Страница 1 от 1
Масла и разтворители.
Публикувано на: 29 Яну 2013 19:36
от atanweb
Здравейте, може ли да споделите какво използвате за промивка на механизмите/частите и какво за смазване.
Всички знаем, че маслата са специални, но споделете от къде ги купувате, може ли да се използват заместители които са по-евтини и се намират по-лесно?
Ако става въпрос на експериментиране в домашни условия и заучаване на процесите на профилактика, допуска ли се заместител на часовникарски масла?
Промиването на механичните части по спомен ставаше с
екстракционен бензин който може да се закупи от аптека и съм го виждал в бутулка-стъклена зелена от 1лтр.
Ще бъде много хубаво ако споделите и съвети за прилагане на смазките и разтворителите. Време на действие количства и т.н.
Причина за пускане на темата:
Събрал съм няколко механизма на които искам да се упражнявам, но нямам добра смазка, а цената на часовникарски масла ми е висока на този етап. Също така се надявам тази информация да бъде полезна на всички от форума.
Поздрави!
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 31 Яну 2013 18:44
от nevenbekriev
Проблемът с маслата е всеобщ. Освен цената + доставката имат и трайност, която е 2-3 години, затова понеже не си часовникар, по-добре се сближи с някой такъв, който може да ти сложи в някой малък съд с непрозрачни стени 1-2 капки. Ще ти стигне за много време.
За експерименти и самообучение може да се ползва обикновено машинно масло от железариите. То е по-рядко/течливо, има по-лоши мажещи качества и освен това бързо зсъхва или се желира. Но пък като няма друго, и то става. Може също с вретенно или хидравлично масло, които могат да се купят по някои бензиностанции на Петрол. Те имат подходяща консистенция. Друга алтернатива е маслото за хладилни компресори. За големи будилници и стенни пък е подходящо моторно масло, особено минералните с ниска консистенция.
Чистенето на механизмите по правило се прави с пълно разглобяване. Частите се накисват в бензин за няколко минути, после се четкат с четка с мек косъм. Може с мека четка за зъби, на която дръжката не се разтваря от бензина. Следва изплакване пак в бензин и накрая сушене. За сушенето традиционно се използват някакви дървени опилки, но аз или издухвам с духалка (тромба) или слагам частите върху тоалетна хартия за да попие бензина. Ще се учудиш колко боклук и мръсотия (продукт от износването на силовите части на механизма) се събира в един ръчен часовник. Затова за пестене на бензин може да има съд за накисване и четкане и отделен съд за изплакване. След замърсяване на бензина за изплакване , той става автоматично за накисване.
Особено при чистенето на баланса е че не се маха спиралата и не се четка заради това. Ако бензинът не е чист или е замърсен с масло, спиралата не изсъхва и се слепва, което води до избързване и спиране. За по-бързо съхнене може балансът да се сложи на топло място.
Анкерът трябва да се четка много внимателно да не се отлепят палетите.
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 31 Яну 2013 18:52
от atanweb
Сърдечни благодарности. Много добре си обяснил всичко. Очаквах точно такава синтезирана информация.
Поздрави!
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 31 Яну 2013 21:35
от plamenhar
^^

Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 01 Фев 2013 08:41
от DHM
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 01 Фев 2013 13:30
от Skyler
Това така добре да се обяснява е дар Божии. Щом аз разбрах, значи всички са разбрали.
Като любител-непрофесионалист бих допълнил само, че за накои по едри часовници успешно използувам Аерозол за контакти от типа на Контокс, като подлагам тоалетна хартия, където изтича мърсотията. Така минавам метър /без раглобяване/, но баланса се сваля задължително. За две-три секунди го кисна в един универсален бояджийски разтрворител / не е Коресилин/, купен от една немска верига с четири букви, първата е Л. От там си купих и спрей против ръжда. Иначе за по-хубавите часовници колегата Невен е обяснил перфектно. Аз за мини-съдчета използувам капачки от пластмасови шишета с равно дъно /гумичка/ и различни цветове. Така не е губят части /е, почти не се губят/.
Въпросът ме към колегата Невен е ако се измие лака /ципон или както там му викат/, или ако имаме потълнели ЗК /зъбни колела/и ги излъскаме, то как да съхраним блясъка? И дали сте се опитвал да направите ЗК от стара жълта стотинка /месингова или както модерно му викат по английски Brass/. Дали резултатът е добър.
Предварително благодаря и успех на всички хоби-колеги!
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 01 Фев 2013 17:28
от Pavlin
Може спокойно да назоваваш имена на фирми, марки и продукти, да качваш линкове.
Относно темата съм чувал, че не трябвало да се промива анкъра, понеже палетите били лепени. Не знам дали е вярно.
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 01 Фев 2013 18:18
от Skyler
Вярно е, лепени са и то със шеллак. Не знам какво е това, не е продукт на фирмата Шел, май е нещо като политура за мебели /на времето се ползуваше/, със спирт или коресилин заминава. При нагряване омеква! Сигурно в наши дни има нещо синтетично и по-добро за тая цел. Също с коресилин пада и лака от месинговите ЗК, после потъмняват. Затова трябва да се внимава с какво се мие и за колко време кисне. Мостовете и никелираното могат да стоят повече време и не се повреждат, но месингът е капризен. Очаквам някой колега да го обясни по-подробно.
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 01 Фев 2013 19:01
от plamenhar
"Червеният шеллак се добива от изпражненията на женската гумена въшка.
След оплождането й тя се впива в младите клончета на гумените растения (лаково дърво), изсмуква от тях смола, която, като премине през вътрешността й, излиза във вид на изпражнение, което има характерен оранжев до светложълт цвят.
Така че шеллакът е смола, която има отчасти животински, отчасти растителен произход"
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 16 Мар 2013 22:34
от nevenbekriev
Нещо съм пропуснал темата, за което се извинявам.
Цапонлакът се разтваря от ацетон и коресилин, затова не е добре да се използват за чистене на стари будилници и стенни. Ако вече лакът го няма или частите са потъмнели, след полирането може да се използва за лакиране прозрачен спрей-лак от железариите. Става и силно разреден нитроцелулозен лак за паркет, като частта се потопява в него и след това се изтръсква от излишния лак. При лакиране на плочите е добре отворите на лагерите да се предпазят от лакиране чрез запушване с клечки за зъби например, а осите на колелата да се маскират с хартиено тиксо.
Има един мързелив начин за почистване на будилници, известен и като "чистене по арменски" (никого не искам да обиждам, просто така съм го чувал от един стар майстор който отдавна не е жив) :
Махт се баланса и анкера, задържат се колелата и се навива пружината. Целият механизъм се потапя в съд с бензин и се освобождава трансмисията да се върти на воля. След като се развие до край, остатъците от мръсотия се изчеткват . Процедурата се повтаря в съд с чист бензин за изплакване. Следва съхнене и смазване
Шеллакът се разтваря със спирт. Чувал съм от този същия майстор, че се добива от някакви специални китайски бубулечки като се сущат, натрошават се и се слагат да киснат в спирт. Бульонът се прецежда и се оставя да изсъхне и това е шеллакът. Някога се е използвал за лакиране на мебели, други лакове не е имало. Старите стенни часовници са лакирани точно с него.
Няма проблем да се киснат анкерите в бензин, аз поне не съм имал никога.
Re: Масла и разтворители.
Публикувано на: 16 Мар 2013 23:07
от nevenbekriev
За зъбните клоела - не става от жълта стотинка. Новите стотинки отвътре не са жълти, а старите са доста жилави и трудно се обработват. За по-малки колела ползвам часи от плочи на бракувани руски будилници-донори, на които вече съм използвал пружината за някой Юнгханс. Доста месо има и основната плоча на будилника Слава.
За по-големите е проблем да се намери материал. Може да се направят от кръгъл профил, който да се нареже на филийки с нужната дебелина. Преди известно време намерих месингова тръба, която се използва за направа на парапети, с дебелина на материала 1мм. Разрязах я по дължина и я разгънах, така се получи месингова ламарина.