Смени големината на шрифта



Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 10 мнения ]
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2013 12:37 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4215
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
Здравейте, тук бих искал да опиша методиката при най-често срещаните процедури при възстановяването на механични часовниците. Темата е предназначена за начинаещи любители прохождащи в хобито и в нея ще намерите кратък речник и описание със снимки на някой от често използваните термини и методи. Допълителна по подробна информация за часовникарски интервенций можете да прочетете в раздела "Помощ от часовникаря"
Пожелавам Ви приятно четене!


Оглед при закупуване на часовник. Съвети:
*Външен оглед.
- Ако корпусът е с хромирано покритие и има дълбоки драскотини и язви и се вижда основата която често е месинг, то корпусът в повечето случай не може да бъде възтановен т.е. не може да бъде използван за колекция. Проверявайте и за деформация на корпуса - тя не е желателна.
Изображение
-Ако корпусът е стоманен/златен и сте сигурни в това просто гледайте да няма много силни механични деформации. Или липса на инкрустации ако часовникът има такива.
- Ако часовникът е с покритие позлата то трябва да бъде запазено. Най-често позлатата се изхабява по лъговете* на часовника (крайщата на корпусът от където започва каишката/верижката) също така внимавайте за дълбоки драскотини нарушаващи дебелината на позлатения слой които при полиране не могат да бъдат заличени.
- Ако циферблатът на часовникът има кръгови драскотини причинени от стрелки, тъмни петна в периферията причинени от наводняване, напукан слой като мозайка или други механични повреди то циферблатът не може да бъде възстановен или ще бъде много скъпо неговото възстановяване от специализирани фирми.
- Стрелките понякога имат пълнеж от боя или фосфоресциращ материал. Хубаво е този пълнеж да бъде оригинален но има възможност и за възстановяване. Ако по стрелките има корозия тя може да бъде премахната с полиране но във варианта ако те не са "жълти"/ позлатени. В противен случай има вероятност при почистване на корозията да бъде премахнато и жълтото покритие. Много често секундната стрелка липсва проверете за нейното наличие ако моделът е със секундна стрелка.
- Ако стъклото(плексигласа) е с неправилна форма трябва да сте сигурни, че няма пукнатини. В повечето други случай стъклата се заменят с нови или се полират до премахване на драскотините ( методът ще бъде описан по-долу в същата тема)
- Верижката в повечето случай не е от голямо значение за колекционерска стойност, но когато моделът има специфична верижка то обърнете внимание и на нея, дали закопчаването работи, дали има изкривени или липсващи звена.
- Коронката* (кръгло назъбено колело чрез което се навива или сверява часовникът) В повечето случай тя е 100% заменима част и лесно се намира с изключение на много редки модели часовници с релефна емблема на коронката.
- Дати и дни от седмицата. Някой часовници разполагат показания на дата или ден от седмицата/ лунна фаза и други компликаций. Проверявайте тяхното състояние. Правилно положение и ясно четливи цифри и символи.

*Вътрешен оглед
Ако имате възможност отворете внимателно капака на часовника. В някой случай той е на "винт" като цял капак, в други случай капака е неподвижен, а има въртящ се пръстен със засеци с помощта на които можете да завъртите обратно на часовниковата стрелка този пръстен и така да освободите капа. В доста от случайте при по елегантните и опростени модели този капак се отхлупва с помощта на тънка отвертка или неостро ножче.

Код:
Когато видите моделът на механизма веднага можете да разберете какъв точно е той, кога приблизително е бил произвеждан и какви функций има.
Повечето руски механизми са именовани с 4 цифри и евентуално последващи букви или номер на версия например:
2214 -то тук можем да се ориентираме за следните неща 22 е диаметъра на механизма в милиметри, а 14 е наборът от функций на механизма - 14 означава, че разполага с показване на ден от месеца-дата,
Както казах първите две цифри са за диаметъра на механизма нека опишем най-разпространените комбинацийте от втората група:
ХХ01 механизъм с липса на секундна стрелка. (често срещан при дамски модели)
ХХ02 механизъм с малък секундарник без наличие на противоударна защита на баланса*
ХХ03 механизъм с малък секундарник с противоударна защита на баланса*
ХХ05 механизъм с малък секундарник и наличие на датник
ХХ09 механизъм с централна секундна стрелка
ХХ14 механизъм с централна секундна стрелка и показания за ден от месеца - датник
ХХ16 както ХХ14 но с автоматичен модул за самонавиване.
ХХ24 механизъм с централна секундна стрелка ден от седмицата и датник
ако има символи след поредицата от 4 цифри то те поясняват подобренията по механизма.



- Чрез коронката* навийте механизма ако ви позволява. За да разберете дали работи погледнете балансът:
Изображение
той трябва да има добра ротация (завъртане) около оста си с еднаква скорост.
Ако балансът работи добре, изпробвайте работата му в няколко положения на часовника обърнете го нагоре, настрани и го задържайте по няколко секунди за да се убедите че балансът запазва своята скорот и продължава да работи равномерно. Ако часовникът има секундна стрелка проверете дали и тя върви без прекъсвания.
Ако балансът не се движи добре или въобще не се върти. То механизмът вече има нужда от намеса.
Проверете дали пружината на баланса е в добра спирала и дали не е преплетена или замърсена.
- Корозия. Наличието на корозия говори за лошото съхранение на механизма и евентуални големи проблеми с профилактиката му.
Изображение
- Липсващи части. Прегледайте механизма за цялоста му, дали не липсват някой елементи и дали всички винтове са на мястото си.

Разбира се има и други показатели на който трябва да обърнете внимание но това са основните при оглед на часовник който искате да притежавате. Обърнете внимание на продавача за тези дефекти и му обяснете, че заради тях цената му пада драстично.

След като сте придобили часовникът можете да му обърнете повече внимание и да възтановите неговия бласък до колкото това позволява.

*Разглобяване на часовник.
- Демонтиране на капак:
Има различни видове отваряне/затваряне на капак, като това е съобразено и с функцията на часовника и дали е проектиран да работи безотказно в лоши атмосферни условия или пък се цели тънка елегантна линия.

Винт: С малки клещи с остри върхове или пинцет двата края разполагате срещуположно в малките засеци. Завъртете обратно на часовниковата стрелка. Друг популярен метод е отварянето с малка мека топка която прилепвате върху капака и завъртата. Сцеплението е голямо, а предимството е, че няма да надраскате капака. Ако е много трудно отвиването на капака може да се използва и двойнозалепваща лепенка като едната страна залепвате за здрава гладка повърхност - маса а другия край на капака (съвет обсъждан в нашия форум и даващ добри резултати)

Пръстен на винт върху капака. Има и съвременни модели с прозрачен гръб. Тук важи метод номер едно от горния вариант.
Изображение

Важно след като отворите капака да внимавате да не загубите уплътнението ако модела има такова.

Капак тип капачка: Отхлупвате с помощта на малка отвертка или ножче с тъп връх което пъхвате в малкия жлеб на корпуса.
Изображение Изображение

- Изваждане на ремонтуара* с коронката* става след като издърпате коронката в положение сверяване. Освобождаване на ремонтура става чрез малък бутон или развиване на винт.
Изображение Изображение
След като натиснете бутона можете да издърпате ремонтуара с коронката от механизма. Ако часовника няма бутон то огледайте се за винт в близост до входа на ремонтуара. Охлабете леко и извадете.

