Големия и малкия... Корабни часовници
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Ето ГОСТ 8.466-82 за проверка: http://standartgost.ru/%D0%93%D0%9E%D0% ... 208.466-82" onclick="window.open(this.href);return false;
Там се цитира и ГОСТ 8916-77, съдейки по всичко, техническите условия, на които трябва да отговарят морските хронометри, ама него го няма в базите данни.
Там се цитира и ГОСТ 8916-77, съдейки по всичко, техническите условия, на които трябва да отговарят морските хронометри, ама него го няма в базите данни.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
По въпроса за амплитудата на такава машина го няма раздъвкано.
Според мен трябва да се види, каква е около началото и в края на работния отрязък и... и да питаме Невен :-)
Ама със сигурност си е вярно това, че трябва да е над 220, по-далечко от инфлексната точка. Щото допустимото отлконение е 5 секунди, ама среднатото отклонение на отклонението - 0.35, за втори клас :-)
Да, а със спиралата внимавайте много - тя е от ръждясващите, пише, че е от У12.
Тя синя ли е?
Според мен трябва да се види, каква е около началото и в края на работния отрязък и... и да питаме Невен :-)
Ама със сигурност си е вярно това, че трябва да е над 220, по-далечко от инфлексната точка. Щото допустимото отлконение е 5 секунди, ама среднатото отклонение на отклонението - 0.35, за втори клас :-)
Да, а със спиралата внимавайте много - тя е от ръждясващите, пише, че е от У12.
Тя синя ли е?
Последна промяна 2 на varban, променена общо 14 пъти
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Има един учебник за техникуми на Тарасов, Приборы времени, това горното е от него.
Там има някои работи за 6МХ: http://forum.watch.ru/attachment.php?at ... 1271507104" onclick="window.open(this.href);return false; и други полезни и интересни работи.
Книгата я има на сайта на Герман и на разни други места.
Там има някои работи за 6МХ: http://forum.watch.ru/attachment.php?at ... 1271507104" onclick="window.open(this.href);return false; и други полезни и интересни работи.
Книгата я има на сайта на Герман и на разни други места.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Ето я амплитудата след 10 часа работа, първата снимка вдишване, втората издишване
Червената линия е равнината на пластината, синята е зъба който огъва пластината, зелената е импулсния зъб. Равновесието би трябвало да бъде долу там където синята и червена се пресичат но понеже това е невъзможно положение, баланса спира малко по- на дясно
Червената линия е равнината на пластината, синята е зъба който огъва пластината, зелената е импулсния зъб. Равновесието би трябвало да бъде долу там където синята и червена се пресичат но понеже това е невъзможно положение, баланса спира малко по- на дясно
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Около 150 градуса. Дано поне да не мърда много.
Ама то това е с надолу главата, на рубина.
А обратно колко е?
И изчака ли го няколко минути да се засили?
Ти сигурно знаеш, ама аз да предупредя - този баланс е много тежък и ако работи, часовникът се обръща бавно и полека.
А спиралата сигурно е много мека. Хич не си и помисляй да вадиш баланса като на ръчен.
Ама то това е с надолу главата, на рубина.
А обратно колко е?
И изчака ли го няколко минути да се засили?
Ти сигурно знаеш, ама аз да предупредя - този баланс е много тежък и ако работи, часовникът се обръща бавно и полека.
А спиралата сигурно е много мека. Хич не си и помисляй да вадиш баланса като на ръчен.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1259
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Не знам колко е нормалната амплитуда, но би трябвало да не се променя или да се променя малко в целия период на резерва. Нали затова е с "фюзи"!
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Да, и аз така разсъждавам.
Амплитудата не е ясно, колко трябва да е, ама ако е 219 градуса, няма да зависи от страничните ускорения, възникващи при клатенето на борда. А понеже въртящият момент е постоянен, ще може да работи добре в района на инфлексната точка, където изменението на периода от амплитудата е най-голямо.
Но затова трябва да се обърне така, че тежестта на баланса да лежи върху диаманта. Там триенето е по-малко :-)
Амплитудата не е ясно, колко трябва да е, ама ако е 219 градуса, няма да зависи от страничните ускорения, възникващи при клатенето на борда. А понеже въртящият момент е постоянен, ще може да работи добре в района на инфлексната точка, където изменението на периода от амплитудата е най-голямо.
Но затова трябва да се обърне така, че тежестта на баланса да лежи върху диаманта. Там триенето е по-малко :-)
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Днешния ми опит да го снимам отдолу беше неуспешен „проблеми с фокуса“ утре пак ще пробвам. Наистина много бавно набира.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1259
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Просто гледай до къде стигат спиците на баланса. При 180 гр. балансът заема едно и също положение в двете крайни точки на отклонение. Бях писал нещо тук
viewtopic.php?f=57&t=1770" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=57&t=1770" onclick="window.open(this.href);return false;
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Прочети по линка на Невен за крилете на пеперудката, вземи огледало и фенерче и остави фотоапарата настрана :-)
Можеш да изменяш ъгъла на осветяване така, че да блестят спиците.
А за Ракети с четири спици този метод е по-точен от виброграф :-) Ни ъгли ти трябват, ни 500 евра :-)
Е, равновесието се настройва по-неточно, ама не може всичко да е идеално :-)
Можеш да изменяш ъгъла на осветяване така, че да блестят спиците.
А за Ракети с четири спици този метод е по-точен от виброграф :-) Ни ъгли ти трябват, ни 500 евра :-)
Е, равновесието се настройва по-неточно, ама не може всичко да е идеално :-)
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Какво масло да използвам за смазване. В книгата, която Върбан ми прати http://german242.com/books/remont_izmer_vremeni.djvu" onclick="window.open(this.href);return false; са посочени три масла
МЦ3 за храповика на пирамидата и пружината, барабана с пружината...
