно над плочата), използвам хлебната гума. После ще я ползвам пак:

Изображение Изображение

Махаме колелата:

Изображение Изображение Изображение

След това разглобяваме двигателната част. Първо махаме барабанното колело и барабана:

Изображение Изображение

После контрата, като обръщам по-голямо внимание на пружинката, за да не излети:

Изображение Изображение Изображение

Сега - междинното за навиване. ВНИМАНИЕ - това винтче е с обратна резба !!!! Развива се и се завива обратно на нормалните винтчета !!!

Изображение Изображение

Сега махам и барабанната плоча:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Махам барабана, а след това развивам страничните болтчета, фиксиращи циферблата:

Изображение Изображение Изображение Изображение

След като махна циферблата, започван с лицевата страна. Махам часовото колело и карамфила:

Изображение Изображение

Да, ама не. Този път с малката пинсета не стана. Пробвам с голямата. В случая с нея става, но ако не стане, може и с клещичките. След махането на карамфила, ако минутното колело не е изпаднало, го махам аз:

Изображение Изображение

Остана навиващата и сверяваща част. Махам тиражната плоча, като след развиването на винтчетата освобождавам пружинката, за да не отскочи или се отплесне:

Изображение Изображение Изображение Изображение

После махам колелцата и лостчетата, като за пружинката използвам макетно ножче (естествено, поставям пръста си над пружинката, за да не излети:

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Накрая вече мога да извадя ремонтуара, за да паднат буренцето и навивното колело. Снимам и крайния резултат от разглобяването :lol:

Изображение Изображение Изображение

Сега обръшам внимание на барабана - с натискане на охлюва капачето се отделя. Засега няма да развивам пружината, защото нямам съдинка, където да я събера. Ще я мия така, в барабана:

Изображение Изображение

Касата, рингът и капакът отиват в съдчето с "Мелио" за почистване:

Изображение Изображение Изображение

Мислех, че съм снимал наредените в стъкленицата части за промиване, но съм пропуснал :redface . Заливам ги с медицински бензин и ги оставям да се накиснат.

Това беше разглобяването. Сега да видим дали ще успея да го сглобя :lol: Майтап бе, аз този прост механизъм ако не подкарам, защо изобщо пиша тук...

Малко масълце на рубина на минутното колело, после го поставям:

Изображение Изображение

На прожината на барабана слагам китайска грес, някаква силиконова, особена, уж твърда, но като я намажа по прожината и се втечнява. После - на местото:

Изображение Изображение Изображение

Преди да поставя плочата, слагам масълце и откъм гърба:

Изображение Изображение

Връшам пружинка, контра, и завивам:

Изображение Изображение Изображение

Барабанното колело, завивам:

Изображение Изображение

Междинно навиващо колело, фиксатор, завивам. ВНИМАНИЕ - припомням - винтът се завива в ОБРАТНА ПОСОСКА!

Изображение Изображение Изображение

Подреждам колелата - анкерно, четвърто (в случая и секундно), трето

Изображение Изображение Изображение

Поставям плочата, смазвам всички камъни и от двете страни:

Изображение Изображение Изображение

Идва най-връткавата част - почистване и смазване на камъните на баланса. Както споменах, ако те са зацапани, колкото и всичко останало да е наред, няма как да се получи стабилен ход. Не е достатъчно да се потопи моста на баланса в бензина, чвно отворът е много малък и до самия камък не стига бензин.
Балансът на този часовник е с противоударно, затова няма нужда да се сваля от моста. Връщам временно баланса с моста към механизма. Интересното е, че в по-голямата част от случаите след почистването балансът няма нужда от пластини! Нямам идеа защо е така. Едното обяснение е, че оста на баланса се е "износила". Второто - че при някой "ремонт" часовникарят не му се е занимавало да чисти камъните, а просто е увеличил луфта и така чаоснивкът тръгва. А може и нещо друго да е.
След това махам пружинката на противоударното. В случая е звездичка с три лъча, поставям пинсетатана два от лъчовете и завъртам, докато единият достигне до разширението на моста. Изключително внимателно махам пружинката (виж отново предупреждението в началото на темата :) ).

Изображение Изображение Изображение

След това с хлебната гума махам двата камъка откъм моста на баланса. Ако имам късмет, ще се отделят лесно един от друг. Имам късмет, поставям ги в съдинката с бензина:

Изображение Изображение Изображение

След няколко минути връщам камъка с отвора на местото му и капвам масло. Камъкът-капак го полирам, като го поставям с плоската страна върху парче домакинска хартия, и с няколко движения по нея на практика всичко остава там
.
Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Връщането на пружинката е най-трудната част. Аз я хващам за единия лъч с пинсетата и се опитвам другите два лъча да ги подпъхна под издадената част в леглото на моста. Това го правя така, че пинсетата е откъм разширението, и когато двата лъча влезнат на местото си, третият лъч на практика е готов за поставяне. Притискам го внимателно с пинсетата, за да влезе в разширението, и с масьонката помагам пружинката да се завърти.

