Първо - ето линка за магнитите:
http://forum.watch.ru/showpost.php?p=24 ... ostcount=5" onclick="window.open(this.href);return false;
dmvt1 е дОбър - по професия е електроник, работил е в ПЧЗ, а сега си изкарва хляба с часовникарство в Санкт-Петербург.
За кварца - не е вечен, разбира се.
Три причини за отказ, както аз си представям.
Най-невероятната - от удар. Но ударът трябва да е бая силен. Механиката сдава багажа много по-рано. И отказва изведнъж. Значи не е от удар.
Разхерметизация и последващо окисление на метализираните площадки на кристала.
Много по-вероятно. Болшинството съветски кварцове, особено големите, в корпус тип ”ковчег" (не знам, как се казва), издават багажа по този параграф. Но - пак изведнъж.
Деградация на кварца. Това пък е болест на малките кварцове в цилиндрични корпуси. Те са добре херметизирани и надеждни. Ама като поработят двайсетина години с 30 килохерца, 24 часа на ден, 365 дни в годината, и се скапват. Интересно, че не се чупят.
От острите им ребра се откъртват микро... абе никакво микро, направо наночастици, и резонансната им честота почва да бяга - и то задължително нагоре, увеличава се.
Това се проявява в избързване на часовника. И става постепенно.
Освен че се увеличава честотата, пада амплитудата. И в един непрекрасен ден генераторът престава да работи.
Този третия дефект е характерен не само за съветските кварцове, ами и за японските. Попадали са ми кварцета Сейко и Ситизен, които явно бягат напред. Но всички са работили много, повече от десет години.
Наблюдението с деградацията на кварцовете е от младини, и не на часовникови. Помагах на един измервач... не, не на измервач, а на Измервач да си подбере кварцове за система за единно време. И чисто от любознателност отваряхме отказали кварцове и гледахме какво им е. Не с лупа :-)
Това е едната възможна причина.
Другата е скапващ се ротор на моторчето.
И сега: Внимание, въпрос!
Как спира часовника, когато рече да ти яде нервите? Стрелката трепка ли или просто спира?
Ако трепка, ама няма вътък да преодолее фиксацията от магнитното поле, значи е мотор. Ако спира, без да трепка, значи е електрониката.
Твойта хипотеза за скапана батерия също трябва да се провери, и то по нсй-сигурен начин - захрани часовниците с една голяма алкална, с външни жици. Тя няма да клекне.
Айде давай!
Ще ги надвиеш тия кварцета :-) Няма къде да ти избягат!