Восток Прецизионные
Публикувано: 01 яну 2013 10:07
Това са ми любимите руски часовници и с времето научавам по нещо, но се появяват и нови въпроси. Така че да напиша какво съм научил досега и да се надявам, че колективният форумен разум ще намери отговор на някои от въпросите.
1. Производството на 2809 започва през 1957 г. Най-ранният известен ми екземпляр е от 2рото тримесечие на 1957. Механизмът е копие на Зенит 135 и оттук тръгват първите въпроси. Оригиналът на Зенит е със секундна стрелка на 6 часа и се срещат няколко екземпляра на Восток с 21 камъка и малка секундна стрелка от 1957 и 1958 година, със и без противоударно устройство, да ги наречем условно 2802 и 2803 (условно, защото тази система на обозначаване е въведена в СССР през 60-те години). По същото време се произвеждат и механизми 2809 с централна секундна стрелка и разнообразни противоударни устройства (инкаблокът на ЧЧЗ не е унифициран още).
Логично е да се предположи, че първо е бил оригиналът на Зенит, сетне близкото копие 2802 / 3, сетне усъвършенстваният вариант 2809. Но защо 2802 / 3 продължават да се правят, когато вече има 2809, още повече, че от 5-6 известни ми запазени екземпляри само един е от 1957, другите са от 1958?
Тук се намеси Часком, модератор на руската секция на ВУС, който направи следното много ценно наблюдение:
"You will notice the obvious difference from the Vostok. In the Vostok movement, the 3rd wheel has been relocated to position it within reach of the centre seconds pinion. Because the 4th wheel remains in its usual position at 6 o'clock, it is still able to drive a subsidiary second hand if required. In the '2802/2803', the 3rd wheel is the same as in the 2809, but the centre second pinion has not been installed.
From this we can deduce that the 'base model' is actually the 2809. In other words the major architectural changes from the Zenith original were made prior to the introduction of any of the vostok variants. The sub-second version was a late addition not an earlier, closer copy of the Zenith."
"Забележете очевидната разлика между Зенит 135 и Восток. В механизма на Восток третото колело е преместено така, че да може да задвижва пиньона за централната секундна стрелка. Четвъртото колело е на обичайното си място на 6 часа и затова може да задвижва малка секундна стрелка, ако се наложи. В механизмите 2802/3 третото колело е същото както при 2809 (т.е. вече е преместено и може да движи голяма секундна стрелка), но не е инсталиран пиньон за централна секунда.
От това може да се заключи, че "базовият модел" всъщност е 2809. С други думи основните промени в конструкцията, в сравнение с оригинала на Зенит, за въведени преди производството на всички востоковски варианти. Малката секундна стрелка е късна добавка, а не по-ранно, по-близко до оригинала копие на Зенит"
За момента най-ранните известни екземпляри, както казах, са от 2-57. Единият е 2802 с 21 камъка, другият - 2809 с 22 камъка.
2. Някъде в края на 1957 вече тръгва масово производство. Първото масово поколение ВП е с бял механизъм. Срещал съм го само с такъв циферблат, макар в каталога от 1960 г. да има и други.
Успоредно с това през 1957 - 1960 г. тръгва и производство на Волна, пак с бял механизъм.
Забележете обаче разликата в качеството на гравирането, някъде дори надписите на ВП са позлатени. Има и нюанси в шрифтовете: А в 22 кАмня е заоблено при Волна и остро при ВП.
Забележете също, че инкаблокът още не е унифициран при тези ранни екземпляри.
3. Второто поколение на ВП се произвежда между 1961 и 1964. За първата година съм горе-долу убеден, защото след 1960 на мостовете вече няма гравирано тримесечие и година. Втората година е малко условна - смята се, че тогава съветските заводи преминават към унифициране на марките и например всичко в 1ви МЧЗ става Полет, няма вече Вимпел, Сигнал, Кировские и пр., а всичко в ЧЧЗ, включително името на завода, става Восток. Определено има такъв процес, но може би е продължил повече от една година. Е, да кажем условно - второ поколение 1961 - 1964.
Механизмите за ВП са жълти, с лого =ЧЧЗ= и най-често съм ги срещал в бели и жълти корпуси с такъв циферблат
Циферблатът е красив и има китайски или украински - знае ли ги човек - ментета.
Успоредно с това се срещат обикновени Восток, не прецизионни, с жълт механизъм
За капак има и честни Волна с бял механизъм, без дата на моста и лого ЧЧЗ
Според ГОСТ от този период, ВП имат дневна точност от -5 / + 10 секунди на ден (винаги съм се чудел защо не е - 10 / +5 или +/- 8), като тестовете са подобни на COSC, в четири позиции, за по-кратко време от швейцарските и при по-големи температурни амплитуди, особено минусови (студена страна това Русия).
