Със сигурност има съвестни и добри часовникари (само трябва да ги намерим). Конкретно за твоя случай часовникарят не може да работи за без пари, но механизъм с ремонтоар струва максимум 1-2 лв. Ако ти беше предложил ремонтоар на някаква прилична цена и вместо да си измисля проблеми ти беше казал, че часовникът има нужда от почистване и профилактика, щеше да видиш че е сериозен и можеше да вземе 10 лв.
За измиването на частите не се ползва обикновен бензин за кола. Можеш да използваш петролев етер (медицински бензин) - продава се в магазините за химически реактиви и струва 10 лв. за литър. С подобен се зареждат и бензиновите запалки (ZIPPO и IMCO и др.)
Аз използвам спрей за почистване на контакти - MOTIP CONTACTREINIGER - има го по железариите и съдържа същата течност, но и това не е икономически оправдано (цена около 6.50-7.50 лв. за 400 мл.) - в повечето случаи не го използвам като спрей, ами сипвам малко в някаква капачка и пускам частите да киснат вътре:
http://shop.mobile.bg/2658-pochistvane- ... motip.html
После с подходящо одялкани клечки за зъби минавам по всички места, където може да са останали клеясали боклуци и смазка.
За смазването се използват специални масла, но по идея на nevenbekriev си взех масло за хидравлика и върши много хубава работа. Ако наблизо имаш някакви авто-маслари, може да ги изврънкаш за 50-100 грама и да не купуваш излишно големи количества. Масло за двигател също може да ти дотрябва (например за смазване на пружината в твоя часовник, или пък за цялостно смазване на по-тежки механизми - като будилници).
За дозиране на смазката можеш да използваш игла, чийто връх да сплескаш и изпилиш в такава форма ===<> като копие (лесно може да се направи и от игла за спринцовка). Така можеш да топнеш малко от върха и да приложиш маслото на съответното място. Смазва се с мярка и само в местата на лагеруване на осите, анкера и импулсния камък. Не е желателно свободно масло да се мотае из механизма.
Колкото до частите - отнасяй се внимателно с тях. Ако ги вдигаш с някакви пинцети не стискай силно, а само колкото да вдигнеш частта - хем да не се изкривят и повредят от силното стискане, а и много лесно могат да се отплеснат и да отхвърчат нанякъде.
Има и разни пружинки - огънати телчета или пластинки, които да натискат някоя част - например в датника, в контрата за навиване на пружината и др. При разглобяване и сглобяване вземай мерки да ги придържаш с нещо, например с клечка за зъби, защото както уж си седят на мястото, може много лесно да изхвърчат.
Осите имат тънки връхчета. Когато тръгнеш да сглобяваш механизма трябва внимателно да наместиш всички оси да влязат в съответните камъни без много да натискаш моста отгоре, за да не ги изкривиш. Това не означава изобщо да не го натискаш, а да го притискаш много нежно, колкото да имаш усещането какво се случва. Когато влязат всичките - мостът сам ще си се намести на мястото. Ако нещо не е влязло плътно на мястото си, значи не е сглобено - не стягай винтчета и т.н. за да не се счупи.
За всичко това вече е писано. Ако нещо не ти е ясно, по-добре да прочетеш във форума кое как се прави. Може сглобяването на първия часовник да ти отнеме 5 часа. Най-важното при ремонт на каквото и да е, не само при часовниците, е да действаш спокойно, внимателно и обмислено, за да не повредиш още нещо.