Смени големината на шрифта



Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 3   [ 58 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 12:17 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
Или съживяването на 66 годишен часовник за камина. ( навива се веднъж на 400 дена! )
Ето какъв беше:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Ето някой снимки в процеса на работа:


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Торсионната нишка, не бе оргинална, вместо нея имаше някаква тел!!! Механизме бе без повреди, но много мръсен. Месинга бе кородирал на места. Вероятно не е бил смазван с подходящо масло. долната къкичка, на която се окачва махалото, липсваше. Направих нова. Стъкленият купол липсваше. Намерих чисто нов.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 12:35 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
Ето какъв стана:


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

В момента е навит и си работи. Трябва да минат 48 часа, и ако работи без да спре, ще го настроя да бъде точен. Сега избързва с 5 минути на 24 часа. Това е така, защото отрязах нишката 121мм вместо 120мм. Нишката е инвар с правоъгълно сечение 0.108мм х 0.40мм. Часовникът е Schatz 49. Проектиран е през 1949г, и е пуснат в производство тогава. Екземплярът от снимките е произведен през 1952г! Аз не съм бил роден. Хората които са го изработили, вероятно на са между нас.
Периодът на махалото е 15 секунди, или 7.5 секунди на полупериод.
Настройката е много капризна. В някой от следващите постове ще разкажа как съм го настроил и какво масло съм ползвал. В интернет не намерих много за настройка. Повече се приказват общи приказки.
Трябваше да сменя и главната пружина! Предполагам че е уморена ( развива по малък въртящ момент от нова ). Ако работи по малко от 6 месеца ще я сменя.
Вероятно не е работил дълго врема, като пружината е била навита докрай. Аз не съм професинален часовникар и нямам уред за измерване на въртящият момент на главната пружина.
Стори ми се наред, но сега смятам , че трябваше да я сменя.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 12:46 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
Ето тези чакат да бъдат съживени:

Изображение


Изображение


А този... в ebay ми пробутаха щъркел за гъска. Купих го на търга за 26$. Никъде не се казваше че е кварц. Казаха KUNDO, работещ. Както и да е. Все пак е КУНДО. Сложих му батерия 1.5V, C size, и весело заприпка...

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 13:46 

Регистриран на: 07 Яну 2015 21:50
Мнения: 689
За първия механичния -страхотно попадение ! Имаше ли мръднали лагери и колко е дебела -широка -пружината му ? :b


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 18:24 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
ivan_p_uzunov написа:
За първия механичния -страхотно попадение ! Имаше ли мръднали лагери и колко е дебела -широка -пружината му ? :b


Лагерите му бяха наред. Само много мръсни. Доста ги чистих с клечка за зъби и чист бензин.
Двигателната пружина е широка около 30 до 35 мм. Много е силна! Утре ще я снимам.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 02 Фев 2018 19:12 
Напреднал
Аватар

Регистриран на: 07 Окт 2015 21:42
Мнения: 1244
Местоположение: N36° 26' 08" , W5° 6' 29"
Честито добре дошъл в клуба на 400 , толкова малко отклонение ще го регулираш с топчетата.
Ще бъде интересно да покажеш как се настройва вилката в горния край на нишката която движи котвата.
А момента може да го измериш с кухненското кантарче , закачено на първото зъбно колело след барабана и от там по формулата ще стигнеш до пружината.
Ако не си я вадил да я чистиш и смазваш по скоро от боклука вътре може да има голяма неравномерност , отколкото да е спаднал като цяло момента.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Фев 2018 16:13 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
stepona555 написа:
Честито добре дошъл в клуба на 400 , толкова малко отклонение ще го регулираш с топчетата.
Ще бъде интересно да покажеш как се настройва вилката в горния край на нишката която движи котвата.
А момента може да го измериш с кухненското кантарче , закачено на първото зъбно колело след барабана и от там по формулата ще стигнеш до пружината.
Ако не си я вадил да я чистиш и смазваш по скоро от боклука вътре може да има голяма неравномерност , отколкото да е спаднал като цяло момента.


Добре заварил в клуба 400, интересни и уникални часовници.

