Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Отговори
Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от varban » 17 ное 2015 16:24

В случая това е барабан с пружина на механизъм 2609Н на 1 МЧЗ. На часовнците най-често пише Полет или Poljot, може и Seconda, сигурно може и други работи да пише. Тук е важен базовия механизъм. Той може да бъде три стрелки (последни цифри 09), може да бъде три стрелки с дата (14), може да бъде и три стрелки ден/дата (28).
Така се разглобяват и сглобяват и барабаните на всички други часовници с ръчно навиване и "Т" накрайник на пружината, която се заключва в прорези на барабана и капака. Такива пружини има в механизмите на всички съветски заводи.

Често се срещат още два типа: с "V" накрайник, като на командирските 2414 на Чистополския завод, и пружините на часовниците с автоматично навиване. Те са малко по-различни и са тема на друга тема ;)


Започва се с оглеждане и запомняне :) Защото аз съм се изхитрявал да навия пружина на обратно и да се усетя чак като видя, че часовника не върви! Пламен не повярва, как може да стане такова нещо, ама оттогава не съм бъркал.

Значи така. Този барабан се слага с капака нагоре на нещо не много твърдо (в случая е пластмаса) и се оглежда.
В случая зъбният венец е отдолу, а нагоре е квадратния накрайник на охлюва, за който с болт се закрепва барабанното колело.

Изображение Изображение

Вляво - цапфата е опряна на твърдо, барабанът е наклонен. С яка пинсета се притиска венецът към твърдата повърхност, като с другата ръка се прави блок - да не се разхвърчи нещо. И капакът се отхлупва, де ще ходи. На този барабан има прорез за отвертка, ама аз не обичам да напъвам оттам - ако е крив, ще стане още по-зле. Пък и на други барабани няма такъв прорез, затова карам по еднакъв начин.
Имам направена пластмасова втулка, която разпределя усилието по целия венец, ама не мога да я намеря. Затова карам с минимума инструменти, даже новите отвертки не съм ги пробвал :)
Вдясно съм хванал с пинсетата вече разпресования капак.

Изображение Изображение

Вляво: още едно запомняне - на коя страна е навита пружината. Тук е по часовниковата стрелка. И това трябва да се запомни. Ще е голям център да разбереш, че си сбъркал посоката чак когато не успееш да зацепиш охлюва.
Вдясно: вадене на охлюва. По съвет на Невен го вадя с яка пинсета: хващам охлюва и го завъртам ОБРАТНО на посоката на навиване. И вътрешната витка на пружината се освобождава от зъбчето. След това охлювът може да бъде изваден.

Изображение Изображение


Вляво - така се вади пружината. Май всички я вадят така, не само аз :)
Идеята е тя постоянно да се придържа и да се развива постепенно. За целта с лявата ръка стискам силно витките към края на барабана, а с дясната и с пинсета измъквам малко от вътрешните витки, докато излязат извън барабана. После оставям пинсетата и стискам витките и с дясната ръка. След това почвам да прехвърлям развиващата се пружина изпод пръстите на лявата и дясната ръка, и така я развивам до край. Сигурно барем петнайсетина пъти прехващам, ама стискам здраво, щото ако я изпусна в този момент, има да търся барабана :)
А ако става дума за пружина на Восток 2409, една съм чупил така: изпуснах я и тя като гущер си скъса опашката при развиването. Сигурно и тук може да стане такова нещо.

Още една важна работа: пружината не бива да се зачупва и прегъва. Затова вадя пружината с голи ръце - да ме заболи, ако насиля пружинната стомана :)

Вдясно е резултатът: извадена пружина без зачупвания и прегъвания. Тази е с форма на питанка, но има и S-образни.

Тук следва проверка на луфтовете. Аз поне не мога да се сетя за друг начин, освен този.

Изображение Изображение

Вляво: барабанът, както си е мръсен, се слага в изходно положение: така, че отворът му да съвпадне с отвора на подложката. Вдясно: поставен охлюв без пружина.

Изображение Изображение

Вляво - щракнат капак.
И следва първия оглед - със силна лупа гледа за луфт между барабана и охлюва и капака и охлюва. Трябва да има луфт, но той да е малък. И да пиша колко стотни, полза няма. Това трябва да се оценява на око. Може да се постави барабанното колело и да се стегне с винта, и тогава да се оцени клатенето. Ама пак на око! няма с какво лесно да се премери такъв луфт.
Аз си правих специални инструменти за тази цел, но ги ползвах само един-два пъти. То се вижда и без тях, вервайте ми :) Часовникарите въобще не сглобяват барабана без пружина, направо мерят отворите с пробки. С шублер не става, хич не пробвайте!

И понеже нямаме нито инструмент, нито опит, логично е да се продължи нататък.
Вдясно барабанът без пружината е сложен обратно в още неразглобения механизъм.

Целта е да се убедим, дали барабанът не заклинва.
По-долу вляво съм сложил и моста на барабана. В това състояние ангренажът заедно с барабана може да се завърти с ремонтоара в положение сверяване, защото под циферблатът всичко си е на място.
След това може да се свали моста на ангренажа и да се огледа зацепването на барабана с централното колело. А в случая на Полет това е задължително! Не само за този механизъм, но и за по-ранните 2609, и за 24хх, и особено за 2209!

Разбит отвор на моста на барабана е най-честата причина за безсистемни спирания и заклинвания на Полетите.

Освен проверка на луфтовете трябва да се търсят и следи от триене.

В 2609Н се проверяват:
- мостът на централното колело от страната на пиньона;
- венецът на барабана откъм платината и отгоре;
- гнездото на барабана в платината;
- капакът на барабана;
- мостът на барабана от двете страни.

Частите са месингови, но са хромирани. Всяко едно одиране и пъкване на жълтичко трябва да се изследва и да се прецени, дали няма да доведе до заклинване!

След това се проверяват отворите в платината и особено в моста на барабана. Ако те са с форма на запетайка, то работата отива или на донор, или на ремонт. Ама това няма да е в тази тема.

И последно, но най-важно! Следи от начукване около отвора в моста на барабана! Това означава, че мостът е бил разбит и някой часовникар е свивал отвора. В този случай трябва да се прецени, дали майсторът е свършил добре работата си, или трябва нов (в смисъл - неразбит мост). По-подробно ще напиша в частта разглобяване.

Защото разглобяването не е просто разглобяване, а търсене на кусури.
И барабанът с пружината не се разглобява, щото е голям кеф, а за да се намерят евентуални дефекти. Иначе по-добре хич да не се вади от барабана! Чистенето и смазката са втората по важност работа. Първата е търсене на дефекти!

Следва почистване. Трябва да се измие старата смазка. Аз я измих лесно, с бензин (хептан де ;)). Критерий - като в казармата. Бяла салфетка не трябва да става черна при протриване.
Ако лепне, се допускат и по-яки средства. Налагало се е да варя пружината в содов разтвор. Сигурно беше мазана с наливно олио от 1.20 icon_crazy

Изображение Изображение

Горе вдясно: след почистване пружината не бива да се пипа с голи ръце. Аз ползвам гумени напръстници на палец, показалец и среден пръст и на двете ръце, ама не можах да ги намеря, и се наложи да сложа тънки ръкавици. Щото иначе при навиване на пружината заедно с нея ще вкарам и бая парченца от кожа :)

Изображение Изображение

Спомням си, на коя страна трябва да навия пружината. Охлювът е поставен в барабана с квадрата нагоре, вътрешната витка съм я доближил до зъбчето. Убеждавам се, че трябва да навивам по часовниковата стрелка, и тогава охлювът ще зацепи.
Вдясно почвам навиването. Не мога да снимам точно как, защото трябват две ръце.
Опашката с Т-образния накрайник я налагам на място ОКОЛО прореза в барабана, ама така, че да е преди него. Щото пръжината а лесно се мести ПО часовниковата стрелка, ако се натисне външната витка и доста трудно - обратно. Е, ако улуча Т-то в прореза от раз, се радвам, ама рядко става ;)

Изображение Изображение

Навиването на пружината е като развиването, само че обратно ;)
По половин витка се вкарва на място, като се започва от външната витка. Важното е пружината да не се пречупва и прегъва. Иначе няма да има равномерно усилие, и часовникът ще работи някак си, ама не равномерно.

Изображение Изображение

По половин, по половин витка, и вкарах почти цялата на място.
Вдясно е напълно вкарана и готова за поставяне на охлюва.

Изображение Изображение

Охлювът се хваща с пинсета за края с квадрата, поставя на място и със завътране по посоката на навиване зъбчето се зацепва в отвора на вътрешната витка.
Опит за навиване на отворена пружина завършва с удар по челото ;)

Изображение Изображение

Охлювът е на място, време е за смазване.
Маже се охлюва, в местата, в които той лагерува в капака и в барабана.
Маслото е D5, ама става и за скоростни кутии.
Вдясно съм смазал витките с четири капки върху тях.

Изображение Изображение

Барабанът се слага на плоска подставка с отвор и върху него се налага капака така че Т-то да си влезе в прореза. После с пръсти се притиска по периферията, докато влезе добре и щракне.
И е готов :)

tosunbei
Reactions:
Мнения: 61
Регистриран: 21 мар 2012 20:40

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от tosunbei » 22 ное 2015 23:20

Изображение Изображение


Вляво - така се вади пружината. Май всички я вадят така, не само аз :)
Идеята е тя постоянно да се придържа и да се развива постепенно. За целта с лявата ръка стискам силно витките към края на барабана, а с дясната и с пинсета измъквам малко от вътрешните витки, докато излязат извън барабана. После оставям пинсетата и стискам витките и с дясната ръка. След това почвам да прехвърлям развиващата се пружина изпод пръстите на лявата и дясната ръка, и така я развивам до край. Сигурно барем петнайсетина пъти прехващам, ама стискам здраво, щото ако я изпусна в този момент, има да търся барабана :)
А ако става дума за пружина на Восток 2409, една съм чупил така: изпуснах я и тя като гущер си скъса опашката при развиването. Сигурно и тук може да стане такова нещо.

Още една важна работа: пружината не бива да се зачупва и прегъва. Затова вадя пружината с голи ръце - да ме заболи, ако насиля пружинната стомана :)

Вдясно е резултатът: извадена пружина без зачупвания и прегъвания. Тази е с форма на питанка, но има и S-образни.


Само ако мога да допълня,с позволението на колегата.
Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
За монтаж има.Аз използвам това:



Изображение

Изображение

Изображение

Смазвам с двата инструмента.Модерния го купих само заради cap jewels-те.
Много лесно и прецизно става капчицата върху камъка.Красота.

Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от varban » 23 ное 2015 00:43

Благодаря за отговора :)
Щото не бях сигурен, че няма някой инструмент за вадене.
За слагането знам, ама нямам.

Важна забележка към колегите-любители.
Ако ще си давате часовника за ремонт, добре е да го давате на майстор, който навива с инструмент. Хем по-безопасно за пружината, хем по-бързо.

Има още работи - за покрития, антифрикционни обработки и прахообразни смазки (молибденов сулфид), ама не за първо разглобяване.
Впрочем, може да се допълни, както го направи tosunbei.

Темата не е моя и даже не е конкурсна, а на форума!
Аз това тук го научих, от Невен и Митко. Ако потърсите, ще прочетете, как съм повреждал пружини преди две години.

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от rosen_er » 23 ное 2015 10:31

Още едно инструментче (по-простичко) за навиване на пружини.Ще си позволя да цитирам един свой пост направо :redface :
rosen_er написа:
Pavlin2 написа:Интересно инструментче!
А може ли видео как го правиш? :)
Малко време имах
докато момата гледа детско :wink: и на бързо снимах това -монтаж на пружина на Заря(това ми попадна под ръка) .Сега ако питаш дали и ръцете са мои -мои са lol2

Прави впечатление,че размерите на монтажните барабани,не съотвестват на тези на съветските часовници - премерих на Зарята,на Победа, на Ракета-нито един не пасна точно.А ЕТА -да!
Качеството е ... :mrgreen: ,ама на лампи,че много мрачно в София.

rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3864
Регистриран: 19 яну 2012 19:20

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от rosen_er » 23 ное 2015 11:46

tosunbei написа: Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
Ако става дума само за ръчни часовници.....може би не се използва специален инструмент.
За едро габаритни часовници има такъв инструмент,който служи за демонтаж,а и за монтаж на пружината.Усилията са много различни при ръчните и едро габаритните часовници ,разбира се.Общо взето са на принципа на този от видео клипа с малки разлики.
https://www.youtube.com/watch?v=GCLYAasvt6M" onclick="window.open(this.href);return false;

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от varban » 23 ное 2015 12:11

За едрогабаритните си много прав :)
Такава енергия има запасена в тази пружина, че не ми се мисли!

Тук все пак приказваме за дребни барабани... за да има конкретика, по такъв начин може да се разглобява и сглобява барабан от Молния - там съм сигурен, щото съм го правил.
Най-мощна пружина от тези, които съм пипал, имат секундомерите 54 калибър.

Ето линк към темата от руския форум: http://forum.watch.ru/showthread.php?t=50730" onclick="window.open(this.href);return false;

Щом я води Душан Владимирович, става дума за професионална работа, не по устава за начинаещи ;)

Там нищо не е така, както аз го писах.

Ама ако начинаещия чака първо да си намери инструмент за навиване, има бая да чака. Още повече, че ако е начинаещ, той не може да отличи хубавия от лошия инструмент.

А! И още нещо пропуснах!

Ако по дължината на пружината има тъмни и светли петна, на пунктир, то тази пружина първо е била зачупена, и после дълго време е работила така. Ако има с какво, по-добре е да се смени, оправяне няма :( Ако не се смени, хич не трябва да се мъчи човек с точността на този механизъм, в който работи. Няма да го има, щото моментът ще е неравномерен и амплитудата ще се мени, както падне!

tosunbei
Reactions:
Мнения: 61
Регистриран: 21 мар 2012 20:40

Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина

Мнение от tosunbei » 23 ное 2015 16:17

rosen_er написа:
tosunbei написа: Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
Ако става дума само за ръчни часовници.....може би не се използва специален инструмент.
За едро габаритни часовници има такъв инструмент,който служи за демонтаж,а и за монтаж на пружината.Усилията са много различни при ръчните и едро габаритните часовници ,разбира се.Общо взето са на принципа на този от видео клипа с малки разлики.
https://www.youtube.com/watch?v=GCLYAasvt6M" onclick="window.open(this.href);return false;

Визирах ръчните и джобни часовници.Големите нямат нищо общо.Първо,че всички части са огромни,сравнени с ръчните,второ закачането на пружината(отвори,barrel arbor-ите,незнам на български как се наричат,барабаните дълбоки..)трето,четвърто...Незнам как да се нарекат общо стенните,каминните,настолните,паркетни,кукувици,будилници и т.н.часовници,щото на английски са "clocks"което включва всичко изброено и "watches",което включва ръчни и джобни.Който е вадил такава пружина знае колко е яка и как става на конус при ваденето,което е противопоказно.
Разделите за ремонт,сервиз и консервиране на clocks & watches са отделени.

Сетих се и още нещо.То само като цифри,но е любопитно да се знае.
Който се занимава с часовници,все му се е налагало да смени пружина с неоригинална такава.Както всеки деатйл и пружината има дължина,ширина,височина.
Силата е пропорционална на дебелината на трета степен или два пъти по-дебела пружина ще генерира осем пъти по-голяма сила.
С две думи малка разлика в дебелината ще генерира сила в пъти по-голяма.

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”