Руски кварцови часовници - ремонт

Публикувай отговор
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Значи така - варди бобинката като българо-съветската... така де, като зеницата на окото си. Друго ще ти намеря :) Варди още буренцето и ремонтоара с коронката. И разбира се, цифер и стрелки.

Ще я дигнеш тая Слава :) Аз ще се разровя за части и за разни работи.
А като си наумил да се разправяш с кварцета, намери си стрелкови мултицет::) Сериозно казвам, заменя осцилоскоп наполовина :) И масло ще ти пратя, Лаврентиус де :)

За руски кварцета и за швейцарски (ако са с камъни ;)) става. А за разни миоти - не става :) Те могат да не се мажат. Могат и да не се ремонтират :) Аз не ги ремонтирам, ама събирам с цели бобинки.Събрах много, и осем от тях вече прецаках. Мъча се да мотая безкорпусни бобинки за Луч 3055 :)
Безуспешно :( Засега ;)
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

Значи верно не е фен на руските. На мен пък Слава-та ми харесва - сложили са две пружини, за да върти по-яко и да има място за по-голям баланс. Би трябвало да работи точно.

А, аз имах предвид да подадеш от мултицета направо на платката - вместо батерия. Ама и на бобинката става - в различни посоки и да видиш, че моторчето се движи с по половин оборот.
Само внимавай да не изчовъркаш някоя жица от бобинката, че става по-сложно.

Може по-голямото съпротивление да е и от контактно съпротивление - ако жицата не е успешно запоена/заварена за изводите на бобинката - ама как да разберем, освен като 1.я огледаме, може да си личи - и 2.като й подаваме някакъв ток и гледаме как се държи моторчето.

Предварително трябва да изключим всички механични проблеми свързани с блокирала механика - ако искаш махни друго някое зъбно колелце и сглоби пак моторчето.

И правилно отбеляза varban да гледаме и за късо към корпус - ето че на мен нямаше да ми хрумне (просто съм останал с впечатление, че няма как да се получи, ама не съм много сигурен за последното.)
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Има. От текъл електролит :(
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Така,
dreadx написа: Значи верно не е фен на руските. На мен пък Слава-та ми харесва - сложили са две пружини, за да върти по-яко и да има място за по-голям баланс. Би трябвало да работи точно.
Ами тя Слава-та и го доказва това, (поне за сега). От миналата събота, до сега е мръднал +25 сек.
Но все още плува в зависимост от температурата или може би атмосферното налягане му оказава влияние не знам. Оня прословут допуск в COSC +/-5 сек при промяна на обкръжаващата среда малко му бяга. Плува да кажем с около 5-6 сек /24часа в зависимост от нещо, не знам какво. Аз всъщност много го пазя, защото видях как е направен, маховика и на каква осичка лагерува. Това нещо няма как да издържи на динамични натоварвания ако да кажем работя нещо физически (примерно къртя с бормашина, или пък карам велосипед)
За офис работа е уточнен добре... не знам дали го прави на виброграф или не, но е невероятно добре настроен. Мислех си че ще почне да избързва след известно време като се разнесе маслото, но... всичко е ОК за сега, ще видим как ще е през лятото.
dreadx написа: А, аз имах предвид да подадеш от мултицета направо на платката - вместо батерия. Ама и на бобинката става - в различни посоки и да видиш, че моторчето се движи с по половин оборот.
Само внимавай да не изчовъркаш някоя жица от бобинката, че става по-сложно.
Ами аз така и направих подадох на контактите за батерията от мултицета. Това не е ли същото? Стрелката не мръдна въпреки че напрежението беше 2,8V ако не ме лъже паметта, дано да е от ограничителят по ток на уреда, защото ако съм опушил платката няма да е мноо добре.
dreadx написа: Може по-голямото съпротивление да е и от контактно съпротивление - ако жицата не е успешно запоена/заварена за изводите на бобинката - ама как да разберем, освен като 1.я огледаме, може да си личи - и 2.като й подаваме някакъв ток и гледаме как се държи моторчето.
Ето снимка на часовника от преди 15 мин.
Изображение
Разглеждах с лупа заварени са изводите, а не запоени, и след това отгоре има червен лак. Вижда се червеният лак на снимката в процепа. За съжаление тук в къщи нямам инструменти да сваля платката за да покажа изводите на бобините по-добре.
Някой правил ли е запойка на това място? Нещо не съм много ентусиазиран да се пробвам, макар че имам опит в запояването на тънки проводници но... до 0,1... това 0,04 което прочетох някъде по напред направо респектира!
dreadx написа: Предварително трябва да изключим всички механични проблеми свързани с блокирала механика - ако искаш махни друго някое зъбно колелце и сглоби пак моторчето.

И правилно отбеляза varban да гледаме и за късо към корпус - ето че на мен нямаше да ми хрумне (просто съм останал с впечатление, че няма как да се получи, ама не съм много сигурен за последното.)
Мисля че проблема не е механичен, както писах по-горе пробвах с въздух механиката се върти без моторчето. Сега като го разглеждах с лупата видях че и шийките на осичките са си по местата и се виждат в рубинчетата на моста, т.е. не съм ги счупил. :yahoo
Съмнявам се да има късо към корпус в следствие на теч на батерия, защото както виждате от снимката часовникът е в много добро състояние и вътре не е текла батерия никога. Той така си се съхраняваше, без батерия, но въпреки всичко ще сваля платката пак и ще проверя за късо от контактната пластина на изводите към корпус.
Сега си мисля как да диагностицирам неинвазивно дали има контактно съпротивление. Иначе първото нещо което ми идва на ум е с да се пробвам до запойката да направя контакт директно с извода на бобината да кажем с заголване с бръснарско ножче или нещо такова. Само, че както казах и по-горе това 0,04 мноо силно ме респектира!
nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1265
Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от nevenbekriev »

Проблемът не е в бобината. Не се захващай с нея, няма смисъл и може да я повредиш. Вероятно някой е разглобил двигателя и после не го е сглобил правилно. Сложил е нещо наопъки. Или нещо от сорта на това, което аз направих много отдавна - разглобих някакъв стар кварцов часовник и ми се стори, че магнитопроводът на моторчето не е добре обработен и ... малко го позагладих с пила. И повече не заработи, стрелката само трепкаше.
За всеки случай виж цапфите на ротора на моторчето дали са здрави. Не е нужна цялата трансмисия, а само секундното колело и моторчето за да се задвижи секундната стрелка.
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Невен е прав - може да е моторчето. Ми ще ти пратя едно, ма с драна бобинка.
За четирите стотни аз писах. Оказа се, че съм излъгал, ама яко. Жестоката истина е, че е 15 микрона :(

Така че варди бобинката, другото ще се намери :)
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

Жицата ли? - аз мислех, че е 0.03

viewtopic.php?f=104&t=3126&start=40#p33153" onclick="window.open(this.href);return false;
Ето за това има ли някакво развитие по въпроса - защо се получава така при разглобяване?
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Здравейте, аз да доложа какво направих тази вечер.
1. Сложих батерийката, и се вгледах какво прави стрелката. Стрелката прави малко отклонение напред и след една секунда леко се връща назад, пауза около секунда и отново мръдва леко напред.
2. Свалих платката измерих за късо в бобината и на двата извода - няма
3. От мултицета в режим - тестер диоди (~3V), подадох директно на бобината напрежение и секундната стрелката се отклони една секунда напред, след това подадох в обратна полярност отново още един импулс стрелката мръдна също напред с още една секунда, пак обърнах полярността и пак подадох напрежение и стрелката пак мръдна напред и така, поиграх си и преместих няколко секунди напред с подаване на напрежение в различна посока.
Моето заключение засега е, че електронната част не изработва достатъчно добри или силни импулси за задвижване на механизма.
Имам и осцилоскоп, но не съм се задълбочавал в схемата за да видя къде мога да видя формата на сигнала. До сега винаги съм си мислел, че подава правоъгълни импулси с положителна полярност и така работи всъщност, явно съм бил в дълбока заблуда!
Да разбирам ли, че системата работи със симетрични импулси в положителната и отрицателната страна?
Сега ще прочета малко в книгата какво пиеше, че яко се изложих май. :redface
Моля ако в така изложените факти някой вижда друга диагноза да каже докато не съм го повредил. Засега не съм му нанесъл щета май :yahoo
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

Праилно си се досетил. Импулсите на изхода от платката са нагоре и надолу, не са само в плюс или само в минус.
В интегралната схема има не само делители на две, ами и комутатор, който формира тесен правоъгълен импулс ту нагоре, ту надолу.

