Двигателят на часовника - пружината.

Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Двигателят на часовника - пружината.

Мнение от varban »

Темата е наложителна във връзка с подготовката на Полёт 2609Н за хронометър :)

Преди два месеца още не смеех да пипам пружините. Наложи ми се да ги чистя на една Слава 1600. Това увеличи драматично амплитудата на машината и тя почна да върви като свят.

Нямам никакви приспособления за разглобяване и сглобяване - правя го с голи ръце.
Барабанът го отварям с натискане върху нещо твърдо, после притискам с пръст пружината и почвам внимателно витка по витка да я вадя от барабана. След това я чистя с хартия. Ако не се чисти, я слагам в хептан и пак хартия.
След като я изчистя и изсуша, се заемам с барабана и капака.
След това почвам да я навивам - слагам Те-то в отвора и почвам витка по витка да я вкарвам в барабана. Като остане малко, я фиксирам с кохер и слагам оста във вътрешната витка. Писле я донавивам и преди да затворя барабана, капвам 2-3-4 капки масло за скоростни кутии върху витките. След това я затварям.


Всичко това добре,ама пружината на въпросния полет хич даже не е S-образна, а по-скоро ?- образна. И на вътрешните витки има прегъвания.
Ясно е, че ще се сменя, само че аз имам само три или четири такива пружини. Така че преди да ги извадя всичките, ще е добре да обмените челен опит.
Може да не трябва да ги мия с бензин.
Може да трябва с прекарване с нещо твърдо върху пръст да им оправя профила.
То най-добре е нова от пликче, неработила, ама де късмет...
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Двигателят на часовника - пружината.

Мнение от varban »

Ето аналогичната тема в руския форум: http://forum.watch.ru/showthread.php?t=50730" onclick="window.open(this.href);return false;

Ама там ако напиша кво правя с пружините, ще ме забанят :)

Чудя се дали да не пробвам с графит. Имам различни марки и мога да пратя на всеки, който иска :) Мога да потърся и борнитрид. Молибденов сулфид нямам.
nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1265
Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Двигателят на часовника - пружината.

Мнение от nevenbekriev »

Разглобявам барабана като натисна с нокът вала откъм противоположната на капака страна. Пружината вадя по същия начин както и ти. Понякога има клеясала смазка, която трудно се разтваря с бензин, но се предава след накисване в обезмаслител. Промивам с вода и суша. Вкарвам я в барабана като теб, но цялата. Използването на кохер не крие ли опасност да се нарани барабана? Вала го поставям после с въртене обратно на посоката на навиването докато ключът му не влезе в отвора. За смсзване обикновено ползвам моторно масло.
Графитната грес е много подходяща за пружините на стенните часовници и големите будилници. При ръчен ще слепи витките на пружината. Нямам идея какво ще стане ако се добави графит към маслото на пружината.
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Двигателят на часовника - пружината.

Мнение от varban »

Отворих още три пружини. Избрах най-есобразната и я вкарах тоя път само с голи ръце, без кохер. Наистина има риск с него. И от нараняване на барабана, че и от кривене на пружината.

Мисля си, че за конкретния случай няма смисъл от графит. Той би бил полезен за дълга експлоатация, а докато клеяса маслото, ще минат месеци :)

Амплитудата стана около 240 - 60+120+45. Но във вертикалните положения пада. Това вече не е от пружината, а от лошо мазане и сухи и мръсни камъни на баланса. Ще пробвам и това да оправя :)
Публикувай отговор

Обратно към “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”