Страница 1 от 2
Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 14:21
от dreadx
На една Слава и на една Заря (аз други такива машини нямам) гледах под моста на баланса подложени пластинки.
За какво точно са там и има ли пластинки с различни дебелини? Нещо настройва ли се с тях и фабрично ли са поставяни?
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 14:34
от cerasimi
Тези пластини са така наречените допуски.Поставяли са се и фабрично , и по-късно от часовникарите.Когато е имало малка разлика в частите, които са се правели на конвейр, са се използвали пластинки / допуски /

Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 14:36
от atanweb
Има ги и на други руски механизми, Ракета, Восток...
Да с пластините с контролира височината на моста на баланса. Така може да се отрегулира по прецизно работата на баланса и колко да е "затегната" оста му. Обикновено има по една пластинка под моста.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 19:16
от nevenbekriev
Ще добавя само, че подложките се поставят на всички руски механизми откакто балансите са без винтове. Това май е руско изобретение. По принцип са за регулиране на аксиалния луфт на оста на баланса, но никога не съм виждал да имат различна дебелина, което значи че са напълно безсмислени. Разбира се без тях не може, освен ако не се надигне с кривене моста на баланса.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 19:57
от dreadx
Пфу! Аз пък до сега съм разглобявал много малко механизми, но предимно руски, и такива подложки не бях срещал. А щом няма различни дебелини дали не са имали предвид след като поработят /доста дълго време/ оста да се престърже до някакъв ремонтен размер и да се изхвърлят подложките?
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 23 Юни 2013 21:59
от nevenbekriev
dreadx написа: А щом няма различни дебелини дали не са имали предвид след като поработят /доста дълго време/ оста да се престърже до някакъв ремонтен размер и да се изхвърлят подложките?
Не, но след мноооого дълга работа в хоризонтално положение оста действително се износва и се скъсява от самосебе си. По принцип аксиалният луфт трябва да е минимален, но достатъчен за да се гарантира че оста няма да се притиска между опорните камъни. Ако е много голям някой от върховете може да излезе от цилиндричния отвор на камъка.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 24 Юни 2013 07:58
от atanweb
Обмислях и варианта, че тази подложка може би играе и роля на федерка т.е. понеже е от мек материал, при стягане на винтчето на моста тази подложка поема и държи като контра против разхлабване. .. просто една теория.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 24 Юни 2013 19:11
от Skyler
В ремонтирани часовници съм виждал подложки от хартия и от алуминиево фолио/кухненско/. Предполагам, че са правени нови оси и са "напасвани". По-лошия вариант е когато оста е излязла по-къса и е пилена платината /основата/. Обикновено мостът има 2 щифтчета и няма как да се пили той. Та поразията става голяма, особено ако механизъмът е позлатен.
Виждат съм и оси със закривени пети или шийки, т.е. не са закалявани изобщо. И все пак са работели, дажи и с леко криви шийки - пак работят някак си.
Ама майстори всякакви!
Все още не съм видял фабрична подложка на Сейко или на швейцарски механизъм. Предполагам, че при Сейко просто са прецизни машините за производство, а при швейцарските - часовникарите.
Най-практичната работа е добрата теория ;)
Публикувано на: 24 Юни 2013 20:19
от varban
atanweb написа:Обмислях и варианта, че тази подложка може би играе и роля на федерка т.е. понеже е от мек материал, при стягане на винтчето на моста тази подложка поема и държи като контра против разхлабване. .. просто една теория.
Аз вчера мислех, че пластичната деформация на подложката намалява контактните напрежения в сглобката платина/мост и позволява обработката на повърхностите по по-нисък клас на чистота.
Ама това си е теория, докато не ми падне чертеж на съветски калибър със заповедите за изменение по време на преминаването към подложки.
Представям си какво е значило по онова време въвеждане на допълнителен детайл в област, в която братята не са водещи (часовникови механизми например).
Възможно е да се хване и по друг начин - с оценка на око на чистотата на повърхностите. Ама не и от мен - аз още резбите и дължините на око не различавам и като скочи някое винтче, пълзя по пода, докато го намеря.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 25 Юни 2013 00:54
от bobozhinov
"...Ставились на Зарю, Луч, Ракету, Полет, Славу, Восток и т.п. Не ставили только на Победу, но там и баланс без противоударного устройства. Иногда ставили на заводе и две прокладки. Так решался вопрос низкой точности изготовления."
Цитата е от Петербургски часовникар,бивш рабоник в Ракета,от тази тема:
http://forum.watch.ru/showthread.php?t=69221&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 25 Юни 2013 05:04
от Skyler
varban написа: със заповедите за изменение по време на преминаването към подложки.
Колега, подсети ме за един виц от онова време:
Западно разузнаване откраднало чертежите ва съветски танк. Пускат една бройка по тях, но излиза локомотив. Отново крадат копието на главния конструктор - пак излиза локомотив.
Отвличат и главния конструктор, той погледнал папките и попитал: А къде са заповедите за изменение?
Готин виц, и баш по темата (+)
Публикувано на: 25 Юни 2013 06:46
от varban
Аз, като продукт на съветския ВПК (экспортный вариант*), знам даже
за кой завод става дума.
А танкът
Т-44 ли е?
-----------------
* не е като при часовниците: военните продукти за износ са с по-лоши характеристики от местните. Не само при братята.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 02 Авг 2013 08:27
от varban
nevenbekriev написа:Ще добавя само, че подложките се поставят на всички руски механизми откакто балансите са без винтове. Това май е руско изобретение. По принцип са за регулиране на аксиалния луфт на оста на баланса, но никога не съм виждал да имат различна дебелина, което значи че са напълно безсмислени. Разбира се без тях не може, освен ако не се надигне с кривене моста на баланса.
Интересно!
Преди две седмици тормозех една ракeта 2609.НА, която бързаше повече от Щемфли Експрес.
Почти сигурно заради залепена външна витка на спиралата.
Та тя ми е бая подозрителна!
Новичка жълта каса и жълта коронка, ама плексиглас - яко напукан.
И няма подложка!
Жалко, че не мога още да оправям спирали - страх ме е да я сваля от колонката.
Първо ще пробвам да я размагнитя, и да видим, дали няма да се оправи.
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 02 Авг 2013 08:51
от Skyler
varban написа:Жалко, че не мога още да оправям спирали - страх ме е да я сваля от колонката.
Винаги има първи път. Аз скапах една-две и така се научих. Шегувам се!
Често лепненето се дължи на масло и мърсотия, сваляш моста заедно с баланса внимателно и го обръщаш с моста отдолу. За да не се счупи оста!
Аз съм си купил от Лидл един универсален разтворител за боя "БАУФИКС". Няколко капки в една капачка, топваш за 5 секунди и сушиш добре. Аз малко попивам със салфетка, дето не пуска мъх и чакам 5-10 мин. Монтирам и гледам с лупа 10х. Обикновено не се стига до размагнитване, но трябва да се отвори инкаблока /пружинката/ и да се сложи малко, ама малко масло в лагера /дето му викат шатона/. За маслата четах, че си наясно повече от мене.
Описал съм аз как го правя, но не съм сигурен, че е баш така правилното. Приемам с удоволствие всякакви забележки, поздрави на всички!
Re: Подложки под моста на баланса.
Публикувано на: 02 Авг 2013 18:41
от dreadx
И аз така веднъж се бях филмирал с размагнитване, но по съвет на колега от форума измих спиралата с бензин и се оправи. Вероятно е бил смазан с много масло, което е потекло по спиралата и лепне.