Страница 1 от 1

Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 10:09
от varban
dreadx написа:И аз днес за пръв път попаднах на ръчен часовник с щифтов ход. Обаче беше евтин - нямаше никакви камъни (освен 1 бр. над баланса за пиниз).
Но ми се видя доста сериозно направен и едва ли ще работи по-лошо.
Аз вчера човърках един такъв:


Изображение

Изображение

Изображение


Изображение


Интересното (за мен) в този часовник е механизмът. Това е най-малкия щифтов ход, който съм виждал - до сега бях виждал такива будилници, а съм човъркал само таймери и други релета за време с такъв ход. Ама на тях щифтовете им - мнооооого дебели :) И анкър от едномилиметрова месингова ламарина, и анкърно колело - като циркуляр :) Аз тях ги оправях лесно - изправях щифтовете с инструмент от тръбичка, и всичко ставаше.

Ама този тук ме озори. Вижда се, че механзимът не работи, защото оста на анкъра се е разпресовала от пластината. То още преди разглобяване си личеше - анкърът се клатеше, все едно, че е счупена оста му. Ама като го свалих, разбрах, че машината може да има още един шанс :)

Пробвах да сглобя анкъра на самоделна оправка - направих дупка с бургия в пластинка, дебела колкото ролката на оста, сложих в нея оста, отдолу подложих картон и понатиснах, докато цапфата пробие картона. След това поизправих с пинцет оста да стърчи отвесно (на око, на око!), сложих пласинката и капнах с игла капчица цианакрилатно лепило от бавновтвърдяващото.

След това понаместих още един път оста и го оставих да втвърди. Когато контролната капка стана жилава, измъкнах анкъра от оправката и го поизправих, колкото можах с пинцетите. Докато го човърках, лепилото втвърди окончателно и оста престана да се мести в пластината.

Стана такова нещо:


Изображение

Изображение

Дотук всичко добре (+)

Публикувано на: 02 Сеп 2013 10:19
от varban
... само дето Асан няма да яде баница тоя път.

Щото механизмът не тръгна. Никак, хич :)

Така че ще се наложи да отстранявам лепилото и да почвам отначало.
Лошото е, че каноконлитът (или както е там на турски) не се разтваря в нищо, а само се разрушава. Така че или трябва да го нося на работата, или да пробвам да го варя дълго време във вода.

И след това ще мисля, как да изправя явно кривата пластина на анкъра. И инструмент за рихтоване на щифтовете ще ми трябва, от игла за спринцовка може и да стане.

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 10:40
от varban
Ще се пробвам да го подкарам, интересно ми е как ще цъка :) Сигурно като часовник на адска машинка по филмите ;)

И други работи в механизма има интересни, ама ще го разглобявам, като го подкарам. С фотосесия.

А фирмата е британска, Smits Empire. Търси се в гугела на раз :)

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 19:37
от dreadx
Каноконлитът се разпада в Коресилин.

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 19:59
от plamenhar
Хм...
Аз използвам много коресилин и каноконлит,но до сега не съм забелязал нещо да го разтваря.
Много пъти са били във взаимодействие но без последици.Само като се нагрее залепеното се предава.Но не всичко може да се нагрява.

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 20:18
от Seikosha
Коресилинът мисля,че няма да го разтвори,най-много да го отдели от основата за която е залепен,ако не е хванал добре. Някъде бях чел за разтваряне на каноколит ама ксилол ли беше,толуол ли беше,не помня,ще излъжа,май имаше и някаква кисилина,ама кисилината ще действа и на залепените елементи n_sad

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 22:00
от dreadx
Сега си спомням, че си бях окапал едни дънки с БГ-Каноконлит и май не се разтвори с Коресилин, ами се наложи да нагрея петното до 200-230 градуса и лепилото сублимира.

Потърсих из нет-а. Някои хора пишат, че се разтваря с ацетон, лакочистител и т.н. Други пишат, че с нищо такова не се разтваря. Може би става въпрос за различни видове цианакрилатни лепила, които общо наричаме Каноконлит.

Има нещо вярно и за ацетона. Попаднах на следния цитат:
http://www.kanokonlit.com/articledetail ... ticleID=11

"В невтвърдено, течно състояние, тези лепила са разтворими в ацетон, нитрометан (нитроетан), диметил формамид (активира силно полимеризацията). С тези разтворители може да се отстранява излишното количество лепило преди втвърдяването. Втвърдено вече, лепилото може да се отстрани или механично, или чрез накисване в диметилформамид, ацетон, или, ако е възможно, във воден разтвор (по-добре горещ) на алкална основа."

