Страница 2 от 5
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 21 Май 2014 16:50
от varban
Молния-късметлийка :-)
Аферим :-) Сигур за първи път вижда правилно обслужване.
Но по материали на пружината това е съвременен часовник.
На тях дерт им е счупен баланс, а как ги ремонтираха, само те си знаят. Виждал съм чичка, седнал на една щайга, да оправя такива. Значи дига капака, слага лупата, и почва да се кьори. Поклати баланса и като види, че е здрав, капе некъв кореселин или АМВ по камъните... абе дет може да докачи. Горката машина земе, че се събуди, той я духне, и после с една отвертка я намаже с турско масло за швени машини. И го даде на клиента.
Викаха му Майсторе, пък на мен ми идеше да му шибна два шамара. Не ме беше яд, че лъже хората... ми за два лева кво искат, а ми беше жал за машините ...
Ама те вече и такива изчезнаха... останаха каишкаджии...
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 21 Май 2014 18:11
от мitakaaa
Това с молнията беше само показно за колегата roca - ако иска да се занимава с часовници - да започне с това.
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 21 Май 2014 20:47
от roca
Благодаря за показното, а линка с превода от руски ми беше чудесно полезен.
Както се казва, засега още такава дисекция, определено ме е страх да правя, но всичко мисля че с времето си ще дойде...малко по малко.
Иначе самият термин за пренавитият механизъм...просто съм го чувал някъде, нямам идея дали е било в някакъв разговор на маса или ей така, но прецених че като кръстя темата така, дори и да не е правилен израз, ще има хора който ако търсят в интернет, дори извън форума, лесно ще срещнат темата и ще разберат каква точно е истината, а не да се главоблъскат напразно

Тези дни си се занимавам с една Ракета 2609 и въпреки че не съм я разглобил цялата за да я почиствам, направих опита с развиването на пружината и сега работи. Сега я оставих да почине, да видя какви отклонения ще дава и ако са много големи ще я обмисля да я разглобя напълно (или може би не).
Тъй като в момента ги събирам така или иначе за мое удоволствие и почистването (от органични мръсотии ) и тръгването ми дават достатъчно удовлетворение, ще почакам с пълната дисекция.
Радвам се че темата се очертава като интересна за всички, а не само за мен като начинаещ

Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 21 Май 2014 21:16
от мitakaaa
То и при мен много часовници са тръгвали след като сваля баланса и анкъра - развива се бързо и осите се раздвижват в лагерите - след това си работи нормално - но аз за по голяма сигурност и гаранция - такъв часовник задължително промивам в медицински бензин. И при сглобяването преди поставяне на анкара и баланса - връткам един път на коронката и гледам анкарното колело - то се върти и когато се развие пружината и колелото спре , АКО СЕ ВЪРНЕ МАЛКО В ОБРАТНА ПОСОКА - значи всичко е ПЕРФЕКТНО ДО ТУК ( но това понякога не се получава при часовници с ден и дата) там са много допълнителни системи които натоварват механизма. Ако искаш да опиташ дисекция - започни с ПОБЕДА , ЗИМ - това поне не струва много.
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 21 Май 2014 21:23
от varban
Както се казва в интернетите: +100500!
Таман мислех да пиша на модераторите да прекръстят темата, ама така излиза по-добре. Ако някой търси във форума, ще я намери и ще прочете :-)
И на Митака наблюдението се потвърди: на Звездата, която чопля в момента.
Някак си успях да махна шапката (ама ако напиша как, ще си умрете от смях) и машината тръгна във всички положения :-)
Обаче равновесието не беше настроено добре, и при натягане на коронката вместо да тръгне по-енергично, взе че спря.
Пет пъти махах баланса от моста и уточнявах положението на сцепената втулка на спиралата. Сега си е добре гадинката, цъка в хептан. Малка амплитуда засега, ама ще последва номера като с молнията - пълно разглобяване, миене, лъскане и ще тръгне, де ще ходи :-)
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 22 Май 2014 07:18
от nevenbekriev
Ако става въпрос за често срещаното определение "пренавита пружина", мога да кажа че го има и при продавачи от английския ибей, значи е интернационално. Също се е случвало неведнъж часовникар да отговори така на въпроса "какво му беше на часовника?". Винаги съм казвал че е глупост, обаче понякога, особено при големи часовници, става така, че при малко навита пружина вървят някак, а при навита докрай спират. Може да е свързано и с това явление. Причината обикновено е в това, че при навиване докрай витките на пружината се притискат една в друга, слепва се старата клеясала смазка, увеличава се триенето между витките и в резултат пружината се "самозаключва" и не иска да се развива. А понякога когато се опиташ да развиеш такава пружина, това става на тласъци и придружено със силнни пукащи звуци. При всички положения става дума по-скоро за повреда отколкото за нормално състояние
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 22 Май 2014 08:02
от varban
Сега се сетих, бях забравил една Заря, от ученическите години. Не моя
Та по някой път тая Заря при навиване до край вземе, че спре.
Мацето занесе Зарята на часовникар, той я оправи, вземе и там пет лева или колкото се полагаше по татово време за дамски часовник, и и каже - пак си го пренавила!
Аз тогава дамски (и въобще ръчни) не смеех да пипам, повече натисках на Юный часовщик - преправях ги на будилници

И като ходих поредния път за капаци и части при един друг часовникар, го попитах, как така. Той: ми аз да не съм вътре в тоя часовник! Свали моста на барабана, та да се види.
И при поредното спиране взех, че отворих Зарята. Паднал капак на барабана!
Явно майстор Пет лева, вместо да оправи проблема, само го е затварял.
А аз този барабан го занесох на моя майстор, той каза едни приказки, дето няма да ги повтарям, и ми даде друг. Сложих го и работата заспа
Извадих пружината на стария барабан - ми тя на фуния!
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 22 Май 2014 18:24
от atanweb
varban написа:....
Извадих пружината на стария барабан - ми тя на фуния!
Какво точно искаш да кажеш с "фуния"
когато си я извадил е заела такава форма ли?
И от какво се е получава това?
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 22 Май 2014 18:43
от varban
Да, като я извадих, пружината не беше плоска.
Не знам, от какво... от некадърно слагане, от това, че е била дефектна или пък е сменена с неподходяща? Или от хлабав капак... аз тогава не умеех да навивам такива малки пружини.
Но отхлупващ се при навиване барабан досега само на тази Заря съм срещал.
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 19:05
от roca
Аз продължавам със въпросите, да се надяваме че няма да са много глуповати или неправилно зададени.
Та престраших се да започна един ЗИМ със същият проблем и механизма 2602, най-вероятно е пре познат на всички. Та в началото всичко започна добре: преместих контрата развих пружината, с две думи всичко беше ок. След това видях че явно има разместване на анкерното колело...със много уплаха (щото предният който разглобих така и не го сглобих) започнах оттам, все пак след 30 минути потене наместих и анкерното колело и останалите 2 зъбни колела до него.
Поиграх си и със свалянето на всичко от задната страна и ги почистих. Не съм слагал масло, защото засега няма, но ще престъпя и към това.
Започнах да сглобявам и тадам..нов проблем за мен. Сега като вкарам рементоара, първо не мога да го закрепя т.е. вади се без проблем. Второ..и във двете си положения все мести стрелките.
Имам известни подозрения че съм разместил нещо но не знам какво...гледах кьорих се и влезнах в задънена уличка. Единственото място което не съм разглабял е под циферблата.. Иначе колелото което навива пружината е ок, поради простата причина че мога леко с пръст да навия.
И въпросите са: какво прецаках тоя път, мога ли да го оправя и как? Пускам малко снимчици, за да има, въпреки че със сигурност сте наясно с механизма.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 19:12
от Pavlin
Продължавай смело. Разместил си "буренцето". Махни циферблата и ще видиш кое е.
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 19:46
от atanweb
Може да пробва и без да сваля циферблата.
На последната снимка се вижда.
Пъхаш ремонтуара леко в дупката на механизма, слагаш малкото зъбно колело и след това веднага буренцето с наклонените зъби към колелото (ремонтуара). В канала на буренцето влиза онова малко лостче което се вижда на дъното на дупката. Побутваш ремонтуара навътре като можеш да си помагаш с натискане на бутона и наместване на лостчето през другата дупка до бутона (с тънка отвертка става).
Поиграй си, не се впрягаи можеш да правиш колкото си искаш опити. Внимвай да не ти хвърчат частите, че намирането им е трудно.
Успех!
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 20:08
от plamenhar
По лесно става през циферблата,особено ако има разместване на тиражната плочка
и лостчетата.Ако не задържа ремонтоара вероятно лостчето,което го задържа се е разместило.
И оправянето става само под циферблата.
Този поне няма дати и няма усложняващи задачата чаркове.
Да видиш тези с дата и дни какви непослушни пружинки имат.
Като за начало снимай всяка операция преди да разглобяваш.
По нататък ще знаеш кое къде и как стои.
Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 20:18
от roca
Да да...аз затова започвам от идиотските механизми...за идоотчета като мен.
Проблема е според мен, че "бутона", който atanweb е обозначил, сяъш се е заклинил, и мърдане няма ни надолу, ни нагоре. Предполагам че и всичко друго прозлиза от това.
Иначе тъй като това са снимки от преди да пиша..вече го затворих, така че видимо от циферблата ще ми е по-лесно..или поне сега така си мисля. Утре като се наспя започвам да се кьора, надявам се да постигна финален успех с този тъй като дори и до този момент бая разглобих и сглобих по него.
По нататък ще питам и от къде да купя и бензина и маслото и се надявам и да има тема, или ако не намеря пък ще питам, кое къде точно се слага, че три масла ми звучи повече от сложно. Мен и едно ми се струва сложно де. Все пак за закупуването на горните неща, май най-добре да пусна тема в купувам и те така.. Най-вероятно ще да е тези дни

Re: Пренавит менахизъм - ремонт
Публикувано на: 23 Май 2014 20:31
от plamenhar
Ще трябва пак да го отвориш.
За да махнеш циферблата трябва механизма да е извън касата.
Точно този "бутон"се наглася през циферблата.Просто се е разместил.
Ремонтоара на повечето часовници се изважда от положение на сверяване.
Иначе има голяма опасност от разместване на тиража.
Бензин си купувам от аптека.Поръчвам си и на другия ден ми го доставят.
Масло имам от ибея.