МПБ-12 Цапфи (това пък какво значи?) на вала на барабана (сигурно е мястото където лагеруват осите)
МЗП-6 Цапфы трибов колес Цапфите на осите на колелата.
МБП-12 Цапфи на баланса,
плоскости импульса палет, това последното сигурно са трите къмака
веригата
Вискозитет кинематически при 50 градуса
МЦ3 27-30
МЗП-6 26-23
МБП-12 19-22
Прави ми впечатление, че числата след буквите са пропорционални на разликата във вискозитета.
За МПБ-12 нищо не се казва предполагам че има някаква грешка
Засега не мога да разбера мерната единица
Гост 33- 53 не открих, но във 33-2000 http://ostapbenderx.narod.ru/Index/33/3341.htm" onclick="window.open(this.href);return false; се говори за мм2/с числата обаче доста се разминават от тези на моебиус които вървят в рамките на 104 мм2/с за палета 120 за бързите оси, 1200 за бавните оси и грес за пружината http://www.moebius-lubricants.ch/en/products/oils" onclick="window.open(this.href);return false;
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopDefaul ... 1&tabid=28" onclick="window.open(this.href);return false;
МЦ3 за храповика на пирамидата и пружината, барабана с пружината...
МПБ-12 Цапфи (това пък какво значи?) на вала на барабана (сигурно е мястото където лагеруват осите)
МЗП-6 Цапфы трибов колес Цапфите на осите на колелата.
МБП-12 Цапфи на баланса,
плоскости импульса палет, това последното сигурно са трите къмака
веригата
Вискозитет кинематически при 50 градуса
МЦ3 27-30
МЗП-6 26-23
МБП-12 19-22
Прави ми впечатление, че числата след буквите са пропорционални на разликата във вискозитета.
За МПБ-12 нищо не се казва предполагам че има някаква грешка
Засега не мога да разбера мерната единица
Гост 33- 53 не открих, но във 33-2000 http://ostapbenderx.narod.ru/Index/33/3341.htm" onclick="window.open(this.href);return false; се говори за мм2/с числата обаче доста се разминават от тези на моебиус които вървят в рамките на 104 мм2/с за палета 120 за бързите оси, 1200 за бавните оси и грес за пружината http://www.moebius-lubricants.ch/en/products/oils" onclick="window.open(this.href);return false;
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopDefaul ... 1&tabid=28" onclick="window.open(this.href);return false;
Последна промяна 1 на trk2, променена общо 17 пъти
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1259
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Цапфа на руски (предполагам от немски) е pivot на английски. Не знам да има българска дума за това. Става въпрос за частта от оста или вала или пиньона, коят влиза в камъка или втулката на плочата и лагерува на нея. За маслата темата е сложна и необхватна, но важното е да има някаква смазка отколкото да няма защото не е точната според инструкциите. Това все пак е едър механизъм, но можеш да ползваш по принцип правилата за джобни и ръчни часовници
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Цапфа е цилиндрично място, в което лагерува вала. По принцип разликата между цапфа и шийка е тази, че шийката е подложена на усукващ момент, а цапфата - не.trk2 написа:МПБ-12 Цапфи (това пък какво значи?) на вала на барабана (сигурно е мястото където лагеруват осите)
Ако вземем едно зъбно колело от ангренаж, то има две цапфи, които влизат в камъните.
Докато примерно вал на пружина, поставена в барабан, има и цапфи, и шийки, защото предава момент. Ама не ги делят, пък и часовникарите не винаги ползват точните термини от механиката
За маслата - тука трябва да се пита някой, дето знае съвременните масла. Щото съм категорично убеден, че същите тия 6-МХ в днешно време се мажат с други масла. Тия, които ги има в книгата, отдавна са спрени от производство - гостовете са по-дърти от мен.
Виж кво закачих с търсачката: http://forum.watch.ru/showpost.php?p=12 ... tcount=292" onclick="window.open(this.href);return false;
Ще се наложи подбор по тези, дето ги има налични.
Интересна работа е за веригата - маже се с най-тънкото масло, МБП означава масло за баланс и палети. Виж, това е изненада за мен. Ако не бях прочел, щях да предложа по-гъсто.
Затова много-много не ме слушай
ПС: има една голяма тема на руския форум - http://forum.watch.ru/showthread.php?t=32710" onclick="window.open(this.href);return false;
Ама аз не я чета Карам с масълцето на Лаврентий и няколко марки от таралясника, по методиката на Невен
Росен ми даде едно флаконче 8000, с него мазах само кварцета, още не съм го пробвал на механика.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
За веригата и аз не знаех докато не написах предния пост. Ще постъпя както Невен казва и ще сложа съвременния аналог на тези масла- въпреки това оставам любопитен за мерните единици по стария ГОСТ и защо имат такава голяма разлика със съвременните масла (мисля че тя не се дължи само на температурата 50 - 20)
Преди маслата обаче има друг въпрос по зъбите на ходовото колело има малко патина, чудя се дали трябва да ги полирам за да се плъзгат камъните по леко.( най-вече импулсния)
Преди маслата обаче има друг въпрос по зъбите на ходовото колело има малко патина, чудя се дали трябва да ги полирам за да се плъзгат камъните по леко.( най-вече импулсния)
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
За вискозитета - най-много зависи именно от температурата. Зависимостта даже не е линейна, а степенна. Трябва да видя някъде, имам ли кривата за масла.
А ходовото колело даже не си представям, от какъв материал е. От това зависи, дали може, дали трябва или хич не трябва да се пипа.
А ходовото колело даже не си представям, от какъв материал е. От това зависи, дали може, дали трябва или хич не трябва да се пипа.