Ето как настоих вилката:

Изображение

В дебрите на интернет намерих данни, че нишката е дълга 120 мм, а растоянието от горният щифт, на който виси торсионното махало, до вилката е 11.5 мм. Направих го така, пуснах часовника, но той след 3 часа спря. Това означава, че енергията която се вкарва в махалото е по-малко от загубите. За да увелича количеството енергия, вкарвана в махалото, свалих вилката с 1 мм надолу, тоест растоянието стана 12.5 мм. С това растояние часовника работи вече седмица. Започнах да го настройвам да бъде точен. Ще опитам да постигна точност под 1 минута на денонощие. Дали ще успея - не знам.

Махалото се завърта на около 200 до 210 градуса. Ако сваля вилката надолу, ще вкарвам повече енергия в в махалото, ъгълът на завъртане на махалото ще се увеличи, но смятам това за ненужно и вредно, тъй като нишката ще се натоварва на усукване повече, а и повече енергия ще се хаби напразно.

Ето още малко снимки:
Изображение

Изображение

Ето маслото което ползвах:


Изображение

Сравних го по параметри с оригинално швейцарско масло - много са близки по параметри. А по цена са много далечни. Това масло ми го каза един участник, в чужд форум за часовникари. Имам часовник смазан с това масло преди 3-4 години. Няма никакъв проблем. Маслото не е засъхнало! Едва ли някога че засъхне.

Относно маслата, има една отлична статия на една фирма, за часовникови масла, американска, там прочетох, че едно време маслата за часовници са изсъхвали след около 1.5 2 години. Това е налагало часовникът да отиде на почистване и смазване. Часовникарите са обожавали тези масла. След това маслата са станали синтетични и срокът на засъхване ( гарантиран ) е най малко 6 години. Кастрол не вярвам да засъхне когато и да било, защото ако това стане ще блокира двигателят. Все пак е двигателно масло.

Имам за направа още 4 такива 400 дневни часовника. Единият има изронени зъби на пружинният барабан! Как са успели да го направят!? Иначе, като изключим торсионната нишка, и липсващите окачалки, горна и долна, а на единият , вилката и анкърът липсват са наред.
Има още което може да се каже за вилката и настройката. Ще го споделя през седмицата.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Фев 2018 16:43 
Напреднал
Аватар

Регистриран на: 07 Окт 2015 21:42
Мнения: 1244
Местоположение: N36° 26' 08" , W5° 6' 29"
МОже би темата като се поразвие ще трябва да се мести в секцията с ремонти и помагала.
Вместо да увеличаваш височината на вилката , защо не опита да преместиш малко по далеч от нишката шифта на анкера и така ще увеличиш момента подаван на нишката.
А за точност какъв е проблема да го вкараш в КОСК стига да е добре нивелиран и да имаш търпение да си играеш с топчетата.
Спирам да спамя , сега ще потърся линк към еспанския форум , тук има един който е доста напреднал в темата , а с преводачката ако е нужно ще разберете
Поздрави и късмет с останалите


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Фев 2018 17:05 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
stepona555 написа:
МОже би темата като се поразвие ще трябва да се мести в секцията с ремонти и помагала.
Вместо да увеличаваш височината на вилката , защо не опита да преместиш малко по далеч от нишката шифта на анкера и така ще увеличиш момента подаван на нишката.
А за точност какъв е проблема да го вкараш в КОСК стига да е добре нивелиран и да имаш търпение да си играеш с топчетата.
Спирам да спамя , сега ще потърся линк към еспанския форум , тук има един който е доста напреднал в темата , а с преводачката ако е нужно ще разберете
Поздрави и късмет с останалите



Да си кажа, откровенно, беше ме страх да не счупя щифта на анкъра, в случай, че бе закален. Анкъра е закален и полиран. Анкъра е монолитен. Палетите са част от самият анкър. А тъй като вече бе сглобен, с пила не ми се пробваше. И така реших да пробвам с местене на вилакта надолу.

Поздрави и от мен!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 04 Фев 2018 18:18 
Напреднал
Аватар

Регистриран на: 07 Окт 2015 21:42
Мнения: 1244
Местоположение: N36° 26' 08" , W5° 6' 29"
Един интересен проект
https://www.relojes-especiales.com/foro ... to-426495/


Как се настройва 400 дни , няколко съвета , постовете на еlmonje
https://www.relojes-especiales.com/foro ... -a-436904/


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 05 Фев 2018 01:20 
Напреднал
Аватар

Регистриран на: 07 Окт 2015 21:42
Мнения: 1244
Местоположение: N36° 26' 08" , W5° 6' 29"
Още линкове

данни за малък
http://www.anniversaryclockidentificati ... js-53l.pdf
и за друг с диск
http://www.anniversaryclockidentificati ... gb-std.pdf
определяне на модела
http://www.anniversaryclockidentificati ... cipage.cgi
http://www.anniversaryclockidentificati ... -chart.htm


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 08 Фев 2018 11:49 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
Благодаря за линковете. Ето мойте скромни препоръки за настройка на тези часовници.
Изображение

Пиша върху скицата на испанеца.

