Избор на цел

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Избор на цел

Мнение от varban » 19 ное 2015 16:18

Изборът на механизъм за първо запознанство с часовник е труден и често случаен. В книгите често се споменава будилник или джобен часовник.
Има логика в такъв избор, ама не всеки ще носи джобен часовник, а лошо направен или настроен будилник може да доведе до събуждане в случаен час ;)
Богдан “Bob” Ясинецкий смята, че може да се започне с Победа: http://iasb.narod.ru/watch-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
И е прав – има заразени с ЧБ в остра форма след прочитане на неговата статия ;)
Така че не е лошо този, който ще тръгва по този път, да прочете тази статия. По-добре в оригинал, ама може и на български.
Не е зле да се прочете и някоя книжка. Примерно Пинкин. На български има само една книга: Механически часовници на Фендян и Чичов. Търси се и се намира. На английски също има.
Книгата ще е полезна преди да се почне чопленето, та барем да се научат имената на частите. Щото иначе ще стане като с мен – правя някак си часовници, пък не знам, как се казва това, което чопля.

След това трябва материално осигуряване – инструмент, масла, бензин, ква да е оптика.
Пак ще дам линк към статия на Богдан: http://iasb.narod.ru/How_to_start.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Само че местата ще са други.
Минимално необходими са няколко отвертки и поне две пинсети. Едната трябва да е мощна, за обща работа. Другата – тънка. Да може да вдигне косъм от стъкло.
Подставка. Просто трябва, не се коментира. Аз повече от година карах с една гумена тапа и една пробита пластмасова капачка от парфюм. Аз ползвах подставки главно заради снимането. Ако не бях успял да хвана Ракетата в малката подставка, щях да взема две трупчета, като старите часовникари.

Не е зле някакви клещички да има, може и кохер, ама аз минах без тях.

Гориво-смазочни материали: бензин, ама не от бензиностанция, а от аптека! Масло: поне два вида! Едното – тънко. Може за фина механика, от железарията. Може и Мьобиус. Аз ползвах Лаврентиус :)
Другото – по-гъсто. Най-добро е D5, ама то е часовникарско. Аз обикновено ползвам масло за скоростни кутии 80W90, но сега не го намерих и карах с по-гъстото от Лаврентиуса Мьобиус 8000.
Третата смазка е твърда. Грес. Има специална ремонтоарна, ама може тънка грес. Може и ГОИ. Може технически вазелин, може и медицински, ама без лекарство в него!
Хлебна гума – идеята е на Миро. Замества часовникарски пластилин Родико :)
Само не пипайте цифери с нея, щото ще плачете!!!

Клечки за зъби – на корем. И за чистене, и за инструмент. Използват се многократно, затова към тях върви остро ножче. Макетно, джобно - без разлика. За да има поне нещо швейцарско от инструмента, аз взех швейцарско джобно ножче :)

Маслодозировка! Аз ползвах отвертка 0.6 за голяма и заточена на лопатка игла – за малка. Може и както Богдан препоръчва.

Игла с дръжка. Пинкин и казва путгольц :) Трябват две: едната с остър връх, другата – с притъпен на радиус. С притъпената се натиска бутона на фиксатора на ремонтоара :)

Оптика. Много е индивидуално. Аз ползвам лупи с обръч. Повечето професионални часовникари и много любители ползват часовникарски лупи. Трябват поне две. Едната – за обща работа, с увеличение 2...3х. И другата – за инспектиране на камъни, зъби и разни спирали с пружинки. Тя трябва да е от 5х и нагоре.
Втората част от оптиката се казва фотоапарат:
В разглобяването няма нищо особено. Малката уловка е, че чарковете са бая и после трябва да се върнат по местата си. Преди време, когато не е имало толкова достъпна снимачна техника и интернет, а литература по въпроса още по-малко, часовникарите са действали по следния начин. Разглобява се до момента в който усещаш, че няма да запомниш следващия ход и започваш сглобяване. Така след няколко дневна тренировка вече са запомнени местата на всички чаркове и може да се извърши самата профилактика.
// viewtopic.php?f=106&t=5190" onclick="window.open(this.href);return false;

Към този цитат още ще се връщам, щото така се учи занаят!

Осветление: достатъчно силна настолна лампа с приятна светлина. Аз ползвам 20W луминесцентна.

