Устройство и подразделение на механичните часовници

ranfft , watchguy , uhrwerksarchiv.de и т.н.
Отговори
Pavlin
Site Admin
Reactions:
Мнения: 4809
Регистриран: 03 яну 2012 18:46
Контакти:

Устройство и подразделение на механичните часовници

Мнение от Pavlin » 15 юни 2014 10:59

Механичният часовник представлява съвкупност от различни механизми, които имат за задача да съобщят колебателно движение на регулатора и чрез специално подбрана предавка да пренесат това движение върху циферблата. Предавателното число на стрелковия механизъм е подбрано така, че върху циферблата да се отчитат часовете, минутите и секундите.
•Всички механични часовници могат да се сведат принципиално към
една схема. Състоят се от следните основни части:

1. Двигател - акумулатор на механична енергия, която има за цел да преодолее триенето в механизма и да поддържа колебателното движение на регулатора. Към него спадай навиващият и сверяващ механизъм.
2. Предавателен механизъм — състои се от система зъбни колела, които имат за задача да разпределят движението към всички механизми на часовника. Механичната енергия се пренася върху осите на колелата, постоянната средна скорост на които обезпечава отчита-
нето на часовете, минутите и секундите върху циферблата. Към него спада стрелковият механизъм.
3. Ходов механизъм — служи да съедини предавателния механизъм с регулатора и да преобразува въртеливото непрекъснато движение във въртеливо с прекъсване, съобщавайки на регулатора периодични импулси за поддържане на колебателното му движение.
4. Регулатор — основен възел на часовника, който регулира движението на механизма. Чрез регулиране на периодическите импулси на ходовия механизъм обезпечава постоянна средна скорост на зъбните колела.

Механичните часовници според вида на регулатора се подразделят на:
Непреносими — или часовници с регулатор махало. Те се поставят неподвижно на дадено място. Всяко изменение на първоначалното им положение дава отражение върху нормалния вървеж и често причинява спиране. Такива са повечето стенни, градски, кулни и някои часовници за маса. Механичният двигател на непреносимите часовници обикновено е тежест. Напоследък в тях намира широко приложение и пружинният двигател.
Преносими — или часовници с регулатор баланс. Този регулатор, състоящ се от баланс със спирална пружина, има това ценно преимущество, че може да работи при всяко положение на часовниковия механизъм. Такива часовници са всички ръчни и джобни и повечето часовници
за маса — будилници.
За двигател на преносимите часовници служи пружина.

Според вида на ходовия механизъм механическите часовници се под-
разделят на:
Часовници с не свободен ход —ходовият механизъм в тях е в непрекъсната връзка с регулатора, като поражда по-голямо триене. Тук спадат повечето стенни махал ни часовници. Намира приложение и в по-евтините преносими часовници — ръчни и джобни, известни като
система "цилиндър".
Часовници със свободен ход —ходовият механизъм в тях
е снабден с допълнителен елемент, наречен анкър (котва) или детант
(в хронометровия ход). Регулаторът извършва колебанията си съвършено свободно. Връзката на ходовия механизъм с регулатора е само през време на импулса, който съобщава анкърът за поддържане на колебанията на регулатора. Триенето тук е сведено до минимум. Часовници със свободен ход са повечето преносими часовници — ръчни, джобни и за маса. Те са известни като система "анкър". В по-евтините механизми системата „анкър" се конструира е щифтови палети (будилниците) или анкър роскопф (в ръчните и джобните часовници).
Прецизните и доброкачествени часовници имат за палети камъни. Те са известни като швейцарски анкър.

Източник:
Механически часовници- А. Х. ФЕНДЯН * Е. Л. ЧИЧОВ
Редакция: http://www.chasove.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Anton
Reactions:

Re: Устройство и подразделение на механичните часовници

Мнение от Anton » 23 авг 2016 10:35

Тук има доста информация за часовниците!

Отговори

Върни се в “Техническа информация, литература и полезни линкове”