Смени големината на шрифта



Публикувай нова темаДобави отговор Страница 3 от 5   [ 72 мнения ]
Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: 18 Окт 2013 08:37 
Специалист

Регистриран на: 19 Яну 2012 19:20
Мнения: 3494
:)Видях отдавна тези.Няма такъв.Има подобен.Разликите са в посоката на отчитане на малкия цифер и секундните маркери на основния циферблат.Липсва и контактна система.Абе щом има място в експозициите на посочените преди изложби,има място и в сбирката на rosen_er :D


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 18 Окт 2013 13:32 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
То това е по дефолт :)

Бърза работа с тоя часовник нямаш, снимките са добри... ще погледна тук-таме и ще питам тоя-оня :)
Виж вътре по корпуса дали има отметки за текущи прегледи и ремонти.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 09 Апр 2014 18:16 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4257
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
E приятели, готови ли сте за 12-ти април?
АААА а какво беше 12 април? За тези който не се сещат - Международен ден на авиацията и космонавтиката. Тъй, че имате само няколко дни за да се отчетете по темата.
Аз днес случайно сдобих Слава Глобус с откъртена ракетка, доста мърлява но ще заблести имам няколко дни до тогава дано успея искам да я покажа на празника.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 09 Апр 2014 18:59 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Миналата година намерих това изпълнение:
http://muztune.com/storag/%D0%92%D0%BE% ... 1%82%D1%8B

Изтеглете си го за вдъхновение :-)

Тази песен не е парадна, но е широко популярна в определени тесни среди ;-)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 10 Апр 2014 09:05 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
А днес се навършват 35 години от старта на Союз-33.

Ето едно интервю на Георги Иванов: http://www.blitz.bg/news/article/260943

varban написа:
Около тоя полeт има много митове и легенди.


По въпроса за митовете: Аз преведох едно парче на авиабазата: http://forums.airbase.ru/2014/04/t7397- ... l#p3435805

Та по темата на форума - все пак ще ми е интересно, дали наистина са взели голяма Слава горе или са карали с щатните прибори :)

Четвърт кило тежи, ако има и два резервни, си е колкото шише ракия :)

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 10 Апр 2014 23:31 
Специалист

Регистриран на: 11 Фев 2013 21:37
Мнения: 3259
Местоположение: Варна
Трябва да се гордеем с този ден. За жалост българинът не се гордее с поривът си към звездите,а с това, колко по-дълбоко се окопава в земята.

_________________
"Човекът откри времето,Сейко го усъвършенства" " 浪人 "


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 08:11 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Караме по хорнологията отпреди 35 години.
Вчера вечерта - старт на КК Союз-33.
А на 11 април, след сближаването със станцията Салют започва най-драматичната част на полета.
Причината е прогар на камерата на основния ракетния двигател.
100% надеждност няма никъде, и на Союз-33 теорията на вероятностите си е показала рогите.

От самото начало на космическите полети критичните системи и възли са се дублирали... на Восток е имало само един ракетен двигател, но орбитата му е била толкова ниска, че даже при отказ на този двигател спускаемият апарат ще стигне до Земята заради съпротивлението на атмосферата... не е ясно, точно къде и кога, ама за около седмица. Както и да е, всички Востоци работят нормално... всички пилотирани Востоци: имало е два отказа преди 12.04.1961, но те са били безпилотни.

На следващите два КК - Восход, теорията на вероятностите си е казала тежката дума: от два пилотирани - един отказ. Вярно, в системата за ориентиране, та на Беляев и Леонов (Восход-2, първото излизане на човек в открития космос) им се е наложило да ориентират ръчно космическия кораб. На Восход вече е имало и резервен двигател, ама не се е наложило да се включва. Но резервния двигател е бил твърдогоривен.

Следващия КК, Союз, получава пълноценен дублиращ двигател:

Изображение

# 23 e основния, а # 22 - дублиращия. Вижда се, че двигателите са различни. Основния е еднокамерен, а дублиращия - двукамерен. Обаче резервоарите им са общи.

Та да се върнем към 11 април 1979.

По време на сближаването със станцията прогаря камерата на основния двигател. Той се намира в центъра на приборно-агрегатния отсек и е омотан с тръби, маркучи, кабели и разна друга карантия. На схемите това не се вижда:

Изображение

Но пък се вижда, къде са резервоарите за окислител и гориво.

Екипажът на станцията Салют-6 докладва, че факелът на двигателя бие настрани, а не по оста на апарата. И в Союз-33 се усеща ненормалната му работа.

Става ясно, че положението е епек. Трябва да се намери решение за излизане от ситуацията.

Единият вариант е бил скачване с дублиращия двигател и връщане на Рукавишников и Иванов с друг Союз. Ама ако нещо е станало и с резервния - прощавай, сбогом, сестрице Яно...
По-късното развитие на нещата показва правилността на решението да прекратят полета. Щото и резервния двигател не развива пълна тяга. Имало е повреди в общата част на системата - в горивната.

Но това става ясно на следващия ден, на 12 април.

А сутринта на 11 април в РЕПовете излиза библиографическа рядкост - списания и вестници със статии, че Союз-33 се е скачил със станцията. После много набързо са ги обрали... ако и това не са градски легенди :D

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 14:37 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
... та затова се ограничавам с подробностите по аварията - само общия вид на двигателната установка на КК 7К-Т Союз:



Изображение

Тази, за която става дума, съм я обозначил със стрелка.
До нея е по-новата, с която се комплектоват следващите КК Союз.
А на преден план е нещо от спускаем апарат на междупланетна станция, която ползва подобен по размери двигател. Може да се види, колко тръболяк, кабели и клапани има в района на авариралия двигател.

Тук трябва да отбележа още един факт - прогар на такъв двигател в земни условия е почти сигурен теч, последван от пожар и взрив. Тези ракетни двигатели работят с диметилхидразин и азотен тетраоксид - самовъзпламеняваща се двойка. Също като във филмите: капваш от едната течност в другата и - взрив :) Да де, ама това става в затворен обем, или поне при атмосферно налягане. А в приборно-агрегатния отсек е вакуум, дълбок вакуум, който силно изменя свойствата на веществата. Всички течности почват да кипят, като при това се охлаждат до втвърдяване. Поведението им коренно се изменя... например, бездимният барут не се пали от нажежена до червено жичка... може да го режеш, като стиропор :)

Та затова се е разминало... ако подобна авария се случи на земята, ще се натрупат компоненти и - бух! А в космоса са се изпарили :)

Това е една от малкото благинки на космическото пространство. Другата благинка е относителна - пълна липса на топлообмен - даже факелът да минава между тръбите, няма да ги нагрее, докато не удари право в детайла. Благинката е относителна, защото охлаждането в космоса си е много сериозен проблем.

А безтегловността за случая е лошо нещо - влезе ли мехур в течност, не излиза. В безтегловност може да вземеш течност, внимателно да я излееш от туба и да я оставиш, и тя ще придобие форма на сфера. Много красиво за снимане и страхотия за горивото в резервоарите - ако помпите на компоненти смукнат газ, съпротивлението на вала пада, оборотите нарастват рязко и може да се стигне до разрушаване на турбопомпения агрегат... помпите на ракетните двигатели не се задвижват от електромотори, а от газови турбини.

Та когато Союз-33 е отработвал спирачния импулс за спускане от орбита, двигателят не е развил необходимата тяга, щото течността в резервоарите не е била течност, а пяна. Затова и интеграторът на ускорението не е изключил двигателя. Рукавишников го е изключил ръчно след още 25 секунди работа.

И за екипажа са почнали да текат най-дългите минути в живота им: било е пределно ясно, че и резервният двигател не е отработил импулсът щатно, но не е било ясно, дали ще закачат атмосферата, или просто ще преминат на друга орбита.

ПС: Щях да напиша - във вечна орбита, но не е така - след около месец са щели да закачат атмосферата и да влязат в плътните слоеве. Само че нямало да могат да изкарат този месец - нямали са толкова кислород на борда.

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 15:14 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
За вариантите: имало е три варианта:
1. Ако двигателят работи щатно по тяга (около 4 kN) и по време (около 190 секунди), то траекторията ще бъде щатна - управляемо спускане.
2. Ако двигателят работи щатно по тяга, но от 90 до 190 секунди, то траекторията ще бъде аварийна - балистично спускане.
3. Ако двигателят отработи по-малко от 90 секунди, то корабът няма да се закачи за атмосферата за няколкото дни, за които имало кислород на борда.

Станало нещо между 1. и 2. - двигателят отработил щатните три минути, но не бил изключен от атоматиката, която следяла сумарният импулс (интеграл от тягата по време). И на 213 секунда Рукавишников го изключил ръчно, както е било по инструкция. По-късно Рукавишников разказвал за тези минути: «Я заметил пылинку, которая висела прямо перед нами. Смотри, говорю, Георгий, это наша судьба. Если она пойдет вниз, мы спасены — начинается торможение».

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: По темата:
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 15:23 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Часовникът на КК Союз, в това число и на Союз-33 е БЧК (бортовые часы космические):

Изображение

// http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclope ... soyuz7.pdf

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 15:54 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4257
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
Много яко, благодаря Върбан.
Жалко, че руснаците не са направили филм със съвременни ефекти по тези истински събития.
Би било интересно да се гледа.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 16:02 
Аватар

Регистриран на: 14 Яну 2014 20:33
Мнения: 426
Да се включа и аз в отбелязването на Международен ден на авиацията и космонавтиката

Ето за деня на авиацията -


Изображение


Ето и за деня на космонавтиката-


Изображение


ПП: Как мразя да снимам черни часовници lol2


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 11 Апр 2014 18:46 
Аватар

Регистриран на: 21 Юли 2012 14:18
Мнения: 471
Ето и моите по темата.
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 12 Апр 2014 09:39 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Мнения: 4585
Местоположение: Казанлък
Изображение

_________________
В мрежата никой не може да ме обиди ;)


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: 12 Апр 2014 11:39 
Moderator
Аватар

Регистриран на: 20 Яну 2012 22:02
Мнения: 4257
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Публикувай нова темаДобави отговор Страница 3 от 5   [ 72 мнения ]
Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4, 5  Следваща


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Начало