Руски кварцови часовници - ремонт

Публикувай отговор
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

AG12 и други подобни по размер.
Слагам от 20 стотинки, щото няма по-евтини :-D

За скапаното уплътнение - етанол или пропанол.

Първо извади машината и гледай да не оплескаш цифера, после не е страшно, ама е мръсно :-D
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

atanweb написа: голяма Ракета квадратна каса с черен безел
Такава ли:



Изображение

Изображение

Аз тази не я броя за направена, въпреки че работи. Ако и сложа здрава... абе... здравата icon_crazy бобинка. Сега е с нея, щото настройвам платки. Голям страх бера, даже имам специална отвертка за болтчетата, която не ползвам за друго. Заточена е под по-тъп ъгъл и стоманата е истинска:
Изображение

Изображение

Изображение

Това е стандартна цангова отверта, производство на ЗиМ, тя си беше фабргично така заточена, аз само я полирах. Но в шлиците на винтчетата като на стъпковото моторче влиза много яко - заклинва и не се хлъзга.
Последно промяна от varban на 14 Окт 2014 22:21, променено общо 1 път.
Аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6425
Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Местоположение: Euskirchen, Кюстендил

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от atanweb »

такава Слава
Изображение
и такава Ракета като на колегата Абадон
Изображение
Изображение
Аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1429
Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от omegaqq »

Разгледай им внимателно бобините с лупа и чак тогава почни да правиш каквото и да било. Имай предвид, че на тия часовници батерията се слага в обратна посока (с "+" към основната платка).
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Касата е същата, за 20 милиметров каиш. Аз нямям свестен и я разкарвам на кожа отб млад дерматин :-) Цели 3:50 ме одраха за него. Мирише на кожа, ама то китайците сигурно правят такива дезодоранти :-D
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

omegaqq написа:Разгледай им внимателно бобините с лупа и чак тогава почни да правиш каквото и да било.
Правилно :-) Ако видиш скъсано, не вадиш въобще часовникарски инструмент, а поялника :-D
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Здравейте,
това е първият ми пост във форума по тема свързана с ремонт.
От много отдавна чета и в двата форума но все не събирах кураж да хвана отвертките, и да предприема някакъв ремонт.
Е реших се от няколко седмици активно разглобявам засега :) и резултатите не закъсняха, на масата ми има 4 разглобени часовника, които се нуждаят от разни части, или пък от компетентност някой да им реши проблема.
Та сега на въпроса
Разглобих един Лъч с механизъм 2350 след това го сглобих с надеждата че е имал проблем в ангренажа и като го наместя ще тръгне но... За съжаление отново резултатът е същият, секундната стрелка само трепка. Отново го разглобявах тази вечер и свалих моторчето с бобината, ангренажа с подухване с крушата се върти т.е. проблема изглежда не е в него.
Замерих бобинката днес с един лабораторен уред и съпротивлението и показваше 4.78кОм-а.
Направих сверка в табличката от книгата за ремонт на кварцови часовници която е споделена по напред в темата и там допуска за въпросният механизъм е 3,2-4кОм:
Изображение
Дали според вас това може да е причината да няма сила стъпковият мотор да задвижи, ангренажа. От електрическа гледна точка моята логика е, че не достига ток на мотора за да създаде въртящ момент понеже напрежението в следствие на голямото съпротивление е голямо.
Моля поправете ме ако греша!
Сега защо е голямо съпротивлението вече не мога да кажа дали са контактни съпротивления, или пък нещо друго не знам. Моля помагайте.
Но си спомням, че някъде там в древността този часовник вървеше. Носен е на ремонт, но тогава часовникарят каза че е "руски боклук" и затова не работи и, че нищо не може да се направи.
Дали би могъл някой да ме насочи от къде да си купя или да скрапна нов блок с бобина и моторче. Четох, че тези часовници са се продавали и с механизъм Миота дали бих могъл директно да намеря такъв блок и дали са взаимозаменяеми? Не се заблуждавам, че няма да намеря руски блок.
Ето и темата в strelki.info от преди 4 години да видите какъв е всъщност часовника.
http://strelki.info/viewtopic.php?f=22&t=7837
Всъщност аз още от тогава съм силно заразен с "часовникарската болест", но нямах инструмент и чак тази Коледа реших да си подаря един евтин китайски комплект като за стартер... ще видим до къде ще ми стигне горивото.
Имам и още въпроси за други "проекти", но искам да видя поне един заработил, за да не се демотивирам :)
Последно промяна от fade на 29 Яну 2016 06:04, променено общо 1 път.
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