Сега за твоя казус.

Смятам за по-вероятно увеличено механично съпротивление в ангренажа или направо на ротора. На чепа няма кво да му стане, той или бачка, или не. Ако напрежението на батероята е 1.4 волта и нагоре, би трябвало да се получава такова напрежение, че токът през бобинката да стигне за превъртане на ротора на 180 градуса.

И какво излиза? От мултицета ток стига, а от схемата - не. Щото мултицета пуска бая повече напрежение, схемата пуска малко повече от 1 волт нагоре-надолу.

Предлагам сглобяване без едно колело и наблюдение на ротора. Това веднага ще раздели проблема. Ако се върти без ангренажа, работата е в ангренажа. И обратно.

Ако пак не ще, може да капнеш капка бензин на камъка на моторчето. И на този в моста. Може да е мръсно и клеясало.
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Лошото е, че нямам достъп до изводите на бобината когато часовника е с батерия и не мога да премеря какво напрежение подава на бобината.
:fool:
Така... допълнение, моторчето без ангренажа като че ли се върти, но не мога да преценя хубаво понеже го гледам през, камъка и не мога да го потвърдя на 100%
Първо махнах едното колело, което е към бобината при мен е с 4 отвора но не знам какво точно задвижва или е междинно някакво. На снимката която публикува Върбан на предходната страница колелото е с 3 спици.
Изображение
Без него не тръгна, след това махнах и колелото което е зацепено директно на моторчето (с четири спици).
Ще трябва да се разглобява целия механизъм, но засега не съм се снабдил с хептан или хексан, попитах в няколко аптеките, но не продават вече бензин.
Ще го мислим...
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

Електрониката подава импулси като: двата края на бобината през повечето време са на +
- на единия се подава кратък отрицателен импулс, а в следващата секунда на другия - докато през това време първият е на плюс - така токът тече в различни посоки.

Ама не съм сигурен, че може да пуснеш платката лесно извън механизма - трябва да си направиш някакъв крепеж за батерия (да кажем дървена щипка с две кабърчета и жици от тях) - после не трябва да ги запояваш за платката, защото ще прецакаш позлатените контактни повърхности -- ами трябва някак си да ги допираш.

Освен това май има някакво лостче, което при издърпано копче за сверяване контактува с едно пинче на платката и спира работата на механизма -- ама не помня дали трябваше да има връзка, за да работи - или точно обратното. (май като няма връзка работи - а като даде плюс спира - значи няма да е проблем за пускането, че го няма)

Иначе не е лоша идеята да погледнеш импулсите на осцилоскоп - спрямо + или - на батерията - ако има достъп да го пипнеш както е монтирано.

Може и на свалена платка - като я захраниш.

Може да закачиш на платката някакъв товарен резистор 3-4 килоома, вместо бобинката - но няма да ти стигнат ръцете, за да крепиш всичките тези неща, докато трае измерването.

Огледай платката и под лупа - може да има някоя прекъсната (спукана) писта - и като се нагърчи с винтчето да прави проблем.

(все пак този часовник не работи фабрично - знаем ли какво може да му е)

Аз затова много не обичам да работя върху единични бройки от нещо -- много по-лесно е ако имаш още един комплект здрави части. Например да сложиш друга платка, за да изключиш всички възможности проблемът да е от нея.

Далеч съм от мисълта, че чипът може да е изгорял - при тези малки токове (включително батерията не е способна да даде голям ток) Но може платката да е спукана и да прекъсва нещо.

Опитай с мултицета на диоден тест - да мериш по платката на изводите за бобинката спрямо изводите за плюса и за минуса на батерията. После същото наобратно - обърни мултицета и пак измери към плюса и към минуса.

Също измери обратно на +/- за батерията - така че да ти показва нещо.

И при всичко това - като леко усукваш платката, за да видиш дали нещо не прекъсва и т.н. Ама не много да я усукваш - само леко.

Драйверите за бобинката трябва да са едни и същи към двата края на бобинката и трябва да дават едно и също при измерванията. Ако някой е изгорял би трябвало да си личи по някакъв начин.

Виж и нещо да не окъсява някъде при монтирането на платката - ако може се убеди, че батерията поставена в часовника продължава да дава 1.5V.
fade
Reactions:
Мнения: 65
Регистриран на: 25 Май 2015 20:47
Местоположение: РусИ

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от fade »

Нистина е лошо че нямам още една със сигурност работеща платка за да потвърдя или да отхвърля възможността платката да е повредена. Пак се опитах да видя моторчето през един процеп сега пък като че ли ме се стори че не се върти а само трепка. Започнах да разглобявам механизма на календара за да достигна до другите лагери, но се изнервих и реших да спра защото започнах да правя грешки дори го издрасках но не много фатално.
Иначе това което предлагате dreadx са добри идеи но повечето от тях са нереализуеми в условията при които работя. Няма достъп до падовете с изводите на бобинката за да правя измервания. Ще прочета малко утре вечер в книгата, може да ми дойде някоя идея пък.
Но все клоня към електрониката, тъй като при пробата с въздуха ангренажа се въртеше свободно.
Остава единственият вариант за механичен проблем в самото моторче и по точно лагеруването му.
Но както казах засега не съм стигнал обратната страна за да имам достъп до другият лагер и да пробвам това което предложи varban пък и достъп до двете страни на осите ще ми трябва.
Нали ако случайно открия проблема ще трябва да смажа някак си лагерите.
dreadx
Специалист
Reactions:
Мнения: 794
Регистриран на: 20 Апр 2013 16:58
Местоположение: София-Лозенец

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от dreadx »

Не, аз за всичките тези глупости с измерванията имах предвид - на демонтирана платка с мултицет. Нали в разни посоки през интегралната схема трябва да дава диоден преход. Понякога е показателно, че между единия и другия извод за бобинката от чипа, спрямо (+) или (-) дава едно и също и т.н. (ако дава различно, то може да е прекъснала някоя писта, да е изгорял драйверът в чипа и др.)
После аз бих подал захранване пак от мултицет, че е най-лесно - и да хвана масата на сондата на осцилоскопа към едното пипало на мултицета, за да гледам импулсите. (това е което горе-долу може да се направи с две ръце, без специални приспособления за закрепване на платката)

Неудобно е направено и не може да се мери при монтирана платка. Даже и е много трудно да се наднича през моста. (това ако махнеш следващото колело, за да видиш дали работи самото моторче) -- Ама по принцип мисля, че се чува едно отчетливо цъкане, ако се върти моторчето.

p.s. Ама не го прави ако се изнервяш, или си изморен - то си е късно вече, а и някои неща стават по-лесно след като отлежат. :)
Seikosha
Специалист
Reactions:
Мнения: 3688
Регистриран на: 11 Фев 2013 21:37
Местоположение: Варна

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от Seikosha »

Моторчето вижте хубо. Май го е изпраскал инфаркт хайванчето,или му иде слаба ракията :)
"Човекът откри времето,Сейко го усъвършенства" " 浪人 "
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Руски кварцови часовници - ремонт

Мнение от varban »

fade написа: Но както казах засега не съм стигнал обратната страна за да имам достъп до другият лагер и да пробвам това което предложи varban пък и достъп до двете страни на осите ще ми трябва.
Нали ако случайно открия проблема ще трябва да смажа някак си лагерите.
Достъп до камъка на моторчето от страната на цифера може да получиш като го извадиш от механизма. По този линк се вижда:

viewtopic.php?f=104&t=3126#p30971" onclick="window.open(this.href);return false;

Ама не го разглобявай! Удави го цялото в бензин. Не в спирт, ацетон, коресилин или друг разтворител, а именно в бензин, хексан или хептан. Ще трябва да видя, какво шише имам в къщи и да ти пратя малко. Щото иначе няма да се оправиш. А ти през това време иди в най-близката аптека и поръчай едно шише медицински бензин! Да видим, кое ще дойде по-бързо: моята пратка или бензина. Аз обаче ще я позабавя малко, щото искам да навра и разни части вътре, че и механизми. Не кварцови, а балансови. Щото най-добрата тренировка за правене на кварцета е чоплене на механика :)

Убеден съм на 95%, че проблема ти не е в тоците, а в моторчето или в ангренажа!

Сигурен ли си, че всички цапфи (краища на осичките) са на мястото си? Да не си счупил някоя или пък да си я изкривил? Вярно, че с круша се въртят... странна работа :(
Добре де, и моторче ще ти търся!
Тогава обаче ще се наложи да го поразглобиш, таман до капсулата. Щото иначе не можеш да смениш бобинката!
Публикувай отговор

Обратно към “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”