trk2 написа:
Сега се сещам че съм виждал импулсни часовници Бреге в министерство на отбраната, интересно дали импулса не се управлява от някой морски хронометр.
Не виждам аукциона, ама може да е било нещо такова:
По-просто и по-точно от 6МХ.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 15:54
от trk2
Днес не се стърпях и съвърших работа по- рано. Видях че зъба излиза от другия край на пирамидата, събрах смелост и го преместих внимателно.
Започнах да навивам с ключа но пружината излезе от пътечките на пирамидата защото вероятно не съм я навил равномерно на барабана.
Затова постъпих както Невен ме посъветва навих я на пирамидата и тогава я закачих на барабана.
После навих пружината от оста на барабана с 5 оборота, като реших да добавям в процеса на работа ( Мислех че трябват поне 20) Сега обаче гледам в книгата на Върбан http://german242.com/books/remont_izmer_vremeni.djvu" onclick="window.open(this.href);return false; пише 5,23 оборота- голям късмет добре, че следвам правилото полека.
След операцията по навиването резерва отиде на 24 часа. (но това ми е най малката грижа)
Сега целта ми е така да навия барабана, че да стигне за развиване на веригата, че и малко да остане, но колко запас да оставя в крайния момент при вече развита верига ?!
Ето видео на работата- красота
ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
По- нататък планирам проверка на точността и после ще има профилактика.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 16:10
от varban
trk2 написа:
Сега целта ми е така да навия барабана, че да стигне за развиване на веригата, че и малко да остане, но колко запас да оставя в крайния момент при вече развита верига ?!
Пише пак там - при напълно развита пружина - 10 щракания на храповика на барабана, не на охлюва.
И по инструкция този агрегат се навива до 8, а не до край. Значи върви в зоната 8...32 часа на индикатора.
trk2 написа:
ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
По- нататък планирам проверка на точността и после ще има профилактика.
Първо виж амплитудата, после виж милиметътр по милиметър дали някой не си е играл с тежестите за термокомпенсация и корекция на хода, после направи профилактика и няма да ти се налага да настройваш точност
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 16:16
от varban
trk2 написа:ПП щях да забравя трябва да проследя дали веригата ще се навие правилно, след като вече е навита на барабана по време на работа. Има някой твърди звена, може да се наложи да я заменя ако съседа открие резервната.
Киснене, миене, чистене, пак киснене, пак миене и така - докато омекне.
Хубавото е, че не си ограничен от разтворители. Ако не стане с бензин, има разни спиртове, кореселини, ултразвукови вани и прочие варианти. Щом е цяла, трябва да върви, де ще ходи.
Ама за да върви добре, трябва да се движи мазно-мазно, всяко едно звено от най-малкото побутване.
Кво като е работила/стояла много - това не е верига на колело, че да има значение разтягането на звената и увеличаване на стъпката.
Само да няма изкривени звена. Тогава е зле :(
И да намериш резервна, тя кой знае от кога не е преконсервирана, така че и тя ще иска същото.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 18:35
от Pavlin
Аз пък днес бях решил да разглобя моя. Признавам си не бях го правил до сега.
Коце, маха ли стрелките и циферблата като го отваря?
Ако е контактен, трябва да има изводи на корпуса. Такъв не съм виждал.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 22:29
от trk2
за 7 часа 13 минути напред и стрелката на резерва върви на зад ?!
Не не съм махал стрелките, не е контактен просто има колелце за 1минута- направено е така ако някой желае просто да монтира устройството без да набива колело за контакта
varban написа:А като се върне обратно, пружинката се огъва на много по-малка дължина, щото се опира в спусковия лост, и тогава ходовото колело се премества. И само тогава баланса получава импулс. Един път за период, не два пъти.
Понеже този момент е близо до равновесното положение, влиянието на големината на импулса е най-малко (импулс преди равновесието увеличава, а след равновесието - намалява честотата на колебание на системата).
Да много оригинално е измислено http://www.angelfire.com/ut/horology/bchrono.html" onclick="window.open(this.href);return false;, а защо не се използва в ръчните часовници например с плоска спирала. Между другото при анкерния механизъм контакта на импулсния зъб с вилката на котвата като цяло забавя системата, в така наречения "лифт ангъл" аз му викам работен ъгъл има една част отключване, една част импулс преди равновесието и две части импулс сред равновесието и като цяло се получава забавяне на системата.
Какво искаш да кажеш с това, че лагерува на диамант, естествен ли? доста е голям и наистина е шлифован като бижу и няма купичка за маслото
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:04
от varban
За ръчен часовник хронометровия ход не е удобен - не напразно машината е в кардан.
Това, че няма самопуск, е най-малкия дерт.
Другото е по-зле - в страничните положения всичките предимства на хеликоидалната спирала стават недостатъци. Не напразно авиационния хронометър на базата на 6МХ е със свободен швейцарски анкърен ход, а не с хронометров.
За диаманта - естествен е. Ако го има, разбира се. Може и рубин да е - няма снимки, поне аз не намерих.
Ако има един прозрачен камък, той е диаманта.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:18
от varban
trk2 написа:
Да много оригинално е измислено http://www.angelfire.com/ut/horology/bchrono.html" onclick="window.open(this.href);return false;, а защо не се използва в ръчните часовници например с плоска спирала.
Авиационен хронометър 13ЧП
По-държелив и по-неточен.
Девиацията на хода (не е денонощно отклонение, а изменение на денонощното отклонение) на 6МХ втори клас е 0.34 секунди, на първи - двойно по-малко:
А на същата машина с анкерен ход - цели пет секунди:
ПС: Май не е така. Взел съм средното отклонение на морския и вариацията - на авиационния.
Иначе разликата трябва да е по-малка, не на порядък.
ППС: Така е. Вариацията на 6МХ е 2.5 секунди/денонощие, а на авиационния - два пъти повече - 5 секунди.
Само да кажа - не бързайте да вадите таблиците на COSC. Там се атестира отделен механизъм, а тук става дума за партида. Тоест вариацията не се изкарва от показателите на отделен механизъм, а от някакво минимално количество.
Грубо казано, това е гаранция на 1МЧЗ за цяла дивизия бомбардировачи, оборудвани с авиационен хронометър 13ЧП - на нито една машина хронометърът не може да мръдне с повече от 5 секунди на ден, каквото и да го правиш, каквото и да става, стига да спазваш инструкциите
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 09:24
от Pavlin
Стрелката на резерва върви назад. С развита пружина трябва да е на нула. Не знам защо в руския форум Андрей Бабанин твърди обратното.
За точността мисля че корабния трябва да дава под секунда отклонение иначе за месец плаване кораба отива в скалите.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 10:23
от hronos
Само теоретично отива в скалите. Когато се позагуби Капитана (което често се е случвало в миналото), положението става критично за помощниците му и Местоположението се определя минимум 2 пъти на ден, със хронометъра и секстант. Което не изключва да си мислиш че си Там а фактически да си Тук и през нощта бум в скалите. Отделно се търси визуален контакт със суша ако се очаква близост до бряг. Повечето корабокрушения са станали от недобро познаване на астро навигацията и големи грешки във сметките.
Писах го напред в темата но да се повторя, а и статийката която съм приложил е интересна също:
"Морският хронометър е времеви измервателен уред, който служи да определяне на Географската дължина. Изискванията към него са изключително големи като точност, надеждност и стабилност на хода тъй като уреда се използва във влажна среда, при постояна промяна на местоположението му в предвид клатенето на кораба. Именно поради тази причина кутията му представлява свободно плаваща стойка. Максимално допустимата грешка на точността е +/- 5сек./20 дни. Тази точност позволява максимално отклонение от курса или определяне на местоположението след 30 дневно плаване от 2 морски мили. Това разтояние се смята за максимално допустима грешка спрямо сушата тъй като на разтояние 2 морски мили се виждат добре Нощем скали или брегове със бинокъл и може визуално да се предотврати корабокрушение.
Грешки по големи от изискваните се смятат за опасни и застрашаващи плаването. Във наши дни се използват GPS позициониращи системи и резервни Кварцови хронометри. Механичните са по скоро антики, но знае ли човек кога може да му се наложи да използва старата техника. Поради специфичното си предназначение, висока производствена цена и необходимоста от добри познания по Астро-Навигация този часовник-уред не е широко разпространен и буди интерес във колекционерските среди.
линк към една кратка статийка по темата за по любознателните: