Смени големината на шрифта



Заключен форумДобави отговор Страница 1 от 3   [ 49 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 10:07 
Moderator

Регистриран на: 12 Яну 2012 13:36
Мнения: 823
Това са ми любимите руски часовници и с времето научавам по нещо, но се появяват и нови въпроси. Така че да напиша какво съм научил досега и да се надявам, че колективният форумен разум ще намери отговор на някои от въпросите.

1. Производството на 2809 започва през 1957 г. Най-ранният известен ми екземпляр е от 2рото тримесечие на 1957. Механизмът е копие на Зенит 135 и оттук тръгват първите въпроси. Оригиналът на Зенит е със секундна стрелка на 6 часа и се срещат няколко екземпляра на Восток с 21 камъка и малка секундна стрелка от 1957 и 1958 година, със и без противоударно устройство, да ги наречем условно 2802 и 2803 (условно, защото тази система на обозначаване е въведена в СССР през 60-те години). По същото време се произвеждат и механизми 2809 с централна секундна стрелка и разнообразни противоударни устройства (инкаблокът на ЧЧЗ не е унифициран още).
Логично е да се предположи, че първо е бил оригиналът на Зенит, сетне близкото копие 2802 / 3, сетне усъвършенстваният вариант 2809. Но защо 2802 / 3 продължават да се правят, когато вече има 2809, още повече, че от 5-6 известни ми запазени екземпляри само един е от 1957, другите са от 1958?

Тук се намеси Часком, модератор на руската секция на ВУС, който направи следното много ценно наблюдение:
"You will notice the obvious difference from the Vostok. In the Vostok movement, the 3rd wheel has been relocated to position it within reach of the centre seconds pinion. Because the 4th wheel remains in its usual position at 6 o'clock, it is still able to drive a subsidiary second hand if required. In the '2802/2803', the 3rd wheel is the same as in the 2809, but the centre second pinion has not been installed.

From this we can deduce that the 'base model' is actually the 2809. In other words the major architectural changes from the Zenith original were made prior to the introduction of any of the vostok variants. The sub-second version was a late addition not an earlier, closer copy of the Zenith."

"Забележете очевидната разлика между Зенит 135 и Восток. В механизма на Восток третото колело е преместено така, че да може да задвижва пиньона за централната секундна стрелка. Четвъртото колело е на обичайното си място на 6 часа и затова може да задвижва малка секундна стрелка, ако се наложи. В механизмите 2802/3 третото колело е същото както при 2809 (т.е. вече е преместено и може да движи голяма секундна стрелка), но не е инсталиран пиньон за централна секунда.
От това може да се заключи, че "базовият модел" всъщност е 2809. С други думи основните промени в конструкцията, в сравнение с оригинала на Зенит, за въведени преди производството на всички востоковски варианти. Малката секундна стрелка е късна добавка, а не по-ранно, по-близко до оригинала копие на Зенит"


Изображение

Изображение

За момента най-ранните известни екземпляри, както казах, са от 2-57. Единият е 2802 с 21 камъка, другият - 2809 с 22 камъка.

2. Някъде в края на 1957 вече тръгва масово производство. Първото масово поколение ВП е с бял механизъм. Срещал съм го само с такъв циферблат, макар в каталога от 1960 г. да има и други.

Изображение

Успоредно с това през 1957 - 1960 г. тръгва и производство на Волна, пак с бял механизъм.

Изображение

Забележете обаче разликата в качеството на гравирането, някъде дори надписите на ВП са позлатени. Има и нюанси в шрифтовете: А в 22 кАмня е заоблено при Волна и остро при ВП.

Изображение

Изображение

Забележете също, че инкаблокът още не е унифициран при тези ранни екземпляри.

3. Второто поколение на ВП се произвежда между 1961 и 1964. За първата година съм горе-долу убеден, защото след 1960 на мостовете вече няма гравирано тримесечие и година. Втората година е малко условна - смята се, че тогава съветските заводи преминават към унифициране на марките и например всичко в 1ви МЧЗ става Полет, няма вече Вимпел, Сигнал, Кировские и пр., а всичко в ЧЧЗ, включително името на завода, става Восток. Определено има такъв процес, но може би е продължил повече от една година. Е, да кажем условно - второ поколение 1961 - 1964.

Механизмите за ВП са жълти, с лого =ЧЧЗ= и най-често съм ги срещал в бели и жълти корпуси с такъв циферблат

Изображение

Циферблатът е красив и има китайски или украински - знае ли ги човек - ментета.