1. С - да се регулира, така, горният държач, като за целта леко се разхлаби винта С, и се затяга така, че вилката да е застанала в такова положение, че двете палети на анкъра да са на еднакво растояние влезли ( или излезли ) в междузъбието на ходовото ( анкърното ) колело. Това е много ВАЖНО. Така махалото ще работи симетрично!

2. А - да се регулира на възможно най-малко. Без махалото да спира. Започва се от малко и постепенно се увеличава. Ако амплитудата на махалото е около 210 градуса, е добре. Повече, не е нужно. Само ще изразходваме повече енергия.

3. L - дължината на нишката, а и нейното напречно сечение ( правоъгълно или кръгло ) се взима от интернет, книга или данните за механизма. Ако увеличаваме L, то периода Т се увеличава пропорционално на корен квадратен от L. Нишката може да е скръгло или правоъгълно сечение. Правоъгълно е за предпочитане ( по-лесно се монтират горният държач, долният държач и вилката ). Бреге, предлагат месингова нишка с кръгло сечение. Американците от Холовар, предлагат нишка от инвар с правоъгълно сечение. За предпочитане е. Аз ползвам такава. Периодът Т е обратно пропорционален на сечението на нишката. На периода влияят още: масата на топчетата на махалото ( пропорционално на корен квадратен от масата на 1 топче ) и разстоянието от нишката до центъра на едно топче. Ако проявите интерес ще напиша малко формули.
4. D - регулировка чрез огъване на анкърният щифт, не препоръчвам. Струва ми се не... някак си нередна.

Дано да съм бил полезен, на тези, дето ще се наемат да поправят такъв часовник. Отдавана не се произвеждат, вече, такива часовници. Обикновенно, грамотно ремонтирани/реставрирани са доста скъпи, а и няма да поевтинеят.

Успехи на всички!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 08 Фев 2018 13:53 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 3994
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
Има няколко интересни клипчета по тази тема (поне аз така мисля)
https://youtu.be/vB8SzG-koXc?t=31m30s
https://youtu.be/bidt7n3Nkow?t=38s
те голяма мания били тези механизми. Благодаря, за споделеното по-горе!

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 08 Фев 2018 18:24 
Напреднал
Аватар

Регистриран на: 07 Окт 2015 21:42
Мнения: 1244
Местоположение: N36° 26' 08" , W5° 6' 29"
lockey написа:
Благодаря за линковете. Ето мойте скромни препоръки за настройка на тези часовници.
Изображение

Пиша върху скицата на испанеца.


4. D - регулировка чрез огъване на анкърният щифт, не препоръчвам. Струва ми се не... някак си нередна.



Успехи на всички!


Добър превод на скицата , само с едно допълнение.
Описано е в следния линк , лесно ще го копнете в преводачката.
https://www.relojes-especiales.com/foro ... ost5360009

Фабрично щифта е от меко желязо за да може да се огъва , ако е закален , значи механизма е манипулиран .
Една възможност за регулиране повече никога не е излишна според мен .Дето се казва може и да не пипаш там , но ако аз искам да си настроя силата която анкера предава на вилицата и от там на нишката по добре да имам тая възможност
Поздрави


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 12 Фев 2018 08:31 
Напреднал

Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Мнения: 1046
Местоположение: Варна
Момчета, защо пишете тук? Намерих го съвсем случайно...
Май всички сте (сме) инженери, ще пробвам леко по- инженерно.
Количеството енергия (или импулс), което се предава при всяко задействане на ходовия механизъм на махалото, не може (почти) да се променя. Това, което може да се промени, е минималната амплитуда, при която механизъмът все още работи. Това става точно както го описвате - чрез промяна на височината на привода, свързваш нишката с опашката на котвата. Така се променя коефициента на предеване на движението между махалото и котвата. Когато този коефициент нарастне, ще е намалее минималната амплитуда... Обаче има и още една много важна настройка, и тя е свързана с останалите. Дълбочината на хода! Ако е недостатъчна, се получава разколебаване на хода близо до равновеснопто положение и за миг часовникът избързва с 5-10 мин. Колкото по- надолу е привода, толкова по-лесно се получава това разколебаване, и съответно е нужнен по-дълбок ход... Нещата са много заплетени и въобще работата на този тип механизми е компромис с часовникарството като такова. Основният проблем е не да се накарат да работят, а постигане на изохронност. Много са неизохронни - не е проблем да се накарат в даден момент да работят точно, но след половин година, като поотслабне силата на пружината, ще изосават примерно с 5 мин, на ден. Приемам ги по-скоро като някаква атракция, не точно като часовници...


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 13 Фев 2018 14:01 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
nevenbekriev написа:
Момчета, защо пишете тук? Намерих го съвсем случайно...
Май всички сте (сме) инженери, ще пробвам леко по- инженерно.
......
като поотслабне силата на пружината, ще изосават примерно с 5 мин, на ден. Приемам ги по-скоро като някаква атракция, не точно като часовници...


Инженери, да. Такива сме. Но... кой бе казал... като знам какъв инженер съм, ме е страх да отида на лекар.

Изохронни са, точно толкова колкото и махалото. На хода най много влияе температурата!!! Нишката е инвар, но махалото е от месинг. Как се променя инерционният момент на махалото само ( от температурата )!!!
Изчисленията показват 4 градуса по целций = 9 секунди на 24 часа. Основната неточност не е от изохронноста а от добрата стара температура.

Прилагам следната картинка ( само за инженери, извинете ме )

Изображение

Дали са атракция? Да атрактивни са. Но дали са по малко часовници, заради това? Не, не мисля.
Във всеки случай, настройката е много предизвикателна. В момента оправям/реставрирам 5-ит подред такъв часовник. Мислех , че у нас в България има мърлячи. Но не-е-е-е в чужбина мърлячите и измекярите са повече. ( часовниците купих от ebay и са от САЩ и Германия ). Във всеки часовник има по няколко чиFFта РЪЦЕ!!! :) :lol: :o

Поздрави и много успехи!!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 13 Фев 2018 21:53 
Напреднал

Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Мнения: 1046
Местоположение: Варна
Мда...
Гледай сега, това, че можеш да изведеш формулата за периода на торсионно махало е добре, но не те прави по-добър инженер. Виждам, че се занимаваш с чсоовници отскоро, обаче си решил че всичко ти е ясно. Допускаш една основна грешка в разсъждеията. Диференциалното уравнение описва процеса на затихващи свободни колебания в махалото. В часовника за съжаление обаче махалото не извършва свободни колебания, то се колебае принудително. Освен че внася енергия в системата за да поддържа колебанията, ходовият механизъм променя чувствително периода на тези колебания. Съмнявам се да можеш да изведеш уравнение, което да описва влиянието на ходовия механизъм върху периода. Със сигурност това влияние е функция на момента на пружината, който значително се променя в течение на 400те дни между навиванията. Изохронноста в часовниците е сложно нещо и се постига по различни начини за различните типове ходове, но точно за този тип механизми постигането й е мисия невъзможна, а и никой до колкото знам не си го е поставял за цел на живота. Но не пречи да пробваш. Можеш да навиеш пружината само на един оборот на вала на барабана и да засечеш периода точно, след това да навиеш до край и пак да го засечеш, за да можеш да ги сравниш. Обаче трябва да изчакаш поне един час, за да се установи амплитудата, преди да измерваш каквото и да е.... А, и загубите в това махало не са толкова от съпротивление на въздуха и пружинен хистерезис на нишката, колкото от... триене в детайлите на ходовия механизъм! Освен това, периодът не зависи само от инерционния момент на махалото, а и от тежестта му. Колкото по тежко, толкова по-малък период. Инерционният момент влияе на периода обратно...


