Настройка и проверка на дълбочината на хода
Настройка и проверка на дълбочината на хода
Вече няколко стари Слава будилници върнах към живот.
Но една ми се опъна и не мога да разбера какво става.
С една дума-баланса "чука"в едната,или другата страна на копието.
Или анкера много бързо се движи.Ще използвам руските наименования
от книгата,която имам.
Опитвам се да поставя импулсния камък на баланса в копието на анкерната вилка
и като го разклатя винаги излиза от външната страна и почва да чука.
Палетите са си на мястото,прави и влезли до края на жлеба.
Даже им капнах малко шеллак да не мърдат.
Но часовника не тръгва.
Но една ми се опъна и не мога да разбера какво става.
С една дума-баланса "чука"в едната,или другата страна на копието.
Или анкера много бързо се движи.Ще използвам руските наименования
от книгата,която имам.
Опитвам се да поставя импулсния камък на баланса в копието на анкерната вилка
и като го разклатя винаги излиза от външната страна и почва да чука.
Палетите са си на мястото,прави и влезли до края на жлеба.
Даже им капнах малко шеллак да не мърдат.
Но часовника не тръгва.
Re: Слава будилник
Палетите на анкъра не трябва да влизат до края на жлеба, а до там до където трябва. И "там до където трябва" обикновено не е до края. Щифтовете, който ограничават хода на анкъра трябва да са прави. При свален баланс и навита пружина при опит да придвижиш анкъра от едната позиция в другата при около 1/4 от хода, анкъра трябва да се връща пак в предишното си положение. Ако го прибуташ повече трябва да иде в дригото си положение с "ряз". Това важи за двете му положения. Пробвай дали всичко е така и ако не е кажи какво се получава, че да го мислим. Ако пък всичко от гореизброените неща е наред ще продължа с другите "настройки", но те са по-кофти и обикновено тия работи дето ти казах би трябвало да ти свършат работа.
Re: Слава будилник

Респект.
Извадих с една милимунда палетите и тръгна.
Как ще върви-ще видим.
Благодаря.
Re: Слава будилник
^
А смаза ли палетите? Задължително скосената повърхност трябва да е самазана иначе часовника не работи много.
Помагаме с каквото можем - все пак за това е форума!
А смаза ли палетите? Задължително скосената повърхност трябва да е самазана иначе часовника не работи много.
Помагаме с каквото можем - все пак за това е форума!
Re: Слава будилник
omegaqq написа:^
А смаза ли палетите? Задължително скосената повърхност трябва да е самазана иначе часовника не работи много.
Помагаме с каквото можем - все пак за това е форума!

Та да благодарим и на хората, освен на форума!!!
Поздрави и искрени благодарности и комплименти на тази скромна общност!!!
.
Re: Слава будилник
Сега ги отворих 2 часовника и се опитах да ги смажа палетите.omegaqq написа:^
А смаза ли палетите? Задължително скосената повърхност трябва да е самазана иначе часовника не работи много.
Помагаме с каквото можем - все пак за това е форума!
Надявам се,че съм успял.
За съжаление имам само машинно масло.
За камъните ползвах WD40,че ми се стори по рядко от машинното масло.
След което подсуших да не се набива прах.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Слава будилник
Това е най-важната настройка в часовника и ако не е направена точно, има опасност от лош ход и неочаквани спирания. Това важи особено за ръчните и джобни часовници. Който се научи да я прави значи е разбрал как работи всъщност часовника и може да бъде провъзгласен за майстор! Тук е мястото да се каже че не всички часовникари я умеят.
Будилникът Слава е най-подходящ поради размера и устройството си за разбиране и усвояване на настройката на дълбочината на хода.
Ще опитам да дам прости указания как да се направи настройката и как да се провери накрая дали е направена достатъчно добре.
Славата както повечето анкерни часовници има разнораменен анкер. Това значи, че разстоянието от единия палет до оста на анкера не е равно на разст. от другия до оста. Поради това двата палета са различни. Входният палет, който се намира на по-късото рамо на анкера или по-близо до оста е с по-малко наклонена плоскост на импулса от изходния палет. Ако двата палета са разменени, ходът няма да може да се настрои точно. Ако се види че някой е пипал анкера и не го е настроил добре, трябва да проверим дали палетите са си на правилните места. Случвало ми се е да има и еднакви палети.
Правилното положение на палетите е такова, че не стърчат и са наравно с горната плоскост на тялото на анкера. Никак не е хубаво да са наклонени, защото поради аксиалния луфт на анкера и анкерното колело дълбочината на хода няма да е постоянна.
Щифтовете трябва да са верикални. Много часовникари без ясна причина ги наклоняват така, че да се увеличи хода на анкера. Ако е така, щифтовете се изправят .
За по-лесна настройка следва да се махне шеллака от палетите и процепите и да се извади от механизма всичко освен анкерното колело.
Ще предложа една опростена система за настройка .
Първо настройваме единия палет, няма значение кой. За целта другия или го махаме или го закривяваме надолу за да не се среща с колелото. Поставяме анкера в механизма, слагаме моста само с по-близкия винт и преместваме опашката на анкера към този щифт, който е от другата страна на настройвания палет (палетът се отдалечава от колелото, а не се приближава). При правилна настройка на палета колелото се движи свободно, като при леко отдалечаване на опащката на анкера от щифта зъбите започват да опират в палета. Проверяваме дали колелото може да се върти свободно или зъбите му се опират в палета. Ако се допират, значи палетът трябва да влезе малко навътре. Ако пък не се допират, преместваме мъничко опашката на анкера, да кажем на 1/20 от целия му ход, точно тогава трябва да започнат да се допират. В противен случай палетът трябва да излезе навън. Това е.
Другият палет се намества по същия начин с тази разлика че колелото вече няма да се върти свободно поради наличието на първия палет, но въпреки това то може да се мести малко напред-назад точно колкото е нужно за да се види как стои палета спрямо един от зъбите.
Ако това е изпълнено точно, трябва вече всичко да е в ред
Следва проверка на вече регулирания анкер.
Сглобява се всичко без баланса. Пружината се навива 1 оборот на вала на барабана.
С немагнитен инструмент се избутва опашката на анкера към противоположния щифт докато преодолее ъгъла на покоя. Тя трябва да отскочи към другата страна сама след преместване от около 1/2 мм и да застане там без да се връща. Повтаря се и в другата посока и така 15 пъти докато се извърти цялото анкерно колело. Трябва ъглите на покоя да са приблизително еднакви за двете страни.
Ако се случи вместо да застане на противоположната страна сама да се върне обратно или да почне да се колебае между двата щифта, има опасност ходът да е плитък и да не се заключва надеждно. За доказване се хваща с пинсета опашката на анкера и бавно и внимателно се придвижва към другия щифт. Следи се с лупа момента в който зъбът на колелото напуска импулсната плоскост на палета. Слеващият зъб, който се среща с другия палет трябва да попадне на плоскоста на покоя, малко под ръба, а не на самия ръб или по-лошо - направо на импулсната плоскост. В такъв случай ходът е плитък и трябва да се премести поне един от палетите към колелото. Кой палет да се премести - чийто ъгъл на покоя е по-малък.
Ако пък се случи някой зъб да не успее да напусне импулсната плоскост и да остане опрян на нея с върха си, значи ходът е дълбок и този палет трябва малко да се прибере. Понякога е допустимо в този случай малко да се разкрачи съответния ограничителен щифт, особено ако е крив навътре.
Следва последната проверка. Монтира се баланса и се отклонява на 180 гр в едната страна. Избутва се анкера към средата докато копието опре в предпазната ролка. Трябва ходът да остане заключен и двойката зъб/палет да остане на покоя. След пускането на анкера той трябва да се върне сам към щифта. Същото се проверява и за другия палет (балансът се обръща в другата посока). Ако в някоя от двете страни на баланса ходът може да се отключи, значи че съответния ъгъл на покоя е недостатъчен. В някои случаи това може да се компенсира с изкривяване на копието за да е по-близо до ролката от тази страна за сметка на другата, но може да е признак за плитък ход, който се поправя с малко изваждане на съответния палет.
Май стана много дълго описание, но се надявам да е полезно
Будилникът Слава е най-подходящ поради размера и устройството си за разбиране и усвояване на настройката на дълбочината на хода.
Ще опитам да дам прости указания как да се направи настройката и как да се провери накрая дали е направена достатъчно добре.
Славата както повечето анкерни часовници има разнораменен анкер. Това значи, че разстоянието от единия палет до оста на анкера не е равно на разст. от другия до оста. Поради това двата палета са различни. Входният палет, който се намира на по-късото рамо на анкера или по-близо до оста е с по-малко наклонена плоскост на импулса от изходния палет. Ако двата палета са разменени, ходът няма да може да се настрои точно. Ако се види че някой е пипал анкера и не го е настроил добре, трябва да проверим дали палетите са си на правилните места. Случвало ми се е да има и еднакви палети.
Правилното положение на палетите е такова, че не стърчат и са наравно с горната плоскост на тялото на анкера. Никак не е хубаво да са наклонени, защото поради аксиалния луфт на анкера и анкерното колело дълбочината на хода няма да е постоянна.
Щифтовете трябва да са верикални. Много часовникари без ясна причина ги наклоняват така, че да се увеличи хода на анкера. Ако е така, щифтовете се изправят .
За по-лесна настройка следва да се махне шеллака от палетите и процепите и да се извади от механизма всичко освен анкерното колело.
Ще предложа една опростена система за настройка .
Първо настройваме единия палет, няма значение кой. За целта другия или го махаме или го закривяваме надолу за да не се среща с колелото. Поставяме анкера в механизма, слагаме моста само с по-близкия винт и преместваме опашката на анкера към този щифт, който е от другата страна на настройвания палет (палетът се отдалечава от колелото, а не се приближава). При правилна настройка на палета колелото се движи свободно, като при леко отдалечаване на опащката на анкера от щифта зъбите започват да опират в палета. Проверяваме дали колелото може да се върти свободно или зъбите му се опират в палета. Ако се допират, значи палетът трябва да влезе малко навътре. Ако пък не се допират, преместваме мъничко опашката на анкера, да кажем на 1/20 от целия му ход, точно тогава трябва да започнат да се допират. В противен случай палетът трябва да излезе навън. Това е.
Другият палет се намества по същия начин с тази разлика че колелото вече няма да се върти свободно поради наличието на първия палет, но въпреки това то може да се мести малко напред-назад точно колкото е нужно за да се види как стои палета спрямо един от зъбите.
Ако това е изпълнено точно, трябва вече всичко да е в ред
Следва проверка на вече регулирания анкер.
Сглобява се всичко без баланса. Пружината се навива 1 оборот на вала на барабана.
С немагнитен инструмент се избутва опашката на анкера към противоположния щифт докато преодолее ъгъла на покоя. Тя трябва да отскочи към другата страна сама след преместване от около 1/2 мм и да застане там без да се връща. Повтаря се и в другата посока и така 15 пъти докато се извърти цялото анкерно колело. Трябва ъглите на покоя да са приблизително еднакви за двете страни.
Ако се случи вместо да застане на противоположната страна сама да се върне обратно или да почне да се колебае между двата щифта, има опасност ходът да е плитък и да не се заключва надеждно. За доказване се хваща с пинсета опашката на анкера и бавно и внимателно се придвижва към другия щифт. Следи се с лупа момента в който зъбът на колелото напуска импулсната плоскост на палета. Слеващият зъб, който се среща с другия палет трябва да попадне на плоскоста на покоя, малко под ръба, а не на самия ръб или по-лошо - направо на импулсната плоскост. В такъв случай ходът е плитък и трябва да се премести поне един от палетите към колелото. Кой палет да се премести - чийто ъгъл на покоя е по-малък.
Ако пък се случи някой зъб да не успее да напусне импулсната плоскост и да остане опрян на нея с върха си, значи ходът е дълбок и този палет трябва малко да се прибере. Понякога е допустимо в този случай малко да се разкрачи съответния ограничителен щифт, особено ако е крив навътре.
Следва последната проверка. Монтира се баланса и се отклонява на 180 гр в едната страна. Избутва се анкера към средата докато копието опре в предпазната ролка. Трябва ходът да остане заключен и двойката зъб/палет да остане на покоя. След пускането на анкера той трябва да се върне сам към щифта. Същото се проверява и за другия палет (балансът се обръща в другата посока). Ако в някоя от двете страни на баланса ходът може да се отключи, значи че съответния ъгъл на покоя е недостатъчен. В някои случаи това може да се компенсира с изкривяване на копието за да е по-близо до ролката от тази страна за сметка на другата, но може да е признак за плитък ход, който се поправя с малко изваждане на съответния палет.
Май стана много дълго описание, но се надявам да е полезно
Последно промяна от nevenbekriev на 03 Фев 2013 11:34, променено общо 1 път.
Re: Слава будилник
Полезно разбира се.
Следват упражнения .

Следват упражнения .
- atanweb
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 6426
- Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
- Местоположение: Euskirchen, Кюстендил
Re: Слава будилник
Отново добре написано и лесно усвоимо.
Невен прави чудесни how to-та (как да направим) и заслуважават да бъдат копирани в отделна тема "Невен президент"
Невен прави чудесни how to-та (как да направим) и заслуважават да бъдат копирани в отделна тема "Невен президент"

-
- Напреднал
- Reactions:
- Мнения: 249
- Регистриран на: 28 Мар 2012 12:51
- Местоположение: София, кв. "Хаджи Димитър"
Re: Слава будилник
Обяснено с илюстрации това което пише колегата Невен
http://people.timezone.com/library/horo" onclick="window.open(this.href);return false; ... 8118416858
Макар, че обясненията са на английски и не са така добри.
Ще съм благодарен, ако някой ден колега Бекриев обясните как работят старите будилници, при тях анкера е с щифтове /като карфици/, анкерното колело е друга форма на зъбите, ако не бъркам викат му система Roskopf. Имам един немски будилник от баба ми, който работи 12 часа, после спира, а пружината му не се развива докрай. При свален анкер последователността от зъбни колелета /трена дето му викат/ уж се въртят без голямо усилие, явно проблемът е в анкер-баланс настройката или пък в износена ос на баланса. Няма камъни, оста на баланса е конусно заострена, лагерува на връхчетата.
Часовникът има само сантиментална стойност, ама хоби-любопитство, а то не се лекува!
Поздрави.
http://people.timezone.com/library/horo" onclick="window.open(this.href);return false; ... 8118416858
Макар, че обясненията са на английски и не са така добри.
Ще съм благодарен, ако някой ден колега Бекриев обясните как работят старите будилници, при тях анкера е с щифтове /като карфици/, анкерното колело е друга форма на зъбите, ако не бъркам викат му система Roskopf. Имам един немски будилник от баба ми, който работи 12 часа, после спира, а пружината му не се развива докрай. При свален анкер последователността от зъбни колелета /трена дето му викат/ уж се въртят без голямо усилие, явно проблемът е в анкер-баланс настройката или пък в износена ос на баланса. Няма камъни, оста на баланса е конусно заострена, лагерува на връхчетата.
Часовникът има само сантиментална стойност, ама хоби-любопитство, а то не се лекува!
Поздрави.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Слава будилник
Повечето колеги от този форум събират стари руски ръчни часовници. Аз пък съм маниак на тема стари джобни, стенни и най-вече будилници. От будилниците имам поне 200 и пак мисля че са ми малко. За тях мога да разкажа всичко и подробно. Конкретно за този дето върви само 12 часа вероятно причината е че оста на баланса се е затъпила и триенето му идва в повече. Ако обърнат с циферблата надолу върви с добра амплитуда и достатъчно дълго, значи е това. Ще покажа в отделна тема как се заточва оста, как се поправят износени лагери, как се регулира хода и изобщо всичко, но няма да е днес.Skyler написа:Обяснено с илюстрации това което пише колегата Невен
http://people.timezone.com/library/horo" onclick="window.open(this.href);return false; ... 8118416858
Макар, че обясненията са на английски и не са така добри.
Ще съм благодарен, ако някой ден колега Бекриев обясните как работят старите будилници, при тях анкера е с щифтове /като карфици/, анкерното колело е друга форма на зъбите, ако не бъркам викат му система Roskopf. Имам един немски будилник от баба ми, който работи 12 часа, после спира, а пружината му не се развива докрай. При свален анкер последователността от зъбни колелета /трена дето му викат/ уж се въртят без голямо усилие, явно проблемът е в анкер-баланс настройката или пък в износена ос на баланса. Няма камъни, оста на баланса е конусно заострена, лагерува на връхчетата.
Часовникът има само сантиментална стойност, ама хоби-любопитство, а то не се лекува!
Поздрави.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Обратна връзка:
Re: Слава будилник
http://forum.watch.ru/showpost.php?p=29 ... ostcount=7" onclick="window.open(this.href);return false;nevenbekriev написа:Това е най-важната настройка в часовника и ако...
Не го превеждах, а го преразказах, като поглеждах отвреме-навреме твоя текст

Последно промяна от varban на 17 Фев 2015 19:34, променено общо 2 пъти.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Настройка и проверка на дълбочината на хода
Благодаря, доживях да ме превеждат! 

- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Обратна връзка:
Re: Настройка и проверка на дълбочината на хода
Имеет си хас, это не сефте: http://forum.watch.ru/showpost.php?p=23 ... tcount=127" onclick="window.open(this.href);return false;
Вече без майтап - май дадох линк към превода още тогава. Ако съм пропуснал, съм за бой - правя се на мрежар, а за подобни работи в FIDO се полагаше бан.
Вече без майтап - май дадох линк към превода още тогава. Ако съм пропуснал, съм за бой - правя се на мрежар, а за подобни работи в FIDO се полагаше бан.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Настройка и проверка на дълбочината на хода
Да, помня. И за него благодаря!