Да не е за 3 волта? - за литиева батерия? (- при тези дето са с литиева батерия, тя стои в капака - а имат дупка и за обикновена, ама не се ползва.. :)

Колегата varban е най-запознат с модификациите на руските кварцови часовници и се надявам той да ти отговори по-конкретно.

Между другото, ако нямаш под ръка литиева батерия, то нормален мултицет във функция "диоден тест -|>|-" на изхода си дава 3V, ограничени на 1 mA. Нищо няма да изгори ако пипнеш контактите за батерията. Включително можеш така да тестваш и часовник, предназначен за батерия от 1.5V. Дори ако подадеш ток на обратно с мултицета, пак нищо няма да изгори - (обратното е, когато ти показва нещо, а правилното е когато ти показва нищо).
При това положение механизмът трябва да тръгне да работи, освен ако няма някакъв друг проблем. (ама нали съмненията са ни, че не му достигат волтове)
Задръж го така няколко секунди и виж след това дали се е придвижила секундната стрелка. Или на някои по-оголени механизми директно се вижда, че започва да се движи моторчето.
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Здравейте, не е невъзможно да му подам от външен източник, ЕДН дори разполагам с доста прецизен лабораторен източник, мисля че беше до вторият знак точност на подаваното напрежение и ток.
Но не знам до къде мога да качвам напрежението? Тока на колко да го огранича?
За батерията съм сигурен че 371 или 373. На няколко места видях механизма в мрежата с такива батерии. Иначе часовника е с рубинови лагери. Изглежда ето така:
http://forum.watch.ru/attachment.php?at ... 1386025182
То определено ще го разглобявам пак за да го смажа, когато намеря подходящо масло, че в момента съм объркан от толкова много мнения кое масло е подходящо за механики. Определено няма да се засиля на Мобиус, защо не съм професионалист и не ми се вижда много практично да почвам с подобни скъпи масла за евтини часовници. Търся в момента рядко минерално масло 0W20 или 0W10, мисля, че го бях прочел някъде в публикуваните материали. Може да проверя тука някой колега от шивашките фирми дали няма да извади нещо подходящо. Ще видим то да се стигне до там, както се казва.
:)
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

А, от този механизъм май нямаше версия за литиеви батерии - ама ти пробвай да му пуснеш както ти казах от мултицет, понеже е ограничено по ток - 1 милиампер - и нищо не може да изгори, а ще му е предостатъчно, за да работи.

Друга простотия, която мога да ти препоръчам -- развъртане в променливо магнитно поле.. ;)
- имам една бобинка на 220V (май беше от някакъв електромер), дето си я ползвам за размагнитване на инструменти и други такива неща.

Обаче се чудех веднъж за един часовник с кварцов механизъм (не руски) защо точно не работи - даваше си импулси нормално. Сложих го до бобинката и моторчето завъртя стрелките на бързи обороти. По този начин стигнах до извода, че освен електрониката, му работи и механиката - и остава проблемът да е в бобинката. После го разглобих (не беше от най-разглобяемите) и наистина установих, че е прекъснала бобинката.

При теб казваш, че стрелката трепка, значи ако му пуснеш 3 волта, може и да се задвижи. А през мултицет - защото не знам дали лабораторният ти токоизправител поддържа ограничение на 1 милиампер.

На тези часовници май моторчето беше някакво особено - мисля, че роторът е в едни месингови втулки, дето никой тук не можа да разбере точно как работи -- ама един колега беше разглобявал такова и уж всичко си сглобил както си е било, ама след това работело на обратно. В частност не ми е ясно дали може от сглобката да зависи до колко ще работи и какви магнитни сили ще действат на ротора.