- Изваждане на механизма от корпуса:
В повечето случай това е достатъчно за да извадите целия механизъм заедно с циферблата и стрелките. Нужно е само да обърнете корпуса и те ще излязат.
Ако моделът е с горно изваждане на механизма ще трябва да отxлупите пръстена и стъклото. Това става с малко неостро ножче. Поглеждайки странично потърсете малък конструктивен жлеб където да вкарате ножчето. С леко въртеливо движение пръстена около стъклото заедно със стъклото ще се отдели от корпуса.
Изображение
Развийте двете винтчета от към гърба които придържат механизма към корпуса означени със стрелки на снимката
Изображение Изображение
След като сте премахнали рамката на стъклото и ремонтуара можете да извадите механизма заедно с циферблата и стрелките.
Бъдете внимателни да не докосвате стрелките и циферблата с пръсти за да се избегнат деформаций и зацапване с пот от пръстите която в много случай водо до силно влошаване на качеството на циферблата и стрелките. Оставете на безопасно място като внимавате да не притискате баланса на меманизма.

*Почистване и полиране на корпсус.
Първо извършете основно почистване ако часочникът е използван -патина и телесни органични остатъци. Това може да направите с мека четка за зъби и малко течен сапун. Натрупване на мръсотия се наблюдава най-често между лъговете*, задния капак, коронката и ръба на стъклото.
След като сте го почистили, измили и подсушили можете да започнете полирането ако корпусът се нуждае от такава намеса.
- позлатен корпус - можете да го познаете по релефна маркировка в повечето случай разположена странично на корпуса с надпис от типа Au, Au5, Au10, Au12,5+, Au20 и т.н. индекса след Au показва дебелината на позлатата при нов часовник и тя се измерва в микрони.
Ако покритието е силно надраскано/повредено то шанса да го възтановите е много малък защото позлатата можеда бъде само полирана т.е. да бъдат премахнати само микро драскотини. Всяка манипулация върху покритието води до неговото изтъняване. Бъдете внимателни в това покритие то е много тънко. Най-много внимавайте с ръбовете на корпуса когато полирате те са най уязвими и най-често са най-изтънели, когато полирате има вероятност да премахнете вече изтънелия слой и в стремежа си да постигнете добър резултат може да навредите на корпуса. Когато полирате гледайте да не натискате на ръбовете, даже се опитвайте да избягвате тяхната обработка. За да полирате позлатата можете да използвате приспособления за бижутерията, полиращи кърпи и пасти. Ако не разполагате с такивам можете да го полирате с вълнен парцал и бяла паста за зъби като полирате с кръгови движения и оставяте пастата винаги в мокро състояние. След нялкоко минути изплакнете с хладка вода и проверете резултата.
- Хромиран корпус. Също както и позлатеният корпус той има покритие с различна дебелина при различните модели часовници. Ако покритието е запазено и няма сериозни наранявания или драскотини можете да премахнете следите от носене като полирате хромното покритие. Полирането се извършва както при позлатените корпуси описано по-горе.
- Стоманен корпус. При по старите часовници рядко се среща изработен изцяло от стомана корпус. Но ако сте сигурни, че вашият случай е такъв можете да постигнете чудесни резултати дори до пълното му възстановяване. Има различни методи за полиране - машинно или ръчно. Ако не разполагате с машинки за целата, ръчното полиране става с набор от водни шкурки които можете да закупите в близката "железария" закупете по един лист А4 с номера на абразива: 800,1000,1500,2000,2500 и ако има 3000 ще бъде супер цената на всички е около 40-50ст/бр.. Ако копрусът има остри ръбове се опитайте да не ги заглаждате обикновенно листа от водна шкурка се поставя на плот/маса. Вземате в ръка корпуса и прилагате търкане в листа с точни и неколебливи движения. Търкането е на сухо без да се слага вода. Ако драскотините по корпуса са дълбоки започнете с по-малкия номер шкурка например 800 или 1000. Търкате корпуса само в една посока с първата шкурка докато не заличите драскотините от корпуса. Следва премахването на драскотините от първата шкурка, за целта използвате следващият по голям номер като търкате перпендикулярно на предходната шкурка. Стъпката на смяна на номера на шкурка не трябва да бъде по-голям от 500 например от 1000 на 1500 след това на 2000 после 2500 и т.н. Преминете през всички номера до последния 2500(3000 ако имате такъв). Всеки следващ номер прилагайте на 90 градуса от предишния по такъв начин ще заличите следите по-лесно. Ако желаете корпусът да остане в стил brushed
Изображение
моете да спрете там където смятате за задоволително например шкурка номер 1000 след което можете да приложите абразивно кече/гъба с различен номер например 800 или 400 такава гъба също може да бъде закупена от железарията цената и е около 1лв. търкате само в една посока. Ако все пак искате да постигнете огледален блясък довършвате процедурата до последния номер шкурка, след което можете да завършите финиша с вълнен парцал и паста за зъби и много минути полиране с кръгови движения. Ако разполагате с бормашина можете предварително да закупите накрайник (гумен) за бормашина с лепка тип "котешка лапа" ( около 4 лева) на която лепка слагате дунапренено кече ( около 4лв.) и нанасяте полираща паста (продава се и професионална на грамаж купете 50 гр. тя е с различни номера. Ако няма от къде да вземете паста можете да използвате и паста за зъби или полираща паста за домакински съдове и бижутерия.
Изображение
След като останете доловни от нивото на огледалния блясък, можете да изплакнете с хладка вода и да подсушите. Цялата процедура отнема не повече от 30-40 минути.

Корпусите от други метали могат да бъдат обработени на същия принцип като стоманата, но ако материала е по-мек (злато) имайте в предвид, че е нужно много по лек натиск и по-кратко полиране.
ето пример какво можете да постигнете ако имате много силно повреден хромиран корпус на който можете да премахнете хромираното покритие и да полирате месинга до блясък:
Изображение

*Смяна или полиране на стъкло (плексиглас)
- Ако стъкото ви има пукнатина то не може да бъде възтановено и е нужна замяна. Часовникарите разполагат с богат набор от стъкла които са с различни размери например 295,300,305...355 и т.н. за да разберете какъв е вашият размер то демонтирайте старото стъкло с помоща на избутване с палеца от основата. След като то излезе премерете неговия диаметър с шублер. Той ще ви покаже какъв размер ви е необходим. Например 31мм и две десети = номер 312
- Ако стъклото ви е с драскотини можете да бъде възтановено.
При плексиглавите (повечето стари руски часовници) става най-лесно. Отново прилагаме метода с изреждането на различни водни шкурки като започвате от по грубите 1000,1500 докато не премахнете драскотините от стъклото. Повечето стъкла имат сферична форима която трябва да запазите за целта използвайте мека подложка под листа с шкурка. Започнете кръгови движения на стъклото върху шкурката. Изредете всички шкурки като матирането все повече ще изчезва. Накрая можете да довършите с вълнен парцал и паста за зъби около 10 минути като пастата не трябва да оставяте да изсъхва. (снимките са авторски правени при първият ми опит за полиране)
Изображение Изображение Изображение

Изображение Изображение Изображение

*Смяна на коронка.
- Захабена коронка* може да бъде заменена изцяло с нова при повечето модели руски часовници. При близкия до вас часовникар трябва да има богат изор от нови коронки. Свалете старата и спрямо нея изберете нова със същата резба и форма.Отвиването на старата коронка става като с малки клещи стиснете ремонтуара* в основата близо до коронката, а с другата ръка отвиите коронката на ръка по посока обратна на часовниковата. Слагате новата коронка по същият начин.
Коронка на винт* както е при часовниците с голяма водоустоичивост тип "Амфибия" и "Командирски" не може да бъде сменена защото тя е капсулована към ремонтуара. Тя има допълнителна контра при издърпване чрез която контра се позволява въртенето на ремонтуара за сверяване или навиване на механизма. Някой модели коронки са стоманени например от "Амфибия" и могат да бъдат полирани.