Изображение

Успоредно с това се срещат обикновени Восток, не прецизионни, с жълт механизъм

Изображение

За капак има и честни Волна с бял механизъм, без дата на моста и лого ЧЧЗ

Изображение

Според ГОСТ от този период, ВП имат дневна точност от -5 / + 10 секунди на ден (винаги съм се чудел защо не е - 10 / +5 или +/- 8), като тестовете са подобни на COSC, в четири позиции, за по-кратко време от швейцарските и при по-големи температурни амплитуди, особено минусови (студена страна това Русия).

Най-добрата теория за момента според мен е, че е имало две поточни линии - с жълти механизми за ВП и бели за Волна, сетне жълтите минавали тестове и отличниците ставали ВП, а останалите няма да ги хвърлят я, ставали обикновени Восток.

4. Някъде след 1964 г. тръгва последното поколение ВП. Забелязъл съм само три разлики - камъните са по-малки, логото е сменено от =ЧЧЗ= на В и под баланса е гравирано 2809 или 2809А.

Корпусите често са с уши 18 милиметра, докато по-ранните поколения са 16 мм (тук имахме спор с руснаците, те мерят 17 мм, докато аз вярвам на ГОСТ, където пише 16 мм, а не на очите си :wink: ; да си кажа право, при тези стари руски часовници може дори един и същи корпус да има разлика от милиметър и нещо в горните и долните уши).

Изображение

Обърнете внимание на надписа под баланса, малките камъни и логото.

Изображение

Изображение

Изображение

Успоредно с това се произвежда и честен Восток с по-ниска точност, бял механизъм и 2809А гравирано под баланса

Изображение

Изображение

Изображение

Между форумните гурута текат дискусии какви всъщност са били разликите между ВП и обикновените Волна или Восток. За сега известните ми данни са следните:
- ГОСТ предвижда различна точност за ВП и обикновените 2809.
- в каталозите за резервни части няма разлика между ВП и обикновените 2809, 2809А и Волна, частите са едни и същи, взаимозаменяеми.
- руски форумци твърдят, че пружината на баланса е различна, но не съм го видял нито на снимки, нито на живо
- някои от механизмите имат видими разлики като жълти и бели, различна маркировка под баланса или на мостовете, което говори за различни производствени линии
- моите 2809 (а съм събрал един-два) са еднакво точни - или неточни - независимо дали пише ВП, Волна или Восток 2809А и с еднаква продължителност на работата при едно навиване

Теориите за момента са няколко:
- никаква разлика между ВП и Волна при производството, отсяването става при допълнителните тестове
- две поточни линии, като предназначените за ВП са подлагани на допълнителни тестове и ако не ги минат, са прекласифицирани като Волна или обикновен Восток
- две различни поточни линии, като балансите и пружините за ВП са различни

Няма как да разберем със сигурност, но се дърлим като деца по разни международни форуми и се забавляваме като можем 8)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 10:55 
Специалист

Регистриран на: 19 Яну 2012 19:20
Мнения: 3486
Еѝ,страшно съм съм впечатлен от разсъжденията и наблюденията!След всичко ,което си написал как да спори човек с такъв авторитет?Искам да ти напомня за един механизъм от моите ,на коѝто ти забеляза липсваща маркировка:
Изображение
[quote="storyteller"]Горният механизъм вдясно е без лого - нито ЧЧЗ, нито В. За първи път виждам такъв, навярно от краткия период, когато са минавали от старото към новото лого.[/quot


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 11:12 
Специалист

Регистриран на: 17 Апр 2012 14:49
Мнения: 2739
Сериозно и полезно.
Хубави механизми,но редки.
А особено за такива като мен,които държат и на перфектен външен вид-
мисия невъзможна.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 11:57 
Moderator

Регистриран на: 12 Яну 2012 13:36
Мнения: 823
Да добавя - механизмът е здрав и точен, но според мен все пак има слабо място - пружината и барабаните за навиване; това са най-честите липси при механизмите за части, както и лястовичата опашка за регулиране на баланса.
Струва ми се, че когато руснаците са преработвали механизма, те са оставили всички колела от Зенит 135, който и без това е усложнен, за да направи място за големия баланс. Сетне са добавили това-онова (има на ВУС и в немския форум много хубави теми с разглобяване на 2809 част по част) и в крайна сметка се е получил механизъм с два пъти повече колела и части от стандартните за СССР по това време Победи.
За да осигурят приличен резерв между навивания на този натоварен с части, усложнен механизъм, са сложили по-силна от обичайното пружина, обаче материалите, с които са разполагали, не са били свръхкачествени и отттам проблемите с пружината и барабаните, така си ги обяснявам.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 11:57 
Аватар

Регистриран на: 25 Яну 2012 00:17
Мнения: 515
Великолепно начало на Новата година във Форума! Много интересна статия! Благодаря на storyteller че направи първото ми кафе за годината толкова приятно!
Бъдете здрави и късметлии (в оня, нашия си смисъл ;) !