Най-добрата теория за момента според мен е, че е имало две поточни линии - с жълти механизми за ВП и бели за Волна, сетне жълтите минавали тестове и отличниците ставали ВП, а останалите няма да ги хвърлят я, ставали обикновени Восток.
4. Някъде след 1964 г. тръгва последното поколение ВП. Забелязъл съм само три разлики - камъните са по-малки, логото е сменено от =ЧЧЗ= на В и под баланса е гравирано 2809 или 2809А.
Корпусите често са с уши 18 милиметра, докато по-ранните поколения са 16 мм (тук имахме спор с руснаците, те мерят 17 мм, докато аз вярвам на ГОСТ, където пише 16 мм, а не на очите си ; да си кажа право, при тези стари руски часовници може дори един и същи корпус да има разлика от милиметър и нещо в горните и долните уши).
Обърнете внимание на надписа под баланса, малките камъни и логото.
Успоредно с това се произвежда и честен Восток с по-ниска точност, бял механизъм и 2809А гравирано под баланса
Между форумните гурута текат дискусии какви всъщност са били разликите между ВП и обикновените Волна или Восток. За сега известните ми данни са следните:
- ГОСТ предвижда различна точност за ВП и обикновените 2809.
- в каталозите за резервни части няма разлика между ВП и обикновените 2809, 2809А и Волна, частите са едни и същи, взаимозаменяеми.
- руски форумци твърдят, че пружината на баланса е различна, но не съм го видял нито на снимки, нито на живо
- някои от механизмите имат видими разлики като жълти и бели, различна маркировка под баланса или на мостовете, което говори за различни производствени линии
- моите 2809 (а съм събрал един-два) са еднакво точни - или неточни - независимо дали пише ВП, Волна или Восток 2809А и с еднаква продължителност на работата при едно навиване
Теориите за момента са няколко:
- никаква разлика между ВП и Волна при производството, отсяването става при допълнителните тестове
- две поточни линии, като предназначените за ВП са подлагани на допълнителни тестове и ако не ги минат, са прекласифицирани като Волна или обикновен Восток
- две различни поточни линии, като балансите и пружините за ВП са различни
Няма как да разберем със сигурност, но се дърлим като деца по разни международни форуми и се забавляваме като можем 8)
1. Производството на 2809 започва през 1957 г. Най-ранният известен ми екземпляр е от 2рото тримесечие на 1957. Механизмът е копие на Зенит 135 и оттук тръгват първите въпроси. Оригиналът на Зенит е със секундна стрелка на 6 часа и се срещат няколко екземпляра на Восток с 21 камъка и малка секундна стрелка от 1957 и 1958 година, със и без противоударно устройство, да ги наречем условно 2802 и 2803 (условно, защото тази система на обозначаване е въведена в СССР през 60-те години). По същото време се произвеждат и механизми 2809 с централна секундна стрелка и разнообразни противоударни устройства (инкаблокът на ЧЧЗ не е унифициран още).
Логично е да се предположи, че първо е бил оригиналът на Зенит, сетне близкото копие 2802 / 3, сетне усъвършенстваният вариант 2809. Но защо 2802 / 3 продължават да се правят, когато вече има 2809, още повече, че от 5-6 известни ми запазени екземпляри само един е от 1957, другите са от 1958?
Тук се намеси Часком, модератор на руската секция на ВУС, който направи следното много ценно наблюдение:
"You will notice the obvious difference from the Vostok. In the Vostok movement, the 3rd wheel has been relocated to position it within reach of the centre seconds pinion. Because the 4th wheel remains in its usual position at 6 o'clock, it is still able to drive a subsidiary second hand if required. In the '2802/2803', the 3rd wheel is the same as in the 2809, but the centre second pinion has not been installed.
From this we can deduce that the 'base model' is actually the 2809. In other words the major architectural changes from the Zenith original were made prior to the introduction of any of the vostok variants. The sub-second version was a late addition not an earlier, closer copy of the Zenith."
"Забележете очевидната разлика между Зенит 135 и Восток. В механизма на Восток третото колело е преместено така, че да може да задвижва пиньона за централната секундна стрелка. Четвъртото колело е на обичайното си място на 6 часа и затова може да задвижва малка секундна стрелка, ако се наложи. В механизмите 2802/3 третото колело е същото както при 2809 (т.е. вече е преместено и може да движи голяма секундна стрелка), но не е инсталиран пиньон за централна секунда.