Re: Дотук всичко добре (+)

Публикувано на: 02 Сеп 2013 22:04
от nevenbekriev
varban написа:... само дето Асан няма да яде баница тоя път.

Щото механизмът не тръгна. Никак, хич :)

Така че ще се наложи да отстранявам лепилото и да почвам отначало.
Лошото е, че каноконлитът (или както е там на турски) не се разтваря в нищо, а само се разрушава. Така че или трябва да го нося на работата, или да пробвам да го варя дълго време във вода.

И след това ще мисля, как да изправя явно кривата пластина на анкъра. И инструмент за рихтоване на щифтовете ще ми трябва, от игла за спринцовка може и да стане.
Каноконлитът не е чак толкова здраво лепило колкото се показва в рекламите. Без проблем ще извадиш оста и ще почистиш лепилото. Моят съвет е да забравиш за каноконлита при ремонта на часовници. Аз бих запоил с тинол оста за тялото на анкера. Фина и малка спойка се получава с малък поялник с изострена човка. Може около човката на нормален поялник да се усуче медна тел и тази тел да се изостри и използва за човка за фини спойки. Трябва да се използва хубав флюс.
Щифтовете са много чупливи и опитите за кривене или изправяне завършват с тгърсене на подходяща стоманена тел...

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 22:16
от dreadx
В статията от kanokonlit.com пише също, че каноконлитът не е устойчив на смазочни масла.
Може би наистина не е най-подходящото лепило за часовникарството.

Все пак, преди да го разлепваш, стана ли ясно защо и от какво точно не работи механизмът?

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 02 Сеп 2013 23:38
от nevenbekriev
dreadx написа: Все пак, преди да го разлепваш, стана ли ясно защо и от какво точно не работи механизмът?
Точно това и аз смятах да попитам

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 03 Сеп 2013 01:00
от varban
Стана, стана. Не работи по две причини.
Досегашната - освен анкър и прецакано анкерно колело.
Ама новобранска му работа - намерих едно счупено нещо (анкърът), и реших, че само там е дерта. Пък тоя анкър зор е видял, не е току така се изхлула оста. Само че аз не си направих труда да сваля моста на ангренажа. И не видях, че и анкърното колело мята като капла на осморка.

Както и да е, кищо не загубих, прибрах всичко в една чашка и я завих с фолио. Анкърът и анкърното колело - в шишенце за работата.
Анкърът с каноконлита ще влезе в адска смес метанол:хлороформ в една малка чашка, чашката - в калориметрична бомба. После аргон до 30 атмисфери и до края на седмицата - на 100 градуса в сушилен шкаф. След този номер каноконлитът е като цифка и се попива с филтърна хартия.
Никакъв коресилин - тука мен слушайте :) Аз така мия спринцовки от един микролитър... не е грешка, 1/1000 от милилитъра... то това за такива спринцовки в темата за маслодозировките е по-уместно :)

Mais revenons à nos moutons... колкото е възможно да разтвориш гума, бакелит, втвърдена епоксидна смола или друг напречно сшит полимер с нещо си, толкова и каноконлит.
Той като втвърди, не е линеен полимер (синоним - термопласт), а напречно сшит - реактопласт. Няма разтваряне, само разрушаване. Механично, ако може. Ако не - само набухване за намаляване на механичната якост и пак човъркане. С игла, а по моя начин, в случай на пределно набухване - с филтърна хартия.

Re: Дамски механизъм с щифтов ход

Публикувано на: 03 Сеп 2013 01:08
от varban
nevenbekriev написа:
dreadx написа: Все пак, преди да го разлепваш, стана ли ясно защо и от какво точно не работи механизмът?
Точно това и аз смятах да попитам
Да, стана.
Освен разпресованата ос на анкъра и изкривен диск на анкърното колело. Аз вече писах, ама се отплеснах.

Засега правя undo, и връщам всичко в начално положение.
Първо трябва да разгледам колелото под микроскоп, та да видя, дали дискът е крив или и то се е разпресовало...
После ще пробвам да изправя пластината на анкъра и да направя оправки за запояване... ако е в завода, по-лесно ще го залепя здраво, ама в къщи ще слушам Невен :)