мitakaaa написа:
И наистина този механизъм с календар и лунар ми се вижда тежък за това малко нещо. То нито е да му слагаш масло че ще залепи, нито е да го караш на сухо триене. Абе малко са се поизложили тук.
Виж, в 1 МЧЗ са направили добро кварце 853, на 24 калибър:
Ама не съм го виждал, освен на картинка.
Колкто за сухото триене - точно за кварцета със стоманени оси в рубини това си е допустимо.
През последните месеци почнах да ги правя почти на сухо. Смазка слагам само на рубина (или рубините) на стъпковия двигател, и то много-много-много малко, с игла, заточена на отвертка. Толкова малка капка прави, че не стига за смазване на инкаблок на дамски часовник

С друга игла, с която мажа инкаблоците, капвам масло на карамфила.
Останалите рубини работят на сухо... почти на сухо.
Преди сглобяване нанасям смазка върху цапфите, както се маже ос на анкерна вилка на ръчен часовник: капя капка масло на филтърна хартия, изчаквам да престане да блести маслото и пробивам с цапфата хартията. По принцип се прави на сърцевина от бъз, може и от слънчоглед.
Това не е смазка, а по-скоро защита от ръждясване.
Кварцетата не приличат на механични часовници, затова могат да вървят на сухо... те собствено през повечето време така и вървят. Колко да изкара маслото от завода? 2...3, най-много 5 години, и вече няма никой. Голямата част се е изпарила, малката се е спекла и е излязла отгоре и отдолу на мястото, където лагерува оста.
За механика такъв начин на работа е живо убийство, ама за кварце, което през 95% от времето стои на място, е напълно допустимо. Там няма никакви усилия, ангренажът е свободен, чак лопа

На никаквата енергия от една батерия карат по две години, не е като механиката, която постоянно е напъната от мощна пружина.