Страница 4 от 10
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 18:35
от Pavlin
Аз пък днес бях решил да разглобя моя. Признавам си не бях го правил до сега.
Коце, маха ли стрелките и циферблата като го отваря?
Ако е контактен, трябва да има изводи на корпуса. Такъв не съм виждал.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 22:29
от trk2
за 7 часа 13 минути напред и стрелката на резерва върви на зад ?!
Не не съм махал стрелките, не е контактен просто има колелце за 1минута- направено е така ако някой желае просто да монтира устройството без да набива колело за контакта
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 11 Фев 2014 23:25
от varban
Ммм, всичко е въпрос на гледна точка :-)
Виж кво пише Андрей Бабанин:
http://forum.watch.ru/showpost.php?p=810773&postcount=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Значи аз нещо не съм разбрал за навиването.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 00:45
от trk2
varban написа:А като се върне обратно, пружинката се огъва на много по-малка дължина, щото се опира в спусковия лост, и тогава ходовото колело се премества. И само тогава баланса получава импулс. Един път за период, не два пъти.
Понеже този момент е близо до равновесното положение, влиянието на големината на импулса е най-малко (импулс преди равновесието увеличава, а след равновесието - намалява честотата на колебание на системата).
Да много оригинално е измислено
http://www.angelfire.com/ut/horology/bchrono.html" onclick="window.open(this.href);return false;, а защо не се използва в ръчните часовници например с плоска спирала. Между другото при анкерния механизъм контакта на импулсния зъб с вилката на котвата като цяло забавя системата, в така наречения "лифт ангъл" аз му викам работен ъгъл има една част отключване, една част импулс преди равновесието и две части импулс сред равновесието и като цяло се получава забавяне на системата.
Какво искаш да кажеш с това, че лагерува на диамант, естествен ли? доста е голям и наистина е шлифован като бижу и няма купичка за маслото

Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:04
от varban
За ръчен часовник хронометровия ход не е удобен - не напразно машината е в кардан.
Това, че няма самопуск, е най-малкия дерт.
Другото е по-зле - в страничните положения всичките предимства на хеликоидалната спирала стават недостатъци. Не напразно авиационния хронометър на базата на 6МХ е със свободен швейцарски анкърен ход, а не с хронометров.
За диаманта - естествен е. Ако го има, разбира се. Може и рубин да е - няма снимки, поне аз не намерих.
Ако има един прозрачен камък, той е диаманта.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:18
от varban
Използва се, както се оказва:
http://www.tempusfugitwatch.com/2013/05 ... email.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ако не лъжат де, ама не вярвам :-)
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:27
от varban
Ето го:
http://www.ujs-chronometry.ch/content/P ... entury.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 01:48
от varban
Ето го на корабния брат му:
Авиационен хронометър 13ЧП
По-държелив и по-неточен.
Девиацията на хода (не е денонощно отклонение, а изменение на денонощното отклонение) на 6МХ втори клас е 0.34 секунди, на първи - двойно по-малко:
А на същата машина с анкерен ход - цели пет секунди:
ПС: Май не е така. Взел съм средното отклонение на морския и вариацията - на авиационния.
Иначе разликата трябва да е по-малка, не на порядък.
ППС: Така е. Вариацията на 6МХ е 2.5 секунди/денонощие, а на авиационния - два пъти повече - 5 секунди.
Само да кажа - не бързайте да вадите таблиците на COSC. Там се атестира отделен механизъм, а тук става дума за партида. Тоест вариацията не се изкарва от показателите на отделен механизъм, а от някакво минимално количество.
Грубо казано, това е гаранция на 1МЧЗ за цяла дивизия бомбардировачи, оборудвани с авиационен хронометър 13ЧП - на нито една машина хронометърът не може да мръдне с повече от 5 секунди на ден, каквото и да го правиш, каквото и да става, стига да спазваш инструкциите

Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 09:24
от Pavlin
Стрелката на резерва върви назад. С развита пружина трябва да е на нула. Не знам защо в руския форум Андрей Бабанин твърди обратното.
За точността мисля че корабния трябва да дава под секунда отклонение иначе за месец плаване кораба отива в скалите.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 10:23
от hronos
Само теоретично отива в скалите. Когато се позагуби Капитана (което често се е случвало в миналото), положението става критично за помощниците му и Местоположението се определя минимум 2 пъти на ден, със хронометъра и секстант. Което не изключва да си мислиш че си Там а фактически да си Тук и през нощта бум в скалите. Отделно се търси визуален контакт със суша ако се очаква близост до бряг. Повечето корабокрушения са станали от недобро познаване на астро навигацията и големи грешки във сметките.
Писах го напред в темата но да се повторя, а и статийката която съм приложил е интересна също:
"Морският хронометър е времеви измервателен уред, който служи да определяне на Географската дължина. Изискванията към него са изключително големи като точност, надеждност и стабилност на хода тъй като уреда се използва във влажна среда, при постояна промяна на местоположението му в предвид клатенето на кораба. Именно поради тази причина кутията му представлява свободно плаваща стойка. Максимално допустимата грешка на точността е +/- 5сек./20 дни. Тази точност позволява максимално отклонение от курса или определяне на местоположението след 30 дневно плаване от 2 морски мили. Това разтояние се смята за максимално допустима грешка спрямо сушата тъй като на разтояние 2 морски мили се виждат добре Нощем скали или брегове със бинокъл и може визуално да се предотврати корабокрушение.
Грешки по големи от изискваните се смятат за опасни и застрашаващи плаването. Във наши дни се използват GPS позициониращи системи и резервни Кварцови хронометри. Механичните са по скоро антики, но знае ли човек кога може да му се наложи да използва старата техника. Поради специфичното си предназначение, висока производствена цена и необходимоста от добри познания по Астро-Навигация този часовник-уред не е широко разпространен и буди интерес във колекционерските среди.
линк към една кратка статийка по темата за по любознателните:
В търсене на географската дължина:
http://wol.jw.org/bg/wol/d/r46/lp-bl/102010170" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 10:52
от varban
Pavlin написа:Стрелката на резерва върви назад. С развита пружина трябва да е на нула. Не знам защо в руския форум Андрей Бабанин твърди обратното.
Аз пък хептем

Описанията са много недостатъчни, а аз не съм никакъв авторитет по темата, само да търся мога горе-долу ;)
Pavlin написа:За точността мисля че корабния трябва да дава под секунда отклонение иначе за месец плаване кораба отива в скалите.
Средното отклонение от денонощния ход за механизъм втори клас (това са масовите, които са ги слагали на корабите) е онова, което го записах горе - 0.34 секунди на денонощие.
Това означава, че ако 6МХ е в час, ако поправките му са определени правилно (а те постоянно се уточняват от същия този щурман), и ако се случи корабът да загуби радиовръзка и хептем няма сигнали за точно време, тая секунда ще я натрупа за три денонощия.
Иначе допустимото отклонение е много по-голямо. Нещо от типа на 5...6 секунди.
Ама този същия щурман, като пренася времето на палубните часовници, всеки ден го поправя. А корабния хронометър (или хронометрите, ако корабът е голям) никой не смее да ги пипне. Те се сверяват на брега.
Реално точното време е нужно само за палубните часовници, които се използват при астрономическите наблюдения пряко. А главния хронометър не вижда слънце и стои в специално място, и не се вади, освен на брега.
Виж как е решен този въпрос с авиационния хронометър:
Това е индикатор 20ЧП, който е вторичен прибор на 13ЧП.
Там няма време да се вкарват поправки.
Предполагам, че е имало варианти и на 6МХ със секундни импулси точно за същата цел.
Ама после са ги сменили с кварцета.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 11:02
от trk2
Преди неочакванода се сдобия с хронометъра си поръха тази книга (още я чакам)
http://www.formby-clocks.co.uk/cgi-bin/ ... %2ehtm#aN8" onclick="window.open(this.href);return false;, ако знаех щях да поръчам и други специално насочени към хронометрите.
Изглежда статията на хронос е инспирирана от тази книга- дори заглавието е същото.
То е ясно, че винаги е имало дежурен с бонокъл на мачтата, поне аз ако бях капитан така щеше да бъде

Като лаик да питам за да изчислиш местонахождение в северното полукалбо освен положението на слънцето не трябва ли да се засече и полжението на полярната звезда за определяне на ширината.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 11:12
от varban
hronos написа: Във наши дни се използват GPS позициониращи системи и резервни Кварцови хронометри. Механичните са по скоро антики, но знае ли човек кога може да му се наложи да използва старата техника.
Реално старата техника се използва главно за поддържане на квалификацията на корабоводителите. Ако въобще я ползват.
На малки кораби отдавна няма такива антики.
Виж, на някой крайцер или самолетоносач - сигурно.
На пътническите самолети - същата работа.
Последни серийни машини с отделен член на екипажа - щурман, май са Ил-86. А най-разпространен все още е любимия ми самолет - Ту-154.
Тази машина може да каца на необорудвани... почти на необорудвани летища. А може и да не каца, като в Смоленск.
По въпроса за квалификацията - поляците от специалния авиотранспортен полк съвсем я бяха ударили на модернизации и шукарии. И кацаха по GPS. С неопитен щурман и сума други отклонения.
Та ако бяха карали по инструкцията за експлоатация и по щатните радионавигационни средства, щяха да отидат на втори заход и после - на резервното летище.
Ама не.
Тука ще продължа да се отплесвам - математиката, автоматиката и компютрите са мелница. Всичко меле. Ако сипеш зърно - изкарва брашно. Ако сипеш камъни и чакъл - прах.
Това с малко по-други думи го е казал един човек с прякор
Булдогът на Дарвин
Like millstones, mathematics grinds anything that is poured into it, and just as you will not obtain wheat flour by grinding weeds, you will not obtain the truth from false assumptions by writing out entire pages of formulas.
Математиката, подобно на мелница, смила всичко, което насипеш. И истината не може да се постигне от погрешни предположения с изписването на цели страници формули, също както не е възможно да се получи брашно от плевели.
Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 11:16
от varban
trk2 написа:Като лаик да питам за да изчислиш местонахождение в северното полукалбо освен положението на слънцето не трябва ли да се засече и полжението на полярната звезда за определяне на ширината.
Това е един от вариантите. Може и по слънцето.
Ама ширината е по-лесна. Часовник ти трябва за дължината.
Само не си мисли, че съм щурман

И аз съм като тебе

Re: Големия и малкия... Корабни часовници
Публикувано на: 12 Фев 2014 17:58
от nevenbekriev
Сега прочетох за направеното днес,
Наистина трябва да раздвижиш веригата.
Този лост, дето ограничава навиването, няма ли пружина която да го връща когато го освободи отзад веригата? Може да е блокирал или клеясал.
Номерът за навиването на пружината при фюзейните е следният: когато се намотае пружината на охлюва и задейства ограничителния механизъм, навиваш с ключа от вала на барабана докато стигнеш до края на пружината и след това връщаш малко, може би четвърт оборот. Така до някаква степен може да се регулира въртящият момент. Важно е като се навива нормално да се стигне до ограничението малко преди пружината в барабана да се навие докрай. При тях пружината също никога не се развива докрай