*Почистване на циферблат и стрелки.
Много деликатна операция в много случай без успех. Много е важно да разберете тънката граница на циферблат който има нужда от почистване и такъв който може да бъде оставен непочистен и напълно натурално избледнял от времето носещ духа на изминалите гудини. Ако сте решили да почиствате циферблата трябва да сте сигурни, че може да го жертвате т.е. е хубаво да имате резервен вариант в случай на неуспех.
Ако все пак сте решили да опитате и искате да почистите циферблат първо го огледайте за да прецените какъв тип процедура ще приложите.
Установил съм, че голяма част от руските часовници с циферблати с плътен цвят без лаково покритие се почистват най-лесно. Например бели циферблати на Ракета, Победа, някой стари Полет-и и др. Ако тяхното покритие няма механични наранявания, а има само замърсяване, тогава можете да приложите най-обикновенно измиване на циферблата с много разреден течен сапун и течаща хладка вода. Измиването можете да направите внимателно с памучно парцалче. Не е желателно да докосвате циферблата по лицевата част с пръсти, тъй като има вероятност да оставите следи от отпечатък който първоначално не се вижда но след по-дълъг период от време излиза като тъмно петно.
Почистването на циферблати с лаково покритие е много по деликатно и трудно. Старите циферблати с времето стават с нестабилно покритие което в някой случай лепне и е като мокро лепило. Тогава всяка една прашинка попаднала отгоре може да си остане там залепнала. Затова избягвайте досега на памучни парцалчета, салфетки или други влакнести материали. Такива циферблати обикновенно са в добро визуално състояние и нямат нужда от почистване. Но ако е бил отварян и по невнимание са попаднали прашинки по него и са залепнали то не докосвайте циферблата с каквито и да е. Най-удачно е да го потопите в разтвор на домакинска лимонена киселина на кристали и хладка вода. В чашка на дъното 1-2см вода и 4-5 щипки кристали от лимонената киселина разтворете ги добре и потопете внимателно циферблата като с пинцет го хванете между централния отвор и периферията. През 1-2 минути изваждайте циферблата за да видите дали прашинките са се отлепили от лаковия слой раздвижвайте зиферблата в чашата за по добър ефект. В момента в който мислите, че имате напредъл и сте доволни от резултата спрете процедурата веднага, тъй като всяка минута повече престой в разтвора размеква покритието и нанесените надписи които има вероятност да се отлепят или да се разместят.
Ако циферблата не е от лепнещите а просто е потълням и корозирал можете да използвате похвата описан от 3017 в тази тема
Ако циферблатът е сревнително добър, а часовите индекси са потъмнели (изгубили бласъка си от корозия) можете с бяла харития внимателно да ги полирате и те пак да заблестят като внимавате да не повредите надписите и минутните индекси по циферблата.
- Много често стрелките губят своя бласък и ако имате по-добри ги заменете.
Ако не разполагате с резервни стрелки тогава се опитайте да ги полирате с бяла хартия. Не натискайте силно за да не ги деформирате. Това е най-лекия вариант за почистване/полиране на жълти/позлатени стрелки. Ако моделът стрелки са сребристо метални на цвят или черни имате повече свобода да приложите и много фина шкурка (2500-3000) след това бяла хартия или боядисване.
- Пълнеж на кухи стрелки. Много модели разполагат с обемни стрелки които имат пълнеж в много от случайте този пълнеж е от фосфоресциращ материал. Ако пълнежът е обикновенна боя, бяла или черна можете сами да си ги запълните. Почистете кухината от стара боя с помоща на игла. Полирайте стрелките ако те се нуждаят от полиране Ако имате спрей или кутия боя с подходящ цвят отсипете/изпръскайте няколко папки в една капачка и изчакайте боята леко да изветрее и да се сгъсти (лятото на слънце за 5 минути зимата помогнете със сешоар за няколко секунди). Сложете на върха на едно парцалче две-три гъсти капки боя и прокарайте дъното на стрелката като едва го докосвате до боята и изтеглатя по дължина на стрелката. След като тя се запълни прокарайте дъното на стрелката по повърхността на чисто парцалче така, че да отнемете дебелината на слоя която не е нужна. Цели се слоя боя да не удебелява излишно стрелката. Не бързайте да подсушавате с подухване или сешоар защото ще спукате слоя в кухината както се пука сапунен мехур. избършете леко ръбовете на стрелката с парцалчето и оставете стрелката в покой закачена на някакво телче за дупката в основата и. Най-добре оставете да изсъхне за поне 8-10 часа и тогава монтирайте към механизма за да избегнете неприятен момент да зацапате циферблата с неизсъхнала боя. Не докосвайте лицето на стрелките с пръсти за да избегнете оставянето на отпечатъци по тях.

*Профилактика или замяна на механизъм.
Ако механизмът ви не работи и той е често срещан като модел най-лесно е да опитате да намерите друг работещ. По този начин ще избегнете сложна процедура от ремонт или профилактика. Ако все пак часовникът е рядък колекционерски модел опитайте се да запазите оригиналният механизъм за да остане всичко автентично. Разпитайте за добър часовникар който има опит с механични часовници и го поверете на него. Ето как става отстраняването на стрелките и циферблата от механизма.
След като държите в ръцете си механизма който все още е с циферблата и стрелките започнете демонтирането на стрелките, за целта намерете лист хартия с големината на циферблата. Направете прорез до средата на листчето, Подпъхнете пистчето под стрелките така,че да покриете целия циферблат. Това ще защити циферблата от евентуално нараняване по време на демонтиране на стрелките. Хубаво е да засотпорите механизма чрез държач за да работите свободно без да има вероятност от изпускане или притискане на баланса или стрелките.
Има няколко метода за премахване на стрелки като специализираните инструменти са Екстрактор:
Изображение
или малки лостчета (подобни на извити отвертки) които чрез лостов метод и подпъхване под стрелките ги избутват нагоре. Разбира се можете да ги премахнете и с обикновенни малки отвертки но вероятността да повредите циферблата е голяма.
Ако часовникът няма датник или други компликаций и премахването на часовата стрелка е трудно можете да оставите стрелката тя ще излезе заедно с колелото за която е закрепена.

След като сте махнали стрелките внимавайте да не счупите много тънката ос на секундната стрелка. Никога не оставяйте механизма с циферблата надолу. Ако механизмът има метален пръстен от страни е нужно да демонтирате пръстена. Това най-често става с помоща на две малки винтчета по периферията на пръстена.

След като освободите и премахнете пръстена имате достъп до малките винтчета придържащи циферблата. Те се намират странично на механизма и обикновенно са мънички по посока към центъра на механизма. След като ги охлабите можете да извадите циферблата нагоре. Ще забележите ,че той се закрепва към механизма с помоща на две малки крачета.

