Страница 2 от 2
Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног
Публикувано на: 09 Фев 2017 10:58
от ivan_p_uzunov
Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног
Публикувано на: 09 Фев 2017 17:36
от ivan_p_uzunov
Лака го наклепах много лесно ,извадих цангата с дорника ,поставих ги вертикално и почнах да грея с горелка дорника .Достигайки при разнасяне до дъвкова консистенция на лака -наложих и детайла .Притискайки детайла внимателно към дорника ,изчаках да истине лака.

Доста здраво залепна -после ще мисля при отлепването .Бързо завъртане да се провери здравината на лака и проверка с ножа за да видя дали стружката ще покрие цяла окръжност.

Наложи се да коригирам наместването на детайла така че пак нагрях и наместих докато ми хареса как стържа цяла окръжност с ножа .

При въртене изглежда доста страшно .

И започна голямото стъргане

Доста пъти се наложи да спирам за проверка на размера .
Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног
Публикувано на: 09 Фев 2017 18:30
от nevenbekriev
Браво, добре си се справил. Остава да провериш дали разстоянието от центъра е правилно.
След като ти се е виждало страшно при въртенето, значи оборотите са били много големи. Нямаш ли регулатор на напреженоето за мотора?
Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног
Публикувано на: 09 Фев 2017 19:38
от ivan_p_uzunov
Да си кажа право- невярвах че ще излезе нещо от тая работа .Ама то взе че стана и то от първия път .

то се вижда че подаването съм го правил на ръка -просто супорта ми е обратен -

Тука вече съм готов и правя последни проверки преди свалянето на детайла .

Накрая си отдъхнах след като поставих капака на барабана и завъртях палеца -луфтовете между палеца и малтийския кръст бяха в допуските-След въртене напред -назат и пак на обратно.... . Мисля си че можеше малко да помисля за намаляване на оборотите -като начало пусках -подавах ,после го подкарах както трябва да се стърже -накрая обаче доста внимавах за да не прецакам цялата работа .Благодарности и за Невен ,които бе така добър да разкрие своя опит в бранша .Заради това и аз правя толкова снимки -надявайки се да обогатя знанията на форума .Пак ще изкажа благодарности и на Иван 55-от Елена който ме уреди на времето с малко шеллак. Чудно мие каква е разликата между колофона и шеллака?

Re: Ремонт на стоп мех. върху пружинния барабан на с. хроног
Публикувано на: 10 Фев 2017 07:00
от nevenbekriev
Колофонът е много по-крехък и не става за подобни приложения.
Колофонът се получава чтез пречистване на естествена дървесна иглолистна смола. Шеллакът представлява изпражненията на вид китайски бубулечки. Доколкото знам, на някакъв етап от развитието им се изсушават, натрошават, накисват се в спирт, получената течност се прецежда и филтрира и след изсъхването й (изпаряването на спирта) се получават тези познати люспи...
Re: Ремонт на малтийски кръст на пруж. барабан на с. хроногр
Публикувано на: 10 Фев 2017 17:13
от atanweb
Аз мога само да благодаря на автора на темата Иван и на Невен за напътствията. Много добре направено ръководство с хубави снимки. Поздравявам ви за уменията и за това, че споделихте с нас.
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 14 Фев 2017 13:21
от ivan_p_uzunov
Най -накрая пристигнаха дългоочокваните части -нов окомплектован барабан , две зъбни колела и резервни рубинени лагери и пружини .-Съвет -то досега не ми се е случвало но не забравяйте че когато пазарите по интернет и още повече зад граница -винаги същесвува голям риск.

Вече имам резервна пружина . Май трябваше да си направя и оста на барабана но ме спря само едно на оригиналната има циментация по повърхноста .-А това е поне за мен доста сложен процес и начин на изработване -ако някой е правил такава циментация моля да сподели .
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 15 Фев 2017 12:01
от ivan_p_uzunov
За навиването на самата пружина и монтирането на малтийския кръст ще пиша тук.На когото му е интересно ще прочете .
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 15 Фев 2017 12:36
от ivan_p_uzunov
Когато пристигна новият барабан ,-той беше с монтиран малтийски кръст-Реших първо да го навия до край пружината , за да проверя работата на кръста. Уви не работеше правилно -първо достигаше до краен натяг на пружината и се виждаше че има още 45 градуса оборот на палеца за да застопори. Така или иначе трябваше да отворя пружината вътре за да я проверя за състоянието и и смазването и. Както е ясно на всички -изтриване ,измиване , потсушаване и накрая смазване на пружината .-това и направих.

монтажа изглеждаше така: Самото натягане на пружината го правя с ръце -оказа се мисия възможна .за да не сбъркам някъде си драснах и белези с маркерите -те помагат много .Първо се монтира кръста /желателно е леко да му смажете с тънка грес оста/.После навивате няколко оборота към 5-7оборота ,спирате държейки здраво и барабана и навиващото зъбно колело и монтирате палеца така че да застопори на вече получения натяг .Това е много важно за изпълнение, защото по този начин застопоряването на малтийския кръст ще ви позволи да ви отпочинат пръстите .След почивката започвате наново навиването -достигате нивото когато на палеца му остава още един оборот за да заклини .Спирате държейки здраво барабана с една ръка заедно навиващият диск и премествате внимателно палеца за да заклини, подновявате почивката на пръстите си .Последните няколко навивки са много важни -След почивката подновявате навиването . След два -три оборота на палеца идва и достигането на крайния натяг на пружината .Тогава отбелязките който сте направили на барабана и навиващия диск ви идват в помощ .Както каза и Невен -държейки здраво барабана и диска връщате на около 45 градуса пружината на обратно/ но не и на по малко / и премествате палеца внимателно с пинсета така че да застопори и да не позволява повече от това да се навие пружината .-Пиша толкова много само за да обясня точно и правилно начина на изпълнение -това е толкова опасно начинание .мисля че повечето от вас знаят много добре какво може да стане от дебела и здрава пружина изхвърчала от барабана .

Мисля че в този случай когато часовника е с две пружини е желателно достигане на еднаквост в натяга на пружините .
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 15 Фев 2017 12:42
от ivan_p_uzunov
Мисията приключва след монтажа на двете пружини на местата им и проверка -дали има достатъчно разстояние от платото до винчето държащо малтийския кръст за да не стърже в платото. .
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 15 Фев 2017 17:25
от atanweb
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 16 Фев 2017 07:36
от nevenbekriev
Може да стане и много по-лесно. Просто не мога да предположа всичко, което ще хрумне на човека, за да му спестя подобни кахъри...
Монтираш в барабана почистената и смазана пружина, както си му е реда, и затваряш капака. Монтираш на мястото му женското на малтийския кръст и завиваш винтчето. Хващаш здраво в патронника или цанга на струга вала на барабана. Надбарабанното колело не ти е нужно. Шпинделът на струга го блокираш да не се върти. Разбира се, че може да хванеш вала на барабана в менгеме и по всякакви други начини...Навиваш пружината до край, като въртиш самия барабан. Ще видиш, че не е никак уморително, и като я навиеш, можеш да я държиш с едната ръка колкото дълго искаш. После връщаш малко, колкото е нужно, за да монтиташ в правилното положение мъжкото на кръста, наместваш женското за да блокира на края на този оборот и слагаш мъжкото. Накрая е много важно да позволиш на пружината да се развие бавно, не изведнъж, защото иначе ще строши поне мъжкото на кръста.
По принцип в часовникарския занаят не се използва циментация, и при производството на частите в самите заводи също не мисля, че се използва. Циментация се прави на грубо готови детайли от просто желязо, за да се получи на повърхността им слой от стомана, обогатен на въглерод и други елементи, който може да се закали. Детайлите в часовниците не са големи и е по-просто да се направят изцяло от стомана. Валът на барабана е разумно да се стругова от мека (без никаква закалка) стомана грубо, да се закали и отвърне до синьо, и накрая да се стругова окончателно и полира на местата, където лагерува барабанът и капакът.
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 16 Фев 2017 08:46
от ivan_p_uzunov
Да ,много си прав за начините на натяг на пружината но просто ми се стори че така палеца ще изпада от мястото си /ако е поставен барабана в такова положение стегнат в струга / .

Но в интерес на истината по този начин става много по лесно и безопасно от моя описан по горе -дори и при липса на на вретено и цанги -оста може да се хване по много начини .
Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 16 Фев 2017 18:14
от omegaqq
Искам да бъда разбран правилни и по никакъв начин не искам да омаловажа труда на колегата Иван с това което ще напиша.
Според мен тази предавка спокойно можеше да бъде махната, часовникът и без нея щеше да си работи добре. Вярно е че липсата й щеше наруши абсолютната автентичност на часовника, но...
Поздравления за огромния труд и упоритост на колегата и благодарности, че сподели направеното с нас

Re: Ремонт на малтийски кръст в пруж. барабан на сам. хроног
Публикувано на: 16 Фев 2017 21:35
от ivan_p_uzunov
Да съгласен съм с теб ,но ако го нямаше малтийския кръст-първо часовника нямаше да работи точно два дни . Можеби щеше да работи четири или даже пет дена . И според мен а и според нещата който изчетох без малтийския кръст щеше да е само часовник който избързва или изостава с по минута за седмица а не военен хронограф - като го взех още в началото преди години ,часовника се изравнянаше по точност с кварцовите часовници . Само заради тая причина го направих както си е оргинал.-Абе не е много сигурно дали съм го направил -ама поне за сега върви . Най много по някое време да пусна и една тема за лепене на палети със шеллак.-Та за сега това е!