Страница 4 от 5

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 16:54
от varban
Чак ми стана интересно, кво толкова те е озорил Великият и Ужасен (== 2609НА).
Според мен си е учебен механизъм :-)
Аз с такъв... почти такъв... почнах точно преди една година.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 17:50
от Seikosha
Аз нещо се обърквам icon_crazy или грешно съм разбрал. Защо Ви е да слагате циферблата за да изпробвате ремонтоара? М/у другото,сигурен ли сте ,че ремонтоара е читав? Изпробвайте го дали работи първо бутона,след като имате и пластината за която стана въпрос,просто натиснете бутона,за да видите дали повдига нагоре пластинката и дали тя го връща (бутона) обратно. Поне по снимките ми се струва,че целият отсек е корозирал,ако е така,по добре го хвърлете,няма да можете да го докарате до коректна работа. Ако обаче снимките ме заблуждават,купете както казват колегите от аптеката 1л. медицински бензин (ще имате за дълго време) разглобете часовника и оставете частите за през нощта да се накиснат и после с четка изчеткайте докато лъсне,после сглобете. Мисля,че ако всички части са налични,не трябва да има проблем. Когато изваждате ремонтоара,както Ви каза и колегата plamenar - издърпвайте го в положение за сверяване и тогава натискайте бутона,при поставяне принципът е същият,но понеже е по-трудно,натиснете бутона и вкарайте ремонтоара докрай,ако не иска да влезе,завъртете леко за да може квадратът да си намери мястото,после отпуснете бутона,изтеглете ремонтоара пак в положение за сверяване и веднага го върнете обратно в затворено положение,би трябвало да се получи едно изщракване и всичко да си работи.

Павлине,ако имаш предвид финиша на платината под циферблата,всички са така,като дялани с тесла, в Пенза са си правели баш,"народни" механизми,докато в другите 4 завода,особено по старите партиди с женевските вълни са доста по-добри,не всички ,ам има :D

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 17:53
от roca
ами за 2609 не си спомням в момента до къде го добутах...мисля че просто прецаках анкерното колело чрез напъване на колкото, и не съм си играл да го отварял за да наместя колелото, но не е счупен де ;)
Сега и края на този...точно това стана и което си помислих..сглобих го и след като махнах рементоара и реших да го слагам пак се върнах в изходната позиция, демек сега си ходи сводно. Сега ако трябва да се замисля имам странното чувство че проблема изобщо не е в бутона, ами май е във нещо като лостче точно под тиражната плочка, което трябва да задържа рементоара. Него напаснах с доста усилич поради една проста причина..за да задържи рементора (поне на моя) трябва да е наклонено и да падне под някакъв ъгъл на бурето, дотук добре. Ама като тръгна да слагам тиражната плочка, и неговото зъбче влиза, това лостче вече става хоризонтално и само се търка, но не ляга в бурето. Със 100 зора преди да сложа механизма го настройх под лек ъгъл и предполагам вече се е разместило.
Освен това незнам си поради каква причина, рементоара не иска да навива пружината, но пък сверявам стрелките.
Е както и да е. Seikosha е много прав че все пак механизма е много мръсен и колкото и да го чистя (със тампончета, спирт и др.) нищо няма да стане ясно докато не го промия с бензин.
И понеже към този етап вече нямам нерви да се занимавам точно с този, ще го оставя да отлежи във шкафа с другите маркирани "за части", ще купя скоро бензин и ще го накисна, и пак ще го събера.
Хубавото е че в крайна сметка разглобих един цял и повечето от него не ми се стори много трудно..е не заработи но пък го събрах, без да изгубя нищо този път.
Пускам снимките му докато го доразглобявах и оставам оптимистично настроен за следващият и малко по-малко притеснен.
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:09
от roca
всъшност изобщо не съм сигурен дали рементоара е ОК, просто си беше неговия, или поне на часовника, божа работа дали е точно неговия, ама така съм го купил де...за части. Но и не зная как да разбера дали е ОК или не е?
Всъщност не е точно корозия, или поне със смисъла че не е ръжда, а по-скоро някакъв налеп мръсотия която се чисти лесно...едни от снимките преди и след почистването колкото успях със спирт и тампонче. Аз поне не го оприличавам на корозия, но може да си е корозия.
Преди да вкарам пак трябва да натисна бутона, това за всички ли е, защото при полетите който разглабях, съм вкарвал рементоара без да натискам копчето и не съм имал този проблем?
А за най-първото ..вярвай ми че и аз не съм сигурен дали е така но тъй като зъбното колело което държеше стрелките остана на циферблата, мислех че от него ще зависи работата на рементоара, но явно и това не е точно така.

Все пак това са учебни механизми, т.е. аз се уча на тях и да речем ако тръгнат ще си е голямо чудо, а и аз все още нямам кой знае какъв опит, така че се извинявам за случаите в който не съм се изразил както трябва, все още уча наименованието дори на някой части.
Да ми мине малко яда по несправянето и ще минем към бензина..ако и той не помогне, минава официално в графата "части"

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:12
от plamenhar
На всички снимки без тиражната плочка пружинката на лостчето което трябва да влезе в бурето ти е под лостчето.Не е правилно.Нищо не прави.
Реда на сглобяване на тази част е следния:
Леко пъхаш ремонтоара,поставяш зъбчатката,след това бурето.
И ремонтоара го буташ до края навътре..
След това наместваш тази чат с бутона за изваждането му.
Тя го заклещва да не излиза самоволно.
След това слагаш лостчето,което мести бурето.
После пружинката му-трябва да са в една плоскост и пружинката натегната в посока да го премести към коронката. Аз ползвам по широка отвертка,с която настъпвам лостчето и едното рамо на пружинката.С малка отвертка,или пенсетата другото рамо го натягам.
След това тиражнат плочка.
След това издърпваш коронката за сверяване-бурето трябва да се премести навътре.
Натискаш бутона и леко изваждаш ремонтоара.

Така трябва да е тази пружина.
Изображение

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:22
от roca
Изображение
Ако съм разбрал правилно, ей тая пружина трябва да е над това лостче?
Там не съм ги размествал..беше си така и така го оставих, не съм повдигал лостчето.
Мислиш ли че заради това е проблема и за навиването? т.е. заради това рементоара да не навива механизма.

Благодаря за съпорта.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:23
от roca
Обаче със снимки било много пояснително, в интерес на истината. ;)

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:27
от plamenhar
Tази пружина не трябва да е отдолу,или отгоре на лостчето,а до него и да го напряга
в посока към коронката.Внимавай,че много лесно хвърчи. :mrgreen:
Затова не се навива,или не сверява.
Направи каквото ти казах и наблюдавай какво се получава с бурето като местиш коронката за навиване,или сверяване.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 18:28
от atanweb
Би трябвало пружинката и лостчето да са в една равнина тоест пружинката да опира отстрани на лостчето, това ще му помогне да щрака.
Дръж пружунката внимателно докато я наместваш да не изхръкне някъде. Лостчето трябва да влезе в канала на буренцето и отгоре захлупваш с тиражната плочка.
оп. Пламен ме изпревари.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 19:02
от varban
roca написа:ами за 2609 не си спомням в момента до къде го добутах...мисля че просто прецаках анкерното колело чрез напъване на колкото, и не съм си играл да го отварял за да наместя колелото, но не е счупен де ;)
Абе ако си затегнал моста, а колелетата не се въртят, съм песимистично настроен :-)
Дай да ти дам още един акъл :-)
Когато наместваш ангренаж, трябва да я караш кротката, ама щом си се хванал, да не го оставяш, докато не го сглобиш. Безопасното положение на цапфите е единствено и само в камъните, при затегнати винтове на моста.
Почва се с нареждане на колелетата в долните камъни. Като ги наредиш, нежно поставяш моста отгоре, така че щифтовете да влезат в отворите. Някой път няма щифтове, а центриращи степенчати удебеления на самите отвори - това на по-новите руски щамповани платини и мостове.
Ако е някоя Молния, тежестта на моста е достатъчна. На ръчните често не е.
От известно времеб(от кварцовата епопея) почнах да фиксирам моста преди наместването с едно винтче. Ама го навивам на една витка, колкото да не падне.
И почвам наместването. Всякакви метални инструменти - настрани. Само клечки за зъби, подострени, ако е нужно.
Клечка в лявата ръка, и клечка в дясната, а машината - на подставка.
С едната клечка леко клатиш моста, а с другата - едно от колелетата. Гледаш да е най-неудобното. И то трябва да е най-близко до завития винт.Като го наместиш, разбираш по два признака - наместеното колело почва лесно да се върти, а мостът слиза надолу с малко. Следва съседното, което вече е зацепено с наместеното. След него - следващото, и така, докато мостът САМ легне на място. Ако са зацепени всички колелета, като леко бутнеш централното, ангренажът се засилва яката.
И после следва затягане на винтовете. По малко! С постоянна проверка на свободното въртене. Иначе като нищо ще разместиш цапфа и ще я счупиш при затягането. След като завиеш до упор, ама без никакво усилие, първият винт, навиваш и другите. И постоянно проверяваш, да не би да е заклинил ангренажа. Ако да - развиваш и - отначало.
След като навиеш всички винтове, ги затягаш. И пак проверяваш въртенето (старите майстори му казваха "трен").

Като всичко е затегнато, си готов. Да продължиш, да пиеш бира, да прибереш полусглобената машина в пликче и в кутията.

Има машини, на които мостовете вървят стегнато в щифтовете. Такива са големите секундомери Слава. Това е разбираемо, ама си е онодило таковато: не стига,мче механизмът е сложен, ами и сглобките са стегнати. Ама иначе не става - секундомерът тежи четвърт кило и частите му са големи.
Та това е един от малкото часовници, които искат усилие при сглобяване. Затова е и труден.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 23:31
от nevenbekriev
Днес не ми остана време да чета форума.
Относно проблема с ремонтуата:
Основната причина да не става е, че се опитваш да го сглобиш и се надяваш да стане някак, но не се опитваш да разбереш как работи и кое за какво служи и каква работа върши.
Ремонтуарът има вал, 2 колела с наклонени зъби, 2 лоста и една пружина. Валът има един канал в който влиза главичката на единия лост (тиражния лост) Когато тази главичка си влезе в канала, тя не позволява на вала да излезе и да изпадне от механизъма. Тиражният лост има две вдлъбнатини с гърбица между тях, в една от вдлъбнатините попада фиксиращата пружина на тиражната плоча. Тази фиксираща пружина (част от самата плочка) определя двете възможни положения в които стои тиражният лост. Когато издърпаме навън коронката, преместваме навън главичката и тиражният лост се завърта спрямо оста с бутона, като фиксиращата пружина минава през гърбицата и застава в другата вдлъбнатина. Усеща се характерно щракване, валът устойчиво застава в положение "сверяване". Като натиснем коронката навътре, тиражният лост се връща пак в положение "навиване" и застава устойчиво с характерното щракване.
Вторият лост е с форма на краче. Той влиза в канала на малкото ремонтуарно колело, не знам защо наречено буренце, и така го мести по квадратната част на вала. Крачето се притиска от пружинката, която Пламен ти е показал с червено как трябва да стои. При "навиване" пружинката избутва крачето към коронката, то пък избутва буренцето към другото колело и така наклонените зъби на двете колела са в контакт. При въртене напред колелата се зацепват, а назад наклонът на зъбите избутва буренцето срещу силата на пружинката и връзката между колелата се прекъсва. При "сверяване" тиражният лост избутва крачето в другата посока и буренцето се зацепва с обратната си страна към зъбните колела за задвижване на срелките.
На снимките се вижда че всичко си има и си е изправно, само трябва да се сглоби правилно Пружинката не е на място-не трябва да е под или над крачето, а до него. Трябва да се свие за да може да застане до него. Това е малко като да закрепиш на масата молив, ама прав, вертикално. Може и да стои, ама лесно пада. А пружинката щраква и отлита и иди че я търси. Затова, като я свиваш, притискай с нещо облата й част, може с широка отвертка, може и с пръст, и пускай внимателно с мисълта, че може всеки момент да полети. Най- лесно е да сглобяваш частите на ремонтуара като валът си е на мястото. Като сложиш отгоре тиражнаата плочка и завиеш винтовете, можеш да пробваш дали всичко работи. За да работи нормално е нужно да капнеш малко масълце (напрример моторно 15W40) поне на квадратната част на вала за да не заяжда движението на буренцето.
За сглобяването на моста на трансмисията и това с клатенето на моста - за първи път го чух в статията преведена от Върбан. Все си мисля, че клатенето ще върши повече работа ако има и снимка на гола мадама нблизо...
Аз съм самоук, но мисля че много по-лесно става така:
Подреждам колелата на местата им в основната плоча, осите са в камъните си. Слагам моста и нежно го притискам с пръст отгоре. Гледам на кое колело цапфата подпира моста , хващам го с пинсета за таблата или за пиньона и внимателно го намествам та цапфата да си влеза в отвора на камъка. После следващото колело, обикновено съседното на първото и така докато подредя всичките. Мостът си ляга с хлопване на мястото и колелата се въртят свободно докато притискам с пръста, завивам нежно 1-2 винта и проверявам дали още се движат свободно.

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 24 Май 2014 23:58
от varban
nevenbekriev написа: За сглобяването на моста на трансмисията и това с клатенето на моста - за първи път го чух в статията преведена от Върбан. Все си мисля, че клатенето ще върши повече работа ако има и снимка на гола мадама нблизо...

:banana :banana lol2 lol2

Така, както ти казваш, и аз го правя, особено на малки механизми. Виждал съм стари часовникари точно така да работят. Те и менгеменце не ползваха, караха на надупчена дъска :-)
И аз нямам менгеме още, карам с две подставки. За големите - пробита капачка от парфюм, а за дамските - пробита гумена тапа :-)

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 25 Май 2014 08:03
от rosen_er
Може да го има качено някъде,но би помогнало на колегата roca да намери отговор на въпросите си:
https://plus.google.com/photos/11309823 ... banner=pwa" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Публикувано на: 25 Май 2014 18:57
от roca
И днеска вече стигнахме до етапа с хваленето и Благодарностите.
Първо Благодаря на всички че ми помагат със съвети, а другото е че оправих почти всичко и тръгна..е единствено не съм минал етапа с промиването и маслото, но днес вече михап покрай една аптека и поръчах да проверят за бензина, така че това вече съм го чекнал, а за маслата, или ще прегледам е-бей или ще пиша направо в купувам като стигна дотам.
Та, след като днес ми мина вчерашният яд че нещо не става, днес изчетох всичко внимателно (вярно си е че малко механично правя още нещата, но започвам да разбирам кое колело кое движи и прочие, мисля че вече съм една идея напред с принципа на работа) и след като разбрах че "бутона" си е обикновен нит, започнах с него. Побутнах отзад с клечка за зъби малко по силно и той падна..разбира се не е изкривен, но пък пълен с мръсотия. Чатнах му едно фото ;) След това почистих бутона, мястото му и плочката още по добре и сглобих. След всичко това бутона вече изобщо не заяжда..с лекота се връща.
След като приключих с бутона, преминах към пружината. Наместих си бурето и си го фиксирах с клечка за зъби че постоянно шаваше напред назад. След това махнах лостчето, пружината, леко почистих че и там беше мазало и сложих пружината. Леко с карфица и още една клечка за зъби успях да закрепя лостчето. Е от 10-тият път и имах малки проблеми с наместването на тиражната плочка, но след 25 минути и това направих.
И..махнах рементоара, сглобих, пак го сложих, след като натиснах леко бутончето и както се казва всичко тръгна ;)
Сега следва снимковият материал и предлагам ако е възможно някой от модераторите да отсели мненията за ЗиМ в една отделна тема. Така ще е по-лесно на някой новобранец (пък и не само) ако търси само този механизъм. Аз пък смятам вече за другите като започна направо да правя нова тема, ако не друго поне правя достатъчно много снимки, предполагам все на някой ще са полезни :)

И май следващото ще е да наглася анкера на 2609 на Полета, ще погледна какво има в кутията с "за части" ;)

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Re: Пренавит менахизъм - ремонт на ЗиМ

Публикувано на: 25 Май 2014 19:33
от atanweb
Изображение