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Фев 2018 14:02 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
nevenbekriev написа:
Мда...
Гледай сега, това, че можеш да изведеш формулата за периода на торсионно махало е добре, но не те прави по-добър инженер. Виждам, че се занимаваш с чсоовници отскоро, обаче си решил че всичко ти е ясно. Допускаш една основна грешка в разсъждеията. Диференциалното уравнение описва процеса на затихващи свободни колебания в махалото. В часовника за съжаление обаче махалото не извършва свободни колебания, то се колебае принудително. Освен че внася енергия в системата за да поддържа колебанията, ходовият механизъм променя чувствително периода на тези колебания. Съмнявам се да можеш да изведеш уравнение, което да описва влиянието на ходовия механизъм върху периода. Със сигурност това влияние е функция на момента на пружината, който значително се променя в течение на 400те дни между навиванията. Изохронноста в часовниците е сложно нещо и се постига по различни начини за различните типове ходове, но точно за този тип механизми постигането й е мисия невъзможна, а и никой до колкото знам не си го е поставял за цел на живота. Но не пречи да пробваш. Можеш да навиеш пружината само на един оборот на вала на барабана и да засечеш периода точно, след това да навиеш до край и пак да го засечеш, за да можеш да ги сравниш. Обаче трябва да изчакаш поне един час, за да се установи амплитудата, преди да измерваш каквото и да е.... А, и загубите в това махало не са толкова от съпротивление на въздуха и пружинен хистерезис на нишката, колкото от... триене в детайлите на ходовия механизъм! Освен това, периодът не зависи само от инерционния момент на махалото, а и от тежестта му. Колкото по тежко, толкова по-малък период. Инерционният момент влияе на периода обратно...


С някой неща съм съгласен, а с други не. Не ми се влиза в полемика... А преди да стана инженер, завърших Техникума по финна механика и оптика. Отдавна. Та, от тогава се занимавам с часовници, ама не си вадя хляба с това. Правя други неща. А иначе:

Теглото на торсионното махало не влияе на периода!!!!

Но не ми се спори. Приеми, че си прав. Поздрави и много Успехи!


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 16 Фев 2018 23:12 
Напреднал

Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Мнения: 1046
Местоположение: Варна
lockey написа:

Теглото на торсионното махало не влияе на периода!!!!

Но не ми се спори. ...


И аз не си вадя хляба с ремонт на часовници. И на мен не ми се спори...

Тежестта на махалото пряко се отразява като опън на нишката. Колкото повече е опъната, толкова повече нараства възстановяващият момент, който се стреми да върне махалото към равновесното му положение. И така се отразява на периода.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 17 Фев 2018 04:01 

Регистриран на: 29 Дек 2017 14:09
Мнения: 43
nevenbekriev написа:
lockey написа:

Теглото на торсионното махало не влияе на периода!!!!

Но не ми се спори. ...


И аз не си вадя хляба с ремонт на часовници. И на мен не ми се спори...

Тежестта на махалото пряко се отразява като опън на нишката. Колкото повече е опъната, толкова повече нараства възстановяващият момент, който се стреми да върне махалото към равновесното му положение. И така се отразява на периода.


Написах диференциалното уравнение, по горе, само за да е ясно за какво става дума, т.е. да стане ясно, че торсионото махало е изохронно ( периода на колебанията не се влияе от амплитудата ). Ако нишката не излезе от границата на еластичноста ( тоест не я усукваме много ), махалото е изохронно, без значение има ли загуби или не. Масата на махалото не влияе на периода. Ако окачиш на нишка един тънък и дълъг цилиндър, по оста му, периодът ще е малък. Ако окачиш същият цилиндър, на същата нишка, перпендикулярно на оста му, периодът ще е много по-голям. Защото инерционият му момент е много по-голям. А масата му, и теглото му, си остават същите!!!
Пиша, не за да демонстрирам знания, а за да бъда полезен на някого. За торсионото махало и часовниците с такова махало почти няма нищо написано, а на български съвсем нищо.

Часовниците ( 400 дневни ), които в момента възстановявам , показват ясно, че предишните майстори, просто, са ги съсипали. Тоест в прав текст - нищичко не са разбирали от торсиони махала . Това е причината да бъдат продадени и да се озоват при мен. Не ги продавам. Стоят си в моят офис и си работят. 4 броя съм възстановил напълно ( всички бяха с липсваща долна окачалка и нишка, на един липсваше вилката, един бе с не-неговата си котва - направих нова ). Има още 3 броя. Липсват им котвите, вилката и окачалките за махалото, а и нишките . А единият трябва да му се прави нов барабан за двигателната пружина, защото има изронени зъби.

Успех във ваденето на хляба... а и във ваденето на други неща.... :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 1 от 3   [ 58 мнения ]
Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало