Ruhla 24-39 Sumatic

Видове, профилактика, устройство, разглобяване и сглобяване
Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:31

Този будилник го купих от съседния форум.
Погледнах, колко искат на неработещ Суматик в олкса, и сложих 5 кинта, като бях твърдо решен повече да не наддаввам. С линка към постинга на Невен можеше да откажа всички и да го взема за 2 кинта, ама беше справедливо да сложа 5 :)
speedtool пише, че ту работи, ту не работи. Е, като дойде при мен, не отлепяше хич. Вероятно е влязъл боклук между колелетата по време на пътешествието с Еконта.

Изображение Изображение

Изображение Изображение

На четвъртата снимка се вижа винта, който държи капака. Не можах да го отвинтя с отвертка :) стана с нокът ;)

Изображение Изображение

Работата е ясна - мъка :( :( :(
Освен че пластината е проядена (което няма да и попречи да бачка), сигурно кристали електролит са влезли в машината. Дано да не е ръждясала...

Изображение Изображение

Следва сваляне на предния панел. Държат го типичните за Рула П-образни пластинки от тнка пружинна стомана. Кой знае защо на единия щифт бяха сложили два. И два винта държат циферблата:

Изображение Изображение

Сега почва интересното - как машината дава контакт.
Стрелката на сигнала се завърта със стъклото, което има засечка, в която засечка влиза края на стрелката. Между стъклото и предния панел има пружинна шайба. До тук е като на будилник Луч. Обаче контактното устройство е изпълнено по друг начин.
Сигналната стрелка е запресована в контактна втулка от някаква прозрачна пластмаса. На периферията на тази пластмаса стърчи контакт. Много малък, почти като точка. С него контактува пружинката на часовото колело, тя се вижда на дясната снимка:

Изображение Изображение

Вляво - часовото колело с пружинката в едър план. Вдясно - часовото колело отдолу. Снимката е завъртяна на 90 градуса спрямо лявата - ориентирайте се по кобилицата на ремонтоарния механизъм.
Изображение Изображение

И контактната пружинка под часовото колело.
Издатъкът влиза в колонката на платината... не че може да се обърне де :)
Изображение Изображение

Чак сега машината може да се извади от корпуса. За тази цел трябва да се отвие на оборот и половина винтчето-ос, което държи тиража. За тази цел в пластмасовия корпус има предвиден отвор:
Изображение Изображение
Последна промяна 6 на varban, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:33

Преди разглобяването на машината ремонтоарът се слага на място:

Изображение

Изображение

и машината се закрепва в държач:

Изображение

Изпускане на пружината... ама като освободих контрата, нищо не се случи - беше клеясал барабана. Както и да е, успях да я развия, ама не можах да снимам, щото нямам трета ръка :(


Изображение

Развит винт на моста на баланса. После с тънка отвертка моста се отделя и баланса се сваля заедно с моста.
Изображение

Ето го и него:

Изображение

Анкерната вилка в едър план:

Изображение

Мрачният тевтонски гений е направил машината без ограничители! Щифтовете на вилката опират в анкерното колело. Това е направено сигурно да не могат да се износят конусите - машината спира преди това :( :( :( :(

Ето я и вилката. Вижда се мръсотията по щифтовете. Вилката заминава в хептан, да се кисне:

Изображение

Без анкерна вилка машината не отлепя. Никак, хич! Побутване на колелетата не води до нищо, само малко се връткат. Е, това е добре в случая. Всичко е цяло, само дето маслото и електролита от потеклата батерия са влезли в остър конфликт и се е получило лепило :)
Двата винта, които държат плочата, се отвиват. Тук е мястото да спомена, че всички винтове на мостовете и плочата са еднакви. Дреболия, ама приятно :)

Изображение

Плочата е свалена, вижда се ангренажа:

Изображение

Свалено секундно колело:

Изображение

То си е баш секундно, оста му стърчи толкова, че да може да се запресова на нея малка секундна стрелка. Но на този механизъм такова нещо няма.

Свалено анкерно колело:

Изображение

И посредно:

Изображение

И централно - измъкнах карамфила с клещи:

Изображение

После стана инфекция. Почнах да разглобявам барабана, без да го огледам. Държеше го един винт-ос, подобен на този на тиража. Аз го отвинтих, барабанът скочи като гедерейска лекоатлетка на две кила хапчета и пружината помете сумалък части от масата. Намерих ги всичките, имам известен тренинг ;)

Изображение

Ето барабанът с пружината:
Изображение
Той няма капак, оста му е изпълнена заедно със зъбното колело, което навива пружината.

Ремонтоарният механизъм е с кобилица и три зъбни колелета. Когато кобилицата е в едното положение, се навива пружината, а в другото се върти векселното колело:

Изображение

Кобилицата се държи от един винт и втулка:

Изображение

Ето я и нея, с трите колелета. Втулката още не излиза - като залепена е:

Изображение

Тук съм отвинтил тиража:

Изображение

и повече няма какво да се свяля. Пружинката-контра на барабана не се пипа - аз една счупих през лятото на 2013, та знам :)

Изображение
Последна промяна 4 на varban, променена общо 8 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:36

Следва миене, и фотоапаратът се прибира в калъф. Нищо особено, само дето трябваха доста смени на хептан, докато измия всичко. Особено внимание трябва да се обръща на отворите за колелетата в плочите. Масльонките се лъскат и отворите се минават с тънко подострена клечка, след което се изплакват отново в чист разтворител.

Лъскане на конуса на моста на баланса:

Изображение

Хич не ми се махаше спиралата от моста, та затова се наложи да издърпам баланса настрани, и да обработя конуса с подострена клечка, и то не един път, докато престане да пуска боклук. Капка хептан, чиста клечка, и така - пет пъти. Оста на баланса също се чисти - с пробиване на мека хартия. Докато под най-яката лупа светне, като нови 10 стотинки от 1974 :)

Другата опора, която е с регулировъчния винт, е по-лесна. И нея я лъсках така.

И - моментът на истината:

Изображение

Балансът на гола машина, и броя. Ми... не са 100 колебания, 70 са, надолу и нагоре с цифера, но в хоризонтално положение на оста, както ще работи, колебанията станаха 80+. Е, ще го бъде този без точене, аз не съм морално готов за такъв подвиг - ще прецакам нещо, и ще ме е яд за снимките :)

ПС: А! На UMF 24 не може да се сложи само моста на баланса. Задължително първо трябва да се сложи плочата на ангренажа, че после, върху нея, мостът на баланса. Иначе няма за какво да се фиксира. И наместването на баланса е по-трудно, отколкото на машините с рубини. Това е така, щото не съм отвинтил конуса на платината. Ама не исках да го пипам - бях сигурен, че конусите не са износени, а просто батерията е потекла и машината е заклинила, след което всичката смазка се е спекла.
Последна промяна 2 на varban, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:40

Сглобяването го почвам от ремонтоара. Слагам в... де да го знам, как се казва, в шахтата :) колелото, в което има квадрат. Два пъти проверих, дали не съм хванал някое от колелетата на кобилицата :)

Изображение

И нанизвам в него ремонтоара. На ремонтоара смазах пишльока, квадрата и жлеба зад квадрата с грес.

Изображение

Сложен и тираж. На оста на тиража - капка вретенно масло.

Изображение

След това смазвам масльонката на посредното колело. Щото иначе няма да мога да я мацна - върху нея ляга векселното колело:

Изображение

Ето го и него:

Изображение

Трите колелета на кобилицата и втулката ги мацнах с малко масълце (вретенно), което позволи да я захлупя, без да се разхвърчи нито една от петте части:

Изображение
И завинтих винта, който държи втулката.

Следва пружинката. Тя е като Л, при това късата страна е към платината, а дългата се опира в кобилицата:

Изображение

Ремонтоарният механизъм е в положение навиване:

Изображение


Тук е в положение сверяване. Вижда се свитата пружинка:

Изображение

Вид от другата страна. Векселното колело е зацепено с едното колело на кобилицата:

Изображение

Сега не е зацепено с нищо. Още не съм сложил барабана.

Изображение

Преди да стегна машината в държача, намазах с грес местата на кобилицата и тиража, които се трият. Коронката почна да се фиксира в положение сверяване... преди това не щеше. Ама се фиксира доста по-лошо от нормалните ремонтоарни механизми.
Последна промяна 3 на varban, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:43

Почвам двигателя :)

В излъскания барабан навивам пружината. Тя е с V-образна накладка и се опира в засечка на барабана. Като на командирците.

Изображение

Изображение

Вече е навита:



Изображение
И смазана, с три капки вретенно масло. Докато щракна, почти попиха във витките.
Обърнете внимание на разстоянието между вътрешната витка и кухата ос на барабана.

Изображение

Ето ги и другите части от барабана: колело с кука и шайба от пружинна стомана.



Изображение

Капка масло на шайбата, и този сандвич се нанизва в барабана с пружината. Малко се врътва, докато се усети зацепване, и барабанът е сглобен:

Изображение

Капка масло на местата, които са се трили:

Изображение
Последна промяна 2 на varban, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:45

Идва ред на ангренажа. Ама първо се слага барабана и се фиксира с оста-винтче. Разбира се, капка масло на винтчето, да не стърже на сухо.

Изображение

След това - централното колело:
Изображение

За всеки случай го захлупих с плочата, че да не го прецакан, докато запресовам карамфила. Ето машината обърната с централната ос нагоре. Оста се смазва. Аз капнах вретенно масло, щото Лаврентиуса ми се стори рядък. Това същото масло маже и отвора в платината, и карамфила. Само една капка. Малка :)

Изображение

Щрак:

Изображение

И готово:

Изображение

Карамфилът е на мястото си. Вижда се, че е специален - без отвор, глух. Централното колело също е без отвор - не става за Рухла с централна секунда, няма откъде да мине секундния пиньон.


Посредното и анкерното колело са на местата си:


Изображение

И секундното:

Изображение


Следва малко секс с четирите оси, ама влязоха, де ще ходят:

Изображение

Завинтени два винта, които държат плочата:

Изображение
Следва задължителното смазване на ангренажа. Отдолу сложих масло в двете масльонки - на анкерното и на секундното колело. Масльонката на посредното колело я напълних преди да сложа векселното, а централното го смазах, когато слагах карамфила.
Отгоре - и четирите масльонки. В центъра - на централното колело, и после подред - на посредното, секундното и анкерното. Пробвах, как се върти ангренажа. Мазно, ама откат няма.
Но подухване с круша превърта анкерното колело и напред, и назад.

След това ми трябваха и двете ръце, щото и вилката, и баланса ме озориха. Ама си застанаха на местата. И рухлицата зацъка:

Изображение

Бойното поле:

Изображение
Последна промяна 2 на varban, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 08 мар 2015 22:46

С две отвертки, пинцет и батерия проверих пищялката.

Изображение
Пищи, та реве, чак котката избяга от кухнята.

Значи този блок не го пипам:

Изображение

Вадя ремонтоара:
Изображение

И слагам машината на място:
Изображение

След това - контактната пружинка:
Изображение

И вместо да снимам часовото колело с пеперудката, съм снимал още един път пружинката:

Изображение

Настройването на стрелките е кофти. Аз проверявах с мултицет контактът между коронката и копчето за спиране на звънеца, и успях да наместя часовата и сигналната стрелка да съвпадат, когато даде контакт. След това наместих и минутната. Като намеря батерия, ще ги сложа по-точно.
Изображение

Изображение

Предния панел е захванат с трите пружинки:

Изображение

Остана зумера:
Изображение

Изображение

И контактната пружина.
И това е :)
Изображение

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от nevenbekriev » 09 мар 2015 08:42

Браво, подробно и с картинки!
Аз такъв механизъм май не съм сглобявал от повече от 25 години, но по спомен барабанът с пружината излиза от механизма само с махане на винта - ос на барабана, съответно може да се постави най накрая при сглобяването.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 09 мар 2015 08:55

Може и да влезе. Ама след поразийте ме достраша :) Имам още една рухлица, от по-старите - баланса е с две спици, с централна стрелка и с датник. На нея ще пробвам.
Там вече може да се наложи да точа конуси.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 09 мар 2015 09:13

nevenbekriev написа: Аз такъв механизъм май не съм сглобявал от повече от 25 години, но по спомен...
Ти кажи, как се смазва анкерната вилка на този Wunderwecker :)
Аз не я смазвах. Направих си сметката, че мога да я смажа после, а ако оплескам работата, ще се наложи да разхвърлям цялата машина.

Мисля да поставя експеримент на втората, ръчна рухлица. Там балансът явно ще е по-зле, колкото мога, ще почистя вътрешните конуси и ще ги излъскам, и ще погледна под микроскоп конусите на оста на баланса. Ако е зле, ще я мъча да я заточвам. Ама все едно, добра амплитуда няма да даде. И ще пробвам различни начини на смазване, като критерий ще е амплитудата на баланса.

plamenhar
Специалист
Reactions:
Мнения: 2740
Регистриран: 17 апр 2012 14:49

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от plamenhar » 09 мар 2015 15:28

.
Последна промяна 1 на plamenhar, променена общо 9 пъти

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 09 мар 2015 16:21

Че се върти стъклото, а то мести стрелката?

Този номер го има и в будилниците Луч, с машина 1800. Точно същата конструкция на джама, ама на рухлицата единия контакт е пеперудката, а вторият - страничен, а на Луча и двата са челни:


Изображение

Изображение

Оттук: viewtopic.php?f=58&t=2133#p18280" onclick="window.open(this.href);return false;

То той се възражда вече година и половина :) Кой знае къде съм го заврял - през 2014 не съм го мяркал. Трябва да го намеря и да го стегна - таман рекорд за най-дълъг проект във форума. Ти цифера на Зенита оправи за два-три месеца, пък аз едни жици запоявам вече 18. Щото машината и цялата му механика бачкат кут змей :)

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от nevenbekriev » 09 мар 2015 17:51

Анкерът е с щифтове като на будулниците или като при системата Роскопф. Мажат се само импулсните плоскости на няколко зъба на анкерното колело, примерно всеки 3ти. Спокойно може без да се разглобява нищо. Също може да се намаже много икономично импулсния щифт и предпазната ролка (част е от оста), нищо че не е по устав.
Няма никакъв проблем оста да се заточи и да се постигне перфектна работа. Някъде бях писал как, ще опитам да намеря къде беше.

nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1259
Регистриран: 14 юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от nevenbekriev » 10 мар 2015 18:30

Не намерих.
За заточването трябва специален инструмент. Взима се от будилник Слава дългата плоска пружина, която служи да спира звъненето. Има отвор, в който влиза оста на средното колело. Закривеният и край се отчупва. Слага се пружината върху плоско парче твърд ситен шмиргел и се чука върху нея с чукче. Начуква се хубаво. При това частици от шмиргела се набиват по повърхността на пружината. Това вече не е пружина, а pivot file, демек пила за цапфи.
Балансът е гол - без спирала.
Ще трябва и дрелка, закрепена на стойка. По времето от когато са спомените ми за това упражнение, използвах една китайска ръчна (не елекртическа, с една ръчка като манивела) дрелка, захваната в менгеме.
Захваща се балансът за оста в патронника на дрелката. Стремим се да не замята при въртене, ако замята - захващаме наново, използваме разни чалъми при захващането. Ако не става - прибираме навътре челюстите, слагаме на челото на патронника двойнозалепващо тиксо и залепваме за него колелото на баланса, местим го леко докато почти няма биене при въртене.
Оборотите са малки. С пилата пилим върха докато се върти, държим я с такъв наклон, че да не се променя съществуващият конус и я местим внимателно напред-назад. Пилата се затъпява и пак я начукваме върху шмиргела. Проверяваме остротата на върха с нокът - не трябва да се плъзга, а да дере и да се забива. Накрая леко полираме - едно минаване с дървена китайска клечка за хранене, намазана с масло и малко зелена паста ГОИ. После обръщаме и повтаряме с другия връх.
Малко по-трудно е откъм предпазната ролка, която е част от оста. Но пък може да се ползва за ограничител при движението на пилата.
Накрая се почиства добре от абразивите с бензин или обезмаслител.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Ruhla 24-39 Sumatic

Мнение от varban » 10 мар 2015 19:01

Дааа! Сега си спомних за твоя постинг :-)
Таман днес погледнах през микроскоп баланса на другата рухлица, тази с ограничителите и баланса с две спици. Ясно се вижда, как е притъпен конуса. Сега го изчистих, и него, и опорите. Лъснаха, ама с каквото и да ги мажа, както и да ги регулирам, баланса не се клати повече от 15 пъти. При сглобяеване цъка, ама с амплитуда 90 градуса. Ще се точи ос.... ама преди това май ще се пробвам на един голям Юнгханс - досега не съм правил истински будилник, за къшмер :-)

Отговори

Върни се в “Механизми”