Часовници в космоса и авиацията

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от rosen_er » 18 окт 2013 08:37

:)Видях отдавна тези.Няма такъв.Има подобен.Разликите са в посоката на отчитане на малкия цифер и секундните маркери на основния циферблат.Липсва и контактна система.Абе щом има място в експозициите на посочените преди изложби,има място и в сбирката на rosen_er :D

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 18 окт 2013 13:32

То това е по дефолт :)

Бърза работа с тоя часовник нямаш, снимките са добри... ще погледна тук-таме и ще питам тоя-оня :)
Виж вътре по корпуса дали има отметки за текущи прегледи и ремонти.

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6194
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от atanweb » 09 апр 2014 18:16

E приятели, готови ли сте за 12-ти април?
АААА а какво беше 12 април? За тези който не се сещат - Международен ден на авиацията и космонавтиката. Тъй, че имате само няколко дни за да се отчетете по темата.
Аз днес случайно сдобих Слава Глобус с откъртена ракетка, доста мърлява но ще заблести имам няколко дни до тогава дано успея искам да я покажа на празника.
Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 09 апр 2014 18:59

Миналата година намерих това изпълнение:
http://muztune.com/storag/%D0%92%D0%BE% ... 1%82%D1%8B" onclick="window.open(this.href);return false;

Изтеглете си го за вдъхновение :-)

Тази песен не е парадна, но е широко популярна в определени тесни среди ;-)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 10 апр 2014 09:05

А днес се навършват 35 години от старта на Союз-33.

Ето едно интервю на Георги Иванов: http://www.blitz.bg/news/article/260943" onclick="window.open(this.href);return false;
varban написа: Около тоя полeт има много митове и легенди.
По въпроса за митовете: Аз преведох едно парче на авиабазата: http://forums.airbase.ru/2014/04/t7397- ... l#p3435805" onclick="window.open(this.href);return false;

Та по темата на форума - все пак ще ми е интересно, дали наистина са взели голяма Слава горе или са карали с щатните прибори :)

Четвърт кило тежи, ако има и два резервни, си е колкото шише ракия :)

Seikosha
Специалист
Reactions:
Мнения: 3681
Регистриран: 11 фев 2013 21:37
Местоположение: Варна

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от Seikosha » 10 апр 2014 23:31

Трябва да се гордеем с този ден. За жалост българинът не се гордее с поривът си към звездите,а с това, колко по-дълбоко се окопава в земята.
"Човекът откри времето,Сейко го усъвършенства" " 浪人 "

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 11 апр 2014 08:11

Караме по хорнологията отпреди 35 години.
Вчера вечерта - старт на КК Союз-33.
А на 11 април, след сближаването със станцията Салют започва най-драматичната част на полета.
Причината е прогар на камерата на основния ракетния двигател.
100% надеждност няма никъде, и на Союз-33 теорията на вероятностите си е показала рогите.

От самото начало на космическите полети критичните системи и възли са се дублирали... на Восток е имало само един ракетен двигател, но орбитата му е била толкова ниска, че даже при отказ на този двигател спускаемият апарат ще стигне до Земята заради съпротивлението на атмосферата... не е ясно, точно къде и кога, ама за около седмица. Както и да е, всички Востоци работят нормално... всички пилотирани Востоци: имало е два отказа преди 12.04.1961, но те са били безпилотни.

На следващите два КК - Восход, теорията на вероятностите си е казала тежката дума: от два пилотирани - един отказ. Вярно, в системата за ориентиране, та на Беляев и Леонов (Восход-2, първото излизане на човек в открития космос) им се е наложило да ориентират ръчно космическия кораб. На Восход вече е имало и резервен двигател, ама не се е наложило да се включва. Но резервния двигател е бил твърдогоривен.

Следващия КК, Союз, получава пълноценен дублиращ двигател:

Изображение

# 23 e основния, а # 22 - дублиращия. Вижда се, че двигателите са различни. Основния е еднокамерен, а дублиращия - двукамерен. Обаче резервоарите им са общи.

Та да се върнем към 11 април 1979.

По време на сближаването със станцията прогаря камерата на основния двигател. Той се намира в центъра на приборно-агрегатния отсек и е омотан с тръби, маркучи, кабели и разна друга карантия. На схемите това не се вижда:

Изображение

Но пък се вижда, къде са резервоарите за окислител и гориво.

Екипажът на станцията Салют-6 докладва, че факелът на двигателя бие настрани, а не по оста на апарата. И в Союз-33 се усеща ненормалната му работа.

Става ясно, че положението е епек. Трябва да се намери решение за излизане от ситуацията.

Единият вариант е бил скачване с дублиращия двигател и връщане на Рукавишников и Иванов с друг Союз. Ама ако нещо е станало и с резервния - прощавай, сбогом, сестрице Яно...
По-късното развитие на нещата показва правилността на решението да прекратят полета. Щото и резервния двигател не развива пълна тяга. Имало е повреди в общата част на системата - в горивната.

Но това става ясно на следващия ден, на 12 април.

А сутринта на 11 април в РЕПовете излиза библиографическа рядкост - списания и вестници със статии, че Союз-33 се е скачил със станцията. После много набързо са ги обрали... ако и това не са градски легенди :D

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Това е часовникарски форум...

Мнение от varban » 11 апр 2014 14:37

... та затова се ограничавам с подробностите по аварията - само общия вид на двигателната установка на КК 7К-Т Союз:



Изображение

Тази, за която става дума, съм я обозначил със стрелка.
До нея е по-новата, с която се комплектоват следващите КК Союз.
А на преден план е нещо от спускаем апарат на междупланетна станция, която ползва подобен по размери двигател. Може да се види, колко тръболяк, кабели и клапани има в района на авариралия двигател.

Тук трябва да отбележа още един факт - прогар на такъв двигател в земни условия е почти сигурен теч, последван от пожар и взрив. Тези ракетни двигатели работят с диметилхидразин и азотен тетраоксид - самовъзпламеняваща се двойка. Също като във филмите: капваш от едната течност в другата и - взрив :) Да де, ама това става в затворен обем, или поне при атмосферно налягане. А в приборно-агрегатния отсек е вакуум, дълбок вакуум, който силно изменя свойствата на веществата. Всички течности почват да кипят, като при това се охлаждат до втвърдяване. Поведението им коренно се изменя... например, бездимният барут не се пали от нажежена до червено жичка... може да го режеш, като стиропор :)

Та затова се е разминало... ако подобна авария се случи на земята, ще се натрупат компоненти и - бух! А в космоса са се изпарили :)

Това е една от малкото благинки на космическото пространство. Другата благинка е относителна - пълна липса на топлообмен - даже факелът да минава между тръбите, няма да ги нагрее, докато не удари право в детайла. Благинката е относителна, защото охлаждането в космоса си е много сериозен проблем.

А безтегловността за случая е лошо нещо - влезе ли мехур в течност, не излиза. В безтегловност може да вземеш течност, внимателно да я излееш от туба и да я оставиш, и тя ще придобие форма на сфера. Много красиво за снимане и страхотия за горивото в резервоарите - ако помпите на компоненти смукнат газ, съпротивлението на вала пада, оборотите нарастват рязко и може да се стигне до разрушаване на турбопомпения агрегат... помпите на ракетните двигатели не се задвижват от електромотори, а от газови турбини.

Та когато Союз-33 е отработвал спирачния импулс за спускане от орбита, двигателят не е развил необходимата тяга, щото течността в резервоарите не е била течност, а пяна. Затова и интеграторът на ускорението не е изключил двигателя. Рукавишников го е изключил ръчно след още 25 секунди работа.

И за екипажа са почнали да текат най-дългите минути в живота им: било е пределно ясно, че и резервният двигател не е отработил импулсът щатно, но не е било ясно, дали ще закачат атмосферата, или просто ще преминат на друга орбита.

ПС: Щях да напиша - във вечна орбита, но не е така - след около месец са щели да закачат атмосферата и да влязат в плътните слоеве. Само че нямало да могат да изкарат този месец - нямали са толкова кислород на борда.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 11 апр 2014 15:14

За вариантите: имало е три варианта:
1. Ако двигателят работи щатно по тяга (около 4 kN) и по време (около 190 секунди), то траекторията ще бъде щатна - управляемо спускане.
2. Ако двигателят работи щатно по тяга, но от 90 до 190 секунди, то траекторията ще бъде аварийна - балистично спускане.
3. Ако двигателят отработи по-малко от 90 секунди, то корабът няма да се закачи за атмосферата за няколкото дни, за които имало кислород на борда.

Станало нещо между 1. и 2. - двигателят отработил щатните три минути, но не бил изключен от атоматиката, която следяла сумарният импулс (интеграл от тягата по време). И на 213 секунда Рукавишников го изключил ръчно, както е било по инструкция. По-късно Рукавишников разказвал за тези минути: «Я заметил пылинку, которая висела прямо перед нами. Смотри, говорю, Георгий, это наша судьба. Если она пойдет вниз, мы спасены — начинается торможение».

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

По темата:

Мнение от varban » 11 апр 2014 15:23

Часовникът на КК Союз, в това число и на Союз-33 е БЧК (бортовые часы космические):

Изображение

// http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclope ... soyuz7.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6194
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от atanweb » 11 апр 2014 15:54

Много яко, благодаря Върбан.
Жалко, че руснаците не са направили филм със съвременни ефекти по тези истински събития.
Би било интересно да се гледа.
Изображение

Потребителски аватар
sharky1973
Напреднал
Reactions:
Мнения: 446
Регистриран: 14 яну 2014 20:33

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от sharky1973 » 11 апр 2014 16:02

Да се включа и аз в отбелязването на Международен ден на авиацията и космонавтиката

Ето за деня на авиацията -


Изображение


Ето и за деня на космонавтиката-


Изображение


ПП: Как мразя да снимам черни часовници lol2

Потребителски аватар
мераклия
Напреднал
Reactions:
Мнения: 484
Регистриран: 21 юли 2012 14:18

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от мераклия » 11 апр 2014 18:46

Ето и моите по темата.
Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от varban » 12 апр 2014 09:39

Изображение

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6194
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Часовници в космоса и авиацията

Мнение от atanweb » 12 апр 2014 11:39

Изображение

Отговори

Върни се в “Хомиджи, дайвърски и военни часовници”