Страница 2 от 2

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 10:11
от varban
Ред е на проверка на чистотата на баланса.

Щракаш регулатора в накладния камък, капваш капка масло (половин диаметър) на камъка и завинтваш опората на място върху моста. След това обръщаш моста, преместваш регулатора максимално близко до отвора за колонката и нацелваш с колонката отвора, а със спиралата - щифтовете. И затягаш винтчето.
И слагаш на място моста с баланса.
Смазваш и долната опора - тя е по-лесна.

И проверяваш, дали спиралата е успоредна на баланса и дали не закачва никъде. Ако да, сипваш си една чаша бира и продължаваш :)

Отклоняваш с клечка на 180 градуса баланса и почваш да броиш колебанията. Трябва да са много! Над 100 във всеко едно положение. Във вертикални положения на оста трябва да ти писне от броене и да се откажеш! Сериозно :)
Колебанията трябва да затихват бавно, едва-едва, с микроскопични движения накрая. Ако това не е така, значи нещо не е в ред. Трябва да се търси, кое е.

Примерно в едното положение прави 300 и кусур колебания, а в другото - със зор 50 и спира като спънат кон. Значи имаш мръсна опора или цапфа и то тази, която е отдолу.

Или не ще да се движи като свят нито в едно положение. Тогава провери луфтовете. Трябва да има луфт и в радиално, и в аксиално направление. Невен на този луфт му казва "здравословен" :)
Ако няма никакъв луфт, няма да има и свободни колебания. Ако пък луфтът е прекалено голям, пак е зле. Ама надеждата е, че всичко е в час.

След това, още докато не си махнал баланса, оценяш равновесното положение. Когато балансът е спрял, импулсния камък трябва да е точно на линията, която минава през осите на анкера и баланса.

След това махаш баланса и слагаш на място анкерната вилка, без анкерното колело.
Затворена с моста си, трябва да се премества от край до край, от чукане, от духане, от поглед накриво!
След това слагаш обратно баланса и проверяваш взаимодействието.
В равновесно положение импулсния камък трябва да попада точно в пазвата на анкерната вилка, а опашката на тази вилка трябва да е по средата между ограничителите.
След това отклоняваш баланса на една страна. Вилката трябва да мръдне от най-малкото движение. И на другата така. Отпуснат, баланса трябва да извършва свободни колебания, като клати вилката. Не толкова, колкото без вилка, ама не трябва да спира рязко, а колебанията трябва да затихват постепенно.

Това трябва да става във всяко едно положение - нагоре, надолу, във всички странични.

И ако това нещо е изпълнено, има сериозен шанс Асан да яде баница :)

Наливаш още една чаша бира (предната вече трябва да е изпита :)) и продължаваш.

Махаш за последен (а дано!) път всичко :))
Слагаш само анкерното колело и проверяваш, дали се върти свободно. Трябва да е така - от леко духване с круша трябва да тръгне като вентилатор :)

Ако да - слагаш на място шахмана в механизма и навиваш съвсем малко. Трябва да върви с ряз. Дали трябва да се връща обратно, не знам. Може на тия бутраци да не може.
Но оборотите трябва да са постоянни. Не да върти жжжж-жжжж-жжжж.
Ако е така, нещо в зацепването между последното колело на ангренажа и анкерното не е в ред - предполага се, че предварително си проверил, измил и смазал ангренажа и той е баш добре :)

Ако се върти равномерно, махаш приставния ход (шахмана) и смазваш двата камъка на анкерното колело. След това е ред на анкерната вилка. За всеки случай недей да мажеш камъните на оста, въпреки че този размер иска смазка и там. Капни капка масло на тоалетна хартия и пробий омаслената хартия с цапфата. След това смажи така и другата.
След това хвани с пинцет анкерната вилка и я върти така, че в лупата да видиш блясък на импулсната плоскост. И на този блясък сложи капка масло.
След това смажи и другия палет.

Ако погледнеш отстрани, трябва да видиш две капки масло върху импулсните плоскости на палетите. Ако не е така, топиш в бензин, сушиш и сначала.

След това слагаш на място анкерната вилка, затваряш я с моста и слагаш шахмана в механизма. Навиваш малко и оценяш отскока и притяжката на анкерната вилка. Като я отклониш малко от щифта и я пуснеш, вилката трябва да се връща на място. Това е притяжка.
А като я отклониш повече, трябва с ряз да отскочи до другия щифт. И отново така, и по всичките зъби на анкерното колело.
Като го превъртиш цялото и притяжката и отскока са еднакви, остава само да сложиш баланса на място. И машината ще тръгне, няма къде да ходи, щото ти всичко вече си проверил :)


Остава да оцениш равновесното положение на баланса и амплитудата му: viewtopic.php?f=57&t=1770" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 10:13
от varban
Ей, помагайте, че аз такова животно за първи път виждам, и то на снимка :)

Ще излезе като във вица "Можеш ли да свириш на цигулка? Не знам, не съм пробвал" :)

Ама ми е простено - още един амбулаторен, вярно, интересите му са в големите форми... таман няма да ме конкурира с дамските :)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 10:51
от ivan_p_uzunov
Благодаря за обучението , имам чувството че съм в трети клас щото от първи и втори нищо не помня само се притеснявам на " янтара" отдолу камъните са с по - един винт ,да не ги разместя по- съосност.
Изображение

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 11:05
от omegaqq
^Не се притеснявай няма как да разместиш нищо.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 13:47
от varban
Готово, дописах го :)

Ама като не съм виждал такъв звяр, е по мотиви на дамски механизми :)

Напълно възможно е да съм пропуснал нещо или обратно - да съм написал нещо в повече.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 13:55
от atanweb
Тя темата наистина стана ПРО , то така или иначе в заглавието е ПРофилактика и с многото съвети става ПРОфилактика.
Поздравявам ви за доброто посрещане. Аз и други също четем с голям интерес.
Полезно е!

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 14:22
от varban
Абе кво ти про! Аз пиша, като Мирча Кришан - знам си малките механзими и се на тях ме избива :)
Голям не съм правил. Де да знам, кое как е там!

Може тоя дзвер да иска да се маже анкерната вилка направо с отвертката :)

Сигурно беше добре да кажа, как трябва да се смазват палети по устав:
слага се анкерната вилка на място със сухи палети, навива се пружината малко и се капва по една капка на импулсните плоскости, след това се прещраква 5 пъти, и пак ново смазване, и трети път така. Ако колелото е с 15 зъба. След това се превърта по всички 15 зъба два-три пъти, та смазката да се разпредели, и се оценя притяжката и отскока.

Това, горното, е в сила за всички часовници с рубинови палети и анкерно колело. От дамски до джобни :) А мазането на палетите извън механизма е читерство, до което от зор стигнах на малките механизми. И то не е правилно. Ама е по-лесно :)

Номерът с намаслената хартия и цапфите го знам от Иван Иваныч - той така мажеше цапфите на анкерните вилки на ВСИЧКИ машини - от дамски до Молния. Казваше, че иначе ще ръждясат :)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 16:35
от ivan_p_uzunov
За пръв път на някой , с кеф да му сваля шапка ! право да си кажа ,пробвах на един друг механизъм само че със счупена ос -( върха на едната цапфа), и замотана пружина .В интерес на истината- успях да се справя . Лошото в случая е че много се искефих " -за да си доволен от работата , май най - добре е да си я свършиш сам"- прозрението ми дойде на края . недостига и липсата на инструменти са много лошо нещо !Трябва да изкажа огромна Благодарност на Варбан и разбира се и на останалите участници от форума .

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 17:02
от ivan_p_uzunov
А и само за протокола , да попитам -ако импулсният камък е леко в ляво от предполагаемата права , мога ли да придърпам спиралата чрез изваждане на клина и после пак да го сложа така,че да застане точно в средата, в момента е леко в ляво и пак си върви .

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 18:10
от varban
Не!
Закрепената спирала в колонката не се пипа. На такива баланси се завърта втулката.
Прочети внимателно постинга на Невен за равновесието, там се коментира.
Ама този номер го прави след като провериш, как е в динамика. Щото може така да е по-добре :-)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 18:16
от varban
ivan_p_uzunov написа:За пръв път на някой , с кеф да му сваля шапка !
Малко си чел форума, затова :-)
Аз за кво се хабя да давам линкове :-) Чети постингите на Невен, той не само че пипа добре с ръце, ами и обяснява хубаво.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 18:31
от nevenbekriev
varban написа:Готово, дописах го :)

Ама като не съм виждал такъв звяр, е по мотиви на дамски механизми :)

Напълно възможно е да съм пропуснал нещо или обратно - да съм написал нещо в повече.
Всичко е баш таман!
Все едно че аз съм го писал, ама малко по-уставно. Благодаря!
При този Янтар приставният ход може да се мести за да се регулира зацепването на анкерното колело с предното. Затова е добре докато платформата е само с монтирано анкерно колело да се намести и затегне и повече да не се сваля от механизъма, а анкера и баланса да се сложат след това.

Много важно е когато искаме да махнем платформата докато пружината е навита, да блокираме трансмисията преди това. Иначе се завърта с бясна скорост и ако човек инстинктивно върне на мястото платформата, се чупят върхове на анкерното колело и се кривят зъбите на предното.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 20:31
от ivan_p_uzunov
Това за "приставния ход и зацепването към задвижващото колело" е много вярно . Когато тръгнах да го зацепвам се оказа , че е по - лесно да разглобиш нещо , отколкото да го сглобиш .Наистина доста си поиграх-напред -назад , докато не се постигне хем да не е много зацепено и същевременно да има малък луфт .