Страница 3 от 10

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 00:32
от DHM
Ами първо добре дошъл при "разбирачите" :) n_thumbsup , както ти сам се изрази, а някои ....................натъртиха :D Макар, че едва ли някой тук се смята за такъв....изключвам Невен, когото пък ние смятаме за знаещ и можещ човек, като какъвто не веднъж се е доказал!
Поздравления за уникалната находка icon_clap Казвам го с неприкрита завист и съм сигурен, че не съм единствения тук :lol: Страхотен часовник.....мечта за всеки колекционер :yahoo
Пожелавам ти още и още такива съкровища n_thumbsup Както и да ги споделяш с нас :)
Поздравления за добре дошъл и за корабния хронометър :b

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 08:46
от varban
trk2 написа:Днес заточих прецизно една отвертка от мека стомана, извадих барабана от малкото мостче за да извадя веригата и я навих, вероятно неправилно, но поне се убедих че работи.
Е, това е много добре.
Ако дертовете са само в неправилно работещ двигател - ще се оправиш сам :)

Иначе диагнозата за такъв рядък механизъм е трудна. Хубаво е, че има два такива хронометъра в темата и поне може да се снима положението на частите в началото и в края на навиването.
Едва ли ще седнат да ги разглобяват, ама и това е нещо.

Описанието, дето го пуснах на стрелките и тук по-рано, е доста повърхностно. Със сигурност има и технология за ремонт - не може такава скъпа техника да се остави на художествена самодейност :)

Има едно място, където я има - http://rgavmf.ru/" onclick="window.open(this.href);return false;
Проблем е, че този хронометър все още е на въоръжение и снабдяване. Няма нищо секретно в него, разбира се, но кой ще ти се разправя с отделно взет саат.
Сигурно стои някъде в списъците, заедно с компаси, жироплатформи, системи за единно време и прочие навигационни работи. И услугите на http://rgavmf.ru/index.php?option=com_w ... &Itemid=61" onclick="window.open(this.href);return false; не се отнасят за него :(

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 09:04
от Pavlin
Добре дошъл Коце!
Радостното е че с баланс- анкър всичко е наред, щом казваш че работи. Анкъра май беше някакъв особен. Странно обаче защо е бил с извадена верига?! Дано да е дело на комшията или на някой любопитен преди него, а не на майстор.
Ако трябва ще разглобим един и ще гледаме от него.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 09:44
от trk2
Eто го зъбчето на тази снимка е прибрано, чудя се как мога да го прибера и при какви обстоятелства то изкача.

Изображение

Имам още една питанка, на оста на 4твъртото колело има още някакво паразитно беззъбо колело с изрязан триъгълник на едно място по периферията му- чудя се дали това не е свързано с функцията за електрически контакт

Изображение

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 09:44
от varban
2 Павлин:

На този часовник конвенционални са колелетата в ангренажа и минутерията, всичко останало е особено :)

Пружината с охлюв и верига - едно на ръка. Ама хронометричния ход (в смисъл - escapement) си е хептем бамбашка:

Изображение

Няма анкър, има лост, от едната страна на който се опира много еластична и тънка пружинка. Смятай кво чудо е, след като традиционно се прави златна.
Импулсния камък чука тая пружинка два пъти за колебание, само че в едната посока (на рисунката - по часовниковата стрелка) пружинката се огъва и пропуска камъка почти без никакво съпротивление - знаеш какъв баланс е на тази машина :)
А като се върне обратно, пружинката се огъва на много по-малка дължина, щото се опира в спусковия лост, и тогава ходовото колело се премества. И само тогава баланса получава импулс. Един път за период, не два пъти.
Понеже този момент е близо до равновесното положение, влиянието на големината на импулса е най-малко (импулс преди равновесието увеличава, а след равновесието - намалява честотата на колебание на системата).

И по-нататък - това, което лесно се вижда. Цилиндрична спирала. Така центърът на маса остава много по-близо до оста на баланса.
Голям баланс с възможност за регулировка на термостабилността.
И това, което рядко се среща - диамант за опорен камък.
Да,да :)

Камъните в този механизъм са с един повече от рубините. И този последния е диамант :)
На него лежи долната цапфа на баланса в нормално положение - нагоре с цифера :)

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 09:49
от varban
trk2 написа: Имам още една питанка, на оста на 4твъртото колело има още някакво паразитно беззъбо колело с изрязан триъгълник на едно място по периферията му- чудя се дали това не е свързано с функцията за електрически контакт

Изображение
А има ли електроконтактен механизъм?
В онази книжка са описани два вида - секунден и минутен.
Твоят прилича да е минутен. Ама не мога да се ориентирам никак. Има ли изводи за контакти? И въобще някакви жици и електрика?

Ако да, ми звънни го с един мултицет. Той гарантирано няма да пусне повече от допустимите милиампери :)
Контактът трябва да се затваря един път в минута.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 10:03
от trk2
Не няма контакти единствено допълнително колелце на четвъртата ос.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 10:30
от varban
Сигурно е то.
Ето как изглежда секундното контактно приспособление:


Изображение

60 зъба, всяка секунда дава импулс.
Ако колелото е гладко, с една засечка, ще дава един импулс в минута.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 10:34
от nevenbekriev
trk2 написа:Eто го зъбчето на тази снимка е прибрано, чудя се как мога да го прибера и при какви обстоятелства то изкача.