*Настройка за точност на работата на механизма
Всеки механизъм е снабден с регулатор на баланса. Чрез него може да се отрегулира точността на механизма. като допустимите граници за регулиране чрез този регулатор е около +15 до -15 мин за денонощие. Ако отклонението на часовника е по-голямо от това тогава регулаторът не може да помогне и е нужен ремонт или профилактика на механизма. като най-често проблемът е в баланса* и неговата спирала. Понякога спираловидната пружина се слепва и губи своята еластичност. При това слепване ходът на баланса е по-малък но по-бърз, това води до големи аномалий в точността на часовника като понякога достига до няколко часа отклонение за денонощие. Ако спиралата е здрава и не е деформирана най-лесната процедура която се прави в случая е балансът да бъде демонтиран и да се потопи в екстракционен бензин или друг разтворител. Това се прави с цел премахването на омазняването/замърсяването на спиралата което е евентуалната причина за слепването и. Да се върнем към общия случай за регулиране на точнотта на добре работещ механизъм.
Това се прави с помоща на лост номер 2 на илюстрацията по-долу.
Запомнете никога не пипайте лост номер 1. Това е лоста който се намира винаги с по-далечна позиция от центъра на механизма. Неговата функция е коригиране на позицията на външния край на спиралата и това се прави в заводски условия или от много добри специалисти. Запомнене не го пипайте.
Лостчето с което можете да регулирате точността е номер 2
Изображение
То се движи в двете посоки около центъра на баланса като едното му крайно положение е лост номер 1 който се явява като ограничител, а другото му крайно положение обикновенно е металният мост от другата страна или при някой механизми там се намира някое от колелата на механизма и трябва да бъдете вминателни да не притиснете някое колело ако докарате лоста в крайно положение.
Често срещани са регулатори с репер (както на снимката) който ви показва към коя точно посока се движите.
реперът е отбелязът с дългата жълта стрелка той лежи направо върху скалата за + и – съответно за да промените хода на баланса просто следвате логиката на преместването на лост номер 2.
Регулирането трябва да се прави на много малки стъпки в повечето случай за да оберете 1 минута неточност на механизма за едно денонощие е нужно да преместите лост номер 2 само с 1мм или по-малко. Ако искате да оберете 30 секунди неточност значи трябва да го преместите само 0,5мм съответно за да оберете 5 или 10 секунди преместването на лоста е подчти невидимо и трябва да стане много прецизно. Затова конструкторите на някой механизми са заложили и така наречената "лебедова шийка", която е много удобна за прецизната настройка на механизма. Тя работи на принципа на ексцентрично колело с неправилна форма което се явява като водач който избутва лоста за регулиране много плавно.
Изображение

Часовникарите използват уред който им помага да следят амплитудата (трептенията) на баланса и чрез него могат да настроят механизма да работи много точно в различни положения. Този уред спестява много време, защото за няколко минути може да се постигнат отлични резултати. Ако нямате виброграф в домашни условия за да постигнете много точен резултат ще трябва всеки ден да отрегулирате по-малко баланса докато не постигнете задоволителен резултат.
При механичните часовници от среден клас от средата на миналия век до началото на този точност до +,– 10 до 30 секунди за денонощие се считат за отлична работа на механизма в редки случай точноста може да влезе под гранизите на 10 секунди отклонение за 24 часа, като тези резултати обикновенно не се задържат за по-дълго от няколко месеца.

Ако сте изчели моите съвети за въведение в света на механичните ръчни часовници значи вече сте пленени от красотата на тези фини, малки, сложни механизми конструирани с невероятно магия която виждаме и чуваме всеки път когато погледнем любимите си часовници.
Ако желанието ви е да се научите на повече, можете да продължите да се информирате и да екпериментирате. Убедил съм се, че в България има достатъчно добросърдечни хора които с голямо удоволствие биха отговорили на въпросите ви, биха ви дали съвети и насоки. не се плашете от на пръв поглед толкова малките части от които е сглобен механизма, с времето и опита ръката ви ще стане по-спокойна и с лекота ще можете да боравите с пинцет и часовникарска отвертка. Учете се и експериментирайте с механизми които се намират лесно и не са скъпи. Силно ви пожелавам да изпитате онова прекрасно чувство което се поражда у човек ако успее сам да отстрани проблем с часовника си. Това е усещане каращо ви да се чувствате умел и пълноценен.
Пожелавам на всички тръпката от възстановяването на часовниците да не ви напуска и да я изпитвате колкото се може по-често. Опитайте се да запазите колкото се може повече от наследството което са ни оставили предците. Съхранявайте ги добре и им се радвайте така както ще се радват и следващите поколения.

