Караме по хорнологията отпреди 35 години.
Вчера вечерта - старт на КК Союз-33.
А на 11 април, след сближаването със станцията Салют започва най-драматичната част на полета.
Причината е прогар на камерата на основния ракетния двигател.
100% надеждност няма никъде, и на Союз-33 теорията на вероятностите си е показала рогите.
От самото начало на космическите полети критичните системи и възли са се дублирали... на Восток е имало само един ракетен двигател, но орбитата му е била толкова ниска, че даже при отказ на този двигател спускаемият апарат ще стигне до Земята заради съпротивлението на атмосферата... не е ясно, точно къде и кога, ама за около седмица. Както и да е, всички Востоци работят нормално... всички пилотирани Востоци: имало е два отказа преди 12.04.1961, но те са били безпилотни.
На следващите два КК - Восход, теорията на вероятностите си е казала тежката дума: от два пилотирани - един отказ. Вярно, в системата за ориентиране, та на Беляев и Леонов (Восход-2, първото излизане на човек в открития космос) им се е наложило да ориентират ръчно космическия кораб. На Восход вече е имало и резервен двигател, ама не се е наложило да се включва. Но резервния двигател е бил твърдогоривен.
Следващия КК, Союз, получава пълноценен дублиращ двигател:
# 23 e основния, а # 22 - дублиращия. Вижда се, че двигателите са различни. Основния е еднокамерен, а дублиращия - двукамерен. Обаче резервоарите им са общи.
Та да се върнем към 11 април 1979.
По време на сближаването със станцията прогаря камерата на основния двигател. Той се намира в центъра на приборно-агрегатния отсек и е омотан с тръби, маркучи, кабели и разна друга карантия. На схемите това не се вижда:
Но пък се вижда, къде са резервоарите за окислител и гориво.
Екипажът на станцията Салют-6 докладва, че факелът на двигателя бие настрани, а не по оста на апарата. И в Союз-33 се усеща ненормалната му работа.
Става ясно, че положението е епек. Трябва да се намери решение за излизане от ситуацията.
Единият вариант е бил скачване с дублиращия двигател и връщане на Рукавишников и Иванов с друг Союз. Ама ако нещо е станало и с резервния - прощавай, сбогом, сестрице Яно...
По-късното развитие на нещата показва правилността на решението да прекратят полета. Щото и резервния двигател не развива пълна тяга. Имало е повреди в общата част на системата - в горивната.
Но това става ясно на следващия ден, на 12 април.
А сутринта на 11 април в РЕПовете излиза библиографическа рядкост - списания и вестници със статии, че Союз-33 се е скачил със станцията. После много набързо са ги обрали... ако и това не са градски легенди