Техника на безопасност: когато има отворен бензин, никакъв открит огън и пушене. И – почивки при работа с оптика. Колкото по-силна е лупата, толкова по-чести са почивките. Часовници ще се научите да оправяте, ама очи – едва ли. Поне не ги разваляйте.

И минавам към същността на нещата.

МЕХАНИЗМИ!

Моят избор е Полет 2609Н. Трябват няколко. По определение в математическата енциклопедия няколко е число, по-голямо от три и по-малко от десет ;)
Нови съветски механизми отделно никога не са се продавали на простосмъртните, ама има битаци, има аукциони. Е, има и часовникари, ама аз от часовникар още не съм могъл да купя нищо. Те или подаряват, или не дават.

И за душата – барем един часовник. Може да не работи – ще го поправите ;)
Ама трябва да има приличен циферблат и стрелки. И коронка, и корпус, и джам.
Щото няма да е гот да се мъчите няколко (3...9) часа няколко (3...9) пъти и накрая да получите идеално работеща машина, която не може да носите и да се хвалите наляво и надясно, че вие сами сте я поправили :D
И подходяща каишка!

Часовниците и механизмите в тях може да са счупени или работещи, може да са само с три стрелки (2609) или с разни календари (2614, 2628), само по възможност трябва да са без липси. И задължително – да не са ръждиви!!!

И силно пожелание: механизмът, който ще се прави, някак си да върви. Ако бърза/изостава с 2...3...5 минути на ден, има сериозен шанс да тръгне като свят, в заводски допуск (+40...-20 секунди на денонощие). Иначе ще изпаднете в подробности и зад дърветата (разни спирали и амплитуди) няма да видите гората (часовник, направен лично от вас).

Защо избрах 2609?

Ами защото най-лесно се прави „по устав”. Така, както ще ви я направи часовникар за 20...50 лева. Истински часовникар, не каишкаджия, който сменя и батерии.

Ама не в кинтите е работата.

Този часовник ще ви е първи. ПЪРВИ!

И трябва да се прави, както се полага. Без икономисване на нищо.

Та защо 2609?

Защото няма календар – това едното. А с който и да е календар има да се разправяте толкова време, колкото и с това под платината.
Защото няма автоматично навиване – това е другото.
Защото е с противоударно устройство на баланса – това е май най-важното.
За да заработи часовник, както трябва, опорите на баланса се отварят, чистят, мият, лъскат, мажат и се сглобяват обратно.
Убеден съм, че за начинаещ е по-лесно да се научи да отваря и затваря инкаблок, отколкото да се разправя с малките винтчета на накладния камък на ЗиМ 2603 (опростена и грозна К-26 Победа). А спиралата няма нужда да се сваля, ако часовникът преди профилактиката върви с 2...3 минути отклонение.
Освен това 2609 са с подвижна колонка и равновесното положение на баланса лесно се настройва.

Ангренажът на 2609 е максимално прост. Няма нито фрикциони в ангренажа, нито изнесени централни колелета, нито секундни пиньони с малко зъби. Под моста на ангренажа има само три оси за затваряне и е лесно да се улучат в камъните.

Масовите съветски 2609 са Полет 2609Н и Ракета 2609НА. И двете машини са с лирички на противоударните устройства, които са най-лесни за обслужване.
Ракетата е много здрава и е мой любим механизъм. Но трябва да призная, че Полет 2609Н е по-добър за начало. Заради двата допълнителни камъни на анкерното колело в Ракетата, които се крепят с микрозегерки. Поради липса на микрозегерклещи аз чупя една от три. Опитах да махна една за снимка, и я счупих. И се отказах!

ПЪРВАТА МАШИНА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ ПО УСТАВ!

После ще се учим на разни тънкажи и ще сравняваме арменската профилактика ;)

А втората причина е, че Полетът е по-точен от Ракетата. Заради по-прецизния баланс.
И заради по-високата честота.

Тук 1 Московски Часовников Завод не напразно е първи.

Е, има и трета причина ;) В Полетите има типови дефекти, които се срещат и в японски, и в швейцарски, и в китайски машини. А в Ракетата тия дефекти просто ги няма, тя е като танк, работи и на сухо, и след като пусне стружка, стига да и е здрав баланса и да не я е ровчил някой амсалак.

В следващата част ще видите, защо е така.

И последно, преди да пратя материала: всички часовници с централна секунда си приличат, ако не са се мъчили да ги правят плоски. Така че редът за разглобяване и сглобяване е приложим за всички машини три стрелки по „двуетажната” схема. От съветските такива са Заря 2009. Много си мислех за нея, ама пусти трилъчеви противоударни... пък и милиметрите са си милиметри – Зорката е чувствително по-малка и само затова е вече по-трудна. Не много де ;)
Последна промяна 1 на varban, променена общо 18 пъти

Потребителски аватар
atanweb
Moderator
Reactions:
Мнения: 6194
Регистриран: 20 яну 2012 22:02
Местоположение: гр. Кюстендил/NRW

Re: Избор на цел

Мнение от atanweb » 19 ное 2015 22:04

2609 Полет - новата ти любов.
Какъв плам в обясненията само. И да не си го правил, ще почнеш. Като да четеш за Килиманджаро от Хемингуей. Почти си сигурен, че си там. И без да се отказва, човек като в "Старецът и морето"
Ще си преместя мнението после, че да не прекъсвам филма на най-готиното.
Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 19 ное 2015 22:51

Ами, що да го местиш. Това са чернови записки. Конкурсния постинг още го няма. И дали ще го има, е въпрос на време и бира :) Достатъчно много свободно време и достатъчно малко изпита бира :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 14:36

Този постинг го правя по кинематографични технологии. Това трябваше да е първата част, ама двата часовника закъсняха. Затова разглобих резервния Полет 2609Н и снимах подробно профилактиката. След това получих двата 2609 за сравнение. Аз не че не знам за зегерките на Ракетите, ама нали и тия, които зарибяваме, трябва да се убедят, че наистина е така.
Снимах ги. После качих снимките и почнах да пиша. Ама не остана време, та сега продължавам.

Баш като филм става - снимат се отделни сцени в произволна последователност, после се озвучават (тук се пълнят с текст) и най-накрая се монтират. Е, до монтажа е още далече.

Ето я поредната сцена :)
varban написа: Масовите съветски 2609 са Полет 2609Н и Ракета 2609НА. И двете машини са с лирички на противоударните устройства, които са най-лесни за обслужване.
Ракетата е много здрава и е мой любим механизъм. Но трябва да призная, че Полет 2609Н е по-добър за начало. Заради двата допълнителни камъни на анкерното колело в Ракетата, които се крепят с микрозегерки. Поради липса на микрозегерклещи аз чупя една от три. Опитах да махна една за снимка, и я счупих. И се отказах!

ПЪРВАТА МАШИНА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ ПО УСТАВ!

После ще се учим на разни тънкажи и ще сравняваме арменската профилактика ;)

А втората причина е, че Полетът е по-точен от Ракетата. Заради по-прецизния баланс.
И заради по-високата честота.

Тук 1 Московски Часовников Завод не напразно е първи.

Е, има и трета причина ;) В Полетите има типови дефекти, които се срещат и в японски, и в швейцарски, и в китайски машини. А в Ракетата тия дефекти просто ги няма, тя е като танк, работи и на сухо, и след като пусне стружка, стига да и е здрав баланса и да не я е ровчил някой амсалак.

В следващата част ще видите, защо е така.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 14:37

Изображение

Причината да се разглобява един часовник е да се възстанови нормалната му работа. А причините да се разглобяват два са описани в учебниците по психични заболявания.

Почва се с отваряне на капака. Те са различни, и някой път отварянето е по-сложно от ремонта. В случая са най-простите – щракащи капаци. Отварят се с две ръце, затова не съм снимал, как.
Пък и не съм пример за подражание - отворих ги с тъпа и мека китайска отвертка.

Предупреждение - не правете така, ако корпусът е минтак. Използвайте подходящ инструмент - ножче или ключ за винтовите капаци.

Ето ги отворени:

Изображение

Следва изпускане на пружината. Как? ПЛАВНО! Иначе може да се скъса или да повреди ангренажа. Писано е много, как се изпуска пружина, който не знае, да търси.

Ракетата е в стандартна каса от средата на 80-те. При нея отварянето е по-сложно и съм се постарал да го снимам:


Изображение

Вкарвам острието на отварачката за консерви в засечката срещу коронката и натискам плавно, като не давам на острието да се отплесне и да надере хрома. И безелът се отделя. Остава рамката с циферблата и машината, без джам и капак.
След това се вади ремонтоара на Ракетата. В положение сверяване, с натискане на бутона и едновременно издърпване. На този Полет няма нужда да се вади ремонтоара, щото е в каса тип винтилка (вентилируем корпус), като на златен часовник. Интересно е да се отбележи, че такава каса е по-добра откъм вода, отколкото на Ракетата. Вода влиза лесно, ама и излиза лесно. А Ракетата е давена. Вижда се по циферблата - има петна от капки:

Изображение Изображение

После се видя и в машината - тук-там имаше ръждичка.

Следва най-гадното нещо - работа със стрелки и циферблат. Цифер не се пипа и не се чисти. Каквото се е паднало от тотото - това. Почистването на цифер рядко води до добри резултати :) За тия двата часовника дадох 35 кинта, а Ракети и Полети имам около четвърт кило, от които одма ще излязат не по една, а по пет работещи машини.
Външното оформление на един часовник е най-ценно! Това трябва да се запомни и да се запише. Читав заводски джам е по-ценен от здрав баланс, а добър цифер и корпус - повече от работеща машина! И с коронките е така. Че и със стрелките.

Затова - максимално предпазливо и щадящо.

Как да извадим най-лесно стрелките?
Във всеки случай не със стрелковади. Защото начинаещ няма свестен стрелковад и не знае, какво да си купи. Аз имам два - от Павлин и от Сейкоша-сан, ама и да ги бях намерил, пак нямаше да ги ползвам точно за такива машини. По-добре с отвертки!

Правя го така:
Изображение Изображение

Стрелките се завъртат така, че да сочат в една посока (при спряла машина!) и циферът се покрива с лист с прорез. Върху листа се слагат две парченца от клечка за опора. Сцепена е, за да не се търкаля. Ако имах под ръка кибрит, щеше да е кибритена.

Изображение Изображение

И с Ракетата така. След това с две отвертки от двете страни стрелките се вадят една по една.

Алтернативата е хубав стрелковад, който хваща втулката, а не платното на стрелката.
Или закривени щангички. Тогава не трябват клечки.
Щангичките се правят от китайски отвертки, и аз даже имам някъде. Ама къде са, само Перун знае.

А лошия начин е с ножка, с отвертка, и/или само от една страна, и най-вече - с циферблат на голо. Свършва с търсене на стрелки, циферблат и секундно колело.

Следва сваляне на циферблата. На Полета няма никакъв проблем, а за Ракетата има - иска отвертка 0.6 милиметра:

Изображение

Това е единственото място, където трябва толкова малка отвертка в тия двата механизма. Останалото се прави с 1.0 и 1.5 mm.


Аз ги забучих в парче фибран:


Изображение

щото в къщи настана ремонт и фибран бол, ама часовникарски инструмент - кът. Ще го намеря някой ден :)

След това циферблатите и стрелките се прибират на сигурно и чисто и работата става по-безотговорна :) Най-много да счупим или загубим нещо. Ама това не е дерт - нали има резервни механизми и има от какво да се вади :)

По-натам ще е за железни стомани, масла, части и разни груби технически работи, към които се отнасям просто и утилитарно, и хич няма да им цепя басма.

А това по-горе е изкуство! Ценете го, щото е по-скъпо от желязото :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 14:42

Ето ги двете машини:


Изображение

Вляво ще бъде Полет 2609Н, вдясно - Ракета 2609.НА.

Свалени баланси:

Изображение Изображение

Почти еднакви са, на Ракетата е с някоя и друга десета по-голям по диаметър. Ама Полета е на 3 херца, а Ракетата - на 2.5.

Тук разлика за ремонт няма. Противоударните устройства са еднакви (но не до взаимозаменяемост!) и се правят еднакво: viewtopic.php?f=104&t=5220" onclick="window.open(this.href);return false;
Маслото за по-бързия механизъм трябва да е по-рядко, ама аз и двата ги мазах с Лаврентиус, и нищо им няма :)

Анкерните вилки също са еднакви. Различни са мостовете на анкерните вилки, но не съм забелязал разлика в трудност за затваряне.

Двата механизма в държачите за по-нататъшно разглобяване:

Изображение

Свалени мостове на барабаните:

Изображение

Едър план:

Изображение Изображение

Има две разлики. Едната се вижда веднага - Ракетата има по-малко части. Ама това е важно не за ремонта, а за завода-производител. Въпреки, че прави добро впечатление :)
А другата се вижда при вглеждане: в моста на барабана на Ракета 2609.НА и производните от него механизми има стоманена втулка. Ето такава:


Изображение
// http://petrodvorets.com/turning-work/" onclick="window.open(this.href);return false; , там има и още малко чертежи.
Сериозна работа, от старото материал, У10А, калена, с точни размери, полирана, абе няма износване! В нито една Ракета барабанът не се клати и ангренажът не клини.

Ето и местата за барабаните в платината.
Полет:

Изображение

Ракета:

Изображение

Готови за сваляне на мостовете:


Изображение

Разликата е само в компоновката.

Мост на ангренажа на Полет и Ракета:

Изображение Изображение

Четвъртият винт в двете снимки е от моста на баланса - закрепват се с еднакви винтове.

Ангренаж, вляво Полет, вдясно Ракета:

Изображение

По-едър план:


Изображение Изображение

По-нататъшно сравнение:

Изображение Изображение Изображение

Свалени мостове на централните колелета:

Изображение

Карамфилите се вадят еднакво:


Изображение Изображение

Централните колелета са подобни:


Изображение Изображение
Това на Ракета е с по-едри зъби и с камък, в който лагерува оста на секундното колело. А на Полета няма такъв. Така че точно на този Полет 2609Н камъните не са 17, а 16. Както и на другия! За първи път се сещам да ги броя, и не ги изкарах. Така че вярвайте на очите си, а не на надписи по цифери и мостове.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 15:46

Минутерия:

Изображение

Мостът на Ракета е прост, че чак прозд. Такова опростяване не ми харесва, ама какво да правиш, като е правено не за хора, а за автоматично сглобяване.

И колелетата са с едно по-малко при Ракетата. Но въртенето на коронката напред връща стрелките на обратно:

Изображение

Ремонтоарен механизъм на Полет:


Изображение Изображение Изображение

и на Ракета:


Изображение Изображение Изображение

Сравнение:

Изображение

Петродворец отнася Първи Московски като дизел цинкова кофа :)

Освен че в ремонтоарния механизъм на Ракетата има по-малко части и е по-лесен за правене, е много по-добър за вадене и слагане на ремонтоара. На Полет често ми се е случвало да се размести буренцето, на Ракета - никога. Показателно е, че при 3050 и 3055 формата на моста на ремонтоарния механизъм е заимствана. От НИИЧаспром :) Това трябва да се цени ;)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 15:50

Противоударните устройства са много подобни:

Изображение

но не еднакви! Различни са бушоните, различни са пружинките... не знам, дали накладните камъни не са различни. Вляво са Полетовските, вдясно - на Ракета.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 15:54

Миене:


Изображение

Замянка на ултразвукова вана:

Изображение Изображение Изображение

И се мие по-добре :)
Вътре е водно-пропанолов разтвор с ПАВ (абе няколко капки от това, с което мием чинии ;)).
След това - само пропанол, после - бензин.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 16:02

Още една разлика в механизмите:

Изображение

Вляво е пружината на Полет 2609Н, вдясно - на Ракета 2609.НА.

Ми кво да приказваме, като конските им сили са различни :) Може на мен така да ми се е падало, но при всички Полети пружините са като питанка, а тия на Ракета - S-образни, както го пише в дебелите и правилни книги. И пружината на Ракета е малко по-дълга. И като има по-малко триене в ангренажа, и този ангренаж е с по-малко предавателно число, е ясно, защо тази машина върви и суха, и мръсна.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Сглобяване

Мнение от varban » 18 дек 2015 16:14

Абе добра си е Ракетата, ама не е за първа машина. Заради ей тези зегерки:


Изображение

Тук не съм ги отварял. Щото вероятността да ги сваля и сложа, без да ги загубя или счупя, е по-малка от 50%.
А първи часовник трябва да се прави по устав! Иначе се свиква на лошо и като нищо ще ни избие на разни арменски технологии.

Проба на балансите. Противоударните устройства са обслужени, както се полага: viewtopic.php?f=104&t=5220" onclick="window.open(this.href);return false;

Платините са в държачите:



Изображение

и балансите, за финална фотосесия:

Изображение

Броим колебания в различни положения:

Изображение Изображение

Интересно, че колебанията им са почти еднакви на брой. Малко повече от 100 в хоризонтално и над 80 във вертикалните положения. Подложните пластинки бяха уточнени по дебелина. На Ракетата остана същата (пробвах само с една тънка и с една тънка + една дебела, по-зле е), на Полета не се наложи да слагам.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 16:22

След пробата балансите се свалят от платините и сглобяването започва от ремонтоарния механизъм:

Полет:

Изображение Изображение

Ракета:



Изображение Изображение Изображение
Пружинките имат навика да скачат, затова се подсигуряват с широка отвертка.

Ето сглобени ремонтоарните механизми:

Изображение

Следва централното колело с карамфила. Нищо, че се налага да се обръща машината. По-добре така, отколкото при щракането на карамфила да изкривим зъб на векселното колело:



Изображение Изображение Изображение

Няма никаква разлика в слагането на карамфилите:

Изображение Изображение

Готово:

Изображение

Следва минутерията:

Изображение

Полет:


Изображение Изображение

и Ракета:


Изображение Изображение

На Ракета има по-малко части, ама на Полет е по-интуитивно :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 18 дек 2015 16:30

Следващият възел е ангренажа:

Изображение Изображение Изображение

Колелетата се нареждат на местата си и мостовете се поставят отгоре. Закрепват се с по два винта от широката им страна. Цапфите още не са на местата си:

Изображение

Затваряне на мостовете, вляво двете снимки - на Полет, вдясно - на Ракета:

Изображение Изображение Изображение Изображение

Няма особена разлика. На Ракетата посредното колело е малко по-достъпно за наместване с клечка, ама не е основание за предпочитане на единия механизъм пред другия за първо разглобяване. Все ще е трудно, и все ще има шанс да се счупи някоя цапфа. Затова са резервните механизми :) Така че ако никога не сте затваряли мост на ангренажа, пробвайте първо на някой механизъм със счупен баланс.

Ето пациентите със затворени мостове на ангренажа:

Изображение

Следва проверка на свободата на движението на анкерното колело - духане с круша трябва да го върти като вентилатор :) После - смазка, ама в тази тема не я коментирам. По-подробно съм я засегнал в устава, а за тези механизми ще се наложи да направя карта за смазване. Само че първо ще потърся подходящи картинки. И особено - за смазка на накладни камъни. Това е основната причина да предпочета Полет пред Ракета - Полетът няма такива.
И понеже уставът не е догма, тук съм смазал механизмите, след като съм сложил барабаните:

Изображение

Така че горната снимка е правена само на единия механизъм, след като съм сложил пружината :)

Сглобяване на моста на барабана:


Изображение Изображение Изображение Изображение

Нищо особено, освен единия винт на Ракета в по-малко. Защото винтът, който крепи храповикът (контрата, собачката) е по-дълъг и крепи едновременно и мостът на барабана.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 19 дек 2015 15:35

Останаха по две колелета, барабанно и коронно. Разлика за сглобяване - никаква. Вярно, на Полет храповика е на коронното колело, а на Ракетата - по-традиционно, на барабанното, ама за нас е все тая:

Изображение Изображение Изображение

Анкерните вилки с мостовете са на местата си. Според мен се поставят еднакво лесно:


Изображение

И с балансите няма особена разлика. Техниката за поставяне е еднаква. Важното е машината да почне да работи още преди да е затегнат моста и при затягането да се следи да не престава да цъка. Ако престане, значи правим нещо не така и има опасност да счупим цапфа:


Изображение Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Избор на цел

Мнение от varban » 19 дек 2015 15:44

За десерт остана сглобяване на външното оформление:


Изображение Изображение Изображение

И слагане на кви да е каишки:



Изображение Изображение

щото след настройка часовниците трябва да се поносят, поне из къщи. Иначе ще се разсърдят и няма да вървят точно, ако щете вярвайте :)
Колкото пъти съм правил часовник, без да го понося след настройка, все нещо е излизало - я стрелка не съм закрепил здраво, я машината лопа в корпуса.

Часовник се прави, за да се носи, не за красота. И трябва да работи точно, а не да цъка.

Но настройката ще е тема на друга тема :)

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”