/* предстааш ли си проблемът да не е в бобинката, ами да е в някаква мистерия около ротора.. - аз след колегата, дето писа, че му тръгнало на обратно, вече съм склонен всичко да си мисля - ами истината е, че не знам точно как работи де -- нито кое го кара да се върти в точно определена посока. И се напъвам да си спомня нещо от другите механизми - Miyota и подобни - ама съм разглобявал отдавна.. Нищо де, в крайна сметка когато му дойде времето ще прочетем.. :)

Масло не ползвай за шевни машини - до колкото съм чел за шевната машина се препоръчва да се смазва един път на месец - съмнявам се това масло да е такова, дето да кара с години. (но към маслото там има други изисквания, едно от които е да се пере лесно) Всъщност видях един часовникар в един форум (ама не помня в кой от двата) да съветва някакъв човек да си вземе масло за шевни машини -- но май не е подходящо.
Също имах един колега, дето си разглоби и смаза стенния часовник с масло за двутактов мотор - по неговата логика след като 1 литър струваше 19 лв. значи требе да е било най-хубавото. А то си е масло, специализирано за горене. И часовникът взе да лепне от него - ама работеше някак си.

По принцип ако няма часовникарско масло, от по-достъпните автомобилни ползваме това червеното - ATF. Но кажи от къде си, може някой да ти услужи с масла. То никой не може да използва цяло шишенце, подаряват си хората.
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Давай да я караме подред.

Става дума за модификацията на 2356 с ден/дата - това е то 2350. Откъм механиката по нищо не се различава от базовия вариант, 2356.

Второ нещо - щом секундната стрелка трепка, то може да се направят следните изводи:
1. Платка с всичките анджаклами по нея - в норма (излизат импулси от изхода на схемата). Добре е да се види, дали трепка 1 път в секунда или един път на две секунди. Щото ако е второто, лошо. Това означава късо към корпус на единия извод. Ако трепка един път на две секунди, пиши, ще го бистрим. Не вярвам баш 2356 да е направил такъв номер, ама кой знае - все има първи път :)
2. Бобинката е в норма. Ако трепка един път в секунда де! По принцип се мери не само съпротивление на бобинката, ами и съпротивление на изолацията. Едното пипало се слага на извода на бобинката, второто - на корпус. При свалена платка! Съптротивлението трябва да е безкрайност с мултицет. Може да го включиш и на 20 мегаома предел. След това обръщаш полярността! Разменяш местата на пипалата. Пак трябва да е безкрайност! Ако има непроводяща мръсотия, и е все тая. Ама ако са соли и окиси? Това последното - чисто теоретично за кварце, ама ми се е случвало при ремонт на шлейфов осцилограф. Там имаше меден окис, който бачкаше точно като полупроводник!

И какво остава? Ми правилно - стъпковия двигател и механиката след него.

Със стъпковия двигател тук работата е епек: viewtopic.php?f=104&t=3126&start=20#p30978" onclick="window.open(this.href);return false;

Затова предлагам да провериш като свят ангренажа и да се надяваш да намериш, къде клини.

Малко по-напред в тази тема Митко (mitakaaa) е снимал поетапно как се прави ангренажа: viewtopic.php?f=104&t=3126#p30964" onclick="window.open(this.href);return false; (обърни внимание на изолатора!).
На тази снимка се вижда една особеност на този механизъм:
Изображение
спирачната пружинка. На снимката на Митака съм я отбелязъл с червена стрелка.
Тази пружинка при прибрана коронка трябва да не докосва, ама въобще! колелото, което спира.
Със зелената стрелка съм отбелязал оста на стъпковия мотор. При сглобен ангренаж тя влиза в рубинчето на моста. И ангренажът не може да се провери за свобода на въртене!
Тук се прилага следната хватка: правилно сглобен ангренаж на 2356 и всяко едно кварце се проверява, като се използва способността на двигателчето да се фиксира в две положения, през 180 градуса.

В твоя случай - вадиш батерията, прибираш коронката и с една остро заточена клечка през кръглото прозорче побутваш нежно-нежно промеждутъчното колело! То трябва да почне да се опъва, ама ти си по-як :) И ще се предаде, и като го врътнеш бавно-бавно на малко повече от зъб, трябва да отскочи само и да се превърти на още толкова. И като обърнеш часовника, стрелката му трябва да е прескочила на едно деление. Напред или назад зависи от посоката, в която си го побутвал.

