Големия и малкия... Корабни часовници

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 14 фев 2014 16:31

Ето ГОСТ 8.466-82 за проверка: http://standartgost.ru/%D0%93%D0%9E%D0% ... 208.466-82" onclick="window.open(this.href);return false;

Там се цитира и ГОСТ 8916-77, съдейки по всичко, техническите условия, на които трябва да отговарят морските хронометри, ама него го няма в базите данни.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 14 фев 2014 20:47

По въпроса за амплитудата на такава машина го няма раздъвкано.
Според мен трябва да се види, каква е около началото и в края на работния отрязък и... и да питаме Невен :-)
Ама със сигурност си е вярно това, че трябва да е над 220, по-далечко от инфлексната точка. Щото допустимото отлконение е 5 секунди, ама среднатото отклонение на отклонението - 0.35, за втори клас :-)

Да, а със спиралата внимавайте много - тя е от ръждясващите, пише, че е от У12.
Тя синя ли е?
Последна промяна 2 на varban, променена общо 14 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 14 фев 2014 20:47

Има един учебник за техникуми на Тарасов, Приборы времени, това горното е от него.
Там има някои работи за 6МХ: http://forum.watch.ru/attachment.php?at ... 1271507104" onclick="window.open(this.href);return false; и други полезни и интересни работи.
Книгата я има на сайта на Герман и на разни други места.

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от trk2 » 14 фев 2014 22:06

Ето я амплитудата след 10 часа работа, първата снимка вдишване, втората издишване

Изображение
Изображение

Червената линия е равнината на пластината, синята е зъба който огъва пластината, зелената е импулсния зъб. Равновесието би трябвало да бъде долу там където синята и червена се пресичат но понеже това е невъзможно положение, баланса спира малко по- на дясно

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 14 фев 2014 22:59

Около 150 градуса. Дано поне да не мърда много.
Ама то това е с надолу главата, на рубина.
А обратно колко е?

И изчака ли го няколко минути да се засили?

Ти сигурно знаеш, ама аз да предупредя - този баланс е много тежък и ако работи, часовникът се обръща бавно и полека.
А спиралата сигурно е много мека. Хич не си и помисляй да вадиш баланса като на ръчен.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от nevenbekriev » 15 фев 2014 17:30

Не знам колко е нормалната амплитуда, но би трябвало да не се променя или да се променя малко в целия период на резерва. Нали затова е с "фюзи"!

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 15 фев 2014 18:41

Да, и аз така разсъждавам.
Амплитудата не е ясно, колко трябва да е, ама ако е 219 градуса, няма да зависи от страничните ускорения, възникващи при клатенето на борда. А понеже въртящият момент е постоянен, ще може да работи добре в района на инфлексната точка, където изменението на периода от амплитудата е най-голямо.

Но затова трябва да се обърне така, че тежестта на баланса да лежи върху диаманта. Там триенето е по-малко :-)

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от trk2 » 15 фев 2014 21:27

Днешния ми опит да го снимам отдолу беше неуспешен „проблеми с фокуса“ утре пак ще пробвам. Наистина много бавно набира.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от nevenbekriev » 15 фев 2014 22:26

Просто гледай до къде стигат спиците на баланса. При 180 гр. балансът заема едно и също положение в двете крайни точки на отклонение. Бях писал нещо тук
viewtopic.php?f=57&t=1770" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 15 фев 2014 22:41

Прочети по линка на Невен за крилете на пеперудката, вземи огледало и фенерче и остави фотоапарата настрана :-)
Можеш да изменяш ъгъла на осветяване така, че да блестят спиците.

А за Ракети с четири спици този метод е по-точен от виброграф :-) Ни ъгли ти трябват, ни 500 евра :-)

Е, равновесието се настройва по-неточно, ама не може всичко да е идеално :-)

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от trk2 » 17 фев 2014 10:37

Какво масло да използвам за смазване. В книгата, която Върбан ми прати http://german242.com/books/remont_izmer_vremeni.djvu" onclick="window.open(this.href);return false; са посочени три масла
МЦ3 за храповика на пирамидата и пружината, барабана с пружината...
МПБ-12 Цапфи (това пък какво значи?) на вала на барабана (сигурно е мястото където лагеруват осите)
МЗП-6 Цапфы трибов колес Цапфите на осите на колелата.
МБП-12 Цапфи на баланса,
плоскости импульса палет, това последното сигурно са трите къмака
веригата

Вискозитет кинематически при 50 градуса
МЦ3 27-30
МЗП-6 26-23
МБП-12 19-22
Прави ми впечатление, че числата след буквите са пропорционални на разликата във вискозитета.

За МПБ-12 нищо не се казва предполагам че има някаква грешка

Засега не мога да разбера мерната единица
Гост 33- 53 не открих, но във 33-2000 http://ostapbenderx.narod.ru/Index/33/3341.htm" onclick="window.open(this.href);return false; се говори за мм2/с числата обаче доста се разминават от тези на моебиус които вървят в рамките на 104 мм2/с за палета 120 за бързите оси, 1200 за бавните оси и грес за пружината http://www.moebius-lubricants.ch/en/products/oils" onclick="window.open(this.href);return false;
https://secure.eta.ch/CSP/DesktopDefaul ... 1&tabid=28" onclick="window.open(this.href);return false;
Последна промяна 1 на trk2, променена общо 17 пъти

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от nevenbekriev » 17 фев 2014 11:24

Цапфа на руски (предполагам от немски) е pivot на английски. Не знам да има българска дума за това. Става въпрос за частта от оста или вала или пиньона, коят влиза в камъка или втулката на плочата и лагерува на нея. За маслата темата е сложна и необхватна, но важното е да има някаква смазка отколкото да няма защото не е точната според инструкциите. Това все пак е едър механизъм, но можеш да ползваш по принцип правилата за джобни и ръчни часовници

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 17 фев 2014 11:30

trk2 написа:МПБ-12 Цапфи (това пък какво значи?) на вала на барабана (сигурно е мястото където лагеруват осите)
Цапфа е цилиндрично място, в което лагерува вала. По принцип разликата между цапфа и шийка е тази, че шийката е подложена на усукващ момент, а цапфата - не.

Ако вземем едно зъбно колело от ангренаж, то има две цапфи, които влизат в камъните.
Докато примерно вал на пружина, поставена в барабан, има и цапфи, и шийки, защото предава момент. Ама не ги делят, пък и часовникарите не винаги ползват точните термини от механиката :)

За маслата - тука трябва да се пита някой, дето знае съвременните масла. Щото съм категорично убеден, че същите тия 6-МХ в днешно време се мажат с други масла. Тия, които ги има в книгата, отдавна са спрени от производство - гостовете са по-дърти от мен.
Виж кво закачих с търсачката: http://forum.watch.ru/showpost.php?p=12 ... tcount=292" onclick="window.open(this.href);return false;

Ще се наложи подбор по тези, дето ги има налични.
Интересна работа е за веригата - маже се с най-тънкото масло, МБП означава масло за баланс и палети. Виж, това е изненада за мен. Ако не бях прочел, щях да предложа по-гъсто.

Затова много-много не ме слушай :)

ПС: има една голяма тема на руския форум - http://forum.watch.ru/showthread.php?t=32710" onclick="window.open(this.href);return false;
Ама аз не я чета :) Карам с масълцето на Лаврентий и няколко марки от таралясника, по методиката на Невен :)
Росен ми даде едно флаконче 8000, с него мазах само кварцета, още не съм го пробвал на механика.

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от trk2 » 17 фев 2014 12:02

За веригата и аз не знаех докато не написах предния пост. Ще постъпя както Невен казва и ще сложа съвременния аналог на тези масла- въпреки това оставам любопитен за мерните единици по стария ГОСТ и защо имат такава голяма разлика със съвременните масла (мисля че тя не се дължи само на температурата 50 - 20)
Преди маслата обаче има друг въпрос по зъбите на ходовото колело има малко патина, чудя се дали трябва да ги полирам за да се плъзгат камъните по леко.( най-вече импулсния)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Големия и малкия... Корабни часовници

Мнение от varban » 17 фев 2014 15:43

За вискозитета - най-много зависи именно от температурата. Зависимостта даже не е линейна, а степенна. Трябва да видя някъде, имам ли кривата за масла.

А ходовото колело даже не си представям, от какъв материал е. От това зависи, дали може, дали трябва или хич не трябва да се пипа.

Отговори

Върни се в “Хомиджи, дайвърски и военни часовници”