Изображение

Повтарям процедурата и откъм циферблата. След това по съвета на Върбан проверявам дали ще направи стотина осцилации.

Сед това пак демнтирам баланса и монтирам анкера. Аз предпочитам да му сложа масло още преди да го поставя на местото му. Но може и в последствие, в осносната пластина има специални отвори точно над камъните на анкера. После го поставям и покривам с плочата:

Изображение Изображение Изображение

Разбира се, слагам масло и в камъните на оста му:

Изображение Изображение

С отвертка навивам барабана на един оборот, за да дам сила на механизма. Проверявам дали анкерът отчетливо отскача до двете крайни положения. Монтирам пак баланса. Ако всичко е направено както трябва, още с поставянето си, балансът трябва да тръгне.

Изображение Изображение Изображение Изображение

ОК, тръгна, сега да монтирам навиващата част. Малко грес за "слепване" на буренцето и навиващото колело. Поставям ги и монтирам пак ремонтуара:

Изображение Изображение Изображение Изображение

И в последователност, обратна на демонтирането - лост, пружина, фиксатор, колела, тиражна плоча:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение

Монтирам карамфила и хайде на виброграф. Преди регулирането е следното:

Изображение Изображение Изображение

А след:

Изображение

ОК, довършителни дейности - монтиране на часовото колело, цифербат, затягане на страничните винтчета. Тук сбърках и монтирах секундната стрелка, а не трябваше.

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Да видим какво стана с касата - ами Мелиото прави чудеса. Обаче стъклото е захабено. Тук е моментът да споделя и как полирам стъкла. Използвам три етапа - шкурка 600, после 2000 и накрая - Cape Cod:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение Изображение

Обаче дърво - оказа се, че стъклото е с по-малък диаметър, явно е било лепено. Диаметърът е 311, опитах със стъкло от Любо, но то пък скосено в края и не влиза в жлеба.

Изображение Изображение Изображение

Монтирам измития разширител:

Изображение Изображение

Сега вече идва времето за стрелките. Монтирам часовата и минутната, като използвам накрайник от замбалък, но ръчно:

Изображение Изображение Изображение

Таман да прибера механизма в касата, и чак сега забелязах, че е счупена втулката. Наложи се избиване, сваляне от друга каса и монтиране на сегашната. Проверявам с коронката дали става:

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

Е, останаха поставяне на механизма, уплътнението и капака:

Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение

И накрая:

Изображение

Като за непрофесионалист, мисля, че добре стана :yahoo

Сега го сложих да походи ден-два да разнесе маслото :). После - към ЕБея.

Както споменах в началото - изключително трудно ми беше да напиша това. И снимането, и писането (повече от 3 часа го пиша). дано пък някой да има търпението да го прочете. Пък и ако на някой помогне, ще е чудесно.

Поздрави, Миро.
Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)

Мнение от varban » 09 ное 2015 11:25

Миро> След това по съвета на Върбан проверявам дали ще направи стотина осцилации.

Тук, на форума, съветът го даде Невен. Това го пише в... абе в хубавите книги :)
Но Невен на няколко пъти обръща сериозно внимание върху амплитудата, загубите в механизма и най-лесния начин да се проверят тези загуби: проверка на качествения фактор на свободната колебателна система.

Аз преди две години и нещо аз хич не ги проверявах часовниците: постижение беше, ако въобще зацъкат. И вървяха точно един от два-три. А после... после почнах да обръщам сериозно внимание именно на механизма.

А темата е добра. Айде слагай я в конкурса :)

storyteller
Moderator
Reactions:
Мнения: 845
Регистриран: 12 яну 2012 13:36

Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)

Мнение от storyteller » 10 ное 2015 08:41

Много ясно и хубаво обяснено, съвсем както си представях, че трябва да бъде. Може ли да кажеш още една-две думи за инструментите и маслото, които използваш?

Потребителски аватар
miroman
Специалист
Reactions:
Мнения: 1032
Регистриран: 21 юни 2012 18:24

Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)

Мнение от miroman » 10 ное 2015 22:56

Инструментите са:

- отверки от "Импулс" /Габрово/,
- пинсети, купени уж за "антимагнитни", ама не са...
- уредчето за махане на стрелките и поставката са от китайски комплект, от който може да се ползват също и отверките (ако нямате коега да ви помогне с габровски :) )
- очилата с лупите са по-добри от единична лупа, защото дават "пространствено виждане", а и имат светодиод за осветление
- маслото, което ползвам за всички места, където имаме триене "метал-рубин", е Мьобиус 9020/2, купено от часовникар за 3 лв :). Имам в резерв и другото, подарено от Искрен ( beria ), което Върбан много препоръчва.
- смазката за пружината и когато се сетя да смажа местата "метал-метал", е някаква китайска силиконова смес, която при допир с метал се втечнява

Ако се сетя нещо допънително, ще пиша :)

Поздрави, Миро.
Изображение

Отговори

Върни се в “Механизми”