Някои часовникари практикуват слагане на механизма направо в бобина за размагнитване, захранена на 50 херца, включително и добри часовникари. Така уж проверявали свобода на ангренажа.

Е, не го прави! Ти не си часовникар, пари за време не изкарваш, и ако не си сигурен, може да провериш свободата на ангренажа и по по-трудния начин - като го сглобиш без стъпков мотор. Тогава трябва да се върти от круша.

Засега е това.
После ще довърша :)
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

А, да сравняваш миота с 2356 е все едно да сравняваш запорожец с мерцедес.
Ама мерцедеса е 2356, не миотата!

Ако това ти го е казал часовникар, си направи изводи и не ходи при него - той или те лъже, или по-лошото - нищо не разбира от кварцета.
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

А, часовникарят, дето е казал, че е "руски боклук" - много интересно какво според него е добър кварцов механизъм..

Абе аз често ги въртя на 50Hz, ама такива, като за 50 ст. от битака (или 2 бр. за 50 ст.) -- от пластмасовите механизми - дето не се разглобяват.
Един пък тръгваше-спираше - цопнах му целия механизъм в една пластмасова капачка с петролев етер (и малко се пострахувах да не се разложи боята на циферблата - че нали не може да се свали - залепен е.)
-- ама направих две кръгчета по 12 часа и явно се изми и си заработи.
А на циферблата нищо не му се случи - това става за часовници от по 50 ст.
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

varban написа:Давай да я караме подред.

Става дума за модификацията на 2356 с ден/дата - това е то 2350. Откъм механиката по нищо не се различава от базовия вариант, 2356.

Второ нещо - щом секундната стрелка трепка, то може да се направят следните изводи:
1. Платка с всичките анджаклами по нея - в норма (излизат импулси от изхода на схемата). Добре е да се види, дали трепка 1 път в секунда или един път на две секунди. Щото ако е второто, лошо. Това означава късо към корпус на единия извод. Ако трепка един път на две секунди, пиши, ще го бистрим. Не вярвам баш 2356 да е направил такъв номер, ама кой знае - все има първи път :)
Трепка веднъж в секунда!
varban написа: 2. Бобинката е в норма. Ако трепка един път в секунда де! По принцип се мери не само съпротивление на бобинката, ами и съпротивление на изолацията. Едното пипало се слага на извода на бобинката, второто - на корпус. При свалена платка! Съптротивлението трябва да е безкрайност с мултицет. Може да го включиш и на 20 мегаома предел. След това обръщаш полярността! Разменяш местата на пипалата. Пак трябва да е безкрайност! Ако има непроводяща мръсотия, и е все тая. Ама ако са соли и окиси? Това последното - чисто теоретично за кварце, ама ми се е случвало при ремонт на шлейфов осцилограф. Там имаше меден окис, който бачкаше точно като полупроводник!
Ами мерих съпротивлението на бобината, но на изолацията не мерих... просто не се сетих. Мисля си какво пък ще направя ако е утечка, или е лош контакт на заварките, щото не им приличаше много на запоено там мястото където са изводите на бобината.
varban написа:
И какво остава? Ми правилно - стъпковия двигател и механиката след него.

Със стъпковия двигател тук работата е епек: viewtopic.php?f=104&t=3126&start=20#p30978" onclick="window.open(this.href);return false;

Затова предлагам да провериш като свят ангренажа и да се надяваш да намериш, къде клини.

Малко по-напред в тази тема Митко (mitakaaa) е снимал поетапно как се прави ангренажа: viewtopic.php?f=104&t=3126#p30964" onclick="window.open(this.href);return false; (обърни внимание на изолатора!).
На тази снимка се вижда една особеност на този механизъм:
Изображение
спирачната пружинка. На снимката на Митака съм я отбелязъл с червена стрелка.
Тази пружинка при прибрана коронка трябва да не докосва, ама въобще! колелото, което спира.
Със зелената стрелка съм отбелязал оста на стъпковия мотор. При сглобен ангренаж тя влиза в рубинчето на моста. И ангренажът не може да се провери за свобода на въртене!
Тук се прилага следната хватка: правилно сглобен ангренаж на 2356 и всяко едно кварце се проверява, като се използва способността на двигателчето да се фиксира в две положения, през 180 градуса.

В твоя случай - вадиш батерията, прибираш коронката и с една остро заточена клечка през кръглото прозорче побутваш нежно-нежно промеждутъчното колело! То трябва да почне да се опъва, ама ти си по-як :) И ще се предаде, и като го врътнеш бавно-бавно на малко повече от зъб, трябва да отскочи само и да се превърти на още толкова. И като обърнеш часовника, стрелката му трябва да е прескочила на едно деление. Напред или назад зависи от посоката, в която си го побутвал.
Правих го това упражнение, но не обърнах внимание на колко прескача :( но пределено си прескача, не върви гладко. Нищо пак ще го направя следващата седмица и ще пиша.
Направи ми впечатление, че като въртя колелото което на снимката е към бобината с трите спици (при мен е с четири отвора), ангренажа се върти на тласъци има момент в който затяга и после тръгва (засилва се) при зацепено моторче. Реших, че това е от индуцираното ЕДН понеже се върти с по голяма скоророст в следствие демултипликацията. Затова и свалях моточето, за да проверя дали проблема е от индукция или е затегнал ангренаж.
varban написа: Някои часовникари практикуват слагане на механизма направо в бобина за размагнитване, захранена на 50 херца, включително и добри часовникари. Така уж проверявали свобода на ангренажа.

Е, не го прави! Ти не си часовникар, пари за време не изкарваш, и ако не си сигурен, може да провериш свободата на ангренажа и по по-трудния начин - като го сглобиш без стъпков мотор. Тогава трябва да се върти от круша.
Правих го това, ангренажа се върти свободно само от помпичката за въздуха с която духам (от апарат за кръвно налягане)
varban написа: Засега е това.
После ще довърша :)
Благодаря за напътствията, малко сложно с мултицета защото е на работното ми място пък там не се гледа с добро око на разни часпроми и хобита дори и в почивките (наднационалните потосмукачни компании). Инак апаратурата е последен писък на модата, сам си я избирах. :)
Малко се притеснявам, че при последното може би четвърто раглобяване не затворих моста по правилата, и може да съм счупил някоя шийка (цапфа).
Правих днес теста на dreadx да подам на моторчето от тестера за диоди на мултицета напрежение което беше около 2.34V дори и не опита да трепне този път, което ме притесни, дали не съм опушил нещо, или пък да съм строшил някоя шийка.
Все ми гложди мислълта, че тази бобина не е в указаните граници за типа, и тази разлика в съпротивлението може да е от контактно съпротивление някакво. Но ще проверя и съпротивлението към корпус да не би пък да има някаква утечка, макар и да е малко вероятно.
Казвате трансмисионно масло, за автоматични скоростни кутии... това по лесно ще го намеря или поне така ми се струва.
Иначе работя в Русе през седмицата, така, че ако някой може да помогне с малко масла...
Разменям бира срещу масло, една капка - една бира :b
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

dreadx написа:А, часовникарят, дето е казал, че е "руски боклук" - много интересно какво според него е добър кварцов механизъм..

Абе аз често ги въртя на 50Hz, ама такива, като за 50 ст. от битака (или 2 бр. за 50 ст.) -- от пластмасовите механизми - дето не се разглобяват.
Един пък тръгваше-спираше - цопнах му целия механизъм в една пластмасова капачка с петролев етер (и малко се пострахувах да не се разложи боята на циферблата - че нали не може да се свали - залепен е.)
-- ама направих две кръгчета по 12 часа и явно се изми и си заработи.
А на циферблата нищо не му се случи - това става за часовници от по 50 ст.
Мисля, че часовникаря е фен на швейцарските часовници... така поне им се струва от разговорите ми с него, защото винаги дава примери как е решен някакъв възел в швейцарските механизми.
Между другото човека, много си разбира от работата, в момента нося една Слава автомат, която той реставрира и вкара в COSC и вече месец го държи. Ще видим на лято как ще се държи и колко време ще може да държи тази точност механизма. Според него, механизмът не е проектиран да бъде точен, но ще видим...
Между другото този часовникар не е от Русе...
Публикувай отговор

Обратно към “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”