автор : atanaweb
за форум : www.chasove.com

Речник:
Ремонтуар - (жълта стрелка ) ос която предава въртеливо движение от коронката до ремонтуарните колела за навиване и сверяване.
Коронка -сверяване на час, дата и други компликации.
Изображение

Коронка на винт използва се за повишаване на водоустойчивостта, както и в някой дизайнерски хрумвания. Представлява коронка която има допълнително навиване към корпуса на часовника. По този начин чрез гумено уплътнение между коронката и корпуса се постига добра херметическа защита.
ИзображениеИзображение
1. Завита коронка-уплътнен корпус. 2. Развита коронка положение навиване на пружината като коронката се държи винаги в леко издърпване навън за да бъде зацепена. 3. Коронката се издърпава в крайно положение за сверяване на час,дата и др. компликаций, отново коронката се издърпва леко навън за да бъде зацепена спрямо ремонтуара*. (>40-та сек. на този клип

Баланс - Ротационно махало със спираловидна пружина движещо се с определена амплитуда което осигурява точността на механичния часовник.
Изображение
Безел пръстен около цеферблатът в повечето случай с допълнителни маркери или инкрустаций:
Изображение
Лъгове-червени стрелки
Патенти сини стрелки:
Изображение

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2013 13:12 
Специалист

Регистриран на: 19 Яну 2012 19:20
Мнения: 3494
Браво,това е голям труд и много полезни съвети.Впечатлен съм!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2013 17:44 
Специалист

Регистриран на: 31 Окт 2012 12:06
Мнения: 2375
Браво!!! :clap: :clap: :clap: :thumbup:
Нямам думи!!!
А и позагледах снимките :lol: Восток Прецизионнъй :thumbup: и една Амфибийка с черен безел :wink: да знам какво да си изпрося де :lol: :lol: :lol:
Поздравления за положения труд!!! И както винаги всичко е на ниво :thumbup:

_________________
.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2013 21:21 
Аватар

Регистриран на: 25 Дек 2012 11:28
Мнения: 827
Сърдечни благодарности :clap:

_________________
http://www.album.bg/fenna/?view=3&page=1


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 03 Фев 2013 22:39 
Аватар

Регистриран на: 25 Яну 2012 00:17
Мнения: 515
Свалям шапка на колегата за чудесния, полезен за всички ни материал!

_________________
Моята колекция от часовници, радиоапарати...


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Фев 2013 19:08 

Регистриран на: 05 Май 2012 16:57
Мнения: 253
Страхотна работа! Браво!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 23 Фев 2013 22:56 
Специалист

Регистриран на: 27 Яну 2012 22:01
Мнения: 2474
Местоположение: Правец
Устройство за заточка на отверки,откраднах снимките :D
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 07 Апр 2013 20:27 

Регистриран на: 26 Мар 2013 00:26
Мнения: 4
Местоположение: София
Привет! :)

Колегата си заслужава адмирациите! Без да се познаваме го помолих за услуга (в подобен на този форум) и той се отзова на момента, а след време - пак. Ставаше дума за префасониране на два циферблата и той се справи отлично, но ми създаде проблем с оправяне на сметките, т.е. не щеше и да чуе за плащане. Но аз съм „отмъстителен“ и ще му го върна подобаващо при удобен случай... ;)

Добре е, че има подобни хора и още веднъж се присъединявам към поздравленията за негова милост.

КБ


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 21 Апр 2013 13:03 

Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Мнения: 794
Местоположение: София-Лозенец
А как се сваля баланс - откача ли се пружината предварително, или се придържа колелото да не виси на нея? - има ли опасност ако виси на пружината да я деформира?


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 21 Апр 2013 14:23 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1242
Няма проблем да се свали баланса без да се откача края на спиралата. Висенето на баланса само на спиралата не я деформира, но трябва да се внимава да не й се "помогне". Тогава има голяма опасност от деформация. След сваляне е хубаво баланса да бъде сложен така, че да "лежи" върху моста, а не той да го "захлупва".


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 1   [ 10 мнения ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало