В случая това е барабан с пружина на механизъм 2609Н на 1 МЧЗ. На часовнците най-често пише Полет или Poljot, може и Seconda, сигурно може и други работи да пише. Тук е важен базовия механизъм. Той може да бъде три стрелки (последни цифри 09), може да бъде три стрелки с дата (14), може да бъде и три стрелки ден/дата (28).
Така се разглобяват и сглобяват и барабаните на всички други часовници с ръчно навиване и "Т" накрайник на пружината, която се заключва в прорези на барабана и капака. Такива пружини има в механизмите на всички съветски заводи.
Често се срещат още два типа: с "V" накрайник, като на командирските 2414 на Чистополския завод, и пружините на часовниците с автоматично навиване. Те са малко по-различни и са тема на друга тема ;)
Започва се с оглеждане и запомняне Защото аз съм се изхитрявал да навия пружина на обратно и да се усетя чак като видя, че часовника не върви! Пламен не повярва, как може да стане такова нещо, ама оттогава не съм бъркал.
Значи така. Този барабан се слага с капака нагоре на нещо не много твърдо (в случая е пластмаса) и се оглежда.
В случая зъбният венец е отдолу, а нагоре е квадратния накрайник на охлюва, за който с болт се закрепва барабанното колело.
Вляво - цапфата е опряна на твърдо, барабанът е наклонен. С яка пинсета се притиска венецът към твърдата повърхност, като с другата ръка се прави блок - да не се разхвърчи нещо. И капакът се отхлупва, де ще ходи. На този барабан има прорез за отвертка, ама аз не обичам да напъвам оттам - ако е крив, ще стане още по-зле. Пък и на други барабани няма такъв прорез, затова карам по еднакъв начин.
Имам направена пластмасова втулка, която разпределя усилието по целия венец, ама не мога да я намеря. Затова карам с минимума инструменти, даже новите отвертки не съм ги пробвал
Вдясно съм хванал с пинсетата вече разпресования капак.
Вляво: още едно запомняне - на коя страна е навита пружината. Тук е по часовниковата стрелка. И това трябва да се запомни. Ще е голям център да разбереш, че си сбъркал посоката чак когато не успееш да зацепиш охлюва.
Вдясно: вадене на охлюва. По съвет на Невен го вадя с яка пинсета: хващам охлюва и го завъртам ОБРАТНО на посоката на навиване. И вътрешната витка на пружината се освобождава от зъбчето. След това охлювът може да бъде изваден.
Вляво - така се вади пружината. Май всички я вадят така, не само аз
Идеята е тя постоянно да се придържа и да се развива постепенно. За целта с лявата ръка стискам силно витките към края на барабана, а с дясната и с пинсета измъквам малко от вътрешните витки, докато излязат извън барабана. После оставям пинсетата и стискам витките и с дясната ръка. След това почвам да прехвърлям развиващата се пружина изпод пръстите на лявата и дясната ръка, и така я развивам до край. Сигурно барем петнайсетина пъти прехващам, ама стискам здраво, щото ако я изпусна в този момент, има да търся барабана
А ако става дума за пружина на Восток 2409, една съм чупил така: изпуснах я и тя като гущер си скъса опашката при развиването. Сигурно и тук може да стане такова нещо.
Още една важна работа: пружината не бива да се зачупва и прегъва. Затова вадя пружината с голи ръце - да ме заболи, ако насиля пружинната стомана
Вдясно е резултатът: извадена пружина без зачупвания и прегъвания. Тази е с форма на питанка, но има и S-образни.
Тук следва проверка на луфтовете. Аз поне не мога да се сетя за друг начин, освен този.
Вляво: барабанът, както си е мръсен, се слага в изходно положение: така, че отворът му да съвпадне с отвора на подложката. Вдясно: поставен охлюв без пружина.
Вляво - щракнат капак.
И следва първия оглед - със силна лупа гледа за луфт между барабана и охлюва и капака и охлюва. Трябва да има луфт, но той да е малък. И да пиша колко стотни, полза няма. Това трябва да се оценява на око. Може да се постави барабанното колело и да се стегне с винта, и тогава да се оцени клатенето. Ама пак на око! няма с какво лесно да се премери такъв луфт.
Аз си правих специални инструменти за тази цел, но ги ползвах само един-два пъти. То се вижда и без тях, вервайте ми Часовникарите въобще не сглобяват барабана без пружина, направо мерят отворите с пробки. С шублер не става, хич не пробвайте!
И понеже нямаме нито инструмент, нито опит, логично е да се продължи нататък.
Вдясно барабанът без пружината е сложен обратно в още неразглобения механизъм.
Целта е да се убедим, дали барабанът не заклинва.
По-долу вляво съм сложил и моста на барабана. В това състояние ангренажът заедно с барабана може да се завърти с ремонтоара в положение сверяване, защото под циферблатът всичко си е на място.
След това може да се свали моста на ангренажа и да се огледа зацепването на барабана с централното колело. А в случая на Полет това е задължително! Не само за този механизъм, но и за по-ранните 2609, и за 24хх, и особено за 2209!
Разбит отвор на моста на барабана е най-честата причина за безсистемни спирания и заклинвания на Полетите.
Освен проверка на луфтовете трябва да се търсят и следи от триене.
В 2609Н се проверяват:
- мостът на централното колело от страната на пиньона;
- венецът на барабана откъм платината и отгоре;
- гнездото на барабана в платината;
- капакът на барабана;
- мостът на барабана от двете страни.
Частите са месингови, но са хромирани. Всяко едно одиране и пъкване на жълтичко трябва да се изследва и да се прецени, дали няма да доведе до заклинване!
След това се проверяват отворите в платината и особено в моста на барабана. Ако те са с форма на запетайка, то работата отива или на донор, или на ремонт. Ама това няма да е в тази тема.
И последно, но най-важно! Следи от начукване около отвора в моста на барабана! Това означава, че мостът е бил разбит и някой часовникар е свивал отвора. В този случай трябва да се прецени, дали майсторът е свършил добре работата си, или трябва нов (в смисъл - неразбит мост). По-подробно ще напиша в частта разглобяване.
Защото разглобяването не е просто разглобяване, а търсене на кусури.
И барабанът с пружината не се разглобява, щото е голям кеф, а за да се намерят евентуални дефекти. Иначе по-добре хич да не се вади от барабана! Чистенето и смазката са втората по важност работа. Първата е търсене на дефекти!
Следва почистване. Трябва да се измие старата смазка. Аз я измих лесно, с бензин (хептан де ;)). Критерий - като в казармата. Бяла салфетка не трябва да става черна при протриване.
Ако лепне, се допускат и по-яки средства. Налагало се е да варя пружината в содов разтвор. Сигурно беше мазана с наливно олио от 1.20
Горе вдясно: след почистване пружината не бива да се пипа с голи ръце. Аз ползвам гумени напръстници на палец, показалец и среден пръст и на двете ръце, ама не можах да ги намеря, и се наложи да сложа тънки ръкавици. Щото иначе при навиване на пружината заедно с нея ще вкарам и бая парченца от кожа
Спомням си, на коя страна трябва да навия пружината. Охлювът е поставен в барабана с квадрата нагоре, вътрешната витка съм я доближил до зъбчето. Убеждавам се, че трябва да навивам по часовниковата стрелка, и тогава охлювът ще зацепи.
Вдясно почвам навиването. Не мога да снимам точно как, защото трябват две ръце.
Опашката с Т-образния накрайник я налагам на място ОКОЛО прореза в барабана, ама така, че да е преди него. Щото пръжината а лесно се мести ПО часовниковата стрелка, ако се натисне външната витка и доста трудно - обратно. Е, ако улуча Т-то в прореза от раз, се радвам, ама рядко става ;)
Навиването на пружината е като развиването, само че обратно ;)
По половин витка се вкарва на място, като се започва от външната витка. Важното е пружината да не се пречупва и прегъва. Иначе няма да има равномерно усилие, и часовникът ще работи някак си, ама не равномерно.
По половин, по половин витка, и вкарах почти цялата на място.
Вдясно е напълно вкарана и готова за поставяне на охлюва.
Охлювът се хваща с пинсета за края с квадрата, поставя на място и със завътране по посоката на навиване зъбчето се зацепва в отвора на вътрешната витка.
Опит за навиване на отворена пружина завършва с удар по челото ;)
Охлювът е на място, време е за смазване.
Маже се охлюва, в местата, в които той лагерува в капака и в барабана.
Маслото е D5, ама става и за скоростни кутии.
Вдясно съм смазал витките с четири капки върху тях.
Барабанът се слага на плоска подставка с отвор и върху него се налага капака така че Т-то да си влезе в прореза. После с пръсти се притиска по периферията, докато влезе добре и щракне.
И е готов
Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
Вляво - така се вади пружината. Май всички я вадят така, не само аз
Идеята е тя постоянно да се придържа и да се развива постепенно. За целта с лявата ръка стискам силно витките към края на барабана, а с дясната и с пинсета измъквам малко от вътрешните витки, докато излязат извън барабана. После оставям пинсетата и стискам витките и с дясната ръка. След това почвам да прехвърлям развиващата се пружина изпод пръстите на лявата и дясната ръка, и така я развивам до край. Сигурно барем петнайсетина пъти прехващам, ама стискам здраво, щото ако я изпусна в този момент, има да търся барабана
А ако става дума за пружина на Восток 2409, една съм чупил така: изпуснах я и тя като гущер си скъса опашката при развиването. Сигурно и тук може да стане такова нещо.
Още една важна работа: пружината не бива да се зачупва и прегъва. Затова вадя пружината с голи ръце - да ме заболи, ако насиля пружинната стомана
Вдясно е резултатът: извадена пружина без зачупвания и прегъвания. Тази е с форма на питанка, но има и S-образни.
Само ако мога да допълня,с позволението на колегата.
Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
За монтаж има.Аз използвам това:
Смазвам с двата инструмента.Модерния го купих само заради cap jewels-те.
Много лесно и прецизно става капчицата върху камъка.Красота.
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
Благодаря за отговора
Щото не бях сигурен, че няма някой инструмент за вадене.
За слагането знам, ама нямам.
Важна забележка към колегите-любители.
Ако ще си давате часовника за ремонт, добре е да го давате на майстор, който навива с инструмент. Хем по-безопасно за пружината, хем по-бързо.
Има още работи - за покрития, антифрикционни обработки и прахообразни смазки (молибденов сулфид), ама не за първо разглобяване.
Впрочем, може да се допълни, както го направи tosunbei.
Темата не е моя и даже не е конкурсна, а на форума!
Аз това тук го научих, от Невен и Митко. Ако потърсите, ще прочетете, как съм повреждал пружини преди две години.
Щото не бях сигурен, че няма някой инструмент за вадене.
За слагането знам, ама нямам.
Важна забележка към колегите-любители.
Ако ще си давате часовника за ремонт, добре е да го давате на майстор, който навива с инструмент. Хем по-безопасно за пружината, хем по-бързо.
Има още работи - за покрития, антифрикционни обработки и прахообразни смазки (молибденов сулфид), ама не за първо разглобяване.
Впрочем, може да се допълни, както го направи tosunbei.
Темата не е моя и даже не е конкурсна, а на форума!
Аз това тук го научих, от Невен и Митко. Ако потърсите, ще прочетете, как съм повреждал пружини преди две години.
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
Още едно инструментче (по-простичко) за навиване на пружини.Ще си позволя да цитирам един свой пост направо :
rosen_er написа:Малко време имахPavlin2 написа:Интересно инструментче!
А може ли видео как го правиш?
докато момата гледа детско и на бързо снимах това -монтаж на пружина на Заря(това ми попадна под ръка) .Сега ако питаш дали и ръцете са мои -мои са
Прави впечатление,че размерите на монтажните барабани,не съотвестват на тези на съветските часовници - премерих на Зарята,на Победа, на Ракета-нито един не пасна точно.А ЕТА -да!
Качеството е ... ,ама на лампи,че много мрачно в София.
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
Ако става дума само за ръчни часовници.....може би не се използва специален инструмент.tosunbei написа: Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
За едро габаритни часовници има такъв инструмент,който служи за демонтаж,а и за монтаж на пружината.Усилията са много различни при ръчните и едро габаритните часовници ,разбира се.Общо взето са на принципа на този от видео клипа с малки разлики.
https://www.youtube.com/watch?v=GCLYAasvt6M" onclick="window.open(this.href);return false;
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
За едрогабаритните си много прав
Такава енергия има запасена в тази пружина, че не ми се мисли!
Тук все пак приказваме за дребни барабани... за да има конкретика, по такъв начин може да се разглобява и сглобява барабан от Молния - там съм сигурен, щото съм го правил.
Най-мощна пружина от тези, които съм пипал, имат секундомерите 54 калибър.
Ето линк към темата от руския форум: http://forum.watch.ru/showthread.php?t=50730" onclick="window.open(this.href);return false;
Щом я води Душан Владимирович, става дума за професионална работа, не по устава за начинаещи ;)
Там нищо не е така, както аз го писах.
Ама ако начинаещия чака първо да си намери инструмент за навиване, има бая да чака. Още повече, че ако е начинаещ, той не може да отличи хубавия от лошия инструмент.
А! И още нещо пропуснах!
Ако по дължината на пружината има тъмни и светли петна, на пунктир, то тази пружина първо е била зачупена, и после дълго време е работила така. Ако има с какво, по-добре е да се смени, оправяне няма :( Ако не се смени, хич не трябва да се мъчи човек с точността на този механизъм, в който работи. Няма да го има, щото моментът ще е неравномерен и амплитудата ще се мени, както падне!
Такава енергия има запасена в тази пружина, че не ми се мисли!
Тук все пак приказваме за дребни барабани... за да има конкретика, по такъв начин може да се разглобява и сглобява барабан от Молния - там съм сигурен, щото съм го правил.
Най-мощна пружина от тези, които съм пипал, имат секундомерите 54 калибър.
Ето линк към темата от руския форум: http://forum.watch.ru/showthread.php?t=50730" onclick="window.open(this.href);return false;
Щом я води Душан Владимирович, става дума за професионална работа, не по устава за начинаещи ;)
Там нищо не е така, както аз го писах.
Ама ако начинаещия чака първо да си намери инструмент за навиване, има бая да чака. Още повече, че ако е начинаещ, той не може да отличи хубавия от лошия инструмент.
А! И още нещо пропуснах!
Ако по дължината на пружината има тъмни и светли петна, на пунктир, то тази пружина първо е била зачупена, и после дълго време е работила така. Ако има с какво, по-добре е да се смени, оправяне няма :( Ако не се смени, хич не трябва да се мъчи човек с точността на този механизъм, в който работи. Няма да го има, щото моментът ще е неравномерен и амплитудата ще се мени, както падне!
Re: Разглобяване и сглобяване на барабан с пружина
rosen_er написа:Ако става дума само за ръчни часовници.....може би не се използва специален инструмент.tosunbei написа: Повярвай,всички вадят пружината ръчно.Толкова история часовникарство,но все още няма инструмент за демонтаж на пружината.
За едро габаритни часовници има такъв инструмент,който служи за демонтаж,а и за монтаж на пружината.Усилията са много различни при ръчните и едро габаритните часовници ,разбира се.Общо взето са на принципа на този от видео клипа с малки разлики.
https://www.youtube.com/watch?v=GCLYAasvt6M" onclick="window.open(this.href);return false;
Визирах ръчните и джобни часовници.Големите нямат нищо общо.Първо,че всички части са огромни,сравнени с ръчните,второ закачането на пружината(отвори,barrel arbor-ите,незнам на български как се наричат,барабаните дълбоки..)трето,четвърто...Незнам как да се нарекат общо стенните,каминните,настолните,паркетни,кукувици,будилници и т.н.часовници,щото на английски са "clocks"което включва всичко изброено и "watches",което включва ръчни и джобни.Който е вадил такава пружина знае колко е яка и как става на конус при ваденето,което е противопоказно.
Разделите за ремонт,сервиз и консервиране на clocks & watches са отделени.
Сетих се и още нещо.То само като цифри,но е любопитно да се знае.
Който се занимава с часовници,все му се е налагало да смени пружина с неоригинална такава.Както всеки деатйл и пружината има дължина,ширина,височина.
Силата е пропорционална на дебелината на трета степен или два пъти по-дебела пружина ще генерира осем пъти по-голяма сила.
С две думи малка разлика в дебелината ще генерира сила в пъти по-голяма.