_________________
Моята колекция от часовници, радиоапарати...


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 12:04 
Site Admin

Регистриран на: 03 Яну 2012 18:46
Мнения: 4798
Страхотно ревю! Благодарим за положения труд, ще е в помощ на много нови колекционери.
Относно първите въпроси- не знам дали са известни някакви данни за точността на механизма с малка секундна стрелка. Твърде възможно е когато са започнали производство да са имали няколко варианта(знаем че съществуват прототипи на механизми, не ВП, които никога не виждат бял свят). В последствие който се окаже по сполучлив, той продължава. Тогава не са пестили усилия и ресурси за каквото и да било, в името на студената война, предполагам.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 12:11 
Специалист

Регистриран на: 19 Яну 2012 19:20
Мнения: 3486
Гледам номера на твоя от 3-58

Изображение
002113
Моят наѝ-стар е 4-58 ,но номерът е 69801.Възможно ли е за такъв кратък период да са произведени такова количество от тези механизми ?
П.П. А ето и още един с около година "по-млад":
Изображение
Нещо куца в номерацията :( .


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 13:10 
Напреднал

Регистриран на: 05 Апр 2012 15:23
Мнения: 1164
Чудесно ревю, систематизирало всички открити досега факти , относно Восток Прецизен. Лошото е , че липсва базовата информация от самото начало на производството на тези часовници. Какви ли тайни се крият още в колекциите на големите колекционери.Като си спомня скоро се показа в руския форум един от първите механизми и тогава пак имаше призив всеки да извади , ако има нещо по-старо, но засега няма. Още веднъж благодаря за много добре представената информация.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 13:13 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4028
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
И аз съм възхитен от статията, чудесно начало на годината във форума. Големия балнас на тези механизми винаги ме пленява, след разказаната история съм още по запален по тях.
Интересен е моментът с малкия секундарник. Пожелавам на всички ви късмет през новата година и чудесни попадения.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 13:17 
Moderator

Регистриран на: 12 Яну 2012 13:36
Мнения: 823
За номерирането - при руските часовници май само Стрела 3017 има някаква логика, при другите не забелязвам закономерности. Говоря за масовите часовници, разбира се. При 2809 явно има различно номериране за Волна и ВП, шрифтовете на тези ранните са съвсем различни.

И една снимка на любимите ми ВП

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 01 Яну 2013 17:45 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 04 Яну 2012 22:27
Мнения: 1223
Наистина невероятно ревю баш като за начало на нова календарна година. Дано да му върви все така на форума през Новата Година!
storyteller написа:
Да добавя - механизмът е здрав и точен, но според мен все пак има слабо място - пружината и барабаните за навиване; това са най-честите липси при механизмите за части, както и лястовичата опашка за регулиране на баланса.
Струва ми се, че когато руснаците са преработвали механизма, те са оставили всички колела от Зенит 135, който и без това е усложнен, за да направи място за големия баланс. Сетне са добавили това-онова (има на ВУС и в немския форум много хубави теми с разглобяване на 2809 част по част) и в крайна сметка се е получил механизъм с два пъти повече колела и части от стандартните за СССР по това време Победи.
За да осигурят приличен резерв между навивания на този натоварен с части, усложнен механизъм, са сложили по-силна от обичайното пружина, обаче материалите, с които са разполагали, не са били свръхкачествени и отттам проблемите с пружината и барабаните, така си ги обяснявам.

А според мен цялата работа в трошливостта на барабанните колела идва от това, че руснаците в стремежа си да не изкопират съвсем точно 135-ицата са проектирали нова контра с различен дизайн от оригиналната. В следствие на това се е получил законтрящ механизъм с много голям обратен ход. За капак на цялата история при руснаците в момента на спиране усилието е само върху един зъб и то е по тангентата, докато при швейцареца усилието е радиално-тангенциално и разпределено върху 2 зъба. Та цялата работа според мен опира до некъдърно проектиране. Въпросът е защо руснаците не са го променили след като са разбрали, че не работи добре. И тук вече идва мястото на конспирацията. Мисля си, че руснаците нарочно са проектирали механизма, така че да се чупи за да печелят и от резервни части. Последното е мое лично мнение!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 09:44 
Напреднал

Регистриран на: 14 Яну 2012 16:50
Мнения: 1171
не са променяли контрата защото макар и с хриптене пак навива :? това е единствения механизъм от който съм възстановил всичко налично до последно На някой нямат всички болтчета но работят Опитвах се да ги правя сини с нагряване но уви не успях И Капкан не си изпълни обещанието но аз чакам- търпелив съм
Изображение

Изображение

Изображение
Изстискано до последно За другите колеги които чоплят не знам как е но аз се затруднявам повече с намирането на секундарни пиньони отколкото с контри И брата му на последните две снимки така наречения Алмаз От тяхните механики се възползвам като донори но не знам дали не бъркам защото дори не знам кое е първичното и кое- вторично
Изображение

Изображение
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 10:10 
Site Admin

Регистриран на: 03 Яну 2012 18:46
Мнения: 4798
На контрата нищо не й става, ама барабанното колело троши зъби.
Много красиви машини!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 10:19 
Напреднал

Регистриран на: 14 Яну 2012 16:50
Мнения: 1171
3017 написа:
На контрата нищо не й става, ама барабанното колело троши зъби.
Много красиви машини!

нито един със строшени барабанни зъби не ми е попадал а с проблемни контри почти всеки десети


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 10:41 
Напреднал

Регистриран на: 14 Яну 2012 16:50
Мнения: 1171
конструктивен дефект е контрата а най честите смени на части са обичайните при всички механични Скъсана барабанна пружина анкър и колелото му счупен връх на секундарника или баланс Ни по често ни по рядко от всеки друг макар че барабана по сила е като за джобен Омегата би могъл да потвърди думите ми от собствен опит Барабанен зъб не е сред честите повреди а по скоро изключение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 12:07 
Специалист

Регистриран на: 27 Яну 2012 22:01
Мнения: 2472
Местоположение: Правец
sheretudis написа:
Опитвах се да ги правя сини с нагряване но уви не успях И Капкан не си изпълни обещанието но аз чакам- търпелив съм

Слагате само болчетата в някакъв съд и после във фурната като готвите(не в манджата) без пясък,само тях.Като е готова манджата.готови са и болтовете.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 16:12 
Специалист

Регистриран на: 31 Окт 2012 12:06
Мнения: 2375
Моите са без секундни стрелки :( и без ремонтоари :cry:
И за колелата 3017 е прав!!! На почти всички липсват по 2 зъбчета....

_________________
.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 20:18 
Moderator

Регистриран на: 12 Яну 2012 13:36
Мнения: 823
sheretudis написа:
не са променяли контрата защото макар и с хриптене пак навива :? това е единствения механизъм от който съм възстановил всичко налично до последно На някой нямат всички болтчета но работят Опитвах се да ги правя сини с нагряване но уви не успях И Капкан не си изпълни обещанието но аз чакам- търпелив съм
Изображение

Изображение

Изображение
Изстискано до последно За другите колеги които чоплят не знам как е но аз се затруднявам повече с намирането на секундарни пиньони отколкото с контри И брата му на последните две снимки така наречения Алмаз От тяхните механики се възползвам като донори но не знам дали не бъркам защото дори не знам кое е първичното и кое- вторично
Изображение

Изображение
Изображение


Алмаз е по-късен. Между другото, не бях виждал Алмаз с лого "В", а не =ЧЧЗ=. Помолих на руския форум и един колега, NOS от Казан, показа такъв - което ме накара за пръв път да се усъмня дали точно в 1964 г. са преминали към новото лого и унификация на марките (само Восток, вместо Волна, Мир, Кама и пр.). Ако беше така, тогава не би трябвало да има Алмаз с новото лого.
За съжаление не мога да намеря снимката.

Sheretudis, помниш ли как някакъв човечец ни беше обвинил в заговор и мошеничество на аукцион.бг, когато се бях засилил да ти изкупувам Волните? Май тогава за пръв път се запознахме задочно.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 20:35 
Специалист

Регистриран на: 27 Яну 2012 22:01
Мнения: 2472
Местоположение: Правец
Шеретудито си бие свое лого вече ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Яну 2013 21:02 
Напреднал

Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Мнения: 1052
Местоположение: Варна
Май има разминаване - не сава въпрос за зъбите на барабана а за стоманеното колело със звездичките. Те се чупят защото са по-закалени отколкото е нужно или от лош материал или както омега казва - от големия обратен ход при навиване, ако коронката се пусне рязко.
Ще гледам да покажа аз как посинявам винтове. Може би пазя някъде и един механизъм от Волна.


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Заключен форумДобави отговор Страница 1 от 3   [ 49 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало