Часовникарските масла у нас се внасят от чужбина. Добри масла
в последно време се произвеждат в СССР, които са сортирани в след-
ните групи: А, С, Ф, С—1, С—2, С—3.
Маслото А се употребява за смазване оста на баланса и палетите на джобни и ръчни часовници. Маслото С —за лагерите на зъбните колела на същите часовници и будилниците. Маслото Ф — за пружините и ремонтоара, и маслата С—1, С—2 и С—3 са предназначени за часовникови механизми, които ще работят при ниска температура, т. е. те са мразоустойчиви масла. У нас е по-известно сортирането на маслата според швейцарските норми (еднакво с това на германските норми). Според тях отделните видове масла са означени с номераepот 1 до 5, като има и специално масло Fett В—О—Xза намазване на ходовия механизъм. Тази сортировка е на
фирмата „Моебиус".
Не по-малка известност у нас са добили и висококачествените часовникарски масла на френската фирма „Хронакс". Тези масла са оцветени червено и са сортирани с буквени означения О, D, Н и LSi, а за смазване на ремонтоари и ремонтоарни колела се предлага специална грес GA.
Освен качествата на маслата като база на сортировка служи и
вискозитетът (гъстотата) им. Така например с най-малък вискозитет и. с най-високи качества са маслата, които се употребяват за смазване на импулсните плоскости на палетите при малки часовници — джобни и ръчни.
Смазването на палетите трябва да става внимателно, щото маслото да не изтича по повърхността на палета. Трябва да се подчертае, че неправилно смазаният палет с неподходящо масло в по-голямо количество може да причини смущение на нормалния ход на
механизма, а при по-фините (малките) часовници и спиране.
Следващият поред вискозитет са маслата, които се употребяват за смазване на лагерите на балансовата ос.
На фиг. 161 тази сортировка съответствува на № 2, на фиг. 162 — на буквата D, -а по съвет-
ската — на буквата А. Трябва да се подчертае, че и тук при неправилното смазване на лагерите на баланса последствията са неприятни.
Особено при по-голямата дозировка маслото изтича по шийката и оста и често достига до спиралната пружина, като нарушава равно-мерното й свиване и разпущане, и часовникът започва да избързва с часове. За ръчни часовници се препоръчва с тези масла да се смазват
и лагерите от предавателния механизъм..
Маслата за смазване на лагерите от предавателния механизъм (централно, посредно, секундно и ходово) са от вискозитет, който съответствува на № 3 от фиг. 161 и на буквата Н от фиг. 162, по съветска сортировка — на буквата С. При смазване на лагерите от предавателния
механизъм трябва да се знае, че количеството на маслото, поставено в чашката на лагера (камъка), трябва да е достатъчно, но в никакъв случай да не излиза извън нея и да не се разлива по моста или основната плоча. Както малкото количество масло, така и голямото еднакво вредят за вървежа на часовника. Особено големи неприятност създава
голямото количество масло, поставено в лагера на централното колело. Оттам много лесно то изпада върху спиралната пружина. Наглед добре почистен часовник, но неправилно смазан, нарушава нормалния ход.
При големи часовници: стенни, салонни, будилници и др., се препоръчва масло с по-голям вискозитет, което се задържа за по-дълго време в лагерите. Палетите при будилници и стенни часовници също се смазват с тези масла. На фиг. 161 тази сортировка съответствува на
.Nо 4. а по съветски — на буквата Ф.
За смазване лагерите на двигателя, навиващия механизъм й пружината се препоръчва масло с най-голям вискозитет, защото:
а) маслототрябва да се задържа за по-дълго време и да намали триенето между навивките на пружината;
б) за разлика от другаде тук маслото е в по-голямо количество и не бива да изтича навън по основната плоча.
На фиг. 161 това масло съответствува на сортировка JMe 5, на фиг.162 — на буквите LS (Lubrifiant stabilise), а по съветска сортировка на буквата Ф.
Съществуват и масла със специално предназначение, например на фиг. 161 сортировка Fett В^-0—X за зъбите на ходовите колела. На фиг. 162 с буквите <}А (Graisse active) е отбелязана специална грес, която се слага на навивателните и ремонтоарни колела и на ремонтоара. При
поставяне на масло в навиващия механизъм маслото обикновено изтича по основната плоча и часовникът се замърсява по-бързо. Затова се препоръчва да се поставя грес вместо масло.Както видяхме, подборът на маслото и начинът на смазването на часовника са най-важните и решаващи условия за качествен ремонт и нормална работа на механизма. Отлично ремонтиран часовник, но неправилно смазан, може да изложи и най-добрия майстор. Затова смазването на часовника трябва да става най-внимателно, като се наблюдава с лупа за количеството на сложеното масло. На всяка цена трябва да се държи на сортировката, която съответствува за дадения часовник.Трябва да се запомни, че при неправилен подбор на смазката или при смазване със застаряло масло (повече от 3—4 години) се губи само
скъпо време и от ремонта на часовника няма да има резултат. В никакъв Случай не бива да се пристъпва към смазване на недобре почистен часовник, защото остатъците от нечистотии бързо разлагат маслото и го окисляват. Триенето в механизма значително се увеличава и износването става чувствително, а това довежда до намаляване