Страница 9 от 10

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 23 фев 2014 23:39
от varban
Pavlin написа:Аз не разбирам, защо да не се навива до края?! Нали за това е фюзейното колело, да уравновесява силата на пружината?!
6-МХ се навива всеки 24 часа, въпреки доста (двойно) по-големия запас.
И не се навива до край да не се тормози пружината.
Сигурно са избрали участък, в който моментът почти не мърда.

Павлине, а твоя как работи?

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 24 фев 2014 07:01
от nevenbekriev
За настройката има 2 важни неща. Първото е че няма смисъл да се прави ако най-вече камъните и цапфите на баланса не са идеално почистени и смазани (тогава вече ще се види как върви наистина), а второто е, че ако балансът веднъж е балансиран, после тежестите могат да се местят еднакво колкото едната, толкова и другата и така балансът няма да се наруши. Още повече балансът винаги е хоризонтален и така неуравновесеността не се отразявапочти никак на хода.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 24 фев 2014 08:06
от varban
nevenbekriev написа:Първото е че няма смисъл да се прави ако най-вече камъните и цапфите на баланса не са идеално почистени и смазани (тогава вече ще се види как върви наистина)
Това съм го чувал 100 пъти, ама около ноември успях да го проумея. По стар народен обичай - експериментално. На Seiko 7009А, не на морски хронометър :)

Сейкоша-сан ми прати един Сейко 5, даже с резервна машина. И аз взех, че почнах да пробвам, как върви едната и другата. Ми лошо вървяха, изоставаха по повече от 5 минути на ден. Щото амплитудата в хоризонтално положение беше къде 120...150 градуса!
Викам си аз - те такова животно нема! Не може да е толкова голяма разликата в хода на чист и мръсен часовник. И почнах да си правя сметка, как да скъсявам спиралата :)

Добре, че докато бях болнични разглобих и намазах единия механизъм. И се случи закономерно чудо - честотата на колебания на баланса си дойде баш на място! Настроих равновесието на око, сложих около нулата регулатора и още първия ден влезе в минутата. След това вече беше следващата част на секса - настройка за носене. Сега обаче върви като кварце, буквално!
За една седмица от последното пипане на регулатора е мръднал само 1 секунда напред.

Резюме - миене и мазане измени честотата на колебания на баланса!
Не отклонения в различни положения, не амплитуда (то и тях де!), а ЧЕСТОТАТА!

Полет транзистор!

Публикувано: 30 юни 2014 10:32
от varban
Не бях го виждал :)

Ето го и него, и мястото му е в тeмата за корабните хронометри:


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

// http://www.ussrtime.com/cgi-bin/details.pl?id=1441" onclick="window.open(this.href);return false;

Две батерии по 1,3 волта (сигурно въздушно-цинкови, ако ги помните от старите телефони, по едно кило всяка) осигуряват резерв като на съвременните кварцета - година и половина.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 19 авг 2014 22:45
от varban
Продължение на темата: viewtopic.php?f=72&t=1746&start=40#p26703" onclick="window.open(this.href);return false; - дали е лукумен въпроса за аналогията на палубните хронометри и пилотските навигационни часовници.

Главния корабен хронометър показва негово си време, строго казано - невярно. Но с известна поправка. Той по принцип не се сверява, а поправките при сверяването се внасят във вторичните часовници, които се казват палубни само по традиция. Та - вторичните часовници на кораба са тези, по които се работи. С главния хронометър се работи само един път на ден - при снемане на отчет и навиване. След това се затваря и се оставя сам на себе си :)
Току-що описах система за поддържане на времето с еталон и работни измерители. Еталонът, главния корабен хронометър, е вторичен, локален и временен, до сверката или замяната му с по-добър. Дотогава еталонът показва по-невярно време със стрелките си, отколкото вторичните измерители, които се сверяват всеки ден и чиято задача е показване на точно време, с не повече от няколко секунди грешка.
Та вторичните измерители в съветския флот се наричат палубни часовници, буквално преведен от английски термин. Вероятно и на други езици е така - аз не съм се интересувал особено от този въпрос и едва ли ще седна да се ровя :)

За самолет това е напълно излишно. Даже най-продължителните полети не са били по-дълги от няколко дни, като говорим за рекордни. Типичното време във въздуха на далечен бомбардировач или далечен разузнавателен самолет е било около денонощие. По-дълги полети са възможни, но... няма докъде :)
Затова за навигацията и пилотирането на самолетите се ползва направо главния хронометър на въздушния кораб. Няма разлика, дали този кораб е Ту-95 или Ан-2.

Та хич не е лукумен въпроса, за мен е много ясен :)

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 01:56
от trk2
Чак сега обърнах внимание на показанията на резерва на моя МХ6. При навиване на главната пружина, показалеца се върти обратно на часовниковата посока, а при работа се завърта по часовниковата. Нормално ли е това?

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 12:04
от varban
Обсъждано е: viewtopic.php?f=99&t=1746&start=40#p26703" onclick="window.open(this.href);return false; , viewtopic.php?f=99&t=1746&start=60#p26777" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 12:15
от trk2
Абсолютна безсмислица, при навита пружина да показва 0 и да пише "завод". Чудя се дали нещо не е сглобено както трябва, не мога да приема, че конструктивно така е замислено :fool:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 12:41
от varban
И на Павлин ли да е объркан? :-)

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 12:54
от varban
И на Цецо, даже го пише: http://postimg.org/image/e9qvpthwd/" onclick="window.open(this.href);return false;
Навиването на хронометрите се извършва всяко денонощие по брояча на навиването от 32 до 8 часа.
Скалата показва колко време е вървял от пълно навиване, а не запас на ход.
Въпрос на устав :-)
Не е било сложно да се направи на обратно, ама май на вдички хронометри е така :-)

Напосоки, първа попаднала картоинка не на 6МХ и не на Гласхюте:
Изображение

Това е положението в навигацията :-)

ПС: Още: http://www.tp178.com/mh/un_pics/UN_Marine_Design.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Интересно, че има и със запас на хода, ама повечето са като 6МХ - UP (ЗАВОД) на 0 и DOWN (СПУСК) на големите цифри.

ППС: http://www.la-timonerie-antiquites.com/ ... hips-clock" onclick="window.open(this.href);return false;
Прегледах няколко снимки от таблета, всички са така.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 12:58
от Pavlin
Коце, погледни от другата страна, че са искали да показва колко време е работел часовника.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 15:07
от trk2
Ето го носещия лагер отблизо

Изображение

Червения отенък идва от долен камък.

Ето как реагира на тест за топлопроводимост в сравнение със сапфир и стъкло



Камъка е добит тук- АК Алроса

Изображение

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 08 фев 2015 16:23
от varban
Има вероятност да е от "Мир"... неизвестна вероятност :-)
Братята не публикуваха никаква статистика по добива на диаманти.

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 07 яну 2016 00:40
от varban
Уставняк:


Е те тоя хак ми хареса :)
По инструкция е точно така: за транспорт балансът се блокира. Само че с коркови клинчета, ама Дмитрий Витальевич Тогунов (aka dmvt1) не е на служба :)

Ако така се спира морски хронометър, ще ми е интересно да видя как се консервира. Очаквам още по-як треш :D

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Публикувано: 21 яну 2016 22:14
от trk2
Как не го видях по-рано, моя вече не работи. бях го дал на часовникар на обслужване и вероятно пътя не му е понесъл. Сега си мисля дали да не го пратя в Русия при мама да го оправят и настроят.