Изображение

Имам още една питанка, на оста на 4твъртото колело има още някакво паразитно беззъбо колело с изрязан триъгълник на едно място по периферията му- чудя се дали това не е свързано с функцията за електрически контакт

Изображение
И от мен добре дошъл,
Такъв не съм разглобявал, но пък със стари фюзейни съм се срещал. Лостът както си разбрал служи за ограничаване на навиването. При този не знам как е, но при джобните самата верига като се изкачва по охлюва натиска един лост, който блокира движението. Може би ако при нормалната работа фюзейното клело(ти му казваш пирамидно) се завърти , лостът ше се прибере сам. Моят съвет е да изпуснеш пружината, да откачиш веригата от барабана и да я навиеш цялата по охлюва, все едно часовникът е напълно навит, тогава да я закачиш за барабана, и да навиеш пружината от вала на барабана докрая, след което да отпуснеш да речем четвърт оборот назад. Трябва да внимаваш с контрата при навиването.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 11:17
от trk2
Това беше и моята идея. Не искам да натискам зъба с отверка да не се хлъзне, пробвах с клечка но не става. Тогава стигнах и аз до тази идея да пусна пирамидата в естествен ход , но не успя да направи пълен оборот (преди всичко исках да видя дали работи) , довечера ще се опитам да кача поне една намотка на пирамидата за да може зъба да мине от обратната страна на поста и евентулано да се прибере сам., защото не ми се иска да свалям моста със регулатора на този етап.
И ще погледна да видя какво има от другата страна на пирамидата, вероятно си прав – най -вероятно този зъб е част от лост който има излаз и на обратната страна за натискане от веригата иначе не мога да си обясня как се задейства.
Да Върбане, като видях схемата картинката ми се нареди значи имам остатък от минутно контактно колело, снимката не е моя и това на нея е вероятно е секундно колело с 60 вдлъбнатини.
Сега се сещам че съм виждал импулсни часовници Бреге в министерство на отбраната, интересно дали импулса не се управлява от някой морски хронометр.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 11:26
от nevenbekriev
trk2 написа: Сега се сещам че съм виждал импулсни часовници Бреге в министерство на отбраната, интересно дали импулса не се управлява от някой морски хронометр.
Нищо чудно да са се управлявали от това
http://auction.bg/item.php?id=1015194" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 11:34
от varban
Не виждам аукциона, ама може да е било нещо такова:

Изображение

По-просто и по-точно от 6МХ.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 15:54
от trk2
Днес не се стърпях и съвърших работа по- рано. Видях че зъба излиза от другия край на пирамидата, събрах смелост и го преместих внимателно.
Започнах да навивам с ключа но пружината излезе от пътечките на пирамидата защото вероятно не съм я навил равномерно на барабана.
Затова постъпих както Невен ме посъветва навих я на пирамидата и тогава я закачих на барабана.
После навих пружината от оста на барабана с 5 оборота, като реших да добавям в процеса на работа ( Мислех че трябват поне 20) Сега обаче гледам в книгата на Върбан http://german242.com/books/remont_izmer_vremeni.djvu" onclick="window.open(this.href);return false; пише 5,23 оборота- голям късмет добре, че следвам правилото полека.
След операцията по навиването резерва отиде на 24 часа. (но това ми е най малката грижа)
Сега целта ми е така да навия барабана, че да стигне за развиване на веригата, че и малко да остане, но колко запас да оставя в крайния момент при вече развита верига ?!
Ето видео на работата- красота



ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
По- нататък планирам проверка на точността и после ще има профилактика.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 16:10
от varban
trk2 написа: Сега целта ми е така да навия барабана, че да стигне за развиване на веригата, че и малко да остане, но колко запас да оставя в крайния момент при вече развита верига ?!
Пише пак там - при напълно развита пружина - 10 щракания на храповика на барабана, не на охлюва.

И по инструкция този агрегат се навива до 8, а не до край. Значи върви в зоната 8...32 часа на индикатора.
trk2 написа: ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
По- нататък планирам проверка на точността и после ще има профилактика.
Първо виж амплитудата, после виж милиметътр по милиметър дали някой не си е играл с тежестите за термокомпенсация и корекция на хода, после направи профилактика и няма да ти се налага да настройваш точност :D

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 11 фев 2014 16:16
от varban
trk2 написа:ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
Киснене, миене, чистене, пак киснене, пак миене и така - докато омекне.
Хубавото е, че не си ограничен от разтворители. Ако не стане с бензин, има разни спиртове, кореселини, ултразвукови вани и прочие варианти. Щом е цяла, трябва да върви, де ще ходи.
Ама за да върви добре, трябва да се движи мазно-мазно, всяко едно звено от най-малкото побутване.

Кво като е работила/стояла много - това не е верига на колело, че да има значение разтягането на звената и увеличаване на стъпката.

Само да няма изкривени звена. Тогава е зле :(

И да намериш резервна, тя кой знае от кога не е преконсервирана, така че и тя ще иска същото.