От това може да се заключи, че "базовият модел" всъщност е 2809. С други думи основните промени в конструкцията, в сравнение с оригинала на Зенит, за въведени преди производството на всички востоковски варианти. Малката секундна стрелка е късна добавка, а не по-ранно, по-близко до оригинала копие на Зенит"
За момента най-ранните известни екземпляри, както казах, са от 2-57. Единият е 2802 с 21 камъка, другият - 2809 с 22 камъка.
2. Някъде в края на 1957 вече тръгва масово производство. Първото масово поколение ВП е с бял механизъм. Срещал съм го само с такъв циферблат, макар в каталога от 1960 г. да има и други.
Успоредно с това през 1957 - 1960 г. тръгва и производство на Волна, пак с бял механизъм.
Забележете обаче разликата в качеството на гравирането, някъде дори надписите на ВП са позлатени. Има и нюанси в шрифтовете: А в 22 кАмня е заоблено при Волна и остро при ВП.
Забележете също, че инкаблокът още не е унифициран при тези ранни екземпляри.
3. Второто поколение на ВП се произвежда между 1961 и 1964. За първата година съм горе-долу убеден, защото след 1960 на мостовете вече няма гравирано тримесечие и година. Втората година е малко условна - смята се, че тогава съветските заводи преминават към унифициране на марките и например всичко в 1ви МЧЗ става Полет, няма вече Вимпел, Сигнал, Кировские и пр., а всичко в ЧЧЗ, включително името на завода, става Восток. Определено има такъв процес, но може би е продължил повече от една година. Е, да кажем условно - второ поколение 1961 - 1964.
Механизмите за ВП са жълти, с лого =ЧЧЗ= и най-често съм ги срещал в бели и жълти корпуси с такъв циферблат
Циферблатът е красив и има китайски или украински - знае ли ги човек - ментета.
Успоредно с това се срещат обикновени Восток, не прецизионни, с жълт механизъм
За капак има и честни Волна с бял механизъм, без дата на моста и лого ЧЧЗ
Според ГОСТ от този период, ВП имат дневна точност от -5 / + 10 секунди на ден (винаги съм се чудел защо не е - 10 / +5 или +/- 8), като тестовете са подобни на COSC, в четири позиции, за по-кратко време от швейцарските и при по-големи температурни амплитуди, особено минусови (студена страна това Русия).
Най-добрата теория за момента според мен е, че е имало две поточни линии - с жълти механизми за ВП и бели за Волна, сетне жълтите минавали тестове и отличниците ставали ВП, а останалите няма да ги хвърлят я, ставали обикновени Восток.
4. Някъде след 1964 г. тръгва последното поколение ВП. Забелязъл съм само три разлики - камъните са по-малки, логото е сменено от =ЧЧЗ= на В и под баланса е гравирано 2809 или 2809А.
Корпусите често са с уши 18 милиметра, докато по-ранните поколения са 16 мм (тук имахме спор с руснаците, те мерят 17 мм, докато аз вярвам на ГОСТ, където пише 16 мм, а не на очите си ; да си кажа право, при тези стари руски часовници може дори един и същи корпус да има разлика от милиметър и нещо в горните и долните уши).
Обърнете внимание на надписа под баланса, малките камъни и логото.
Успоредно с това се произвежда и честен Восток с по-ниска точност, бял механизъм и 2809А гравирано под баланса
Между форумните гурута текат дискусии какви всъщност са били разликите между ВП и обикновените Волна или Восток. За сега известните ми данни са следните:
- ГОСТ предвижда различна точност за ВП и обикновените 2809.
- в каталозите за резервни части няма разлика между ВП и обикновените 2809, 2809А и Волна, частите са едни и същи, взаимозаменяеми.
- руски форумци твърдят, че пружината на баланса е различна, но не съм го видял нито на снимки, нито на живо
- някои от механизмите имат видими разлики като жълти и бели, различна маркировка под баланса или на мостовете, което говори за различни производствени линии
- моите 2809 (а съм събрал един-два) са еднакво точни - или неточни - независимо дали пише ВП, Волна или Восток 2809А и с еднаква продължителност на работата при едно навиване
Теориите за момента са няколко:
- никаква разлика между ВП и Волна при производството, отсяването става при допълнителните тестове
- две поточни линии, като предназначените за ВП са подлагани на допълнителни тестове и ако не ги минат, са прекласифицирани като Волна или обикновен Восток
- две различни поточни линии, като балансите и пружините за ВП са различни
Няма как да разберем със сигурност, но се дърлим като деца по разни международни форуми и се забавляваме като можем 8)